tville1978

S- R vil give gratis fertilitetsbehandling

38 indlæg i dette emne

Jeg bliver desværre nødt til at spørge hvordan dælen kan man forsørge et barn hvis man ikke har råd til at få det undfanget ?

vi skal vel ikke bare have børn i verden bare for at få børn ?

Og det med de 25.000 var et slynget tal og ikke andet.

Jeg ved det ikke, men nu skal man jo tænke på at det er 15.000 pr forsøg ( mener det er 15.000) og det kan langt de fleste på en eller anden måde godt skaffe,men hvis man nu som par står og skal igennem 5 forsøg inden det lykkedes, så bliver det pludselig dyrt :) Jeg håber du kan følge min tankegang...

Som skrevet tidligere har vi ikke stået og skulle betale for det, "kun" på privatklinik og det er langt dyrere, så om folk har råd til at have børn efter de har betalt for behandling, ved jeg ikke...

Det er nok lettere sagt når man har været omkring behandlingsverdenen, at sætte sig ind i,men uanset hvordan vi vender og drejer det, så kommer vi aldrig tilbage til den verden, så principielt kan jeg sagtens være imod forslaget, men for dem der sidder som barnløse ude i landet, dem tænker jeg på...

Del dette indlæg

Altså min lillesøster er socuhjælper og arbejder i et vikariat, og hendes kæreste er arbejdsløs og de bor i Århus og har en dyr husleje og bil.. Og de har råd til at betale de cirka 20000kr de har givet for deres forsøg.. :rolleyes Det handler jo om hvad man vil :)

Jeg synes bestemt man skal arbejde frem mod det skal være gratis igen, men for en periode er vi bare nødt til at skære nogle ting væk :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Altså min lillesøster er socuhjælper og arbejder i et vikariat, og hendes kæreste er arbejdsløs og de bor i Århus og har en dyr husleje og bil.. Og de har råd til at betale de cirka 20000kr de har givet for deres forsøg.. :rolleyes Det handler jo om hvad man vil :)

Jeg synes bestemt man skal arbejde frem mod det skal være gratis igen, men for en periode er vi bare nødt til at skære nogle ting væk :)

Jamen det er jo netop det jeg skriver :) Langt de fleste kan godt finde pengene ( jeg er selv på SU og kunne godt finde flere end det ), men hvis man skal igennem flere forsøg, så er det, at det for mange kan knibe :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Til info er priserne i det offentlige følgende:

Behandling Pris i 2011

Insemination 1.185 kr

IVF/ICSI med friske æg 5.040 kr

Oplægning af optøede æg 3.024 kr

Donorsæd 950 kr

Derudover kommer medicinen der har en egenbetalingsgrænse på 15.000 kr. om året - så hvis man får behandling over 2 år, koster det altså op til 30.000 kr. i medicin, alt efter hvad man skal have.

Jeg er mest imod det vældig dobbeltmoralske i, at man ikke vil hjælpe børn til verden, men dem der så får børn, bliver belønnet med en børnecheck. De mennesker har man vel også råd til at give dem mad og sende dem i daginstitution, hvis de har fået dem? Hvorfor så ikke fjerne børnechecken?

Jeg kan sagtens se logikken i, at pengene skal komme et sted fra og at vi skal spare på 'goderne', men jeg synes det er det HELT forkerte sted at spare! Fertilitetsproblemer er i rigtig mange tilfælde ikke selvforskyldt, hvorimod mange lidelser der ER selvforskyldte er betalt af det offentlige. KOL-patienter kan sågar få lov til at fortsætte behandling på det offentliges regning, selvom de fortsætter med at ryge?! :blink Og hvad med at lave egenbetaling på høreapparater? Hvorfor er det anderledes at have nedsat hørelse, end at have nedsat syn.

Jeg synes også vi skal spare! Og er f.eks. klar fortaler for afskaffelse af efterlønnen, da det da i sandhed er noget der hører 'de fede tider' til og i mine øjne er en luksus som ikke længere kan forsvares. Men jeg synes ikke der skal spares på sikring af Danmarks fremtid - i forvejen føder danske kvinder ikke nok børn til at opretholde befolkningstallet og med den vældig stramme indvandrerpolitik vi fører pt., kan vi heller ikke rigtig sætte vores lid til at fremtidens arbejdere kommer udefra <_< Og andelen af ældre falder jo ikke ligefrem...

Og argumentet med, at hvis man ikke har råd til behandling, har man ikke råd til at få børn, synes jeg bare er så tynd. Der er da pokkers til forskel på at skulle lægge 10-50.000 kr. i cool cash på 1-2 år og så at skulle betale 2-500 kr om måneden for bleer, babytøj, badeolie og flyverdragter over 10 år. Og med mulighed for at låne og købe brugt samt børnepenge fra staten er det altså bare ikke så dyrt at få børn som nogen gør det til - man bestemmer jo selv et langt stykke ad vejen, hvor meget man vil spendere.

Sidst, men aldeles ikke mindst, er der også lige den lille detalje, at man lægger 10-50.000 kr. uden nogen som helst garanti for, at man ender med et barn! Det er så sindsygt hårdt at være i behandling i forvejen (og jeg har endda kun lige snuset til den verden - tør slet ikke tænke på dem der tager hele turen ad flere omgange :(), at det økonomiske pres oveni hatten er umenneskeligt!

Del dette indlæg

Annonce ♥

Til info er priserne i det offentlige følgende:

Behandling Pris i 2011

Insemination 1.185 kr

IVF/ICSI med friske æg 5.040 kr

Oplægning af optøede æg 3.024 kr

Donorsæd 950 kr

Derudover kommer medicinen der har en egenbetalingsgrænse på 15.000 kr. om året - så hvis man får behandling over 2 år, koster det altså op til 30.000 kr. i medicin, alt efter hvad man skal have.

Jeg er mest imod det vældig dobbeltmoralske i, at man ikke vil hjælpe børn til verden, men dem der så får børn, bliver belønnet med en børnecheck. De mennesker har man vel også råd til at give dem mad og sende dem i daginstitution, hvis de har fået dem? Hvorfor så ikke fjerne børnechecken?

Jeg kan sagtens se logikken i, at pengene skal komme et sted fra og at vi skal spare på 'goderne', men jeg synes det er det HELT forkerte sted at spare! Fertilitetsproblemer er i rigtig mange tilfælde ikke selvforskyldt, hvorimod mange lidelser der ER selvforskyldte er betalt af det offentlige. KOL-patienter kan sågar få lov til at fortsætte behandling på det offentliges regning, selvom de fortsætter med at ryge?! :blink Og hvad med at lave egenbetaling på høreapparater? Hvorfor er det anderledes at have nedsat hørelse, end at have nedsat syn.

Jeg synes også vi skal spare! Og er f.eks. klar fortaler for afskaffelse af efterlønnen, da det da i sandhed er noget der hører 'de fede tider' til og i mine øjne er en luksus som ikke længere kan forsvares. Men jeg synes ikke der skal spares på sikring af Danmarks fremtid - i forvejen føder danske kvinder ikke nok børn til at opretholde befolkningstallet og med den vældig stramme indvandrerpolitik vi fører pt., kan vi heller ikke rigtig sætte vores lid til at fremtidens arbejdere kommer udefra <_< Og andelen af ældre falder jo ikke ligefrem...

Og argumentet med, at hvis man ikke har råd til behandling, har man ikke råd til at få børn, synes jeg bare er så tynd. Der er da pokkers til forskel på at skulle lægge 10-50.000 kr. i cool cash på 1-2 år og så at skulle betale 2-500 kr om måneden for bleer, babytøj, badeolie og flyverdragter over 10 år. Og med mulighed for at låne og købe brugt samt børnepenge fra staten er det altså bare ikke så dyrt at få børn som nogen gør det til - man bestemmer jo selv et langt stykke ad vejen, hvor meget man vil spendere.

Sidst, men aldeles ikke mindst, er der også lige den lille detalje, at man lægger 10-50.000 kr. uden nogen som helst garanti for, at man ender med et barn! Det er så sindsygt hårdt at være i behandling i forvejen (og jeg har endda kun lige snuset til den verden - tør slet ikke tænke på dem der tager hele turen ad flere omgange :(), at det økonomiske pres oveni hatten er umenneskeligt!

:respekt :respekt Du siger det SÅ rigtigt Susanne...

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hey tror lige vi skal tilbage, der er vist nogle misforståelser her.

Jeg skrev 25.000 som et slyng tal ( ved ikke hvad det koster men forholder mig til linket ) det har jeg understreget før og derefter skulle det være gratis. For netop at folk skal yde lidt og derefter hjælper samfundet.

Og jeg syntes ikke det er et tyndt grundlag for det koster dælme at have de børn og jeg smider sgu gerne børnechekken hvis min nabo kan få et barn. Der er desværre mange som er meget afhængig a børnechekken for at kunne få det til at hæng sammen.

Og hvor læser du at der er dobbeltmoral i denne tråd ? Tror alle er enig i at hvis pengene er til det og det kan forsvares å skal det være gratis.

Det koster også lidt mere end e par hundrede at hav barn, jeg vil skyde på August koster os omkring 3300 k om mdr inkl alt også børnehave tøj og hva du nævner.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hey tror lige vi skal tilbage, der er vist nogle misforståelser her.

Jeg skrev 25.000 som et slyng tal ( ved ikke hvad det koster men forholder mig til linket ) det har jeg understreget før og derefter skulle det være gratis. For netop at folk skal yde lidt og derefter hjælper samfundet.

Og jeg syntes ikke det er et tyndt grundlag for det koster dælme at have de børn og jeg smider sgu gerne børnechekken hvis min nabo kan få et barn. Der er desværre mange som er meget afhængig a børnechekken for at kunne få det til at hæng sammen.

Men hvorfor har de så fået børn? Hvorfor er det anderledes for dem end for dem der skal have hjælp og som 'vel har råd til betale for behandlingen, hvis de har råd til at have barnet'? De skal vel kunne klare sig uden børnecheck :unsure

Og super, hvis du vil opgive din børnecheck for din nabo. Hvis der var flere af din slags, ville verden være et langt bedre sted at være og vi ville sikkert slet ikke have den her debat om egenbetaling

Og hvor læser du at der er dobbeltmoral i denne tråd ? Tror alle er enig i at hvis pengene er til det og det kan forsvares å skal det være gratis.

Dobbeltmoralen er ikke i denne tråd og det sagde jeg heller ikke. Den ligger i, at vi belønner dem der HAR fået børn med penge, men vil ikke hjælpe dem der ikke selv kan, med at få dem. Det var en generel tanke jeg har tænkt og ikke udledt af noget specifikt i denne tråd.

Det koster også lidt mere end e par hundrede at hav barn, jeg vil skyde på August koster os omkring 3300 k om mdr inkl alt også børnehave tøj og hva du nævner.

Det koster penge at have børn - det er der ingen tvivl om. Men der er langt fra hvad der er nødvendig at købe, til hvad man kan spendere.

Nu kan jeg ikke lige huske hvor gammel August er, men til en start får man følgende foræret fra staten:

Børneydelse:

0-2-årige: 4.248 kr. per kvartal (2011)

3-6-årige: 3.363 kr. per kvartal (2011)

7-14-årige: 2.646 kr. per kvartal (2011)

Så ja, når de starter i institution er det dyrere end 500 kr. pr. måned, men 2.000 kr. om måneden er da også noget nemmere at håndtere, end at skulle lægge 15.000 kr. på een gang - uden garanti for at få noget ud af det andet end bekymring og tårer.

Men nu er det jo også mere princippet end hvorvidt det er den ene eller den anden pris, jeg er imod.

Og jeg er ikke sur eller tvær eller anklagende. Jeg siger bare min mening og fortæller hvorfor jeg er imod egenbetaling. Det må jeg vel godt.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hertil skal så lige huskes at børnechecken ikke er en social ydelse, men en del af skattereformen som blev indført i '87, netop for at modvirke det dalende antal fødte børn.

På dette punkt er der også gjort tiltag for nylig.. man har jo netop skåret i børnechecken, for at bruge pengene andet sted (Som skrevet tidligere; der vil ALTID være nogle beskæringerne går ud over).

For min skyld kunne man dog godt delvist fjerne dem - i hvert fald for de familier med indtægter som overstiger 'behovet'. Det vil dog kræve meget administration og omlægning af skattepolitik, hvilket OGSÅ koster penge ;)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ifølge DR nyhederne, så skal pengene komme fra de skattefradrag, som S + SF vil fjerne fra sundhedsforsikringerne. Altså ingen fradrag der og så fri fertilitetsbehandling

To fluer med ét smæk efter min mening...... Jeg synes det er helt til grin at der er fradrag på noget, der i den grad er med til at skævvride vores velfærd.....

Del dette indlæg

Annonce ♥

To fluer med ét smæk efter min mening...... Jeg synes det er helt til grin at der er fradrag på noget, der i den grad er med til at skævvride vores velfærd.....

Kunne ikke være mere enig.

Og har du penge så kan du få (eller springe vente tiden over) og har du ingen så må du gå!

Hele talen om at hvis man ikke har råd til et X antal kroner at betale for at få et barn - så kan man heller ikke forsørge det. Mig bekendt modtager man altså ca. 12.000 i børne penge om året så mon ikke det kunne hjælpe lidt. De penge sluger vi andre med børn jo gerne! Jeg står da heller ikke i en situation, hvor jeg lige skal smide så mange penge på en gang og jeg har da 3 børn. Hvis jeg skulle det ville vi da have et stort problem.

Jeg har selv på naturens vej fået 3 børn, men ønsker at den glæde jeg har med mine børn skal blive en RET for alle at opleve. Syntes det er et meget klamt samfund vi er ved at opbygge - et samfund hvor folk med penge kan få og vi andre må gå.

Græder næsten med jer som ikke har mulighed for at opleve den fantastiske ting det er at have et barn!

Lidt herfra og så må vi jo se hvad der sker efter på torsdag!

Linda

Del dette indlæg

Annonce ♥

:sc og :ditto til dit indlæg.... Kunne ikke være mere enig!! :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Kunne ikke være mere enig.

Og har du penge så kan du få (eller springe vente tiden over) og har du ingen så må du gå!

Hele talen om at hvis man ikke har råd til et X antal kroner at betale for at få et barn - så kan man heller ikke forsørge det. Mig bekendt modtager man altså ca. 12.000 i børne penge om året så mon ikke det kunne hjælpe lidt. De penge sluger vi andre med børn jo gerne! Jeg står da heller ikke i en situation, hvor jeg lige skal smide så mange penge på en gang og jeg har da 3 børn. Hvis jeg skulle det ville vi da have et stort problem.

Jeg har selv på naturens vej fået 3 børn, men ønsker at den glæde jeg har med mine børn skal blive en RET for alle at opleve. Syntes det er et meget klamt samfund vi er ved at opbygge - et samfund hvor folk med penge kan få og vi andre må gå.

Græder næsten med jer som ikke har mulighed for at opleve den fantastiske ting det er at have et barn!

Lidt herfra og så må vi jo se hvad der sker efter på torsdag!

Linda

:respekt Er SÅ enig :ditto

Del dette indlæg

Annonce ♥

Men hvorfor skal det være gratis at få børn, i stedet for at vi har en god tandpleje. Jeg så i et indslag i nyhederne i dag, at en kvinde skulle betale 100000 for at få ordnet hendes tænder, for en sygdom hun ikke selv var skyld i.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

LOG IND HER