Guest

Praktiske ting efter fødslen

17 indlæg i dette emne

Jeg har en tendens til at glemme ting såsom f.eks. tidsfrister, og da der var én herinde der skrev det var en god ide med en liste over de ting jeg (vi) skal huske efter den lille er født har jeg lige siddet og lavet sådan en. Jeg er ikke helt sikker på jeg har det hele med, så smider den lige herind :)

Mor: læge 8 uger efter fødslen

Baby: Lægeundersøgelse (LU) eller vaccination (V): 5 uger(LU), 3 mdr.(V), 5 mdr.(LU+V), 12 mdr.(LU+V), 15 mdr.(V)

Sundhedsplejerske (de kontakter indenfor en uge efter barselsbesøg, ellers selv kontakt):

- Barselsbesøg: 2.-5. dag efter fødslen

- Etableringsbesøg: 7.-10. dag efter udskrivelse

- Besøg: 1 mdr., 2 mdr., 4-6 mdr. og 8-10 mdr.

Åbent hus: ulige uger tirsdag kl. 13.30-15 (Kilden, Nygårds Plads 31)

Mødregruppe: 1-2 mdr. efter fødslen via sundhedsplejersken

Hæleprøve ml. 2 og 3 dage efter fødslen (foretages på hospitalet)

Hørescreening: 14 dage gammel (får tid på hospitalet)

Navngivning: inden 6 mdr. (udfyld blanket på personregistrering.dk vha NemID eller send til sognet Brøndbyvester Kirke, Seminarievej 6, 2605 Brøndby)

Daginstitution/vuggestue: opskrivning umiddelbart efter fødslen via kommunens hjemmeside

Barsel:

- Far: ret til 14 dage lige efter fødslen

- Mor: ret til 14 uger lige efter fødslen

- Begge: ret til 32 uger til deling inden barnet fylder 46 uger. Kan forlænge med 8 uger.

- Fordeling skal ske inden 8 uger efter fødslen.

- Hvis dagpenge skal disse søge senest 8 uger efter fødslen.

Babysvømning i Vestbadet:

- 2-3 mdr. Efter fødslen, skal veje 5 kg.

- Informationsmøder: tirsdag den 4. oktober - kl. 14.15, Tirsdag den 8. november - kl. 14.15

- Tilmelding på: http://www.vestbad.dk/undervisning/svoemning-boern.html

- 15 gange 1.180 kr.

Er der nogen af jer erfarne mødre der har nogen tilføjelser som jeg skal huske? :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke lige komme i tanke om mere (ellers kan jeg altid undskylde med ammehjerne... :whistling )

Jeg kan dog fortælle, at åbent hus hos sundhedsplejerskerne er hver tirsdag kl. 13.00-14.30 (ved godt det står som du har skrevet på hjemmesiden, men det er åbenbart ændret) :) Det er det i hvert fald, det sted jeg kan komme (og det er i samme kommune, men et andet sted)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan ikke lige komme i tanke om mere (ellers kan jeg altid undskylde med ammehjerne... :whistling )

Jeg kan dog fortælle, at åbent hus hos sundhedsplejerskerne er hver tirsdag kl. 13.00-14.30 (ved godt det står som du har skrevet på hjemmesiden, men det er åbenbart ændret) :) Det er det i hvert fald, det sted jeg kan komme (og det er i samme kommune, men et andet sted)

Underligt at de så ikke har ændret det på hjemmesiden, især tidspunktet. Men det er jo kun fint at det er hver tirsdag i stedet. Tak for infoen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sådan en liste har jeg også tænkt på at lave :) jeg ved den også findes i den der babykalender man kan købe i boghandleren, som hver uge skriver om ting man skal huske og man kan skrive ind hvad tid man ammede osv. Måske skulle man skaffe sig sådan en...

Men listen er i hvert fald smart, især når det er ting der skal ske få dage efter fødslen, dem kunne jeg forestille mig man nemt glemmer

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hælprøven 5 dage efter fødslen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sådan en liste har jeg også tænkt på at lave :) jeg ved den også findes i den der babykalender man kan købe i boghandleren, som hver uge skriver om ting man skal huske og man kan skrive ind hvad tid man ammede osv. Måske skulle man skaffe sig sådan en...

Men listen er i hvert fald smart, især når det er ting der skal ske få dage efter fødslen, dem kunne jeg forestille mig man nemt glemmer

Jeg har fået babykalenderen af min mor, og der står også de fleste ting, men det kræver at du husker at læse uge for uge, så jeg tænkte det var rart lige at have det hele samlet :)

Hælprøven 5 dage efter fødslen.

Tak :) den kommer på

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hælprøven 5 dage efter fødslen.

På Kolding er hælprøven efter barnet er fyldt 2 døgn men før barnet fylder 3 døgn. Og er du ikke på hospitalet, så bliver du indkaldt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

På Kolding er hælprøven efter barnet er fyldt 2 døgn men før barnet fylder 3 døgn. Og er du ikke på hospitalet, så bliver du indkaldt.

Det er den også på Hvidovre. Da vi kom på patienthotellet, fik vi en folder med tider til hælprøven (PKU-test) og til hørescreening, da hun var 14 dage. Så skal man blot huske at dukke op ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er den også på Hvidovre. Da vi kom på patienthotellet, fik vi en folder med tider til hælprøven (PKU-test) og til hørescreening, da hun var 14 dage. Så skal man blot huske at dukke op ;-)

Super, tak for info :) jeg skal føde på Hvidovre så det må være det samme :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skal man stadigvæk registrere på personregistrering.dk når hun har fået cpr nr. og navn er meddelt sognet?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skal man stadigvæk registrere på personregistrering.dk når hun har fået cpr nr. og navn er meddelt sognet?

Jeg har læst lidt mere og tror kun man skal en af delene. Umiddelbart ser det ud til at man kan registrerer på personregistrering.dk hvis man har nemid og så skal man ikke sende til sognet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har læst lidt mere og tror kun man skal en af delene. Umiddelbart ser det ud til at man kan registrerer på personregistrering.dk hvis man har nemid og så skal man ikke sende til sognet :)

Jeg tænker lidt at man vel kun skal sende til sognet, hvis man ønsker at barnet skal være medlem af folkekirken?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har sendt til sognet, da hun skal døbes, men jeg har ikke registreret på personregistrering.dk

Hun fik cpr allerede på sygehuset, så ved ikke om jeg også skal registrere på den hjemmeside?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker lidt at man vel kun skal sende til sognet, hvis man ønsker at barnet skal være medlem af folkekirken?

Hvis du ikke registrerer på personregistrering.dk, skal du altid sende til sognet også selvom barnet kun skal navngives (det er kun Sønderjylland der er anderledes).

Hapset fra personregistrering.dk

Navngivning

Du skal navngive dit barn, inden det fylder seks måneder. Ønsker du, at dit barn bliver navngivet ved dåb, se Kirkeministeriets hjemmeside. Ønsker du, at dit barn bliver navngivet uden dåb, skal du udfylde blanketten "Navngivning" og sende den til det sogn, hvor du bor.

Navngivning ved fødsel - NemID

Inden 10 dage efter barnets fødsel kan forældre til et barn anmelde navngivning med NemID eller digital signatur. Du kan læse mere om det her.

Jeg har sendt til sognet, da hun skal døbes, men jeg har ikke registreret på personregistrering.dk

Hun fik cpr allerede på sygehuset, så ved ikke om jeg også skal registrere på den hjemmeside?

Hvis du har sendt til sognet behøver du ikke gøre mere. Så sørger de for resten :)

Hapset fra kirkeministeriets hjemmeside.

Barnedåb

Barnedåb er det mest almindelige i folkekirken. Når et barn bliver døbt senest 6 måneder efter fødslen, kan navngivning af barnet, uden for Sønderjylland, ske ved dåben.

Når I som forældre ønsker at få jeres barn døbt, skal I henvende jer til sognepræsten eller kirkekontoret i det sogn, hvor I ønsker, at dåben skal finde sted, for at træffe aftale om tidspunktet.

I vil inden dåben få lejlighed til at deltage i en samtale med præsten, som gennemgår dåbsritualet og besvarer jeres eventuelle spørgsmål om gudstjenesten, dåben og dens kristne betydning.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Hørescreening, 3 dage gammel?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Smilla fik lavet hørescreening på sygehuset 2 dage gammel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER