Carcassonne

Fordeling af barsel på SU

15 indlæg i dette emne

Hej :)

Vi har planlagt at skulle ha' en baby om 1½-2 år, og vil begge være på SU, men hvordan ville I så fordele jeres barsel? Hvor meget ville I være sammen og hvor meget hver for sig?

Kan sige at på SU får moren 12 klip (altså kan holde fri i 12 måneder, få dobbelt værdi i 6 måneder eller gå i skole og få dobbelt su i 12 måneder, samt mulighed for at mixe det)

Faren får 6 klip og har samme muligheder med sine klip.

Derudover har moren mulighed for at overføre 6 af sine klip til faren.

Men hvordan ville I vælge at fordele barslen og hvorfor?

Altså fordelen ved at være sammen er jo at man self kan være sammen begge to hos barnet, men er tilgengæld i kortere tid. Hvor imod at man jo kan blive hjemme i 1½ år, hvis man slet ikke holder noget barsel sammen.

Del dette indlæg

Nu var vi ikke på SU, men hos os holdt min mand de 14 dages barsel, han har ret til (efterfulgt af 2 ugers ferie) sammen med mig, og så holdt jeg resten. Det fungerede fint for os :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Nu var vi ikke på SU, men hos os holdt min mand 14 dages barsel (efterfulgt af 2 ugers ferie), og jeg holdt resten. Det fungerede fint for os :)

Vi taler om gerne at ville have ca. lige meget hver:)

og så noget lignende det her:

måneden før termin: Mor holder barsel(med dobbeltklip)

1. måned: begge barsel

2. måned: begge barsel

3. måned: begge barsel

4. måned: mor barsel

5. måned: mor barsel

6. måned: far barsel

7. måned: far barsel

8. måned: far barsel

9. måned: begge barsel

10. måned: begge barsel

11. Ingen barsel (Dobbelt su til en af os)

Men tænker det bliver noget rod at være væk af flere omgange. (Skal godt nok bare skrive speciale er planen, men alligevel)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Nu ved jeg ikke, hvilken uddannelse du tager, men måske det er bedst bare at tage en snak med studievejlederen, når du engang bliver gravid. Han/hun kan sikkert guide dig til, hvad som vil være mest fornuftigt ifht. uddannelsen :) Selvom jeg sagtens kan forstå, at du begynder at tænke over det allerede nu :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Nu ved jeg ikke, hvilken uddannelse du tager, men måske det er bedst bare at tage en snak med studievejlederen, når du engang bliver gravid. Han/hun kan sikkert guide dig til, hvad som vil være mest fornuftigt ifht. uddannelsen :) Selvom jeg sagtens kan forstå, at du begynder at tænke over det allerede nu :)

Hehe jeg ved det godt :) jeg planlægger alt for meget:)

Har talt kort med dem og de sagde at det godt var muligt at holde pause midt i specialet så det var jo første skridt:)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg synes det er tidligt at faren skal på barsel alene efter 6 måneder. Det anbefales at man fuldammer til babyen er 6 måneder, så teoretisk kan det lade sig gøre, men jeg ville ikke turde satse på det. Jeg ville flytte dine to sidste måneder frem, så du tager al din barsel i streg. og så tror jeg også faren vil få mere ud af at vente med sin barsel, i starten laver baby ikke meget andet end at sove og spise = ok kedeligt for farmand.

så jeg ville fordele det således:

1. måned: begge barsel

2. måned: mor barsel

3. måned: mor barsel

4. måned: begge barsel

5. måned: begge barsel

6. måned: begge barsel

7. måned: begge barsel

8. måned: far barsel

9. måned: far barsel

10. måned: far barsel

11. Ingen barsel (Dobbelt su til en af os)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Er det mig, der ikke kan tælle eller et der et klip i overskud i jeres plan? Jeg får det kun til 17 klip :blink

Ellers jeg er lidt splittet... Jeg synes det, som TiaK siger, giver rigtig meget mening, men jeg tænker også at nogle børn jo kommer i dagpleje allerede når de er 6 mdr, og hvis de kan dét, så kan far vel også passe bebsen alene ;) Og det er jo ikke alle der ammer anyways, så dét synes jeg ikke skal afholde jer fra at lade far være alene med den lille.

Jeg tænker lidt hvordan barselsplanen passer sammen med kalenderen for studiet: Kan du/I begynde speciale i hvilken som helst måned du har lyst? Vores plan er nemlig at få et barn nu her, og at jeg så går på barsel fra sommerferien til sep 13, fordi det er dér hvor mit semester starter igen, og det kan jeg ikke rigtig lave om på. Men ved ikke om det er anderledes med specialet?

Ellers tænker jeg nok, at jeg ville fordele barslen med 10 mdr til mor og 8 til far, holdt samtidig med mors barsel. Jeg vil helst have at vores barn, når det er, er mindst 9-10 mdr når det kommer i dagpleje, men det er ok, at det så starter dér, hvis det tilgengæld kunne betyde at vi kan have barsel sammen som familie. :7himmel

Men i vores konkrete tilfælde bliver det nok noget med at jeg har 9-12 mdrs barsel (alt efter hvornår babyen kommer) og at min mand har de der 14 dage, og så vil se om han kan tage noget mere. Han vil vist helst have tre måneder, men nu må vi se :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Er det mig, der ikke kan tælle eller et der et klip i overskud i jeres plan? Jeg får det kun til 17 klip :blink

Ellers jeg er lidt splittet... Jeg synes det, som TiaK siger, giver rigtig meget mening, men jeg tænker også at nogle børn jo kommer i dagpleje allerede når de er 6 mdr, og hvis de kan dét, så kan far vel også passe bebsen alene ;) Og det er jo ikke alle der ammer anyways, så dét synes jeg ikke skal afholde jer fra at lade far være alene med den lille.

Jeg tænker lidt hvordan barselsplanen passer sammen med kalenderen for studiet: Kan du/I begynde speciale i hvilken som helst måned du har lyst? Vores plan er nemlig at få et barn nu her, og at jeg så går på barsel fra sommerferien til sep 13, fordi det er dér hvor mit semester starter igen, og det kan jeg ikke rigtig lave om på. Men ved ikke om det er anderledes med specialet?

Ellers tænker jeg nok, at jeg ville fordele barslen med 10 mdr til mor og 8 til far, holdt samtidig med mors barsel. Jeg vil helst have at vores barn, når det er, er mindst 9-10 mdr når det kommer i dagpleje, men det er ok, at det så starter dér, hvis det tilgengæld kunne betyde at vi kan have barsel sammen som familie. :7himmel

Men i vores konkrete tilfælde bliver det nok noget med at jeg har 9-12 mdrs barsel (alt efter hvornår babyen kommer) og at min mand har de der 14 dage, og så vil se om han kan tage noget mere. Han vil vist helst have tre måneder, men nu må vi se :)

Talte med studievejlederen lige kort og kan holde pause midt i specialet og starte op igen efter barsel :) Eneste man sku være opmærksom på var at hvis man skrev sammen med en virksomhed var det ikke sikkert de gad være med igen når man havde holdt en lang pause mit i det hele.Så ved specialet er du noget mere fri, vi fik også at vide at man kunne vælge at skrive speciale på 4 eller 6 måneder, men der var samme krav til det.

Og der er 18 i min :) Tror du overser at jeg tager dobbeltklip lige op til fødslen så man kan ha' lidt penge til babyting :)

Forskellen er at hvis vi begge er på SU og vi begge holder barsel vil vi stadig kun få normal SU, og derfor ville det være godt hvis vi ku få dobbeltklip nogle måneder, men kan jeg ikk lige se mig ud af lige nu :) Man kan ikke få tillæg så længe man er på barsel, så på den måde vil det være bedst hvis vi ikke har så meget barsel sammen og dermed den ene kan få tillæg når personen ikke har barsel.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg er selv på SU og vi er i fuld gang med PB, tror jeg for jeres begge vedkomne ville passe på med at skiftes sådan som du har skrevet i et tidligere svar, for I kommer jo til at mangle det der hvor i er væk og skal tage det på andet tidspunkt.

Nu er det kun mig der studerer, men jeg tænker at jeg holder barselen i enten 6 måneder eller 12(bliver det nok) da jeg så kan 'hoppe' på det hold der er kommet dertil hvor jeg er når jeg stopper...

håber det giver mening...

:goodluck

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg er selv på SU og vi er i fuld gang med PB, tror jeg for jeres begge vedkomne ville passe på med at skiftes sådan som du har skrevet i et tidligere svar, for I kommer jo til at mangle det der hvor i er væk og skal tage det på andet tidspunkt.

Nu er det kun mig der studerer, men jeg tænker at jeg holder barselen i enten 6 måneder eller 12(bliver det nok) da jeg så kan 'hoppe' på det hold der er kommet dertil hvor jeg er når jeg stopper...

håber det giver mening...

:goodluck

Som skrevet tidligere vil vi begge være i gang med speciale, så der er jo ingen hold vi skal følge, er jo kun med vejleder og så et evt. samarbejde med en virksomhed. så på det punkt påvirker det jo ikke så meget.

Men hvad læser du?

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg læser til fødevareteknolog, vi har også speciale med et samarbejde/praktik i en virksomhed, der vil det ikke fungere at være væk 2 måneder da det hele kun foregår over et semester på 6 måneder, men hvis i ikke komme til at 'mangle' noget at uddannelse som i så skal tage senere er i jo ret heldige og kan planlægge det næsten som i har lyst til, det jeg tænker er at der måske er nogle praktiske problemer såsom at hvis du ammer (selvf. kan der malkes ud) og så også hvordan I har det når den lille så er kommet til verden, mor og far kan godt have forskellige opfattelse af det hele...

:stork

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi er begge på SuÚ herhjemme og har fået to børn under vores uddannelse. Første gang tog jeg 12 mdr barsel og min mand ingen (han fik udbetalt sine klip). Denne gang tager jeg 6 mrd barsel med dobbelt klip og igen får min mand udbetalt hans klip. Dvs at vores datter er omkring 6 mdr når hun skal i vuggestue. For os er det vigtigt at blive færdige med vores uddannelse og derfor er det en god løsning.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg er på SU og min mand er i arbejde..Vi blev forældre i april og jeg har valgt ikke at holde barsel :)

Men det er kun fordi at min mands arbejdsplads er meget samarbejdsvilligt, så de to dage om ugen hvor jeg er på seminariet er min mand hjemme og holder barsel og de dage jeg har fri er min mand så på arbejde :) Jeg ville slet ikke kun klare hvis hun skulle i vuggestue tidligt, så havde jeg holdt et års barsel...

Men nu vil hun være 9 måneder og det passer os rigtig fint :loveshower Så lige nu får jeg dobbelt SU og vil gøre det ind til marts...

Del dette indlæg

Annonce ♥

Nu er det kun mig der er på su. Og kæresten arbejder. Han tager kun de 14 dage. Hans job kan ikke undvære ham og vi kan ikke undvære hans indkomst.

Men jeg tager barsel i 6 måneder, hvor jeg faktisk samtidig være studerende.

Jeg har fjernundervisning og skal kun møde på studie en gang om måneden.

Ved at ikke alle synes 6 måneder er lang tid og det er det heller ikke, men jeg vil gerne have gjort uddannelsen færdig så hurtig som muligt og derfor bliver det sådan.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Alle jer som siger I gerne vil være tidligt færdig med uddannelsen kan jeg også sagtens forstå, vil jeg da også gerne men afhænger jo også af jobsituationen når man er færdig.

Men gør ikke noget hvis jeg først bliver færdig 1 år senere. Hvis jeg ikke bliver gravid så vil jeg blive kandidat som 23-årig, og kæresten vil blive som 25-årig, så er lige til at leve med hvis vi bliver en smule "forsinket".

Overvejer lidt at den ene af os skal have meget længere barsel end den anden, idet vi så kan blive boende længere tid i vores lejlighed (kollegium så skal flytte ud 3 måneder efter endt studie) Hvilket jo ville være dejligt, idet her er billigt at bo og vi jo ikke ved hvor vi skal flytte hen i landet før vi har jobmuligheder.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

LOG IND HER