Tina80

Aktivering når man er på dagpenge

11 indlæg i dette emne

hvordan og hvorledes foregår det.

Jg har kun prøvet aktivering i mine unge dage da jeg var på kontant hjælp og det var sku ikke sjovt. Da det var noget a la "dum i arbejde" på et sted der hed " gule gård"

Når man er på dagpenge kommer man så i aktivering på en rigtig arbejdsplads og kommer man til at lave rigtig arbejde?

Del dette indlæg

Det er vist forskelligt. Min kæreste kom i sådan noget dumt arbejde. Hvor de skulle samle og skille ting ad igen. Da han klagede over det meningsløse arbejde, fik han besked på at han da bare kunne sætte sig over i hjørnet og lege med sin mobil tlf. som mange af de andre. Det kunne han slet ikke forholde sig til og det lykkedes ham at få dem lokket til at han kunne starte i noget praktik i stedet, så han kom ud på en alm. arbejdsplads, som han selv fandt.

Del dette indlæg

Annonce ♥

ikke fordi jeg kender så meget til det, men kunne kun forstille mig, at man forsøgte at finde et meningsfuld arbejde/praktiksted til folk. Selvfølgelig er det ikke muligt altid, men man forsøger da...

Del dette indlæg

Annonce ♥

ikke fordi jeg kender så meget til det, men kunne kun forstille mig, at man forsøgte at finde et meningsfuld arbejde/praktiksted til folk. Selvfølgelig er det ikke muligt altid, men man forsøger da...

Desværre er det meget sjældent det sker, er umiddelbart min erfaring fra min mand. Han har været ude på rigtige arbejdspladsen, men det har ikke været relevant for ham.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Den aktivering du kommer i afhænger helt af hvad du har af uddannelse, din egen indsats og mulighederne i din kommune.. Du må afvente og høre hvad procedurerne er på dit jobcenter.

Del dette indlæg

Annonce ♥

først og fremmest har du jo dine 6 uger til "selvvalgt" uddannelse. Når jeg skriver selvvalgt i anførselstegn er det fordi de helst ikke giver penge til private uddannelser - men man kan ansøge om det.

Du kan så søge om at komme i praktik i en rigtig virksomhed og den kan du selv finde - og på den måde undgår du også at blive sendt ud som dum i arbejde

Del dette indlæg

Annonce ♥

Andre gange bliver man nu også sendt på op til flere jobsøgningskurser, hvor man føler sig lidt dum, fordi man ikke kan få et arbejde efter endt studie, medmindre man er heldig at komme et sted hen, hvor de kæmper med næb og klør for at hjælpe dig med praktikplads eller en reel stilling - det var jeg heldig med da jeg blev sendt på kursus sidst hos Ballisager - jeg fik en rigtig god praktik nr.3 hvorimod jeg fik en "dum-i-arbejde" praktik på mit gamle studie, hvor de kendte mig og alligevel blev jeg sat til at lave sekretæropgaver så som at kopiere m.v.

Men som Majken rigtig nok siger, så kommer det helt an på din uddannelse og hvordan din a-kasse ser på din situation og om du er over eller under 30 år - der er nemlig andre regler, når man bliver over 30 år...

Håber nu ikke du skal igennem noget træls...

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det er en rigtig god ide selv at være opsøgende og fremme i skoene.

At du selv tager kontakt til steder for at høre om de vil have dig og hvad du vil kunne lave. Ved selv at være opsøgende vil din sagsbehandler på kommunen oftere give dig hvad du har lyst til, hvorimod hvis du bare sidder og venter på at hun finder noget til dig vil hun nok bare give dig det første tilbud hun har i bunken, og om det er som medhjælper i en børnehave selvom du er uddannet til at arbejde med dyr, tjener med sene nattevagter selvom du er enlig mor eller 100 km væk selvom du ikke har bil vil hun være fuldstændig ligeglad med - du SKAL tage hvad hun tilbyder.

Så ud og være opsøgende så du kan få noget du faktisk kan bruge til noget. Det eneste du får ud af at være i aktivering er erfaringen. Du skal jo arbejde 37 timer om ugen og får stadig kun dine dagpenge, så ift. din nuværende situation vil det sige at du 'arbejder gratis' uden nogen form for økonomisk vinding.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Undskyld mig, men når man er på dagpenge er man så ikke via sin A-kasse og ikke som ved kontanthjælp man får via kommunen... Eller er det mig, som har misforsået noget???

Del dette indlæg

Annonce ♥

Undskyld mig, men når man er på dagpenge er man så ikke via sin A-kasse og ikke som ved kontanthjælp man får via kommunen... Eller er det mig, som har misforsået noget???

Nej det er rigtigt nok Vanni, men det er jobcentret som sender dig ud og det er jo via kommunen...

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg er over 30 år og er kontor uddannet indenfor kommunen (økonomi)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

LOG IND HER