Carcassonne

Boliglån på SU

9 indlæg i dette emne

Hej.

Vi skal måske flytte til København for at læse kandidat, selvom ingen af os har et stort ønske om det.

Men hvis vi skal flytte til København vil jeg også bo i vores eget så vi kan blive boende fremover.

Dermed kigger jeg på 3-værelseslejligheder i København/Frederiksberg, men de koster jo en del, og vi talte om at købe noget i Roskilde eller lignende, men synes stadig priserne er meget høje i forhold til hvor meget transporttid man vil have.

Men spørgsmålet gik egentlig på om I tror en bank vil være med til at låne 1-2 mio. til to studerende på SU? Logisk set ville jeg sige nej, men nogen som har prøvet?

Nogen som har nogle ideer?

Tror sagtens at vi kan få mine svigerforældre til at kautionere for et lån og vi har allerede opsparet omkring 200.000 kr. Men mere om det overhoved er en mulighed alligevel. :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Alt efter hvilken bank I har, tror jeg faktisk det er realistisk - i hvert fald hvis I har været på SU og levet "stramt" de sidste år, og har vist I kan - og samtidig har kunnet spare sammen :) For I har jo til udbetalingen :)

Jeg ville høre banken ad - altså, sidste gang jeg var i banken, stod kæresten og jeg udenfor og kiggede på et hus til 4,5 millioner.. Da vi kommer ind, kigger jeg på vores bankmand og siger "Vil du låne os penge til et hus til 4,5 millioner?" Er helt alvorligt da jeg siger det.. og blev helt mærkelig da han svarede "Det er nok lige i overkanten, men hvis I vil købe et hus kan vi da godt kigge efter hvad mulighederne er" - jeg er arbejdsløs og på dagpenge og min kæreste er på SU!!

så tror faktisk det kunne være I godt kunne få lov at låne :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Alt efter hvilken bank I har, tror jeg faktisk det er realistisk - i hvert fald hvis I har været på SU og levet "stramt" de sidste år, og har vist I kan - og samtidig har kunnet spare sammen :) For I har jo til udbetalingen :)

Jeg ville høre banken ad - altså, sidste gang jeg var i banken, stod kæresten og jeg udenfor og kiggede på et hus til 4,5 millioner.. Da vi kommer ind, kigger jeg på vores bankmand og siger "Vil du låne os penge til et hus til 4,5 millioner?" Er helt alvorligt da jeg siger det.. og blev helt mærkelig da han svarede "Det er nok lige i overkanten, men hvis I vil købe et hus kan vi da godt kigge efter hvad mulighederne er" - jeg er arbejdsløs og på dagpenge og min kæreste er på SU!!

så tror faktisk det kunne være I godt kunne få lov at låne :)

Du har måske ret:) Ku da være rart:)

men må lige vende det med svigerfamilien, man kunne håbe at de vil købe lejligheden til os :)Men må se og håbe på noget kan lade sig gøre :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var på SU, da jeg købte min andelslejlighed på Frederiksberg.

Min far er med-debitor på lånet (en slags kautionist) og derfor kunne det lade sig gøre. Men som Myliona siger, så kræver det også at man kan vise at man har levet fornuftigt og har en sund økonomi. Men med 200.000 kr. på kontoen, så ville jeg godt tro at I kunne låne.

Prøv at tage en snak med nogle forskellige banker. Jeg har Nykredit og har været meget tilfreds :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har I kigget i udkanten af København? Frederiksberg er et af de dyreste steder, og Roskilde Centrum er ca. lige så dyrt som København.

Men hvis I kigger i Glostrup, Brøndby, Taastrup, Hvidovre, Rødovre mm. så er priserne noget lavere, og I er stadig tæt på København.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har I kigget i udkanten af København? Frederiksberg er et af de dyreste steder, og Roskilde Centrum er ca. lige så dyrt som København.

Men hvis I kigger i Glostrup, Brøndby, Taastrup, Hvidovre, Rødovre mm. så er priserne noget lavere, og I er stadig tæt på København.

Ja har kigget:) kigger hele København kommune.

Vil dog ikke bo i Hvidovre af personlige årsager:)

Kan også finde ting som ku accepteres for 1.200.000-1.500.000 :) selvom det lækreste ting self er noget dyrere :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det afhænger nok også meget af om i har arbejde ved siden af.. Vi lånte 400.000 til vores andel, og kunne godt have lånt mere, men så ville vi tilgengæld ikke have nogen penge til os selv overhovedet - og vi har begge cirka 40 timers studiearbejde ved siden af og en opsparing på cirka 100.000.

Jeg syns ikke det er optimalt at sætte sig for maxbeløbet i en ejerlejlighed, da det er nødvendigt med en opsparing til uforudsete omkostninger.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det afhænger nok også meget af om i har arbejde ved siden af.. Vi lånte 400.000 til vores andel, og kunne godt have lånt mere, men så ville vi tilgengæld ikke have nogen penge til os selv overhovedet - og vi har begge cirka 40 timers studiearbejde ved siden af og en opsparing på cirka 100.000.

Jeg syns ikke det er optimalt at sætte sig for maxbeløbet i en ejerlejlighed, da det er nødvendigt med en opsparing til uforudsete omkostninger.

Har vi her i Aalborg, men er vi jo ikke garanteret hvis vi skal flytte til Aalborg, så kan vi jo ikke regne ud fra.

Mere om en bank tager udgangspunkt i hvordan man egentlig lever eller af nogle grænser man bare skal opfylde og sådan er det.

Fandt de her grænser som Danske Bank skulle køre efter.

Par uden børn 9.500

Par med 1 barn 12.000

Par med 2 børn 14.000

Men nu lever vi jo kun for 2 gange su (5300 hver før skat) og så 521 i boligstøtte. Udfra det sætter vi 1700 kr til side, og det overskud vi har når måneden er slut (er normalt omkring 800 kr. ektra) (derudover har vi så også haft 400 kr. hver til os selv)

Så hvis vi skal regne udfra et rådighedsbeløb på 9500 kr, når vi på nuværende tidspunkt (og de sidste 3 år) har levet for 3000-3500 kr, så er det jo ligepludselig sådan lidt:)

Hvad vi tjener ved siden af kan vi bruge til sjov og ballade:) men er småpenge:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har vi her i Aalborg, men er vi jo ikke garanteret hvis vi skal flytte til Aalborg, så kan vi jo ikke regne ud fra.

Mere om en bank tager udgangspunkt i hvordan man egentlig lever eller af nogle grænser man bare skal opfylde og sådan er det.

Fandt de her grænser som Danske Bank skulle køre efter.

Par uden børn 9.500

Par med 1 barn 12.000

Par med 2 børn 14.000

Men nu lever vi jo kun for 2 gange su (5300 hver før skat) og så 521 i boligstøtte. Udfra det sætter vi 1700 kr til side, og det overskud vi har når måneden er slut (er normalt omkring 800 kr. ektra) (derudover har vi så også haft 400 kr. hver til os selv)

Så hvis vi skal regne udfra et rådighedsbeløb på 9500 kr, når vi på nuværende tidspunkt (og de sidste 3 år) har levet for 3000-3500 kr, så er det jo ligepludselig sådan lidt:)

Hvad vi tjener ved siden af kan vi bruge til sjov og ballade:) men er småpenge:)

De går ikke efter de "normale" standarder, når der er tale om studerende. Ved BRF-kredit kan du regne det som i cirka kan få mulighed for at låne.

Eksempelvis hvis har en udbetaling på 100.000, vil købe en ejerlejlighed, og kan afdrage cirke 5.500 om måneden, så kan i låne i omegnen af 850.000 - hvilket nok er højt sat, da der ikke tages forbehold for at i "kun" er på SU..

Det kan så påvirkes at jeres mulighed for kautionister og pant..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER