Oprettet January 10, 2012 Ja, måske et dumt spørgsmål. Men jeg forstår altså ikke helt det med kørselsfradrag. Hvis man har 60 km i alt til arbejde og kan få 2 kr. pr. km efter de første 24 km (som man ikke får fradrag for) ser regnestykket således ud: (60-24)x2 = 72 kr. pr. arbejdsdag. Vil det så reelt set sige, at man får 72 kr. pr. dag, som man ikke skal betale skat af? Hvis benzinprisen er 1 kr. pr. kilometer og man har 60 km ialt frem og tilbage fra arbejde, vil man så få dækket sit benzinforbrug ind ved hjælp af de 72 kr. pr. dag, man får i fradrag eller hvor meget vil det koste i benzin (hvis man antager at det koster 1 kr at køre 1 km? :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 10, 2012 Hvis du har 60 km til arbejde og 60 km hjem er det næsten rigtigt. Vil blive (60*2)-24=96 kr om dagen. Hvis du så siger at det koster 1 kr pr km vil det blive 120 kr. Om dagen i benzin og,dermed vil du have et underskud på 24 kr. Om dagen. Men afhænger jo af hvilken bil man har hvordan benzinforbruget er. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 10, 2012 Hvis du har 60 km til arbejde og 60 km hjem er det næsten rigtigt. Vil blive (60*2)-24=96 kr om dagen. Hvis du så siger at det koster 1 kr pr km vil det blive 120 kr. Om dagen i benzin og,dermed vil du have et underskud på 24 kr. Om dagen. Men afhænger jo af hvilken bil man har hvordan benzinforbruget er. Det her giver godt nok slet ikke mening for mig :blink Hvis der er 60 km til og fra arbejde, og benzinen koster 1 kr pr km, så er det vel 60 kr... Og fradraget er vel ikke (60*2)-24 = 96, for det ville da svare til at TS får 2 kr i fradrag pr. km minus 24 kr... Og det er vel at hun får 2 kr. pr km efter de første 24 km, ikke? I så fald vil jeg give TS ret i at det er (60-24)x2 = 72 kr. Men det er jo så vel at mærke ikke 72 kr skattefri kroner, som hun får. Det er et fradrag på 72 kr. Dvs. at udaf hendes samlede løn, der vil der være 72 kroner, som hun ikke skal betale skat af. Altså, hvis hun normalt får 100 kr i løn, og skal betale 39% i skat af dem, så skal hun betale 39 kr og hun får udbetalt 61 kr. Hvis hun så får 100 kr i løn, og har 72 kr i fradrag, så skal hun betale (100-72)x39% = 10,92 kr. Og hun vil så få udbetalt 89,08 kr. Fradraget er altså ikke ekstra skattefri løn, men færre penge betalt i skat. Eksemplet kunne også være, hvis TS får 72 kr i løn, så skulle hun uden fradraget betale 72*39% = 28,08 kr i skat. Men eftersom hun har fradraget på 72 kr, så betaler hun 0 kr i skat. Så jeg vil jo mene (uden at turde love, at jeg har fattet det rigtigt), at fradraget på 2 kr pr km, vil betyde 28 kr betalt mindre i skat, og dermed "kun" 60-28 = 32 kr, der skal betales til benzin :) EDIT: Jeg ser så nu, at du (Bellabum) læser det som om at TS har 60 km hver vej, og jeg har læst det som om at hun har 60 km i alt om dagen. Men jeg kan stadig ikke helt forstå dit regnestykke, for jeg synes ikke du har det med, at TS får 2 kr i fradrag pr. km? Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 10, 2012 Det her giver godt nok slet ikke mening for mig :blink Hvis der er 60 km til og fra arbejde, og benzinen koster 1 kr pr km, så er det vel 60 kr... Og fradraget er vel ikke (60*2)-24 = 96, for det ville da svare til at TS får 2 kr i fradrag pr. km minus 24 kr... Og det er vel at hun får 2 kr. pr km efter de første 24 km, ikke? I så fald vil jeg give TS ret i at det er (60-24)x2 = 72 kr. Men det er jo så vel at mærke ikke 72 kr skattefri kroner, som hun får. Det er et fradrag på 72 kr. Dvs. at udaf hendes samlede løn, der vil der være 72 kroner, som hun ikke skal betale skat af. Altså, hvis hun normalt får 100 kr i løn, og skal betale 39% i skat af dem, så skal hun betale 39 kr og hun får udbetalt 61 kr. Hvis hun så får 100 kr i løn, og har 72 kr i fradrag, så skal hun betale (100-72)x39% = 10,92 kr. Og hun vil så få udbetalt 89,08 kr. Fradraget er altså ikke ekstra skattefri løn, men færre penge betalt i skat. Eksemplet kunne også være, hvis TS får 72 kr i løn, så skulle hun uden fradraget betale 72*39% = 28,08 kr i skat. Men eftersom hun har fradraget på 72 kr, så betaler hun 0 kr i skat. Så jeg vil jo mene (uden at turde love, at jeg har fattet det rigtigt), at fradraget på 2 kr pr km, vil betyde 28 kr betalt mindre i skat, og dermed "kun" 60-28 = 32 kr, der skal betales til benzin :) EDIT: Jeg ser så nu, at du (Bellabum) læser det som om at TS har 60 km hver vej, og jeg har læst det som om at hun har 60 km i alt om dagen. Men jeg kan stadig ikke helt forstå dit regnestykke, for jeg synes ikke du har det med, at TS får 2 kr i fradrag pr. km? Jeg tror der er forvirring om hvorvidt der er 60 km HVER vej eller 60 km i alt om dagen - derfor er de to regnestykker ikke ens ;) EDIT: Og nu ser jeg så, at du har set hvori uenigheden er :P Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 10, 2012 Jeg tror der er forvirring om hvorvidt der er 60 km HVER vej eller 60 km i alt om dagen - derfor er de to regnestykker ikke ens ;) Ja, det fandt jeg også ud af :P Men som jeg skrev nederst i mit indlæg, så tror jeg stadig at Bellabum har glemt at medregne at TS får 2 kr pr. km i fradrag? Som jeg ser det, så regner hun bare antallet af km, der giver fradrag, ud? :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 10, 2012 Bellabums regnestykke er da rigtigt, hvis der er 60 km hver vej. Så kører hun 60x2 km om dagen, men får ikke fradrag for de første 24 km -> 60x2-24 = 96 kr. Ahh... 2 kr/km og ikke een... Forvirringen er total! :D Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 10, 2012 Jeg tror der er forvirring om hvorvidt der er 60 km HVER vej eller 60 km i alt om dagen - derfor er de to regnestykker ikke ens ;) EDIT: Og nu ser jeg så, at du har set hvori uenigheden er :P Haha, der falder 10-ører alle vegne nu :P Men som skrevet, så består vores uenighed vist i mere end hvorvidt TS kører 60 eller 120 km om dagen :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 10, 2012 Bellabums regnestykke er da rigtigt, hvis der er 60 km hver vej. Så kører hun 60x2 km om dagen, men får ikke fradrag for de første 24 km -> 60x2-24 = 96 kr. Altså... Hvis hun får 2 kr i fradrag pr km... Og kører 60 km hver vej... Så kører hun 120 km hver dag. Og får fradrag for de 120-24 = 96 km hver dag... Og så får hun vel et dagligt fradrag på 96 km x 2 kr = 192 kr pr dag. Eller er det mig, der er helt væk nu? :blush Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 10, 2012 Ja, det fandt jeg også ud af :P Men som jeg skrev nederst i mit indlæg, så tror jeg stadig at Bellabum har glemt at medregne at TS får 2 kr pr. km i fradrag? Som jeg ser det, så regner hun bare antallet af km, der giver fradrag, ud? :) Jep - jeg er med på hvad du mener nu :D Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 10, 2012 Det her er ved at udvikle sig til en sjov tråd, synes jeg :lolhit Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 10, 2012 Altså... Hvis hun får 2 kr i fradrag pr km... Og kører 60 km hver vej... Så kører hun 120 km hver dag. Og får fradrag for de 120-24 = 96 km hver vej... Og så får hun vel et dagligt fradrag på 96 km x 2 kr = 192 kr pr dag. Eller er det mig, der er helt væk nu? :blush Nej, vi er helt enige. Jeg havde overset det med kr. vs. km. Men det med rødt gør da forvirringen total - der skal stå 96 km pr. dag og ikke hver vej :P Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 10, 2012 Måske vi bare skal stoppe og lade TS komme til igen :lol Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 10, 2012 Men jeg læser egentlig ikke TSs spørgsmål som et spørgsmål om hvad hun får i fradrag. Men som et spørgsmål om hvad "fradrag" betyder. Som jeg har forstået det, så betyder "kørselspenge" ekstra kroner i lønposen. Hvis hun får 2 kr i KØRSELSPENGE pr. km, så får hun 192 kr ekstra pr dag (hvis hun kører 120 km om dagen), som hun dog skal betale skat af, altså 192x39% = 74,88 kr. Så hvis der er tale om kørselspenge, så vil hun efter skat få 117, 12 kr (192-74,88), og dermed NÆSTEN få dækket sin benzinregning. Men hvis der er tale om et fradrag på 120 kr, så svarer det til at 120 kr af den løn, hun tjener bliver gjort skattefri. Så med en skatteprocent på 39%, så slipper hun for at betale 120x39% = 46,80 kr. Og hun får så dermed kun dækket 46,80 kr af sit benzinforbrug og må stadig selv betale de resterende 73,2 kr (120kr - 46,8kr) (Tror jeg :blush) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 10, 2012 Nej, vi er helt enige. Jeg havde overset det med kr. vs. km. Men det med rødt gør da forvirringen total - der skal stå 96 km pr. dag og ikke hver vej :P ARGH, du har ret! Jeg har skyndt mig at rette det! Det er med at holde tungen lige i munden og ikke lave tanketorsk her! :lolhit Men ja, TS, fortæl lige om vi med alle vores besvarelser har ramt det spørgsmål, du stillede? :lol Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 10, 2012 Sorry for off-topic.. Men tror det er første gang noget med skat og fradrag har moret mig så meget. Men jeg TROR at JEG har forstået det nu.. - Men er alligevel glad for jeg kun har 1,8 km på arbejde alligevel :whistling Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 10, 2012 Hehe ja okay :) kan se hvad er gået galt er lidt sjovt :) jeg havde overset at fradraget var 2 kr/km, og kiggede kun på en :) og så havde jeg ikke taget hensyn til skatten :) Barbamana dejligt at du fik forklaret det forståeligt, er ihvertfald også sådan jeg har forstået det. Del dette indlæg Link to post Share on other sites