Guest Diden

Gode råd til når man flytter

23 indlæg i dette emne

det ender nok med at vi skal flytte om ikke så længe, så ville bare høre efter gode råd, tips og tricks.

Her tænker jeg:

pakning af forskellige ting, tøj, lamper osv

Anbefal noget godt maling, tæppemand osv

Møbel udsalg da vi have investeret i nogle hylder, kommoder og lidt af hvert.

Og ja hvad i ellers kan komme på :)

Tak på forhånd.

Del dette indlæg

Sorter sorter sorter alt inden det bliver pakket ned og lad vær med at lade hurtige kasser :whistling

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ja sorter, hvis ikke bliver det et helved at pakke ud igen.

Del dette indlæg

Annonce ♥

få skrevet på kasserne, hvad der er i dem, og tag det stille og roligt, mens man både pakker ned og pakker ud. - tålmodighed. Og sørg for at blande tunge og lette ting :) så kasserne bliver til at bære.

Jeg vil anbefale Flüggers maling med en mellem glans, det er kvalitets maling, som holder godt og en mellem glans, så væggene kan tørres af med en fugtig klud, hvis de trænger :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ikea er mit bud, hvis i skal ud og købe småtings møbler. Det er okay pænt, og til en pris, så man har det okay med at det bliver brugt :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ja vil give de andre ret - sorter sorter og skriv på kasserne hvad der er i..

Kig efter tilbud i diverse møbelbutikker, det er jo januar udsalg - men ellers er ikea rimelig med deres priser :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

køb eller lån ordentlige flyttekasser, de billige holder ikke til meget <_<

køb bobleplast til glas og lign. så det ikke går i stykker på vejen :)

pak lidt af gangen, man blir stresset hvis man tager det hele to dage inden man skal flytte :rolleyes

og ja, sorter og skriv på kasserne hvad de indeholder.

Del dette indlæg

Annonce ♥

og så sørg for at lav nogle retter, som kan fryses ned og tages op og varmes, når i går i al flytterodet. Lave gerne de retter i god tid, så skal i ikke stresse over det, eller bruge en uge på at leve af junkfood

Del dette indlæg

Annonce ♥

Smid ud!!

Det er imponerende så meget skrammel man får samlet sammen så når man flytter og alligevel har fat i alting er det et godt tidspunkt at få smidt alle de ting ud som man alligevel aldrig bruger.

Pak kasserne og skriv hvad der er i - evt. numre på kasserne og så en lommebog hvor der står hvilke ting der er i.

Marker kasserne tydeligt med rum: Køkken, stue, soveværelse osv. Og de kasser med de ting i skal bruge først (sengetøj, tøj, køkkenting) skal have ekstra god markering så de ikke ender nederst i en bunke.

Inviter venner og familie til flyttetamtam og start relativt tidligt f.eks. kl. 9. Hellere være færdig kl. 14 end kl. 21.

Du bliver inde i det nye sted og organiserer, dvs. at du ikke er den der slæber men den der peger hvor tingene skal hen mens venner og familie er dem der slæber. At få sofaen i det rigtige rum (og gerne det rigtige sted) med det samme sparer en masse tid og kræfter ift. at skulle flytte det hele igen senere.

Det samme med flyttekasserne - få dem i de rigtige rum med det samme.

Køkkenet er det vigtigste at få pakket ud så i kan få lavet mad.

Sørg for masser af kolde drikkevarer til alle hjælperne - evt. find ud af hvor nærmeste pizzaria ligger det nye sted så i kan bestille frokost til hele flokken.

Husk at melde flytning. På posthuset kan man få en gratis flyttemappe med en lang liste over de steder man skal huske.

Del dette indlæg

Annonce ♥

pak ikke glassene for langt ned, eller køb nogle plastickrus så dem der slæber kan få noget at drikke undervejs :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

:ditto til det de andre har skrevet!

Hvis I har råd, vil jeg sige, at flyttemænd er fantastiske og en god investering! Da vi flyttede sammen fra 2 2-værelses på 2. sal til en 3-værelses på 2. sal klarede de det på 7-8 timer (der var en del kørsel mellem lejlighederne)! Det var fantastisk, at vi ikke var totalt smadrede selv, men havde overskud til at begynde at indrette og pakke ud med det samme :)

Hvis I vil købe nye møbler, så overvej grundigt at starte med et enkelt, fx en sofa. Flyt så ind, og find ud af, hvad det egentlig er, som I gerne vil have og som passer til jeres nye hjem. Jeg er også varm fortaler for IKEA, som har mange funktionelle og ikke så dyre møbler.

Undersøg om jeres arbejdspladser giver en flyttefridag - det gør nogle på den dag, der flyttes folkeregisteradresse. Uanset svaret på det, vil jeg anbefale at holde fri nogle dage omkring flytningen, så I har tid til at komme lidt på plads inden I skal bruge hele dagen på job, og kun har aftenerne og weekender.

Pak en kasse med nogle tallerkner, glas, bestik, et par gryder mv. som I kan bruge lige til allersidst i jeres nuværende hjem, og så har I det mest nødvendige ved hånden fra starten i det nye hjem.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Min mand arbejder som flyttemand, og kan måske låne lastbilen og x antal flyttekasser med den dag vi skal flytte. Så det har han helt styr på :)

Mht. alle de andre gode råd lyder det bare super! Synes jeg bliver bedre og bedre rustet :) Bare fortsæt!

Del dette indlæg

Annonce ♥

Sørg for at i har en ide om hvor møblerne skal stå inden i flytter ind (og er enige) så de kommer det rigtig sted hen med det samme.

Husk at stille flyttekasserne i midten af rummet (så møblerne kan være ved væggene, samt man kan komme til bjerget af flyttekasser fra fire sider)

Husk at skrive på siden af flyttekasserne, så det kan læses når de er stablet.

Hav styr på sengetøj + toilettaske.

Hvis I skal betale for maling af fraflytterbolig, så kan arbejdskraften jo trækkes fra i skat (de famøse 15.000kr per person), VEL OG MÆRKE hvis I stadig har folkeregisteradresse der - så vent med at skifte til I har fået malet/slebet gulve/whatever.

PostDanmark skal have at vide senest 4 dage før, at de skal videresende post, så gør dig den tjeneste allerede at melde det nu (kan gøres på nettet) - for ligepludselig er tiden gået og så har du glemt det. (taler af bitter erfaring <_< )

HUSK hvor du pakker fjernbetjeningen ned - den er ALTID væk <_< (;))

Hellere pakke halvtomme kasser end for tunge kasser (køb flest juniorflyttekasser)

Og som en anden siger, i huset, der er du kun indenfor og dirigere/tage imod så det hele kommer rette sted hen med det samme.

Sørg for at have gjort huset rent inden i flytter ind - så rart at kunne pakke ud med det samme!

Det var vist det jeg kunne komme i tanke om - hilsen en erfaren flytter, der har flyttet 10 gange på 10 år!

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hold fri i dagene før og efter flytningen.. Men er helt smadret, og man har svært ved at overskue det. - så fridage er gode!

Lad børnene bliver passet. Selvom de gerne vil hjælpe, så tager de meget tid og opmærksomhed.

Hvis børnene vil hjælpe, så sørg for at pakke ting og kasser de kan flytte (evt i et bagagerum, så kan de selv gå frem og tilbage og tage tingene - evt til deres eget værelse).

Køb evt halvliters sodavand/vand til folk - og skriv navn på. Det er meget nemmere end med glas!

Lav evt. sandwichs - så kan folk spise når de er sultne.

Flyt fra morgenstunden. Så er man tidligere færdig, og skrider tidsplanen er det ikke så slemt!

Hav hjælpere i baghånden.. Ofte er der lige en eller to som melder fra, eller kommer for sent.

Lad være at begynde at pakke ud, i mens i flytter. Ja det er hurtigere, og ja det er lige det svigermor gider - men tingene bliver uoverskuelige og andre folk vil ikke altid have tingene som I vil!

Del dette indlæg

Annonce ♥

Sørg for at i har en ide om hvor møblerne skal stå inden i flytter ind (og er enige) så de kommer det rigtig sted hen med det samme.

Husk at stille flyttekasserne i midten af rummet (så møblerne kan være ved væggene, samt man kan komme til bjerget af flyttekasser fra fire sider)

Husk at skrive på siden af flyttekasserne, så det kan læses når de er stablet.

Hav styr på sengetøj + toilettaske.

Hvis I skal betale for maling af fraflytterbolig, så kan arbejdskraften jo trækkes fra i skat (de famøse 15.000kr per person), VEL OG MÆRKE hvis I stadig har folkeregisteradresse der - så vent med at skifte til I har fået malet/slebet gulve/whatever.

PostDanmark skal have at vide senest 4 dage før, at de skal videresende post, så gør dig den tjeneste allerede at melde det nu (kan gøres på nettet) - for ligepludselig er tiden gået og så har du glemt det. (taler af bitter erfaring <_< )

HUSK hvor du pakker fjernbetjeningen ned - den er ALTID væk <_< (;))

Hellere pakke halvtomme kasser end for tunge kasser (køb flest juniorflyttekasser)

Og som en anden siger, i huset, der er du kun indenfor og dirigere/tage imod så det hele kommer rette sted hen med det samme.

Sørg for at have gjort huset rent inden i flytter ind - så rart at kunne pakke ud med det samme!

Det var vist det jeg kunne komme i tanke om - hilsen en erfaren flytter, der har flyttet 10 gange på 10 år!

GISP! :o Det var meget!

Hilsen én, der er flyttet 3 gange i hele sit liv (og jeg er vist nok 30 og en sjat eller to)

Del dette indlæg

Annonce ♥

[/color]

Kan du uddybe det? Skal man kontakte skat for at få det trukket fra, skal man have en samlet pris klar på hvad man skal give, og hvis man bare får en efterregning fra boligforeningen hvad det koster efter depositum gælder det så også?

Del dette indlæg

Annonce ♥

Nu er handelen i hus så har lavet en lille midlertidig liste over de ting vi skal have ordnet inden vi flytter ind (i rækkefølge).

Hvad siger i til den? og er der ting der skal tilføjes?

1) Lagt gulvtæpper

2) Sat gardiner op

3) Sat lamper op

4) Evt udbygning af køkken

5) TDC skal ud og have ført kabler

6) Møbler fra Ikea samlet og sat op

7) Gjort rent inden indflytning

Og så har jeg en lille liste over praktiske ting der skal gøres inden indflytning/på dagen

* Oplys om flytning til boligforening (kan først gøres når vi ved hvornår vi får nøglen og kan regne ud derfra hvornår vi er ude af lejligheden)

* Flyttemappe fra posthuet

* Rydde op i ting og sager (gøres løbende)

* Skriv på kasserne hvad der er i dem, og i hvilke rum de skal stilles

* Skaf bobleplast til pakning af glas

* Hav små sodavand, øl og sandwich klar i køleskabet til de trætte flyttefolk (kan evt gøres om formiddagen i huset mens de andre pakker lastbilen)

* Godkendt oversigt over hvor møbler skal stilles. Denne kan evt hænges op så hjælpere også kan se hvor tingene skal stå.

* Gjort rent i fraflyttet lejlighed

Listerne er lavet med inspiration fra jere råd :) Kom gerne med flere, ville elske at have 100% styr på det hele så man ikke får noget uheldige overraskelser.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Når i pakker ned, så kig på hver ting i pakker og tænk 2 gange om det virkelig er noget i vil beholde, eller om det godt kan undværes.

Så slipper i for at stå med en masse skrammel når i pakker ud, som bare ender på loftet eller tager unødvendig plads i skuffer og skabe og kan lissom starte på en frisk.... Og der bliver færre kasser at slæbe på ;)

Vi gjorde det da vi flyttede sidst, og vi kunne faktisk smide ikke mindre end 10 (!) flyttekasser med skrammel ud :loveshower

Del dette indlæg

Annonce ♥

Når i pakker ned, så kig på hver ting i pakker og tænk 2 gange om det virkelig er noget i vil beholde, eller om det godt kan undværes.

Så slipper i for at stå med en masse skrammel når i pakker ud, som bare ender på loftet eller tager unødvendig plads i skuffer og skabe og kan lissom starte på en frisk.... Og der bliver færre kasser at slæbe på ;)

Vi gjorde det da vi flyttede sidst, og vi kunne faktisk smide ikke mindre end 10 (!) flyttekasser med skrammel ud :loveshower

Det samme gjorde jeg; Med succes! Smed 8 kasser ud, og nok 8 sække med tøj, sko osv som bare var gemt væk!!

Del dette indlæg

Annonce ♥

Nu er handelen i hus så har lavet en lille midlertidig liste over de ting vi skal have ordnet inden vi flytter ind (i rækkefølge).

Hvad siger i til den? og er der ting der skal tilføjes?

1) Lagt gulvtæpper

2) Sat gardiner op

3) Sat lamper op

4) Evt udbygning af køkken

5) TDC skal ud og have ført kabler

6) Møbler fra Ikea samlet og sat op

7) Gjort rent inden indflytning

Og så har jeg en lille liste over praktiske ting der skal gøres inden indflytning/på dagen

* Oplys om flytning til boligforening (kan først gøres når vi ved hvornår vi får nøglen og kan regne ud derfra hvornår vi er ude af lejligheden)

* Flyttemappe fra posthuet

* Rydde op i ting og sager (gøres løbende)

* Skriv på kasserne hvad der er i dem, og i hvilke rum de skal stilles

* Skaf bobleplast til pakning af glas

* Hav små sodavand, øl og sandwich klar i køleskabet til de trætte flyttefolk (kan evt gøres om formiddagen i huset mens de andre pakker lastbilen)

* Godkendt oversigt over hvor møbler skal stilles. Denne kan evt hænges op så hjælpere også kan se hvor tingene skal stå.

* Gjort rent i fraflyttet lejlighed

Listerne er lavet med inspiration fra jere råd :) Kom gerne med flere, ville elske at have 100% styr på det hele så man ikke får noget uheldige overraskelser.

Det er vist længe siden du har flyttet sidst - man kan ikke få flyttemapper på posthuset mere ;) Alting foregår elektronisk nu, så du skal melde flytning til folkeregisteret på nettet; det kan gøres op til en måned før flyttedatoen :)

Derudover, skal du huske at melde flytning til diverse abonnementer (som f.eks. aviser og blade), forsikringsselskab, arbejdsplads og diverse forsyningssteder (el, vand, varme, gas...) hvis ikke det sker automatisk.

Og hvis ikke du gider finde bobleplast, så brug viskestykker, karklude og håndklæder til at pakke køkken og andre sarte ting med :)

:kram2 Susanne (der har flyttet 7 gange på 9 år og IKKE satser på at gøre det igen foreløbig!!!)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Har godt nok kun flyttet en enkelt gang, og der var reglen bare: smid ud smid ud smid ud! Jeg havde så mange ting i skabe og skuffer jeg aldrig kom til at bruge igen, og der var også ting jeg ikke vidste jeg havde :whistling

Del dette indlæg

Annonce ♥

Kan du uddybe det? Skal man kontakte skat for at få det trukket fra, skal man have en samlet pris klar på hvad man skal give, og hvis man bare får en efterregning fra boligforeningen hvad det koster efter depositum gælder det så også?

Læs om det her

Del dette indlæg

Annonce ♥

GISP! :o Det var meget!

Hilsen én, der er flyttet 3 gange i hele sit liv (og jeg er vist nok 30 og en sjat eller to)

Ja, det ER meget! Har heller ingen planer om at flytte de næste 10 år!!! De sidste 4 gange jeg flyttede sagde jeg "næste gang flytter jeg i hus!" - tilsidst fik jeg dog ret ;)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

LOG IND HER