Ravn

Nakkefoldsscanning

13 indlæg i dette emne

Jubiii - nu har jeg fået tid til nakkefoldscanning. d. 20. januar skal jeg se loppen i maven!

Jeg var til lægen igår og få lavet vandrejournal, og så nævnte hun at jeg selv skulle bestille tid til nakkefoldsscanningen på nettet, og at jeg allerede nu kunne bestille tiden. Så da jeg kom hjem var det da det første jeg kiggede på. Jeg fik tilbudt en række tider, og så skriver de i bunden af siden, at hvis der ikke er nogen af tiderne der passer, så kan man komme til tidligere, men så kunne det være usikkert om man ar langt nok henne til at scanningen ville gå godt, så man skulle til endnu en scanning. Jeg er ret sikker på at jeg er langt nok henne til d. 20, da min periode var meget stabil, men hvis det ikke passer, så tager jeg da bare en scanning mere!

Alt gik fint til lægen, indtil hun spurgte lidt ind til min første fødsel - så brød jeg helt sammen (troede egentligt at jeg var kommet mig mere over den, men hormonerne raser). Ud over det har jeg fint blodtryk, intet i urinprøven, en smule for højt BMI-tal men ellers alt OK! Dejligt!

Nå, ville bare lige dele det med jer - glæder mig SÅ meget til den scanning!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Wauh det var tidligt du skal til skanning og har fået lavet vandrejournal. Men fantastisk at alt var fint hos lægen :loveshower

Hvad med doubletest blodprøven? Den må jo først tages når du er lidt længere henne?

Grunden til jeg spørger er, at vi jo som du ved (og kan se) har termin lige op af hinanden. Jeg er MEGET sikker på min terminsdag. Jeg blev insemineret så der er vist ikke så meget frem eller tilbage der. Men jeg fik først tilbudt tid til NF skanning fra d. 30/1. Så vidt jeg kan regne mig frem til er det i uge 13???. Det passer mig egentlig ok fordi jeg får skanninger i uge 7-9. Men alligevel det virker meget sent?

Nå tror lige jeg ringer til hospitalet idag og taler med dem. <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg bestilte tid tilbød systemet mit også en scanning i uge 13. Det er helt fint, men jeg er meget utålmodig, så jeg valgte at tage en af de tidligere tider (med usikkerheden om om jeg er langt nok henne). Men uge 13 er helt fint i forhold til NF scanning. Den skal vist laves mellem 11+0 og 13+6.

Med hensyn til blodprøven, så skal jeg have den taget ugen inden - hvor har du læst eller fået at vide at den først kan tages senere?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg bestilte tid tilbød systemet mit også en scanning i uge 13. Det er helt fint, men jeg er meget utålmodig, så jeg valgte at tage en af de tidligere tider (med usikkerheden om om jeg er langt nok henne). Men uge 13 er helt fint i forhold til NF scanning. Den skal vist laves mellem 11+0 og 13+6.

Med hensyn til blodprøven, så skal jeg have den taget ugen inden - hvor har du læst eller fået at vide at den først kan tages senere?

Har hørt og læst det forskellige steder men tjekkede lige for en sikkerheds skyld. Dette er fra Statens Serum institut:

"Hvordan udføres doubletesten?

Doubletesten udføres på en almindelig blodprøve fra moderen taget i 8. - 13. graviditetsuge. Det er bedst, hvis blodprøven tages så tidligt som muligt. Resultatet foreligger i løbet af 2-3 hverdage. Risikoen for kromosomsygdom beregnes ud fra måling af to forskellige stoffer i blodet, moderens alder og det forventede fødselstidspunkt."

Se evt på dette link: http://www.ssi.dk/Diagnostik/Klinisk%20information/Undersoegelser%20til%20gravide/Information%20om%20doubletesten.aspx :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men det passer jo så meget godt. d. 20. januar er jeg 11+3, og doubletesten tages ugen inden, så er jeg i 11. uge... Det stemmer fint over ens med det du skriver. Men du skrev i din første kommentar, at blodprøven først må tages når jeg er længere henne, men det er jo allerede fra 8. uge.

:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Wauh det var tidligt du skal til skanning og har fået lavet vandrejournal. Men fantastisk at alt var fint hos lægen :loveshower

Hvad med doubletest blodprøven? Den må jo først tages når du er lidt længere henne?

Grunden til jeg spørger er, at vi jo som du ved (og kan se) har termin lige op af hinanden. Jeg er MEGET sikker på min terminsdag. Jeg blev insemineret så der er vist ikke så meget frem eller tilbage der. Men jeg fik først tilbudt tid til NF skanning fra d. 30/1. Så vidt jeg kan regne mig frem til er det i uge 13???. Det passer mig egentlig ok fordi jeg får skanninger i uge 7-9. Men alligevel det virker meget sent?

Nå tror lige jeg ringer til hospitalet idag og taler med dem. <_<

Blander mig lige ;-) man skal være 12 fulde uger henne inden nf scanning. Jeg synes du skal være glad for datoen. Vi kunne se kønnet fordi vi var så langt henne.

Men også i min gruppe var der et par stykker som havde termin efter mig, men blev nf scannet før mig. Ved ikke om det har noget med ivf at gøre.

Sidste ting, du kan godt få rykket din termin. Det er ud fra længden på baby til nf scanning der bestemmer. Jeg blev rykket, 3 dage.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Blander mig lige ;-) man skal være 12 fulde uger henne inden nf scanning. Jeg synes du skal være glad for datoen. Vi kunne se kønnet fordi vi var så langt henne.

Men også i min gruppe var der et par stykker som havde termin efter mig, men blev nf scannet før mig. Ved ikke om det har noget med ivf at gøre.

Sidste ting, du kan godt få rykket din termin. Det er ud fra længden på baby til nf scanning der bestemmer. Jeg blev rykket, 3 dage.

Man skal altså ikke være 12 fulde uger henne. Dette er fra bestilligen af NF scanning på Riget eller Hvidovre:

"Nakkefoldsskanning foregår, når du er mellem 11 uger + 3 dage og 13 uger + 6 dage henne."

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men det passer jo så meget godt. d. 20. januar er jeg 11+3, og doubletesten tages ugen inden, så er jeg i 11. uge... Det stemmer fint over ens med det du skriver. Men du skrev i din første kommentar, at blodprøven først må tages når jeg er længere henne, men det er jo allerede fra 8. uge.

Ja så er du helt klart langt nok henne ;) Det var kun fordi jeg troede du havde fået taget den nu hos lægen. Det kunne jeg ikke helt forstå... :P

Blander mig lige ;-) man skal være 12 fulde uger henne inden nf scanning. Jeg synes du skal være glad for datoen. Vi kunne se kønnet fordi vi var så langt henne.

Men også i min gruppe var der et par stykker som havde termin efter mig, men blev nf scannet før mig. Ved ikke om det har noget med ivf at gøre.

Sidste ting, du kan godt få rykket din termin. Det er ud fra længden på baby til nf scanning der bestemmer. Jeg blev rykket, 3 dage.

Godt at man kan blive gjort lidt klogere at de mere kloge :D Jeg synes klart også at du skal være glad for din tidlige skanningsdato Ravn. Jo før man kan se "loppen" jo bedre.

Helle - Hvad kan IVF have med datoen for NF at gøre? Kan det rykke datoen tilbage?

Og tak for

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Godt at man kan blive gjort lidt klogere at de mere kloge :D Jeg synes klart også at du skal være glad for din tidlige skanningsdato Ravn. Jo før man kan se "loppen" jo bedre.

Helle - Hvad kan IVF have med datoen for NF at gøre? Kan det rykke datoen tilbage?

Og tak for

Jeg ved det ikke, men støder bare på de sene tider hos ivf scanningerne.

Hun rykkede min termin fra 2 juni til 31 maj.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejlige nyheder Ravn. Jeg håber også at komme til NF scanning omkring det tidspunkt men her i Århus er det vist noget man får brev med indkaldelse til så ikke noget man selv kan bestemme. Jeg er noget nervøs for den pga min alder... men der er jo nok man kan gå og bekymre sig om :whistling Jeg får lavet blodprøven lige efter nytår der er jeg i uge 9+.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejlige nyheder Ravn. Jeg håber også at komme til NF scanning omkring det tidspunkt men her i Århus er det vist noget man får brev med indkaldelse til så ikke noget man selv kan bestemme. Jeg er noget nervøs for den pga min alder... men der er jo nok man kan gå og bekymre sig om :whistling Jeg får lavet blodprøven lige efter nytår der er jeg i uge 9+.

Hvor gammel er du da? Hvis jeg må spørge :) Glem det - kiggede i din graviditetstråd...

Tror ikke du behøver være specielt nervøs! Bare glæd dig til at spiren i maven!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

PS jeg kan forstå du har det svært med din sidste fødsel så vil lige dele min egen erfaring. Jeg har selv oplevet at ha stærk angst for fødsel/hospital efter en grim oplevelse i forbindelse med min 2. fødsel hvor jeg troede jeg skulle dø. Da jeg nogle år senere blev gravid igen var jeg tvunget til at forholde mig til følelserne, det gjorde jeg ved 2 intensive psykolog samtaler - kun 2 mere var ikke nødvendigt, jeg fik bearbejdet oplevelserne og angsten og endte med at føle helt anderledes omkring det end før, noget jeg ikke troede var muligt. Desuden tilbød min jordemoder mig ekstra samtaler så vi kunne snakke om, hvordan jeg kunne komme til at føle mig tryg under fødslen, og jeg endte med at få en rigtig god fødselsoplevelse 3. gang, hvor jeg på intet tidspunkt følte jeg mistede kontrollen eller blev angst, fordi jeg blev lyttet til og var med på alt hvad der skulle ske.

Hvad jeg vil sige er egentlig bare at du gudskelov har ca 8 mdr til at bearbejde oplevelsen og forberede dig på den nye, og jeg håber du også vil opleve at få bedre med hvad du har været igennem, og kunne glæde dig til det nye. :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor gammel er du da? Hvis jeg må spørge :) Glem det - kiggede i din graviditetstråd...

Tror ikke du behøver være specielt nervøs! Bare glæd dig til at spiren i maven!

jeg er fra 74 ;) så jeg fylder snart 38. Og venter mit 4. barn :glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER