Oprettet October 22, 2011 Jeg håber virkelig I kan hjælpe mig med mine tusind spørgsmål og vil dele jeres erfaringer med mig. Min kæreste er blevet opereret "dernede", og vi var derfor usikre på, hvor svært det ville være at få børn. En sædprøve på privatklinik viste 7 millioner sædceller. Vi har forstået at det er lidt. Men hvor lidt? Skal vi helt opgive at få børn naturligt? Kan man ændre sædkvaliteten betragteligt ved fx sund kost og motion? Min kæreste skal snart til lægen. Hvad kan vi forvente her? Vi har nemlig ikke prøvet at få børn særlig længe. Vil lægen bede os se tiden an? Kan vi forlange en udredning? Skal vi i behandling? Hvad burde være vores næste skridt på vejen mod børn? Ja, tusind spørgsmål trænger sig på. Lægen kan forhåbentlig hjælpe os, men jeg er nødt til at få vished nu. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret October 22, 2011 Min mands kvalitet er på ca. 6 mill. Og ja det er lavt men ikke kritisk. Har man under 2 mill. Sjæl man igennem reagentsglas behandling. Man kan godt blive gravid naturligt, men det gør det vanskliger. Så tror godt lægen vil tilbyde at sende jer videre. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret October 22, 2011 Glemte at sige, at den rette kost og vitaminer virkelig forbedre mandens kvalitet. Det har vi oplevet gang på gang. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret October 22, 2011 Min mand har ingen (!!!) sædceller i hans sædprøver, så der blev udtaget en sædprøve direkte fra testiklerne (TESA/PESA). Der var i den første prøve kun 6 brugbare sædceller :( Men alligevel lykkedes det os at få en dejlig datter med hans sædceller ved hjælp af ICSI! :loveshower De kan gøre rigtig meget på fertilitetsklinikkerne :loveshower Jeg krydser fingre for, at I kan blive gravide, uanset om med eller uden hjælp!!! :goodluck Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret October 22, 2011 Hvor er jeg glad for jeres svar! Tusind tak fordi I tog jer tid til at svare på mine spørgsmål. betyder det, at vi skal forsøge at blive gravide selv eller vil man, med min kærestes sædkvalitet sende os videre i systemet? Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret October 22, 2011 Hvor er jeg glad for jeres svar! Tusind tak fordi I tog jer tid til at svare på mine spørgsmål. betyder det, at vi skal forsøge at blive gravide selv eller vil man, med min kærestes sædkvalitet sende os videre i systemet? Det kommmer nok an på lægen... Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret October 23, 2011 Den sidste prøve min mand leverede var på 6 mio. Han har normal sædkvalitet, men fordi at han måtte lave to på samme dag, så gir det jo lidt pres på, da nr. 2 prøve blev lavet. Der var 6 mio, men det lykkes for vores vedkommende :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret October 23, 2011 6 millioner sædceller er desværre et rigtig dårlig tal. En Normal sædprøve skal indeholde 40 millioner sædceller,hvor af min.30% skal være i live,og 50% være af normalt udseende. Så din mands sæd er meget nedsat,og formentlig ikke forendlig med naturlig graviditet,men forendligt med IUI. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret October 23, 2011 vi fik avide at hvis der er over 3 mil så det de glade for så hedder det normal sædkvalitet... min mand har dog altid ligger omkring de 60-70 mil.. og det er stadigvæk ikke lykkes os at blive gravide tros 4 insimineringer. :-( så det handler ikke altid om hvor mange der er.. men hvor godt de "bider" på ;-) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret October 24, 2011 Det tager desværre et stykke tid fra man bliver henvist til man rent faktisk får hjælp, så mit råd til jer, ville være at prøve derhjemme indtil der sker noget mere. I kan påvirke sædkvaliteten ved forskellige ting. Sund kost og motion. Zink og selen skulle gøre godt. Ikke sidde med computeren i skødet og generelt være opmærksom på ikke at blive for varm om testiklerne. Og ikke for stramme underhylere eller bukser. Min mands sædtal er rigtigt gode, men vi er alligevel ikke blevet gravide efter 1,5 år og to IUI'er - så der er desværre mange ting der spiller ind. Der er mange herinde med lavere sædtal som er blevet gravide mens jeg har været her. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret October 24, 2011 Ved 3 million oprensede sædceller vil man med det samme blive henvist til IVF behandling,så kan man jo diskutere om det er godt,og særligt når WHO grænse for en normal sædprøve er 60 million,hvad formentlig vil svare til en oprensede prøve på 30 millioner. Men giv mandse en vitamin kur bestående af vitamin pille,zink,sele,folinsyre,og en stor dosis D-vitamin,og så skal han holde sig fra stramme bukser,varme bade,computeren i skødet,og max 3 kopper kaffe om dagen. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret October 24, 2011 Ved 3 million oprensede sædceller vil man med det samme blive henvist til IVF behandling,så kan man jo diskutere om det er godt,og særligt når WHO grænse for en normal sædprøve er 60 million,hvad formentlig vil svare til en oprensede prøve på 30 millioner. Men giv mandse en vitamin kur bestående af vitamin pille,zink,sele,folinsyre,og en stor dosis D-vitamin,og så skal han holde sig fra stramme bukser,varme bade,computeren i skødet,og max 3 kopper kaffe om dagen. Jeg er altså nød til at spørge, hvor du har al din viden fra, du svarede mig ikke i en anden tråd. Ikke fordi jeg sætter spørgsmålstegn ved det du skriver, men du virker meget stålsikker i dine udtalelser :D Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret October 24, 2011 Jeg er altså nød til at spørge, hvor du har al din viden fra, du svarede mig ikke i en anden tråd. Ikke fordi jeg sætter spørgsmålstegn ved det du skriver, men du virker meget stålsikker i dine udtalelser :D Nu har vi været i behandling med IUI 4 forskellige steder, og der er grænsen bare minimum 2 mill. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret October 24, 2011 Nu har vi været i behandling med IUI 4 forskellige steder, og der er grænsen bare minimum 2 mill. Det var også hvad vi har fået at vide :) Sidste IUI var med 2 mill sædsæller. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret October 24, 2011 Sakset fra Nordica (Lige HER ) En normal sædprøve vil se sådan ud: Mindst 2 milliliter sæd Mindst 20 millioner sædceller for hver milliliter sæd Mindst 50 % af sædcellerne skal bevæge sig og være levende En hvis del af sædcellerne skal bevæge sig hurtigt fremad Mindst 30% af sædcellerne skal have et normalt udseende Efter oprensning, kategoriseres sædkvaliteten sådan: Meget nedsat sædkvalitet: mindre en 2 millioner sædceller Noget nedsat sædkvalitet: mellem 2 og 10 millioner sædceller Normal sædkvalitet: mere end 10 millioner sædceller Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret October 24, 2011 Min kæreste havde 20 millioner og vi fik at vide at det var normalen Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret October 24, 2011 Min mand har spist sig fattig i vitaminer, har aldrig drukket kaffe og meget lidt alkohol.. Vi var brugt flere tusinde kroner på kure til at forbedre sædkvaliteten og alligevel har han en møg hamrende dårlig :cell Så her har det absolut været spild af penge :( Men bortset fra det var grænsen også 2 millioner de steder vi var i behandling.. Min mand kunne på gode dage komme op på 6 millioner og det var de ikke vildt begejstret for, så til slut endte det med ICSI... Del dette indlæg Link to post Share on other sites