Tumlepigen

Hvad foretager I jer med de små?

11 indlæg i dette emne

Min datter er 4 uger og 1 dag, og jeg synes godt, at det kan være lidt kedeligt at være herhjemme alene, for jeg ved ikke rigtig, hvad jeg skal foretage mig med hende... Når hun sover er det jo nemt at få tiden til at gå :whistling Jeg har også nogle gange besøg, går en tur, eller ordner lidt praktisk (jf. mit tillægsspørgsmål i en andens tråd om bæresele). Jeg tænker mere på hendes vågentid herhjemme - hvad søren gør man med dem? Jeg sidder selvfølgelig med hende, så hun får nærhed og øver mimik, men det bliver sqi lidt trivielt, særligt, når hun har dage med megen vågentid...

Jeg tænker også på, hvornår et legetæppe (aktivitetstæppe) vil være fint at begynde at bruge - er i tvivl om, hvornår hun får noget ud af det?

Del dette indlæg

Hun får mere ud af et aktivitetstæppe end ingenting :)

Nu ved jeg ikke hvordan det ser ud, men er det sådan et med mange farver og ting man kan røre ved med forskellig tekstur vil det være godt at bruge til at øve at ligge på maven - men du skal ned og ligge på maven sammen med hende for øjenkontakten og din glæde er det der får hende til at synes det er sjovt.

Hun vil ikke kunne ligge ret længe af gangen men pauser er også godt.

Husk du ikke behøver at sidde med hende / aktivere hende alle hendes vågne minutter. Hun skal også lære at ligge alene, og at ligge på ryggen på et tæppe med en uro, legestativ over sig og dig inden for syns og høreafstand (en meter eller to, mens du snakker med hende, synger eller lignende, gør at hun vænner sig til at det ikke er farligt at være alene, for du er jo lige der henne :)

Bliver hun ked af det skal hun selvfølgelig trøstes men stille og roligt kan hun ligge længere og længere tid og du kan gå længere og længere væk uden hun bliver ked af det (det er nu dejligt at de kan ligge selv mens man går på wc uden at skrige lungerne ud!!).

Hun får ikke meget ud af en dyr tur i Zoo eller et sommerland, men at gå en tur i haven, eller bare en tur i stuen hvor hun vender væk fra dig (støt hovedet) hvor du fortæller om alle de ting i ser vil hun synes er dejligt. Din stemme, din duft, kropskontakt - og stadig at se den store Verden :)

Husk pauser!!! Børn i den alder kan meget let blive overstimulerede og så er det et helvede at få dem gearet ned så de falder til ro igen :(

At dreje hovedet væk (eller prøve på det) og at gabe er som regel tegn på at nu er det nok. Dvs. hun så skal vendes ind mod dig igen for hun kan ikke selv finde ud af at lade være med at kigge på alt det spændende selvom hun kan mærke det er ved at være for meget. Det er dig der skal fjerne hende fra det spændende.

Det samme med et legetæppe, en uro, en mangefarvet sengerand osv. Ikke gode ting hvis hun er træt - for hun kan som sagt have svært ved at lade være med at kigge for det er jo vildt spændende.

Sammenlign det med at du har et lækkert stykke slik / kage / is stående foran dig. Du ved godt du ikke burde spise det, men ofte 'kommer man til det' alligevel. Det kan kræve enormt meget viljestyrke at lade være - og den viljestyrke har din datter ikke endnu (kommer først sidst i børnehavealderen) så det er dig der skal styre hvor meget hun skal stimuleres.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har et blad hvor man kan læse lidt om barnets udvikling uge for uge. Og der står ved uge 5, at nu begynder de at kunne få (ubevidst) glæde af at aktivitetscenter. Der går stadigvæk lang tid før hun kan finde ud af at ramme legetøjet, men bare det at kigge på det får hun noget ud af allerede 5 uger gammel.

Jeg har tænkt samme tanker som dig - og overvejer derfor lidt at købe "babykalenderen" da jeg tror der står mange gode ting om hvordan man kan stimulere hvornår.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Stine, du er altså en super ressource - det er skønt med sådan en erfaren mor, der ved, hvad hun taler om :-) Tak for dine input, de er værdifulde. Jeg er på den ene side bange for ikke at stimulere nok og på den anden ved jeg godt, at de hurtigt kan blive overstimulerede. Det lyder til, at det kunne være en god ide inden alt for længe at investere i et legetæppe (som er et af dem du beskriver med farver og dimser til at røre ved).

TiaK: hvad er det for en babykalender?

Del dette indlæg

Annonce ♥

Stine, du er altså en super ressource - det er skønt med sådan en erfaren mor, der ved, hvad hun taler om :-) Tak for dine input, de er værdifulde. Jeg er på den ene side bange for ikke at stimulere nok og på den anden ved jeg godt, at de hurtigt kan blive overstimulerede. Det lyder til, at det kunne være en god ide inden alt for længe at investere i et legetæppe (som er et af dem du beskriver med farver og dimser til at røre ved).

TiaK: hvad er det for en babykalender?

Det er vist den her :)

Jeg har fået den i fødselsdagsgave af min mor. Den virker rimelig god, men jeg har kun læst lidt i den og ikke brugt den endnu (men glæder mig til jeg skal i gang med det :)). Der står uge for uge hvordan den lilles udvikling er, hvilke ting der er gode at lave med den lille og hvad man f.eks. skal huske som lægebesøg og kontakte daginstitution. Udover det er der en ugekalender hvor du kan skrive dine egne noter ind med hvor længe den lille f.eks. sover, hvornår den spiser og lign.

Der er også plads til at skrive sådan noget som alle de første ting ind (tand, smil og lign.) og holde styr på hvornår den lille har været syg.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Nu ved jeg ikke hvordan det ser ud, men er det sådan et med mange farver og ting man kan røre ved med forskellig tekstur vil det være godt at bruge til at øve at ligge på maven - men du skal ned og ligge på maven sammen med hende for øjenkontakten og din glæde er det der får hende til at synes det er sjovt.

Husk du ikke behøver at sidde med hende / aktivere hende alle hendes vågne minutter. Hun skal også lære at ligge alene, og at ligge på ryggen på et tæppe med en uro, legestativ over sig og dig inden for syns og høreafstand (en meter eller to, mens du snakker med hende, synger eller lignende, gør at hun vænner sig til at det ikke er farligt at være alene, for du er jo lige der henne :)

Bliver hun ked af det skal hun selvfølgelig trøstes men stille og roligt kan hun ligge længere og længere tid og du kan gå længere og længere væk uden hun bliver ked af det (det er nu dejligt at de kan ligge selv mens man går på wc uden at skrige lungerne ud!!).

Hun får ikke meget ud af en dyr tur i Zoo eller et sommerland, men at gå en tur i haven, eller bare en tur i stuen hvor hun vender væk fra dig (støt hovedet) hvor du fortæller om alle de ting i ser vil hun synes er dejligt. Din stemme, din duft, kropskontakt - og stadig at se den store Verden :)

Husk pauser!!! Børn i den alder kan meget let blive overstimulerede og så er det et helvede at få dem gearet ned så de falder til ro igen :(

At dreje hovedet væk (eller prøve på det) og at gabe er som regel tegn på at nu er det nok. Dvs. hun så skal vendes ind mod dig igen for hun kan ikke selv finde ud af at lade være med at kigge på alt det spændende selvom hun kan mærke det er ved at være for meget. Det er dig der skal fjerne hende fra det spændende.

Det samme med et legetæppe, en uro, en mangefarvet sengerand osv. Ikke gode ting hvis hun er træt - for hun kan som sagt have svært ved at lade være med at kigge for det er jo vildt spændende.

Sammenlign det med at du har et lækkert stykke slik / kage / is stående foran dig. Du ved godt du ikke burde spise det, men ofte 'kommer man til det' alligevel. Det kan kræve enormt meget viljestyrke at lade være - og den viljestyrke har din datter ikke endnu (kommer først sidst i børnehavealderen) så det er dig der skal styre hvor meget hun skal stimuleres.

Jeg vil altså også lige tilføje, at det var et dejligt indlæg at læse :sc

Så er jeg da klar til min lille dreng kommer :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

også :sc herfra. super indlæg.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Tak for roserne :)

Jeg vil dog sige at ingen af mine unger har haft legetæpper, til gengæld har de haft et skumpuslespil (sådan nogle store brikker af skum til at ligge på gulvet - IKKE dem med tal og bogstaver, for ret hurtigt lærer de at pille de små dimser op og spise dem. Det har været dem med bilbanen, som de har elsket også når de er større)

Det har gjort at det ikke har været koldt eller hårdt at ligge på vores trægulv og mht. at røre ved forskellige ting har de bare haft babylegetøj og det allebedste legetøj der findes: mig :)

Hvis de har skullet ligge alene på maven blev de lagt foran bogreolen - de har alle elsket at ligge og studere alle de farvede bogrygge (og da de så kunne mave sig frem elskede de at gnave i dem ;))

Et tæppe er rigtigt godt, men bliver brugt i relativt kort tid ift. hvad det koster (mener jeg). For der går jo ikke længe før de små begynder at krybe, kravle og gå og så vil tæppet ikke blive brugt mere.

HVIS i vil investere i et, så køb et brugt (fra en ikke ryger og helst uden dyr, for hundehår er vildt svære at få af). De er ikke slidte da de jo ikke er brugt ret meget, og prisen er meget bedre end et fint og nyt fra en babybutik.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det er muligt at købe et aktivitetstæppe i Ikea der ikke er særlig dyrt. De koster maks. 250 kr. Vi købte et på tilbud til 100 kr. i Ikea så nogengange kan man være heldig.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jamie har et legetæppe - men det er fra søsters tid og vi fik det i gave.

Han bruger det, men han ligger på maven på det.

og så har jeg sat et spejl ned på gulvet foran ham - eller ja, jeg skifter lidt mellem sådan en af de der selvstående folde bøger.

Det synes han er vældig spændende.. :)

Har du en skrå stol ellers ?

Ved godt at de skal ligge mest på maven, men det er jo ikke lige altid at de gider.

har haft meget gavn af vores.. som i øvrigt kan ligges helt ned.

Klik her

Har du set troldemors tråd med Kejzers indlæg ellers ?

kan ik lige huske hvad det hedder, men også her i 0-1år.

det var rigtig godt.

Del dette indlæg

Annonce ♥

taak Sookie! :) tråden: Hva er godt at øve med de små :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

LOG IND HER