Cleopatra

Ville I tage afsted 1 døgn fra ammebarn?

13 indlæg i dette emne

Hej.. Jeg har en datter på 9 måneder, som jeg stadig ammer lige inden hun skal sove og ellers ikke. Jeg går - altså 1 gang i døgnet. Jeg går stadig på barsel, men mine kolleger har lejet et sommerhus om en måneds tid fra fredag til søndag og spurgt, om jeg ikke har lyst til at komme med.. Og det har jeg egentlig. Jeg har sagt til dem, at jeg i så fald kun vil være med i 1 døgn. Fra fredag eftermiddag og til lørdag eftermiddag. Min datter er god til at spise almindelig mad hele dagen. Det er ikke muligt for mig at gi min datter sutteflaske om aftenen. Det er prøvet forgæves og helt ærlig synes jeg heller ikke, at jeg vil tage kampen op, når hun er over 9 mdr nu. Min datter vil være 10 måneder, når sommerhusturen er og jeg ved ikke, om jeg synes, at det er synd for hende, at hun skal falde i søvn uden den velkendte ammetår.. Hvad mener I?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Altså.. Endten synes jeg du skal begynde at vænne hende fra ammetåren, i hvert fald så hun ikke forbinder nattesøvnen med det.. Ellers må du blive hjemme og give hende den.. Synes det ville være rigtig synd at hun er vant til det "putteritual", også bare skal undvære det og sin mor på samme tid for første gang...

Så jeg ville prøve at vænne hende fra, evt bare et par dage i ugen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker også at hun er gammel nok til helt at undvære den? Hun skal jo slippe den før eller siden - så hvorfor ikke nu?

Hvordan foregår putte-ritualet ellers? Kan far godt stå for alt det andet (nattøj på, læse bog, ligge hende i sengen - whatever I nu gør hjemme ved jer) eller er det altid dig, der putter?

For hvis hun er vant til at faren også ligger hende i seng, så kan det jo godt ske det ikke betyder så meget om hun bliver ammet eller ej. I kan jo prøve i morgen at lade være nogle gange bliver man positiv overrasket :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker også at det ville løses hvis du stoppede med at amme. Jeg stoppede med at amme min søn da han var 9 mdr. Han fik aldrig flaske. Det var et rigtig godt tidspunkt at stoppe på for det gik helt problemfrit!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen tænkte netop også på, om det kunne være en god ide at stoppe med at amme inden. Men hvordan er det nu med hensyn til modermælk/mme. Jeg bruger mme i hendes mad, men ville hun ikke stadig have brug for enten mit brystmælk eller modermælkserstatning(her er sutteflaske som sagt udelukket hos os)? Eller er hun fint nok dækket ind via det mme, som hun får tilsat maden dagligt? Hun vil være 10 måneder til den tid.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg ville måske malke ud og komme lidt mm i hendes mad ved siden af, men nu har jeg ikke vildt meget forstand på det...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sakset fra brochuren fra sundhedstyrelsen (du kan læse den her):

Indtil barnet er 9 måneder, bør det meste af mælken

i barnets mad være modermælk eller modermælkserstatning.

-----

Først fra 9 måneder kan sødmælk og surmælksprodukter

af sødmælkstypen gives i større mængder

og blive hovedparten af barnets mælk. Det er godt

at lære barnet at drikke mælk af kop og samtidig

fortsætte med at amme eller give modermælkserstatning

i flaske frem til 1-års-alderen

-----

Først fra 9-måneders-alderen må barnet få grød, hvor

sødmælk helt erstatter vand, modermælk eller modermælkserstatning,

fx risengrød

Det tolker jeg som at det er rigelig fint hvis du kun bruger MME i maden og resten er sødmælk.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen tænkte netop også på, om det kunne være en god ide at stoppe med at amme inden. Men hvordan er det nu med hensyn til modermælk/mme. Jeg bruger mme i hendes mad, men ville hun ikke stadig have brug for enten mit brystmælk eller modermælkserstatning(her er sutteflaske som sagt udelukket hos os)? Eller er hun fint nok dækket ind via det mme, som hun får tilsat maden dagligt? Hun vil være 10 måneder til den tid.

Nej, hun er ikke dækket ind. Hun skal have minimum en halv liter mælk om dagen. Du kan give hende mme i kop til hvert måltid og begynde med lidt sødmælk i maden for eksempel. Du kan eventuelt prøve med flaske til natten (ved ikke lige helt, hvor udelukket det er hos jer), men hvis hun får nok mælk i løbet af dagen og ikke har problemer med at falde i søvn og sove igennem, er det jo ikke nødvendigt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når hun er 10 måneder skal hun have ca. 400 ml. Mme om dagen (1 skefuld pulver svarer til 30 ml) Og det kan du bare tilsætte hendes grød/mos/grøntsager.... Altså hvis du fx laver grød med 2 dl vand, kan du putte tilsvarende i af pulver (ca. 6-7 skefulde)

Hvis hun gider det, kan hun også få mme at drikke fra en kop...

Når hun bliver 1 år kan hun undvære mme, hvis hun får god varieret kost med kød og grøntsager :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Frisk info fra min sp i onsdags ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville ikke have et problem med at tage væk et døgn, så ville hendes far bare give hende mælken i en kop istedet... Jeg kan ikke se det er synd, når det handler om en gang og specielt ikke når barnet er 10 mdr., men ja jeg ville da prøve at lade far putte nogle gange inden. Vi putter altid begge to (hvis begge er hjemme) så for vores Smilla er det ikke den store forskel hvem der putter og jeg er super glad for at Smilla er lige så afhængig af sin far, som af sin mor :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for jeres besvarelser.. Jeg tror, det ender med at jeg tager afsted. Glæder mig meget :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej.. Jeg har en datter på 9 måneder, som jeg stadig ammer lige inden hun skal sove og ellers ikke. Jeg går - altså 1 gang i døgnet. Jeg går stadig på barsel, men mine kolleger har lejet et sommerhus om en måneds tid fra fredag til søndag og spurgt, om jeg ikke har lyst til at komme med.. Og det har jeg egentlig. Jeg har sagt til dem, at jeg i så fald kun vil være med i 1 døgn. Fra fredag eftermiddag og til lørdag eftermiddag. Min datter er god til at spise almindelig mad hele dagen. Det er ikke muligt for mig at gi min datter sutteflaske om aftenen. Det er prøvet forgæves og helt ærlig synes jeg heller ikke, at jeg vil tage kampen op, når hun er over 9 mdr nu. Min datter vil være 10 måneder, når sommerhusturen er og jeg ved ikke, om jeg synes, at det er synd for hende, at hun skal falde i søvn uden den velkendte ammetår.. Hvad mener I?

Jeg ville klart få hende vendt af med ammetåren, da det mere lyder som en vane end et egentligt behov. Hun vil sikkert gerne tage flasken, når du skal afted i sommerhed, hvis du prøver hver aften fra nu af og frem til du skal afsted :goodluck

Jeg har selv lige været et døgn udenbys med manden mens mormor og morfar passede vores 4½ måned gamle baby, som ellers også få både flaske og bryst! Det gik over alle forventninger :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER