Little Miss

1. jordmoderbesøg

12 indlæg i dette emne

Jeg var til 1. jordmoderbesøg igår.

Havde glædet mig rigtigt meget - mest af alt fordi jeg stadig føler mig utryg/angst for at der er noget galt med Spunken. Havde håbet på at samtalen hos jordmoderen kunne give lidt tryghed eller ihvertfald en beroligende følelse.

Jeg var så skuffet og ked af det da jeg gik derfra :boo

Jeg havde inden besøget til en forældreaften på Herlev hospital fået af vide at man skulle aflevere en urinprøve når man kom op til jordmoderkonsultationen. Da jeg kom der op var der ingen skranke eller nogen som helst man kunne spørge om denne prøve. Jeg gik ud på toilettet og så at prøvestrimlerne stod derude. Men hvordan og hvorledes man skulle gøre havde jeg ingen ide om. Hvor længe skulle den være i urinen mv.... Det endte med at jeg bare måtte prøve mig frem :(

Jeg satte mig ud i venteværelset og læste lidt blade indtil jeg blev hentede af.... en svensk mand :blink

Han bad mig følge med men forklarede ikke hvem han var men bad mig sætte mig i en af venterummene. Han satte sig på en anden stol. Først da jeg spurgte om han var min jordmoder sagde han at "nej hun ville komme om lidt"...

Endelig kom min jordmoder. Hun virkede rigtig sød til at starte med indtil ca. 5 min inde i samtalen. Hun er af den type som taler og taler og taler så man føler sig helt overfuset. Jeg prøvede ind i mellem at stille spørgsmål men havde godt nok svært ved at få et ord indført. Havde regnet med at det mest ville være hende der skulle forklare og fortælle men wauw... Det var lige så hun kunne have givet Lotte Heise konkurrence.

Stadig ikke et ord om hvorfor den svenske mand var der :huh

Det værste var at hun stillede mig en masse spørgsmål men gav mig ikke tid til at svare på. Hvad :gal er meningen så med at stille spørgsmål.

Da hun til sidst var færdig med at tale og forklare fik jeg lov til at stille mine spørgsmål. Men må indrømme at jeg på det tidspunkt var så rundforvirret at jeg bare havde lyst til at begynde at tude (eller råbe af hende).

Nå jeg fik stillet mine spørgsmål hvor et af dem bl.a. var omkring Probiotika som der har været talt om herinde. Både manden og jeg lider af allergi så alt hvad vi kan gøre for Spunken skal gøres. Jordmoderens svar var at det måtte jeg tale med min læge om :blink Jeg troede det var hende man skulle tale med?

Det samme gør sig gældende for nogle problemer jeg har med højre ben og mit bækken. Det skulle jeg også tale med lægen om.

Da jeg forespurgte om det ville være hende der ville være min jordmoder fremover fik jeg besked på at nej hun var bare vikar?!?!?!?!

Og ved spørgsmålet om det så ville være min jordmoder næste gang der ville følge mig hele vejen igennem var svare nej det kunne jeg ikke være sikker på. De var jo trods alt over 80 jordmodere på Herlev.

Det var ingen undersøgelse eller noget. Kun en masse brochurer og talen. Ved ikke om jeg bare har forventet noget andet men synes virkelig ikke det var en fed oplevelse. Følte mig faktisk mere usikker og utryg da jeg gik derfra.

Det gjorde det så heller ikke bedre at finde ud af at næste undersøgelse først ville blive misdannelsesskanningen 14. marts og først i maj ville jeg have næste samtale med jordmoderen.

Da jeg fortalte om min oplevelse til manden da jeg kom hjem spurgte han selvfølgelig hvorfor jeg ikke havde sagt noget. Og ja, hvorfor egentlig ikke? Tror bare jeg følte mig kørt over. Var helt paf. Men overvejer at ringe til jordmoderkonsultationen og fortælle om min oplevelse. Evt. få en ekstra tid inden MD skanningen så jeg kan få lidt ro.

Nå.... total brokke indslag fra mig.

Vil egentlig bare gerne høre om jeg bare er total følelsespyldret og om andre har haft samme følelse efter 1. jordmoderbesøg? Hvad ville i gøre hvis i stod i min situation nu?

Og så et sidste spørgsmål... er det kun mig der stadig (på trods af 3 mdr's grænsen er nået) stadig er nervøs for at miste?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Mit første besøg da jeg ventede Gabriella, var meget alla dit, jeg følte mig dog hørt og det var en fin dialog..

Jeg var nervøs rigtig længe med G og jeg tror også nervøsiteten bliver hængende denne gang...

Jeg ville ringe og bede om en ny tid, hvis du føler behovet for det.. Synes nu også MAJ er meget langt væk, du burde få en tid i April efter min mening ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som sagt så jeg VANVITTIG nervøs hele tiden for at miste, nogle gange går det ud over nattesøvnen fordi jeg kommer til at tænke om natten (nogen der sagde jeg tænker for meget???) Jeg troede ikke rigtig på det før NF(pga alle mine plet blødninger) - men så havde jeg lige en lille uge i :7himmel før der var en kat der hoppede ned på min mave fra 1.20 meters højde - av for ind i H..... - lægen beroligede mig lidt, men altså han kan vel ikke mærke om barnet er kommet til skade ved at trykke mig på maven i 1 minut - jeg ville have været mere tryg ved en scanning, eller hvis jeg kunne få lov til at høre hjertelyden - syn for sagen. Så uroen er der stadig - og jeg er bange for at jeg bare kan vente og vente og vente indtil den 19 marts hvor vi har MS. Jeg har ikke de store forventninger til jordmoderen, fordi jeg har fået at vide at der ikke sker det store til den første konsultation. Min søster fik lov at høre hjertelyd - men hun har også jordmoder i Vildbjerg og hun var så heldig at have en jordmoder studerende med(årh det ville jeg gerne have - de er så grundige har jeg hørt).

Jeg syntes det er fuldstændig åndsvagt at du ikke kan være sikker på at have den samme jordmoder hele forløbet igennem, altså det har da noget med patient etik(jeg ved ikke lige om etik er det rette ord her - eller om det er pleje) at gøre. Det er da trygheds skabene at have den samme, de der små huller/stavefejl i journalen som den ene måske lige kan huske hvad egentlig betød/stod for har den anden da ikke en chance for at tyde - fair nok med en vikar - MEEEN.....

Det positive er jo nok at du trods alt ikke skal have hende næste gang. Og hvad nu hvis man ikke lige vidste man skulle lede efter det sted man skal aflevere urinprøven??? Jeg tror jeg var blevet stædig og sagt - jamen det troede jeg, jeg ville få info om herinde :whistling - man kan godt spille idiot engang imellem! Så må de lære enten at skilte ordentlig med det og opsætte en guide, eller have en receptionist der kan guide en!!! Hvad med dem der taler dårligt dansk - eller de kvinder der er ressource svage - var de selv begyndt at lede? Ej det er simpelthen for ringe - hvis det er sådan i Herning så falder min IQ godt nok lige lidt - så må de forklare mig det :rolleyes

Jeg tror virkelig ikke altid det er en fordel at være tilknyttet en stor afdeling - jeg tror fx min søster er særdeles heldig med hendes "Verdens bedste" jordmoder. Men jeg er meget spændt på at komme ind og møde min - jeg har INGEN idé om hvad der skal foregå, hvad jordmoderens rolle egentlig er og om jeg kan li hende! nu er der heldigvis kun 16 dage til.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor synd for dig. Har virkelig hørt historier om elendige og spidse jordemødre - så er endnu mere lykkelig over min egen fantastiske oplevelse hos min.

Jeg skal jo også føde på Herlev og er tilknyttet JM fra Herlev med udefunktion på Glostrup Hospital, og har fået en rigtig godt første indtryk.

Men jeg kender jo også både hospitalet og især JM-konsultationsbygningen lige i det område med de gamle lægeboliger, hvor jeg også tidligere har haft en elevperiode. For mig er det bare idyl og hygge i forhold til det store hospital, der godt kan virke lidt maskinelt (og hvor jeg huserer til daglig).

Jeg havde taget en urinprøve med hjemmefra. Min veninde med den grufulde JM havde fortalt mig, hvordan hun blev overfuset, da hun ikke havde en med selv, så turde ikke andet. Men min JM var meget overrasket over det. Hun var i færd med at sende mig ud for at lave en omkring sidst i konsultationen og lignede et stort spørgsmålstegn både over at jeg havde en med, men også smårystet over historien om min veninde.

Hvad synes du i øvrigt om forældreaftenen på Herlev? Har ikke været til det endnu, men vil gerne.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres svar. Det hjalp lidt.

Er godt nok stadig :gal og :boo

Når jeg lige er kommet mig så meget at jeg ikke begynder at flæbe i telefonen ringer jeg der op og beder om at få en ekstra tid. Jeg kan mærke at jeg har brug for den ekstra tryghed. Det nytter ikke noget de bare giver bolden retur til lægen. Hvad filan kan han gøre?

Majs - Håber du får en rigtig god oplevelse når du skal til JM. :goodluck

MrsM - Super fedt at din jordmoder bare var et hit. Håber at den næste jeg støder på er lige så go som din.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor synd for dig. Har virkelig hørt historier om elendige og spidse jordemødre - så er endnu mere lykkelig over min egen fantastiske oplevelse hos min.

Jeg skal jo også føde på Herlev og er tilknyttet JM fra Herlev med udefunktion på Glostrup Hospital, og har fået en rigtig godt første indtryk.

Men jeg kender jo også både hospitalet og især JM-konsultationsbygningen lige i det område med de gamle lægeboliger, hvor jeg også tidligere har haft en elevperiode. For mig er det bare idyl og hygge i forhold til det store hospital, der godt kan virke lidt maskinelt (og hvor jeg huserer til daglig).

Jeg havde taget en urinprøve med hjemmefra. Min veninde med den grufulde JM havde fortalt mig, hvordan hun blev overfuset, da hun ikke havde en med selv, så turde ikke andet. Men min JM var meget overrasket over det. Hun var i færd med at sende mig ud for at lave en omkring sidst i konsultationen og lignede et stort spørgsmålstegn både over at jeg havde en med, men også smårystet over historien om min veninde.

Hvad synes du i øvrigt om forældreaftenen på Herlev? Har ikke været til det endnu, men vil gerne.

Jeg har været afsted til første forældreaften i torsdags. Det var rigtig godt. Manden var taget med for min skyld men synes godt nok det blev en smule langhåret. Mest af alt fordi det mere eller mindre kun omhandler kvinden - men hvad med mandens følelser og tanker? Og det har han jo ret i <_< Det var meget det man allerede har kunne læse sig til og har fået af vide forskellige steder men også noget nyt omkring gener mv.

Jeg har ihvertfald klart tænkt mig at tage til både forældreaften 2 om amning og forældreaften 3 om fødslen. Vi kan jo koordinere :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har været afsted til første forældreaften i torsdags. Det var rigtig godt. Manden var taget med for min skyld men synes godt nok det blev en smule langhåret. Mest af alt fordi det mere eller mindre kun omhandler kvinden - men hvad med mandens følelser og tanker? Og det har han jo ret i <_< Det var meget det man allerede har kunne læse sig til og har fået af vide forskellige steder men også noget nyt omkring gener mv.

Jeg har ihvertfald klart tænkt mig at tage til både forældreaften 2 om amning og forældreaften 3 om fødslen. Vi kan jo koordinere :)

Ok. Jamen det lyder rigtig godt. Men synd for de arme fædre, hvis der slet ikke tages højde for dem. M føler sig i forvejen ret afskåret, da han jo ikke rigtig kan forholde sig til den lille bortset fra scanningsbilleder, og hvad jeg fortæller.

Men ja, lyder cool at koordinere :glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok. Jamen det lyder rigtig godt. Men synd for de arme fædre, hvis der slet ikke tages højde for dem. M føler sig i forvejen ret afskåret, da han jo ikke rigtig kan forholde sig til den lille bortset fra scanningsbilleder, og hvad jeg fortæller.

Men ja, lyder cool at koordinere :glad

Sådan har min mand det også - han har "heldigvis" kunnet være aktiv i snakken med lægen da der er arvelige sygdomme i hans familie, selvom det er triste omstændigheder så tror jeg han føler sig lidt mere "nyttig" når han kan være med i snakken - resten er jo nærmest kun kvinden det drejer sig om.

Måske en lille gave idé til din mand hvis han ikke allerede har den: "Far på færde" Min mand er i hvert fald glad for sin! Den henvender sig til mænd på en uhøjtidelig måde! Og gennemgår de tanker og følelser man har som mand. Der er også andre bøger til mænd dem kender jeg bare ikke til.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sådan har min mand det også - han har "heldigvis" kunnet være aktiv i snakken med lægen da der er arvelige sygdomme i hans familie, selvom det er triste omstændigheder så tror jeg han føler sig lidt mere "nyttig" når han kan være med i snakken - resten er jo nærmest kun kvinden det drejer sig om.

Måske en lille gave idé til din mand hvis han ikke allerede har den: "Far på færde" Min mand er i hvert fald glad for sin! Den henvender sig til mænd på en uhøjtidelig måde! Og gennemgår de tanker og følelser man har som mand. Der er også andre bøger til mænd dem kender jeg bare ikke til.

Haha "Far på færde" har min skønne mand allerede læst fra ende til anden og klukleet undervejs :D :biglove

Han er sgu dejlig. Har også direkte sagt, at han er misundelig over, at han ikke er mere "med" her i starten, at alt kun handler om mig og bebs. Men mon ikke han tager meget revanche efter fødslen :P

Det er jo også bare dejligt, at de rent faktisk har lysten til at være meget involverede og at det er grundlaget for frustrationen :kuller

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så fik jeg endelig kølet så meget ned at jeg ringede til jordmoderkonsultationen.

Fik en sød pige/dame i telefonen som godt nok heller ikke synes det lød som den mest fantastiske oplevelse jeg havde haft. Hun kunne desværre ikke se hvem jeg havde været inde hos da det ikke var noteret i min journal.... WTF <_<

Derudover synes hun godt nok det lød mærkeligt med den mandlige svenske læge...

Men alt i alt var hun helt med på at hvis jeg følte behov for det ville hun klart finde en ny tid til mig så det var super dejligt.

Jeg overvejer lige om jeg ikke skal have en tid slut februar for at få lidt ro i sjælen. Skal forbi lægen idag og have undersøgt for blærebetændelse og han har sagt han vil give mig muligheden for at høre hjertelyd. Så hvis det lader sig gøre burde jeg kunne vente ihvertfald til slut februar med tiden.

Så er det bare at håbe at min rigtige jordmoder (som vil være min faste jordmoder :glad ) er en god en af slagsen. Det kan da ihvertfald ikke blive værre end hende jeg havde sidst :wacko

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu håber jeg selvfølgelig snart du er tilbage fra læge og har hørt hjertelyd - men jeg blir da nødt til lige at sige, at det er tidligt at finde hjertelyden allerede, og det er ikke alle læger der er eksperter, så håber ikke du panikker hvis han ikke finder den.

Jeg har virkelig ondt af dig med det JM besøg, kan godt forstå du er skuffet og blev da egentlig glad da jeg læste at hun var vikar, for pyha, så får du da sikkert en sød næste gang :goodluck krydser vi fingre for! Jeg syns godt nok det er trist, når JM konsultationerne er skåret ned til så få som de er nu om dage, at man ikke i det mindste kan komme til den samme JM hver gang. Det burde virkelig kunne gøres bedre. Sidder selv lige og gen-overvejer om jeg sku ringe til mit JM center og høre om jeg ikke kan få min konsultations JM fra sidst - men det er jo længe siden så hvem ved hvor hun er henne nu. Men kan bare mærke at jeg ikke ville ha det godt med at opleve noget i stil med det du oplevede der...

Jeg er godt nok overhovedet ikke bange for at miste mere. Har næsten ikke haft den panik tanke siden den første scanning da jeg var 9+1, hvor jeg besluttede at når spiren var så fin og levende og præcis stor nok, så måtte alt altså også gå godt. Og den sidste uges tid har jeg mærket liv flere gange, det hjælper meget på angsten :7himmel jeg ved godt at det stadig kan gå galt, men så ku jeg lige så godt gå og være bange for der sku ske noget med os andre... Så ikke rigtig nogen genkendelse af din angst her, men bare et opmuntrende kram :kram2 om ikke alt for længe kan du mærke din baby, så håber jeg bekymringen slipper dig lidt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Alt vel hos lægen idag. Ingen blærebetændelse eller bakterier. Han mener bare at Spunken virkelig bumler rundt derinde. Han kan godt forstå jeg reagere for som han siger - det hele er lidt mærkelig :-)

Og... Jeg fik hørt spunkens fut tog hjertelyd. Fantastisk dejligt og vildt beroligende. Er helt afslappet her til aften.

Derudover dik jeg ringet til jordmoderkonsultationen og talt med dem. De var meget forundret over min oplevelse og tilbød med det samme en ny konsultation. Jeg skulle bare ringe hvis jeg ville have en tid. Meget dejligt at vide.

Alt i alt en dejlig dejlig dag

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER