Guest

Ingefær - min nye bedste ven

14 indlæg i dette emne

Jeg er også ramt af kvalme bølgen - den sidste uge har jeg lagt i stadiet mellem madlede og kvalme hele tiden, men i forholdsvis mild grad, sammenlagt med træthed har det dog været rart (troede aldrig jeg skulle sige det) at jeg pt er arbejdsløs, for sofaen har været min bedste buddy. MEN så kom KVALMEN - som i stadiet lige før man ofrer sig :puke - så tog jeg mig sammen til at følge mit EGET husråd (altså jeg har ikke selv fundet på det, men sagt det til en masse) INGEFÆR hvor svært kan det være?

Jeg rev en klump ingefær og fordelte i 4 halvliters flasker. Efter den første flaske var kvalmen på retur og faktisk nærmest ikke eksisterende - ja jeg tog endda på café med en veninde og kunne SPISE noget. Da jeg kom hjem tog jeg lige en flaske mere og tada... Friskere end jeg har været i en uge - nu er trætheden dog ved at overmande igen.

Smagen er frisk og på ingen måde klam. Jeg kan ikke li candiseret ingefær, syltet ingefær eller hvad der nu findes - og normalt er ingefær noget man kommer i kager - men det smager faktisk ok godt.

Man kan også skrælle en klump ingefær og blende den i sin smoothie - så er smagen mindre gennemtrængende.

Det er bare et råd til alle os med kvalme, det ser ud til at virke på mig - måske det virker på jer andre også!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Gravide frarådes at spist ingefær da det kan skade fosteret :/

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er nu ret sikker på den advarsel gjaldt nogle ingefær kapsler der var i handlen som middel til gravide mod kvalme. Frisk ingefær er der intet galt med at få.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

De er da godt nok lidt selvmodsigende på den hjemmeside <_< . Først skriver de

"Forskning har påvist, at ingefær har en gavnlig effekt i behandling af kvalmer forårsaget af søsyge, morgenkvalme og kemoterapi. Ingefær er et sikkert middel mod kvalme under graviditet. Til gengæld er det uklart, hvorvidt ingefær har en effekt på transportsyge."

Derefter skriver de:

"Ingefær og graviditet

Der hersker megen tvivl om, hvorvidt det er godt eller dårligt for fostret (og kroppen) at indtage ingefær i forbindelse med graviditet. I dag er forskere, læger og behandlere uenige om de evt. negative eller skadelige effekter, ingefær kan medføre en gravid kvinde og hendes foster.

Anbefalingen er derfor at undlade at indtage ingefær under graviditeten – i hvert fald indtil der er en mere udbredt lægevidenskabelig konsensus på området."

Men vil sige at i alle de bøger jeg har læst i står der nævnt frisk ingefær som råd mod kvalme. Jeg er også begyndt at spise ingefær i form af ingefær the. Tror jeg vil prøve med vandet idag. Bare ikke sjovt med den kvalme

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan ikke forstå i tør, men det er nok bare min holdning.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fandt lige nogle gode links omkring ingefær:

http://www.graviditet.dk/2008/02/05/advarer-mod-kosttilskud-med-ingefaer/

Dette link siger at der er ikke noget problem med at spise ingefær. Det er kosttilskuddet der er problemet fordi det svarer til at spise 2 poser ingefærkrydderi om ugen....

http://fpn.dk/liv/born_unge/article1254628.ece

http://www.dsam.dk/flx/forsiden/nyheder/ingefaer-som-kosttilskud-til-gravide/

http://politiken.dk/tjek/sundhedogmotion/familieliv/ECE467480/advarsel-mod-ingefaer-tilskud-til-gravide/

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De er da godt nok lidt selvmodsigende på den hjemmeside <_< . Først skriver de

"Forskning har påvist, at ingefær har en gavnlig effekt i behandling af kvalmer forårsaget af søsyge, morgenkvalme og kemoterapi. Ingefær er et sikkert middel mod kvalme under graviditet. Til gengæld er det uklart, hvorvidt ingefær har en effekt på transportsyge."

Derefter skriver de:

"Ingefær og graviditet

Der hersker megen tvivl om, hvorvidt det er godt eller dårligt for fostret (og kroppen) at indtage ingefær i forbindelse med graviditet. I dag er forskere, læger og behandlere uenige om de evt. negative eller skadelige effekter, ingefær kan medføre en gravid kvinde og hendes foster.

Anbefalingen er derfor at undlade at indtage ingefær under graviditeten – i hvert fald indtil der er en mere udbredt lægevidenskabelig konsensus på området."

Men vil sige at i alle de bøger jeg har læst i står der nævnt frisk ingefær som råd mod kvalme. Jeg er også begyndt at spise ingefær i form af ingefær the. Tror jeg vil prøve med vandet idag. Bare ikke sjovt med den kvalme

Jeg tror at det de vil frem til er, at ingefær virker rigtig godt mod graviditetskvalme, men at det ikke nødvendigvis er godt for babyen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror at det de vil frem til er, at ingefær virker rigtig godt mod graviditetskvalme, men at det ikke nødvendigvis er godt for babyen

:ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Gravide frarådes at spist ingefær da det kan skade fosteret :/

Nej, nej, nej, det passer slet, slet ikke! Ingefaer er sundt - ogsaa for gravide. Det er antiseptisk, hjaelper ved forkoelelser og styrker immunforsvaret. Det kan afhjaelpe graviditetskvalme, hvis man kommer det i vand, te, juicer, blender i smoothie, putter i te, ja, for den sags skyld aeder det raat. Jeg har laenge, ogsaa nu i min graviditet, lavet smoothies med ingefaer.

Det er helt galt, hvad de skriver paa den side og gravide maa GERNE spise ingefaer. Filmen kan MAASKE knaekke ved ingefaertabletter, men det er saa en anden historie, som jeg ikke lige kender baggrunden for. Men der findes jo ligefrem LAEGER, som ordinerer ingefaertabletter til gravide, saa mon ikke det gaar ;)

Ginger to the people :toot

EDIT: Der kan laeses mere om Foedevarestyrelsens advarsel mod kosttilskud med ingefaer her

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så er der købt ind til uanede mængder af ingridienser til the'en! Kvalme vig bort!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så er der købt ind til uanede mængder af ingridienser til the'en! Kvalme vig bort!

Hi hi, alletiders :sm

Kan ioevrigt anbefale ingefaer, mynte og kamille sammen ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej, nej, nej, det passer slet, slet ikke! Ingefaer er sundt - ogsaa for gravide. Det er antiseptisk, hjaelper ved forkoelelser og styrker immunforsvaret. Det kan afhjaelpe graviditetskvalme, hvis man kommer det i vand, te, juicer, blender i smoothie, putter i te, ja, for den sags skyld aeder det raat. Jeg har laenge, ogsaa nu i min graviditet, lavet smoothies med ingefaer.

Det er helt galt, hvad de skriver paa den side og gravide maa GERNE spise ingefaer. Filmen kan MAASKE knaekke ved ingefaertabletter, men det er saa en anden historie, som jeg ikke lige kender baggrunden for. Men der findes jo ligefrem LAEGER, som ordinerer ingefaertabletter til gravide, saa mon ikke det gaar ;)

Ginger to the people :toot

EDIT: Der kan laeses mere om Foedevarestyrelsens advarsel mod kosttilskud med ingefaer her

Jeg syntes også det er det jeg har hørt :super var liger ved at være nervøs da jeg læste de andre indlæg, men jeg har 2 graviditetsbøger og den der ligger ved siden af mig nu er fra 2010 og der står flere steder at ingefær er godt mod kvalme.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg syntes også det er det jeg har hørt :super var liger ved at være nervøs da jeg læste de andre indlæg, men jeg har 2 graviditetsbøger og den der ligger ved siden af mig nu er fra 2010 og der står flere steder at ingefær er godt mod kvalme.

Alletiders - og at det saa virker mod din kvalme :7himmel

Jeg har vaeret i behandling hos Naturopath Caroline Fibaek, som skrev til mig straks, jeg var gravid, at ingefaer er godt mod kvalme i baade te og smoothies, saa jeg er alt andet end bekymret :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER