Barbamama

Spar og spender

14 indlæg i dette emne

Der var engang en tråd på søster-bk, hvor de gifte brude kunne fortælle hvad man roligt kunne spare på, og hvilke ting man bare for alt i verden ikke måtte være nærrige med. Jeg tænkte at sådan en tråd også kunne være et hit herinde, bare i forhold til babyudstyr selvfølgelig :)

Det er selvfølgelig lidt individuelt, men jeg håber at nogle erfarne mødre vil fortælle lidt om hvilke ting man roligt kan købe i den billigste udgave, og ved hvilke ting, man kommer til at sætte pris på at have købt i præcis den udgave man ønskede sig uden skelen til økonomi. :)

Jeg er jo ikke gravid endnu, men jeg har meldt ud til manden at jeg nægter at være nærrig med barnevognen. Jeg tænker, at det er supervigtigt for hvor meget jeg har lyst til at komme ud, at jeg (vi) har en lækker, flot, stabil, sikker barnevogn, der er nem at manøvre rundt + babyen skal jo bruge mange timer i den! Jeg ved faktisk ikke om der reelt er så meget forskel i kvalitet fra de billige barnevogne til de dyre, men jeg tror vi ender med at bruge en del på barnevogn.

Tilgengæld tænker jeg lidt at vi umiddelbart godt kan spare på f.eks. bleer. Det jo godt være at vi finder ud af hen af vejen at det SKAL være et bestemt mærke, men min indstilling er at vi ligeså godt kan starte med de billigste, og hvis de duer, hvorfor så købe dyrere. :P

Men ellers ved jeg ikke helt, hvor man skal spare og hvor man skal spendere. :) Hvad synes I? :)

Del dette indlæg

dejlig tråd, her vil jeg følge lidt med :)

er i samme situation som dig, og har pgså besluttet mig for ikke at spare på barnevognen, også tænker jeg umiddelbart at madrasserne skal der nok heller ikke spares på, det skal være noget godt, sikkert og sundt for vores barn..

Del dette indlæg

Annonce ♥

Min veninde jeg ser nærmest dagligt.. har prøvet alle slags bleer.. og lige til hendes prins.. der er det dem fra Aldi - der sidder til og holder på det de skal..

Så tror virkelig er er forskel - og som du selv siger.. man må prøve sig frem... :)

Jeg er hooked på ideen om bleerne man genbruger.. specielt efter en anden veninde har købt dem til sit barn og er SÅ glad for dem :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Bleer er et vidt begreb :rolleyes Vi har prøvet alle mærker og troede endelig vi havde fundet det rette mærke (huggies), men efter lidt tid tissede hun også ud af dem i siden.. Men nu er vi hoppet tilbage til Pampers som for vores vedkommende er den bedste ble..Vi har ellers været omkring Aldi, Lidl, Rema, kvickly, Libero, Huggies, Moltex.. Så vi har brugt rigtig mange penge på at finde ud af vi skal bruge pampers :)

Barnevogn, madras og dyne har vi ikke sparet på :) Jeg tænker lige over hvad vi har sparet på om hvad vi har spenderet i..

Del dette indlæg

Annonce ♥

Okay, jeg fornemmer at bleer er en større videnskab :P

Glæder mig til at høre mere om hvor folk har sparet og spenderet :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

God tråd du har startet - følger lige med.

Allerede nu ved jeg også at vi ikke vil spare på barnevognen. Svigermor har forlængst sagt at hun vil give vognen når det blir vores tur. Min mand har det med at sige at vi jo ku købe barnevogn i Bilka. Han siger det kun for at drille, da han ved at jeg vil have en ordentlig vogn. Heldgvis er svigermor enig med mig og har selv snakket om Odder eller Emmaljunga. Men det tager vi til den tid..

Jeg tænker lidt at man godt kan købe billigt tøj - her tænker jeg på føtex, Bilka eller Kvickly.. Når de nu vokser så hurtigt.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Bleer ER en videnskab ;) Tror de fleste nybagte mødre, har været igennem et større udvalg af bleer inden man fandt "den rigtige". Pt bruger Isabella buksebleerne fra Libero, fordi de bare sidder bedst og fordi hun går meget på toilettet, og derfor er det nemmere at have nogle hun selv kan trække af. Om natten bruger vi nogle "billigere" bleer, da hun jo ikke har behov for at stå op at tisse endnu.

Derudover har jeg selv tænkt samme tanker denne gang i forhold til sidste gang, og jeg vil da sige, at der er prioriteter der er lidt anderledes denne gang.

Her er lidt af mine tanker:

Sidste gang købte jeg en ammepude i Bilka. Den var billig, men den blev hurtigt "flad", og den var faktisk rigtig irriterende til sidst. Denne gang har jeg købt en der er over dobbelt så dyr, men så håber jeg også at den "holder formen" noget bedre end den anden.

Jeg vil hellere bruge penge på at få en ordenlig madras til tremmesengen, end en dyr og fancy seng. Vi købte en brugt seng, og skiftede så madrassen ud til en tykkere og meget bedre udgave. Noget jeg ikke har fortrudt. I øvrigt ville jeg vælge en af de tykke sengerande fra starten (dem der "selv kan stå" og lavet af skumgummi). Den vi købte faldt også hurtigt sammen (selvom den egentlig var dyr nok), og vi købte en ny fra Smallstuff der selv kan stå. Tror den kostede et par hundrede mere end den "tynde" fra Babydan

Barnevognen har vi også købt brugt, og så købt nye madrasser til. For mig var det både et spørgsmål om, at jeg simpelthen synes det var voldsomt dyrt at købe den model fra ny jeg gerne ville have- jeg bliver simpelthen for nærig :blush Denne gang har vi også købt en brugt Odder i rigtig god stand, og så tilkøbt ny madras.

Klapvogn- jeg er såååå glad for vores Emmaljunga NitroCity klapvogn. Vi havde købt en anden i starten, men fandt hurtigt ud af fordelen ved at købe en med svinghjul. Vi købte den så i England, og sparede ca. 25% i forhold til priserne i DK.

Plastikgejl som badekar, vaskefade (som i øvrigt er helt unødvendigt efter min mening) osv ville jeg ikke købe de dyre udgaver i. Baby er ret så ligeglad med om badekarret har kostet 100 kr eller 300 kr (er jeg ret sikker på)

Kravlegård har vi jo også været ret så glade for, og også denne bliver/blev købt brugt. Det er relativt kort tid man skal bruge den, så det kan i mine øjne ikke betale sig at give så mange penge for en ny. Det samme gør sig gældende for aktivitetstæppet. Det lånte vi os til sidste gang, og denne gang har jeg købt et billigt brugt ét i fin stand.

Brystpumpe vil jeg gerne købe fra ny. Denne gang vil jeg have en elektrisk fra starten af. Jeg havde en manuel sidste gang, og fik først en elektrisk da jeg nærmest var holdt op med at amme. Men der gider jeg ikke spare penge denne gang.

Voksipose- total MUST HAVE for vores vedkommende! Har lige købt en til Karoline også, da Isabella stadig bruger sin. Overvejede meget, om jeg skulle købe en "efterligning" som de modeller der er fra f.eks. Basson, Trille, DuniDuo osv, men jeg turde ikke, da jeg var bange for at blive skuffet i forhold til den originale voksi som vi jo har nu. Den ER dyr, men man kan være heldig at de er på bud engang i mellem (som i denen uge i Føtex)

I det hele taget, er jeg ret så glad for at handle "godt men brugt". Man kan virkelig spare mange penge, og alligevel få rigtig fine ting i god kvalitet- og så er det relativt nemt at sælge bagefter igen, hvilket gør at den samlede udgift ikke er så stor. Dér hvor jeg ikke køber brugt, er ved madrasser, sengerande, puslepuder, brystpumper osv. Altså ting hvor jeg hygiegnemæssigt har det bedst med at købe fra nyt.

Det var lige dét jeg kunne komme i tanke om lige nu- håber noget af det kan bruges, selvom mange af tingene også er lidt individuelt alt efter hvad man ønsker :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Bleer, på det område har vi haft det nemt. Isaac har nemlig aldrig været andet end Liberobarn

Barnevogn blev der på en måde sparet på. Jeg ville helst have haft en Odder, men manden en Emmaljunga, så vi endte med en Emmaljunga. Jeg er dog blevet rigtig glad for den og jeg har også klapvagn af samme mærke. Sidstnævnte er dog købt på udsalg, så der har jeg jo ikke sparet

Tremmesengen blev købt via den blå avis, det samme med kravlegården.

Skulle jeg gøre det om, ville jeg vælge en Odder og en Voksi, men det er kun fordi jeg tilsyneladende får store barn (efter hvad lægerne kan sige)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har valgt at bruge mange penge på en barnevogn og spare på fx seng. Puslebord køber vi heller ikke, da vi har masser af plads i badeværelset, så skal kun have en pude... Synes jeg har hørt fra alle mine veninder med børn at det med jul på skal man ikke spare på, da man tit kommer til at fortryde det. Det der står stille derimod er lidt ligemeget. Så man kan bruge penge på det hvis man har lyst eller spare hvis man mere er til det :) Nu må vi se om jeg er enig om nogle måneder

Del dette indlæg

Annonce ♥

I starten af PB og under min første graviditet (der endte i SA) tjekkede vi meget priser ud på DBA, og blev enige om at vi i hvert fald ville kigge der først inden vi købte noget... Vi er ikke specielle mærke dyr, eller har forstand på det.. Det er efterhånden mange år siden Sara var lille så jeg tror ikke J kan huske de gode ting han havde til hende dengang..

Men personligt har jeg ikke noget imod at købe brugt, så længe der bliver købt ny madras, dyne osv som det også anbefales grundet husstøvmiderne..

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ting man ikke skal spare på (og ikke købe efterligninger):

Barnevogn (her mener jeg f.eks. odder og emmaljunga, de er dyre, men også bedre. og alle funktioner skal altså være i orden på en barnevogn. Du kan sagtens finde en god brugt, hvis det skulle være).

Madrasser (og køb ikke brugte!)

Voksi pose (hvis man er opsat på sådan en)

Autostol (for mig er den noget af det vigtigste)

Pusletaske - her kan det godt betale sig at købe en af god kvalitet.

Baby alarm - den skal bare virke! (har prøvet flere billige og de er røget ud til højre,

fik en super nova i dåbsgave til Jamie og er så ked af at vi ikke bare købte en god til at starte med).

Regnslag til barnevogn - Det skal være i god kvalitet og være åndbart.

Ting man godt kan spare på:

Badekar og baby indsats - det billigste er ganske fint.

Blespand - lad være med at gå ud og spender penge på sådan en,

de kræver specielle poser som koster kassen. herhjemme bruger vi en alm. spand med låg og den holder ligeså

godt på lugten.

Babymad - købegrød er rimelig dyrt i forhold til hvad du kan lave det til selv.

og mos kan du også lave selv meget billigere.

(nu er det godt nok ikke lige udstyr, men synes den skulle med :) )

Det var vist hvad jeg kunne komme på lige pt.

men skriver lige flere på, hvis jeg kommer i tanke om noget. :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ting jeg ikke vil spare på, især hvis det er første barn og man regner med flere. :loveshower

Madrasser i barnevogn, vugge og tremmeseng.

autostol.

barnevogn.

en god og rummelig pusletaske.

sikkerhedsting i hjemmet, som trappe og dørgitter

Babyalarmer ( kan virkelig godt betale sig at give noget for dem)

babydyne

ting man skal tænke over og finde ud af enes behov :whistling

puslebord, skal passe til dig og godt hvis det er bredt i længden.

klapvogn, vigtigt at finde ud af behovet.

barnestol

sutter

spiseting

kravlegård

Voksipose. (elsker min drømmepose fra føtex)

siddepude til barnevogen.

Ting som jeg vil købe billigt og evt. brugt

tøj

skårstol

legetæppe

babylejetøj

tremmeseng

bleer (bruger dem fra aldi)

gåvogn

badekar

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg kan se, at mange synes, at vaskefad/hoved-halefad er en totalt overflødig ting, men det kommer jo (selvfølgelig) an på, hvordan og hvorledes man indretter sin pusleplads og om man vil bruge engangsvaskeklude eller vådservietter.

Vi har et hoved-halefad, da vi har puslepladsen på værelset. Vi bruger den ene del til vand (som vi henter på badeværelset - skifter det når jeg synes, det er nødvendigt, ofte når hun har skidt, så det er lunt), og den anden del til at have en pose til bleen og engangsvaskeklude, så man ikke skal stå og fedte med den/dem. Som skrevet, så bruger vi altså engangsvaskeklude, da jeg ikke har lyst til at bruge vådservietter hele tiden, og så er det altså rart med et vaskefad til lige at dyppe dem i.

Af andet synes jeg, at det er en interessant holdning, at man skal spendere på det kørende udstyr, men spare på det stillestående, som fx seng... Vi har brugt mange penge på både barnevogn og seng, da vi havde lyst til at købe nyt til vores baby. Af seng har vi valgt én, der kan udvides til juniorseng, så det er jo én, der skal bruges i mange år og mange timer hver nat, så der ville vi ikke spare.

Jeg vil opfordre til grundigt at overveje, om det rette valg er en barnevogn eller en kombivogn. Vores datter sover kun i barnevognen, når vi er ude at gå eller er andre steder, da vi bor på 2. sal, og der ikke lige er mulighed for, at hun kan stå ude. Jeg blev efter køb af barnevognen derfor i tvivl om, om det ikke havde været smartere at investere i en kombivogn - jeg er meget glad for vores Odder, men måske kunne en kombivogn have været mere praktisk...

Husk også en rullemadras eller lign. til sengen, så du ikke skal vaske madras mv., når uheldet er ude (taler af erfaring <_< ) - de fås blandt andet til 70,- i Jysk.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg kan se, at mange synes, at vaskefad/hoved-halefad er en totalt overflødig ting, men det kommer jo (selvfølgelig) an på, hvordan og hvorledes man indretter sin pusleplads og om man vil bruge engangsvaskeklude eller vådservietter.

Vi har et hoved-halefad, da vi har puslepladsen på værelset. Vi bruger den ene del til vand (som vi henter på badeværelset - skifter det når jeg synes, det er nødvendigt, ofte når hun har skidt, så det er lunt), og den anden del til at have en pose til bleen og engangsvaskeklude, så man ikke skal stå og fedte med den/dem. Som skrevet, så bruger vi altså engangsvaskeklude, da jeg ikke har lyst til at bruge vådservietter hele tiden, og så er det altså rart med et vaskefad til lige at dyppe dem i.

Af andet synes jeg, at det er en interessant holdning, at man skal spendere på det kørende udstyr, men spare på det stillestående, som fx seng... Vi har brugt mange penge på både barnevogn og seng, da vi havde lyst til at købe nyt til vores baby. Af seng har vi valgt én, der kan udvides til juniorseng, så det er jo én, der skal bruges i mange år og mange timer hver nat, så der ville vi ikke spare.

Jeg vil opfordre til grundigt at overveje, om det rette valg er en barnevogn eller en kombivogn. Vores datter sover kun i barnevognen, når vi er ude at gå eller er andre steder, da vi bor på 2. sal, og der ikke lige er mulighed for, at hun kan stå ude. Jeg blev efter køb af barnevognen derfor i tvivl om, om det ikke havde været smartere at investere i en kombivogn - jeg er meget glad for vores Odder, men måske kunne en kombivogn have været mere praktisk...

Husk også en rullemadras eller lign. til sengen, så du ikke skal vaske madras mv., når uheldet er ude (taler af erfaring <_< ) - de fås blandt andet til 70,- i Jysk.

Good point - tak :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

LOG IND HER