Myliona

Glucose belastning - blodsukker måling

20 indlæg i dette emne

Jeg har et bmi på 29, og skulle derfor have haft en glucose belastning..

Men da jeg for lidt over et år siden fik en fedmeoperation, kan jeg ikke tåle disse..

Det betyder at jeg skal måle mit blodsukker selv..

3-4 dage i ugen, 4 gange om dagen :unsure RESTEN AF GRAVIDITETEN...

Synes måske det er lidt overkill, når andre overvægtige kan nøjes med en enkelt eller to g-belastninger..

Men ville høre om det var nogen der havde nogle erfaringer med det - eller nogen som også skal måle blodsukker??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hernede vil de ogsaa teste mit blodsukker med den test, for min far er svaert diabetiker. Jeg har allerede en autoimmun sygdom(stofskifte), og ved at det derfor er mindre sandsynligt at jeg faar svangerskabsdiabetes. Jeg kan ikke doeje tanken om glykosebelastningstesten, som min soester ioevrigt ogsaa sagde nej tak til. Det bliver det ikke til for mit vedkommende, og saa maa jeg jo tisse paa en pind et par gange om ugen. Jeg synes det lyder voldsomt med saa mange gange, som du er blevet "PAALAGT"...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes ærlig talt det er en lille pris at betale for at undgå de følger en evt graviditetsbetinget sukkersyge kan medføre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skal du så drikke det der stads 3-4 gange om ugen? :unsure

Det lyder voldsomt. Men må alligevel erklære mig enig med Glowin.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad GAAR den rent faktisk ud paa, den glukosebelastningstest???

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad GAAR den rent faktisk ud paa, den glukosebelastningstest???

Den går ud på at man skal drikke 250ml sukkervand, sidde stille i 2 timer for så at få foretaget en blodprøve - Den blodprøve viser hvor god ens krop er til at optage sukkeret og på baggrund af dette vurderes om man har (graviditetsbetinget) sukkersyge.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den går ud på at man skal drikke 250ml sukkervand, sidde stille i 2 timer for så at få foretaget en blodprøve - Den blodprøve viser hvor god ens krop er til at optage sukkeret og på baggrund af dette vurderes om man har (graviditetsbetinget) sukkersyge.

Ad, men ok, har ikke kvalme, saa ville nok godt kunne klare det... kan bare ikke lide blodproever!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes ærlig talt det er en lille pris at betale for at undgå de følger en evt graviditetsbetinget sukkersyge kan medføre.

Jeg er helt enig med dig, det er dit eget helbred som står på spil.

Jeg gjorde det selv og syntes faktisk det var rigtig godt, for kroppe reagere forskelligt på forskellige fødevare.

Eks. Reagere min krop maks på vandmelon og tomater det var jeg ikke klar over inden jeg begyndte.

Og det er da fedt at vide hvilke fødevare ens krop reagere maks også i forhold til baby så i ikke skal være indlagt lang tid efter pga. Blodsukker ellers bebs for det dårligt i maven. Eller bliver for stor og jeg kan blive ved.

Det her er ikke en løftet pegefinger men bare det positive ved det :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ad, men ok, har ikke kvalme, saa ville nok godt kunne klare det... kan bare ikke lide blodproever!

Det er ikke andet end et stik. Fingren :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er ikke andet end et stik. Fingren :balloons

Aah, jamen, det har jeg faaet foer derhjemme, for min far har jo svaer diabetes og har saa kunnet tjekke os, hvis vi har tisset meget eller var ualmindeligt toerstige - tak for den information :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er ikke andet end et stik. Fingren :balloons

Jeg fik et stik i øret og kunne slet ikke mærke det.

Sukkervandet smager som tyk faxe kondi uden bobler - det smager ikke godt, men det værste ved den test er faktisk de 2 timers ventetid ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sukkervandet er ikke en mulighed for mig, da jeg bliver syg af det - så nej, det skal jeg ikke skal bare måle blodsukker.

Det jeg tænker er lige, at hvis andre med et bmi som mit, kan nøjes med at få det målt 2-3 gange i graviditeten.. Hvorfor er det så nødvendigt jeg tjekker det HELE graviditeten? Jeg spurgte, og hun sagde at jeg ikke havde større sandsynlighed for at få det end andre..

Det skal lige siges, at jeg jo pga den operation, spiser fuldstændig som en der har sukkersyge - bare uden insulin.. Så jeg synes jo måske man kunne have nøjes med fx at gøre det en uge hver måned også følge op hvis der i den uge er problemer..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sukkervandet er ikke en mulighed for mig, da jeg bliver syg af det - så nej, det skal jeg ikke skal bare måle blodsukker.

Det jeg tænker er lige, at hvis andre med et bmi som mit, kan nøjes med at få det målt 2-3 gange i graviditeten.. Hvorfor er det så nødvendigt jeg tjekker det HELE graviditeten? Jeg spurgte, og hun sagde at jeg ikke havde større sandsynlighed for at få det end andre..

Det skal lige siges, at jeg jo pga den operation, spiser fuldstændig som en der har sukkersyge - bare uden insulin.. Så jeg synes jo måske man kunne have nøjes med fx at gøre det en uge hver måned også følge op hvis der i den uge er problemer..

Jeg kan godt forstå dig at det er trælst, men det er for din egen og baby skyld.. Du kan jo altid takke nej hvis du ikke gider :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Forresten så gjorde jeg det hver 3 dag 4 gange om dagen og det er bare en vane og du mærker ikke at du stikker dig.

Og du skal gøre det forskellige dage da du spiser forskelligt. Hjemme hos spiser vi knap så fornuftig i weekemderne som i hverdagen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det bunder nok mest i at jeg er ret overrasket over hvor tæt jeg skal følges, pga den operation.. Skal have lavet vitaminmåler minimum hver måned, og skal scannes ekstra osv..

Men er glad for det bare bliver en vane... Så er det måske ikke så slemt.. Min svigerfar har sukkersyge, så han kan vise mig hvordan jeg gør helt præcist.. Var lidt i chok derinde. Bryder mig ikke så meget om at se mit eget blod... :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du når næsten ikke at se di blod det er under en dråbe som skal bruges.

Og herre gud det er jo heldigvis ikke restn af livet du skal gøre det hvis du tager det seriøst nu.

Hvis jeg er så heldig at blive gravid med nummer tre vil jeg faktisk tage mit blodsukker alligevel for en sikkerhedsskyld.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og hov man kan kan godt blive lidt hvad fanden når tingene kommer som et chok for en forstår dig udemærket :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, havde slet ikke regnet med det, og ja.. Jeg er altså en pivert hvad angår mit blod.. Har intet i mod at se andres blod.. Det er bare mere det der med at se mit blod forlade min krop.. Det får jeg det lidt skidt af :whistling Men ja, heldigvis er det kun en dråbe, så mon ikke jeg hurtigt vænner mig til det...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du venner du så hurtigt at du kommer til at grine stikke i fingren kan du næsten heller ikke mærke :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skal også igennem glucose belastnings test. Var det ved de to andre også og må indrømme at jeg ser det som en tryghed. Og så slemt er det altså heller ikke. Den første gang var der noget ækelt citron smag i Øv Øv så hellere den som ikke smager af noget. Jeg har bare taget en god bog med også går de 2 timer jo også. Og hvor tit er det lige at man får to timer hvor man kan sidde stille med en god bog. Ikke ret tit når man har to trolde i forvejen. Ikke at jeg glæder mig men det er bare en del af projekt sund baby. :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER