Oprettet December 30, 2011 Hej jeg er i tvivl om hvad jeg faktisk burde tage af vitaminer og kosttilskud. jeg tager jern og folinsyre. men er der andet jeg bør være opmærksom på at få taget? Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret December 30, 2011 Af en masse grunde, tager jeg forskelligt vitaminer.. Men jeg tager to gravitamin, to jern og to kalk om dagen. Kalk kan i hvert fald være en god ting også at tage ved jeg - når barnet begynder at danne knogler, hapser det nemlig en god slat kalk :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret December 30, 2011 Jeg har lige købt fiskeolie. Er så dårlig til at få spist fisk, og det skulle være godt til udvikling af hjernen :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret December 30, 2011 Sundhedsstyrelsen anbefaler: Multivitamin til gravide 400 g Folinsyre 40-50 mg Jern(folsyre og jern er muligvis er indeholdt i multi'en) 500 mg Calcium 10 mq D-vitamin Rebecca Persson anbefaler desuden altid ligesaa meget zink som jern under hele graviditeten og mens man ammer. Jeg tager: Hver morgen: 1 stk. Omnimin multivitamin(yes, med 700 g a-vitamin og det er endda halvdelen af amerikansk anbefaling til gravide) 1 stk. fiskeoliekapsel 400 g folinsyre(maerke er underordnet) Hver aften: 30 mg zink(italiensk maerke) 375 mg magnesium(italiensk marke) 2 stk. Bio-Calcium+D3 1 Aminojern(er jeg blevet anbefalet, da det optages let og ikke boer forstyrre maven) (de sidste to om aftenen, fordi de ikke boer indtages med mit stofskiftemedicin, som skal tages om morgenen og calcium har godt af at blive taget med magnesium, saerligt hvis ikke man tager D-vitamin) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret December 30, 2011 Jeg tager hver dag: En gravitamin multivitamin inkl. folsyre 3 stk fiskeolie (Jeg bruger mærket Eskimo, fordi de skriver at de fjerner tungmetaller, men ved faktisk ikke om de andre mærker også gør det :rolleyes ) En kalktablet inkl. magnesium og d-vitamin En jernpille Og så tager jeg mandag, onsdag og fredag en B-complex vitamin, men det har ikke noget med graviditeten at gøre, det er bare fordi jeg har tendens til B12 mangel :) Af en masse grunde, tager jeg forskelligt vitaminer.. Men jeg tager to gravitamin, to jern og to kalk om dagen. Kalk kan i hvert fald være en god ting også at tage ved jeg - når barnet begynder at danne knogler, hapser det nemlig en god slat kalk :) Øh hvordan kan det være, at du tager TO gravitamin? :unsure Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret December 30, 2011 Sundhedsstyrelsen anbefaler: Multivitamin til gravide 400 g Folinsyre 40-50 mg Jern(folsyre og jern er muligvis er indeholdt i multi'en) 500 mg Calcium 10 mq D-vitamin Rebecca Persson anbefaler desuden altid ligesaa meget zink som jern under hele graviditeten og mens man ammer. Jeg tager: Hver morgen: 1 stk. Omnimin multivitamin(yes, med 700 g a-vitamin og det er endda halvdelen af amerikansk anbefaling til gravide) 1 stk. fiskeoliekapsel 400 g folinsyre(maerke er underordnet) Hver aften: 30 mg zink(italiensk maerke) 375 mg magnesium(italiensk marke) 2 stk. Bio-Calcium+D3 1 Aminojern(er jeg blevet anbefalet, da det optages let og ikke boer forstyrre maven) (de sidste to om aftenen, fordi de ikke boer indtages med mit stofskiftemedicin, som skal tages om morgenen og calcium har godt af at blive taget med magnesium, saerligt hvis ikke man tager D-vitamin) Det er dumt at tage jern og kalk sammen, da kalk hæmmer optagelsen af jern. Der skal helst gå to timer fra man har indtaget noget kalkholdigt til man spiser sine jernpiller Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret December 30, 2011 Ja der står på min pakke med jernpiller, at de skal tages uden for måltider, 3 timer før og efter indtagelse af mælk, ost og kalktabletter samt på et andet tidspunkt end man tager sine andre vitaminer. Synes faktisk det er lettere svært at få passet den jernpille ind! Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret December 31, 2011 Det er dumt at tage jern og kalk sammen, da kalk hæmmer optagelsen af jern. Der skal helst gå to timer fra man har indtaget noget kalkholdigt til man spiser sine jernpiller Tak for tippet :super Ja der står på min pakke med jernpiller, at de skal tages uden for måltider, 3 timer før og efter indtagelse af mælk, ost og kalktabletter samt på et andet tidspunkt end man tager sine andre vitaminer. Synes faktisk det er lettere svært at få passet den jernpille ind! Ja, det er noget boevl. Men jeg tror nu, jeg faar succes med at tage den sammen med et glas friskpresset appelsinjuice om eftermiddagen - og nogle noedder :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret December 31, 2011 jeg tager hver dag: en gravitamin, en jern tablet, og en fiske olie kapsel.... kalk tilskud behøver jeg ikke, jeg drikker masser af mælk.... Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret December 31, 2011 Jeg tager hver morgen/middag: -1 gravitamin -2 fiskeoliekapsler fra Nordic Naturals -1 (500mg) C-vitamin fra Biosym -1 (20 mikrogram) D-vitamin fra Biosym Aften: -2 (40 mg) Zink-tabletter (da Zink ikke optages så godt sammen med Jern) Overvejer at starte op på Kalk og Magnesium, men drikker rimelig meget mælk. Men Cal:Mag fra Solaray kommer jeg nok til at investere i, der får man begge dele. Ellers skal jeg starte op på Jern når jeg er noget længere henne i graviditeten. :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret December 31, 2011 Jeg tager 2 livol gravid, 2 fiskeolie, 1 jern.. Jeg drikker også rigelig mælk.. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret December 31, 2011 Øh hvordan kan det være, at du tager TO gravitamin? :unsure Fordi jeg optager vitaminer UTROLIG dårligt, pga min gastric bypass.. Når jeg ikke tager gravitamin, så tager jeg 2 multilivol 50+... :rolleyes Jeg får i øvrigt også b-12, men som sprøjte hver 6-8 uge :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret December 31, 2011 :) hej Alle sammen tusind tak for jeres svar :) efter hvad jeg har fundet ud af, så må det se sådan ud Morgen • Kalk. x forlinsyre • Multi vitamin • D-vitamin • Fiskeolie Aften • Zink Natten • Jern Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret December 31, 2011 Når du tager en multivitaminpille burde du få nok zink og d-vitamin... Men det er selvfølgelig op til dig... Jern skal du tage fra du er 9+0 :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret December 31, 2011 De fleste har egentlig rigtig godt af zink... bare ikke saa omtalt som jern hos gravide :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites