tazdiginez

Lorte regler?

17 indlæg i dette emne

Jeg er kontanthjælpsmodtager og går på barsel til september.

Fra tidligere job har jeg optjent 22,5 dages ferie, men man kan jo ikke holde ferie og barsel på samme tid, så mine feriepenge kan pænt stå op blomstre - derimod er der så fundet ud af at jeg ikke har mulighed for at holde ferie inden for den periode som ferieåret bygger på (1. maj 2011 - 30. april 2012) - så jeg skal i princippet ha' udbetalt mine feriepenge - også uden kommunen trækker dem fra ved min kontanthjælp, men så sidder jeg og tænker, er det noget jeg skal indberette ved kommunen, at jeg ikke har mulighed for ferie pga. barsel eller gør ATP det, når man taster sig ind på feriekonto.dk?

Og hvor lang tid kan ens feriepenge stå uden at gå til en fond? Er det 3 år eller kun selve ferieåret?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvis jeg tager 22,5 dages ferie nu, inden min barsel, trækker kommunen automatisk bare 22,5 dag i min kontanthjælp - og det ønsker jeg ikke, så jeg vil selvfølgelig vente med at udbetale mine feriepenge til at kommunen ikke har "ret" i følge feriepengeloven til at trække mig i min kontanthjælp.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror ikke der er forskel på om du er på barsel eller bare får kontanthjælp. Når du holder ferie får du trukket KH de dage hvor du får feriepengen.

At du går på barsel gør at du ikke kan holde ferie, og pengene kan som oftest ikke overføres når du er på KH, barsel eller dagpenge. Kun hvis du har fast arbejde og arbejdsgiveren giver tilladelse.

Så de penge er desværre tabt :( Eller dvs. at feriepengene vist er noget mere end KH, så jeg ville skynde mig at få dem brændt af og få dem udbetalt, for hvis du ryger ind i at skulle sygemeldes mister du også retten til feriepengene.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror ikke der er forskel på om du er på barsel eller bare får kontanthjælp. Når du holder ferie får du trukket KH de dage hvor du får feriepengen.

At du går på barsel gør at du ikke kan holde ferie, og pengene kan som oftest ikke overføres når du er på KH, barsel eller dagpenge. Kun hvis du har fast arbejde og arbejdsgiveren giver tilladelse.

Så de penge er desværre tabt :( Eller dvs. at feriepengene vist er noget mere end KH, så jeg ville skynde mig at få dem brændt af og få dem udbetalt, for hvis du ryger ind i at skulle sygemeldes mister du også retten til feriepengene.

Altså, så du siger at selvom jeg går på barsel - så har kommunen ret til at trække alligevel?

Mine feriepenge lyder af den lette sum på 2786,25 kr. og min udbetalte kontanthjælp er 7.400 - så jeg kan ikke se hvor henne at mine feriepenge skulle være mere værd. <_<

Altså umiddelbart burde jeg jo bare kunne sige "hovsa karsten, den glemte jeg i posten" indtil september måned og så få dem udbetalt der, da jeg er forhindret i at holde ferie i ferieåret pga. barsel.

taget inde fra feriekonto.dk

"Er du omfattet af en kollektiv overenskomst, der giver ret til overførsel af ferie på grund af en feriehindring, kan du overføre ferien til næste ferieår. Det er en betingelse, at du er forhindret i at holde ferien inden hovedferiens udløb den 30. september eller inden ferieårets udløb den 30. april. Desuden skal det være en feriehindring."

Nu sidder jeg så med det spørgsmål der hedder "hvis kommunen kan trække mig, på trods af at jeg ikke kan holde ferie i ferieåret, skal jeg så overfører dem til næste ferieår?" - det virker jo tåbeligt, så går der jo bare endnu et yderligere år med at få pengene - og jeg står og vil gerne bruge dem snart jo :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså, så du siger at selvom jeg går på barsel - så har kommunen ret til at trække alligevel?

Mine feriepenge lyder af den lette sum på 2786,25 kr. og min udbetalte kontanthjælp er 7.400 - så jeg kan ikke se hvor henne at mine feriepenge skulle være mere værd. <_<

Altså umiddelbart burde jeg jo bare kunne sige "hovsa karsten, den glemte jeg i posten" indtil september måned og så få dem udbetalt der, da jeg er forhindret i at holde ferie i ferieåret pga. barsel.

taget inde fra feriekonto.dk

"Er du omfattet af en kollektiv overenskomst, der giver ret til overførsel af ferie på grund af en feriehindring, kan du overføre ferien til næste ferieår. Det er en betingelse, at du er forhindret i at holde ferien inden hovedferiens udløb den 30. september eller inden ferieårets udløb den 30. april. Desuden skal det være en feriehindring."

Nu sidder jeg så med det spørgsmål der hedder "hvis kommunen kan trække mig, på trods af at jeg ikke kan holde ferie i ferieåret, skal jeg så overfører dem til næste ferieår?" - det virker jo tåbeligt, så går der jo bare endnu et yderligere år med at få pengene - og jeg står og vil gerne bruge dem snart jo :P

Undskyld jeg spørger, men hvordan kan 22,5 dage blive til 2786,25 kr det lyder ikke af meget

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Undskyld jeg spørger, men hvordan kan 22,5 dage blive til 2786,25 kr det lyder ikke af meget

Det var ikke et fuldtidjob :)

Derimod et skolejob - med en meget lav løn. <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var ikke et fuldtidjob :)

Derimod et skolejob - med en meget lav løn. <_<

Det burde altså ikke kunne give så mange dage uanset, om det er et skolejob eller ej. Det skal jo udregnes på timebasis, derefter på dagsbasis og så ganges med 12,5. Så hvis du regnes baglæns kan du finde ud af hvor mange timer du skulle have arbejdet, og om det passer med feriepengene ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu aner jeg ikke hvordan reglerne fungerer men både J og jeg fik vores ferie penge udbetalt så snart de var ledige og J påregner ikke at holde det vilde ferie.. Men jeg er ikke blevet trukket i dagpenge for at have fået mine feriepenge UDBETALT, jeg får dog ingen under min Oplyste ferie periode hvilket er klart..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det burde altså ikke kunne give så mange dage uanset, om det er et skolejob eller ej. Det skal jo udregnes på timebasis, derefter på dagsbasis og så ganges med 12,5. Så hvis du regnes baglæns kan du finde ud af hvor mange timer du skulle have arbejdet, og om det passer med feriepengene ;)

på selve udregningen fra feriekonto står der 22,5 dage - det samlede beløb 2786,25 og feriepenge pr. dag er 123,83.

Nu skal det lige siges, at jeg var der stort set hver dag i en ferieperiode i over det time antal man må, uden afløser.

Hvordan min tidligere chef regnede den ud ved jeg ikke, men uanset hvad så kan jeg ikke regne det ud, da mine lønsedler er blevet væk i 2x flytning oven i hinanden <_< buuh..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu aner jeg ikke hvordan reglerne fungerer men både J og jeg fik vores ferie penge udbetalt så snart de var ledige og J påregner ikke at holde det vilde ferie.. Men jeg er ikke blevet trukket i dagpenge for at have fået mine feriepenge UDBETALT, jeg får dog ingen under min Oplyste ferie periode hvilket er klart..

reglerne for feriepenge og dagpenge er lidt anderledes end dem for kontanthjælp og dagpenge.. Så jeg kan ikke bare sådan liiiige få mine feriepenge udbetalt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

reglerne for feriepenge og dagpenge er lidt anderledes end dem for kontanthjælp og dagpenge.. Så jeg kan ikke bare sådan liiiige få mine feriepenge udbetalt.

Mkay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

på selve udregningen fra feriekonto står der 22,5 dage - det samlede beløb 2786,25 og feriepenge pr. dag er 123,83.

Nu skal det lige siges, at jeg var der stort set hver dag i en ferieperiode i over det time antal man må, uden afløser.

Hvordan min tidligere chef regnede den ud ved jeg ikke, men uanset hvad så kan jeg ikke regne det ud, da mine lønsedler er blevet væk i 2x flytning oven i hinanden <_< buuh..

Du kan finde timeantal, løn osv i din skattemappe på skats hjemmeside ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var gået på barsel da jeg fik mit feriekort .. Og får os kontanthjælp.. Så jeg fik feriepengene .. Og ventede spændt på om kommunen ville opdage det.. Men det har de ikke gjort endnu og det er siden april jeg fik pengene

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men er det ikke at snyde kommunen/os alle sammen, sådan groft set? :whistling Kontanthjælp er jo den sidste mulighed for forsørgelse, altså efter min mening burde man jo ikke snyde dem der hjælper en :) Da jeg var på kontanthjælp under en barsel for 5 år siden, kontaktede jeg dem, og fik modregnet beløbet i min kontanthjælp :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men er det ikke at snyde kommunen/os alle sammen, sådan groft set? :whistling Kontanthjælp er jo den sidste mulighed for forsørgelse, altså efter min mening burde man jo ikke snyde dem der hjælper en :) Da jeg var på kontanthjælp under en barsel for 5 år siden, kontaktede jeg dem, og fik modregnet beløbet i min kontanthjælp :)

Meget Enig med dig,

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men er det ikke at snyde kommunen/os alle sammen, sådan groft set? :whistling Kontanthjælp er jo den sidste mulighed for forsørgelse, altså efter min mening burde man jo ikke snyde dem der hjælper en :) Da jeg var på kontanthjælp under en barsel for 5 år siden, kontaktede jeg dem, og fik modregnet beløbet i min kontanthjælp :)

Ganske enig... Selvom man ikke selv indberetter at man har fået udbetalt feriepenge, så har ATPpligt til at informerer eventuelle instanser om at de er udbetalt.

Jeg er selv på dagpenge, og har skrevet til min fagforening om emnet, for at få på skrift. Den juridiske afdeling dér har skrevet, at jeg har min fulde ret til at få mine feriepenge udbetalt når vi når til den 30. april, da jeg jo er på barsel der og således lovligt forhindret i at afholde ferie - som de kaldet det.

Jeg ved godt dagpenge og kontanthjælpe ikke er helt det samme, men måske alligevel vedr. udbetaling af feriepenge, der jo er optjent via ens tidligere jobs.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har snakket med min sagsbehandler om det i dag og der er intet at gøre, enten skal de flyttes til næste år eller så skal jeg tage imod de 22,5 dage og så forvente at kommunen modregner pengebeløbet <_< øv

Så jeg vælger da det første, med at gemme dem til næste ferieår og få dem udbetalt der, da jeg gerne skulle være på SU der og kan få dem udbetalt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER