Nitzen1987

Rygning - hvor sarte er I?

26 indlæg i dette emne

Skt. Hans aften/nat lokkede manden mig med på café/pub - en af dem hvor man må ryge indendørs... der car rigtig fint vejr, så dørene stod åbne, da vi kom derned, og jeg følte mig ikke generet af røgen. 10 minutter senere blev dørene ud til lukket og der gik ikke lang tid før end lokalet var røget til og jeg kunne mærke røgen i mine egne lunger, så fik det mere og mere dårligt, hvilket manden opdager, så vi vælger at gå hjem... han spørger efterm hvorfor jeg har det dårligt og jeg svarer ærligt, at jeg får det dårligt, når der er mange, der ryger på lidt plads, hvor der ikke er udluftning. Manden mener så at jeg er "hysterisk" og sart (han sagde det ikke direkte) - det skal måske lige siges, at begge mine forældre ryger, så er vokset op i et hjem, hvor der er blevet røget og har sjældent problemer med at de ryger, men det forekommer dog, hvis vi sidder i et mindre lukket lokale <_< jeg føler at det "kradser" i mine lunger og jeg begynder at hoste... Jeg har ikke noget imod, at mine forældre ryger, og de får da også lov til at ryge når de er på besøg hos os, men der bliver altid luftet godt ud efterfølgende... Men er jeg sart? er det lige meget om der er 2 eller 20 rygere i et lokale?

Del dette indlæg

Jeg har astma, så jeg er nok hvad man kalder rimelig sart! Det kradser i lungerne og jeg har problemer med at få vejret, hvis der er alt for tilrøget i lokalet.

Jeg kan sagtens lare at stå udenfor sammen med rygerne, men hvis det er indenfor og der ikke er åbne døre eller vinduer. Desuden respekterer mine venner også at de ikke skal ryge mig direkte op i ansigtet, for ellers er jeg bare helt færdig.

Jeg er vokset op i et ikkeryger-hjem, og mine forældre har aldrig røget.

Min farmor og farfar stoppede med at ryge, da jeg var 6 uger gammel. De var ellers storrygere og man kunne både se og lugte et kæmpe røg"tæppe" i deres stue altid! Men de stoppede brat, da jeg var 6 uger gammel og var på besøg derovre sammen med mine forældre. For jeg kom ikke hjem sammen med mine forældre! Jeg røg afsted med ambulancen for fulde udrykning, fordi jeg ikke trak vejret og var helt blå i hovedet pga. røgen. Der skete så ikke "andet" end at jeg lå i respirator i nogle få timer, og derefter trak vejret selv og var stabil nok. Men det kunne være gået så grueligt galt! Så så galt kan det gå, men alle respekterer heldigvis at de skal holde sig lidt væk fra mig, når de ryger!

Og jeg vil absolut ikke kalde dig sart! Det er meget forskelligt!

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg kan ikke sige om du er sart eller ej, men jeg har ikke selv nogle problemer med at være i sådan nogle rum. Måske fordi jeg er gammel ryger, jeg ved det ikke ;) Hjemme ved os må der ikke ryges indendørs, har går manden pænt HELT ud i både kulde og varme :) Måske derfor han vil have varme i det nye skur han er ved at bygge :D

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hvis du er sart, så ved jeg ikke, hvad jeg er :rolleyes

Hos os må INGEN ryge indendøre. Og jeg helt og aldeles kold overfor om det står ned i stænger og der er 20 graders frost udenfor. Vil man ryge, så er det ud på altanen, færdig bum ;) Og det er HELT ud på altanen, ikke noget med at stå halvt i døråbningen. Tilgengæld låner jeg gerne sko og jakke og henter kaffe mens man er derude, hvis det er ;) Og der er iøvrigt aldrig nogen, der har brokket sig over det, det har altid været en selvfølge og fuldt ud respekteret. :)

Til min polterabend kom jeg "ved en fejl" til at gå med til at gå på et værtshus, hvor man måtte ryge. Jeg vidste ikke, at man ikke måtte det. Der var kun to mennesker der røg, men jeg kunne mærke det med det samme. Jeg valgte dog at lade være med at sige noget, da de to, der røg var mor og svigermor, og jeg ville ikke være "træls" når de havde gjort det så godt med min polterabend. Men jeg fik rimelig hurtigt lusket et "øhm, vil I ikke med hen et andet sted?" ind i samtalen, og hvis der havde været flere rygere, så havde jeg også været mere forhippet på at komme ud!

Normalt er jeg faktisk ret god til at undgå steder, hvor der ryges, så har ikke nogle problemer med det. Men hvis det en sjælden gang sker, at jeg er et sted, hvor man må ryge og hvor der bliver røget, så bliver jeg også dårlig. Det klør i øjnene, jeg får hovedpine, bliver træt og tung, får kvalme og hoster nemt. Og jeg bliver mere "tømmermandsramt" af passiv rygning end af alkohol. Og selvom det nok ikke kan være i "blive syg"-kategorien, så kan jeg mærke det på mit hår og min hud som en klam hinde.

Så jeg er nok mere sart end dig ;) Men det er der altså heller ikke nogen, der skal skælde mig ud over (her hentyder jeg til, at det lyder som om at din mand har vrisset lidt af dig over hvor sart du er). Jeg har ikke selv valgt, at jeg er sensitiv overfor røg, og at jeg får hovedpine og bliver dårlig af det. Sådan er det bare. Og derfor gør jeg også selv hvad jeg kan, for at undgå det, og ville også have forladt en café ret hurtigt, hvis man måtte ryge der :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hvis du spørger mig, så nej :) Jeg er til gengæld ekstrem sart så, for jeg var aldrig gået der ind :rolleyes

Folk skal gå uden for og ryge i vores hjem og det ved de godt.. Hvis jeg går med ud når folk skal ryge står jeg ikke i røgretningen, men går væk.. Ikke fordi det kradser i halsen eller jeg bliver dårlig, jeg kan bare ikke se hvorfor jeg skal stå og indhalerer andre folks røg.. Jeg får ofte afvide jeg er sart, så jeg ved det godt. Hvis jeg f.eks går forbi en der ryger på gaden, holder jeg vejret til jeg er kommet forbi :)

Så du kan nok høre jeg ikke synes du er sart...

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg er MEGA sart! Jeg er så meget anti-ryger man overhovedet kan blive og efter jeg er blevet gravid er det blevet endnu værre. Jeg kan lugte en cigaret på LANG afstand - også selvom det er udenfor :rolleyes Jeg synes det er virkelig klamt og jeg bliver fysisk dårlig af at indånde cigaretos gennem længere tid.

Min ekskæreste røg og da vi havde boet sammen i et halvt års tid fik jeg problemer med mine lunger. Jeg vågnede om natten fordi jeg ikke kunne få vejret og fik målt min lungekapacitet der var stærkt nedsat. Jeg blev røntgenfotograferet og fik taget blodprøver, men lægen kunne ikke finde en årsag. Jeg vil vædde med det var fordi han røg. Jeg fik nogen heftigt hostesaft at sove på og han holdt op med at ryge så meget i lejligheden og så hjalp det.

Begge Sørens forældre ryger og de første gange jeg var deroppe blev jeg fysisk dårlig. Og de ryger endda ikke ret meget og lufter virkelig meget ud. Men jeg er åbenbart rigtig sart og kan også tydelig lugte det i mit tøj, når jeg kommer hjem.

Hvis folk vil kalde mig hys, så må de jo gøre det - jeg kan virkelig ikke udstå det <_<

Del dette indlæg

Annonce ♥

Normalt er jeg faktisk ret god til at undgå steder, hvor der ryges, så har ikke nogle problemer med det. Men hvis det en sjælden gang sker, at jeg er et sted, hvor man må ryge og hvor der bliver røget, så bliver jeg også dårlig. Det klør i øjnene, jeg får hovedpine, bliver træt og tung, får kvalme og hoster nemt. Og jeg bliver mere "tømmermandsramt" af passiv rygning end af alkohol. Og selvom det nok ikke kan være i "blive syg"-kategorien, så kan jeg mærke det på mit hår og min hud som en klam hinde.

Så jeg er nok mere sart end dig ;) Men det er der altså heller ikke nogen, der skal skælde mig ud over (her hentyder jeg til, at det lyder som om at din mand har vrisset lidt af dig over hvor sart du er). Jeg har ikke selv valgt, at jeg er sensitiv overfor røg, og at jeg får hovedpine og bliver dårlig af det. Sådan er det bare. Og derfor gør jeg også selv hvad jeg kan, for at undgå det, og ville også have forladt en café ret hurtigt, hvis man måtte ryge der :)

Fuldstændig det samme her! Og jeg synes ikke din mand kan være bekendt at sige sådan til dig! :prik

Del dette indlæg

Annonce ♥

Fuldstændig det samme her! Og jeg synes ikke din mand kan være bekendt at sige sådan til dig! :prik

Nej men tror nu heller ikke at han mente det sådan... og jeg sagde da også til ham at jeg blev dårlig efter at dørene blev lukket og når jeg ved hvad grunden til det er, så valgte jeg at gå...

Del dette indlæg

Annonce ♥

Efter jeg er stoppet med at ryge, føler jeg selv at jeg er blevet sart.

Nu var jeg så den type ryger der altid har vist hensyn til ikke-rygere. da jeg sagtens kunne forstå, hvordan det var at få røg osv. i hovedet.

Har mange venner med astma, hvor jeg har tjekket vindretningen og gået på vindsiden af hensyn til dem. Jeg var også en af dem der ikke røg nær så meget på offentlige steder, selvom jeg måtte, jeg ville hellere stå udenfor.

Det jeg mener med sart er, at jeg ikke bryder mig om at kæresten sidder og ryger ved siden af mig eller at der er tilrøget.

Røgen irritere mig :P

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hos os må der ikke ryges indendørs. Og efter lægen konstaterede bronkitis igår da jeg havde det så skidt - ja nu er jeg nok endnu mere sart end jeg plejer og være.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg er meget sart.. kan ikke udstå røg. var til en fest forleden hvor dee blev røget indenfor, og jeg var lige ved at gå hjem med det samme. synes jeg erblevet mere sart efter der er kommet rygeforbud, det er som om det er mere tydeligt at folk ryger nu. hjemme hos os må folk bestemt ikke ryge indenfor, synes det hænger overalt sådan noget røglugt.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Nu er jeg så ryger så er meget lidt sart :whistling

Jeg ryger ikke indendøre da jeg ikke vil udsætte min familie for passiv rygning og så er det faktisk rigtig lækkert med et hjem der ikke lugter af røg.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg erikke så sart endnu. Grunden til jeg skriver endnu, er fordi vi ikke har børn. Men jeg ved, når vores lille trold endelig er ankommet, så er og bliver vores hjem røgfrit. Lige nu, hvor vi kun er os selv, så plejer vi at lade vores rygende gæster ryge indenfor, og hvorfor ved jeg egentlig ikke, for de irretere mig altid, når de er gået, at hele vores hjem stinker.

Men jeg har nogle venner, som har børn og er ryger, og jeg fatter vitterlig ikke, at de sidder og ryger i samme stue, som børnene er i. De ved jo godt, at det ikke er godt for børnene. Det er jo ikke ligesom da vi selv var børn, og vores forældre faktisk ikke vidste, hvor skadeligt, det egentlig var for os. Og vi ser jo også rigtig konsekvenserne idag, hvor jeg jo bla ikke kan få børn, det tror jeg da rygningen under graviditeten og rygning men jeg var lille er en af grundene til dette

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg kan ikke tåle at folk ryger udendørs. Kun hvis jeg selv ryger, kan jeg holde til det. Jeg bliver direkte syg af at være i nærheden af røg, men altså ikke hvis jeg selv ryger. Jeg ved ikke hvorfor det er sådan. Jeg er ikke-ryger

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg er selv vokset op i et rygerhjem og var i mange år, den eneste i min familie der ikke røg. Efter at være flyttet hjemmefra og forbudt rygning, hvor jeg bor, er jeg blevet meget overfølsom overfor røg. Mine øjne blive røde og klør, min næse stopper til og min hals bliver ru og tør, hvis jeg er længere tid sammen med rygere. I mange år ville min mand og jeg slet ikke overnatte hos mine forældre, fordi vi fik det så skidt af at være der, men efter min far er holdt op, min lillebror er flyttet hjemmefra og min mor ryger udenfor, så er det igen blevet fint at overnatte der. Ellers havde vi heller ikke sovet der med Elias.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg er selv ryger, men derfor kan et lokale med mange rygere sagtens blive for lille og tillukket. Jeg har ofte oplevet, at måtte forlade et "rygerrum", fordi der var for røget (selvom jeg selv bidrog til røgen). Selv som ryger, kan man få irriterede øjne og kradsen i halsen af for meget røg. :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg er også rimelig sart hvad angår rygning og det er ikke blevet mindre. Hvis jeg - og det samme gælder manden - er i byen og der bliver røget så er tømmermændene 10 gange værrerer end hvis der ikke bliver røget. Det er blevet rimelig tydeligt efter rygeforbuddet er trådt i kraft.

Vi har selv valgt at holde vores hjem røgfrit da ingen af os ryger og vi netop får det så dårligt hvis der bliver røget. Vi får hovedpine, øjnene svir og vi begynder at hoste. Da jeg blev lille røg min stedfar i bilen og jeg blev altid køresyg. I dag bliver jeg stort set aldrig køresyg. Jeg tror helt sikkert røgen har været en del af mit problem.

Efter min stedfar dødede af lungekræft er jeg blevet endnu mere striks hvad ang. rygning og gør alt for at undgå røg. Jeg kan ikke se hvorfor jeg skal udsætte mine lunger for det. Og nu den lille er på vej bliver det nok endnu mere.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har aldrig døjet med fysiske reaktioner på røg, men har altid hadet, at opholde mig i nærheden af meget cigaret/cigarrøg. Når jeg har været i byen eller til en fest har det jo ofte været hyggeligt at stå og snakke på terrassen f.eks. I de situationer har jeg altid rykket så langt væk fra vedkommende der røg, som jeg kunne og jeg har sørget for ikke at stå i vindretningen.

Jeg har intet imod rygere eller at de ryger, det bestemmer de helt selv, men jeg forbeholder mig ret til at vælge røgen fra når vi er sammen. ;) Efter jeg er blevet gravid kan jeg dog mærke, at jeg er lidt "hysterisk" omkring det. Kommer ubevidst til at holde vejret, hvis jeg kan lugte den mindste smule cigaretrøg. -Et er mine egne lunger, men tanken om at mit barn også får det ned til sig i maven kan jeg slet ikke klare. :o

Del dette indlæg

Annonce ♥

Min kæreste og jeg er begge MEGET anti-rygere... :whistling Vi JUBLEDE da der i vores lejekontrakt stod at vi i vores nye lejlighed slet ikke må ryge indendørs - da jeg har en tendens til at være barmhjertig overfor familie og venner der ryger og lader dem ryge indenfor - men det er slut nu ;)

Han er mere sart end jeg - for han kan ikke engang holde til at folk ryger udenfor :rolleyes

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg er meget sart hva angår rygning. Halsen og øjnene klør, når jeg er i rum med rygere og ikke nok med det blir min allergi faktisk værre, når jeg udsættes for røg..

Der hedder nul rygning hjemme ved os (min mand tillod for nylig min svigermor at ryge herhjemme - hun hang så næsten helt ud af vinduet, da hun ved at jeg vil ha det røgfrit - jeg var ikke hjemme og ku faktisk ikk lugte noget, da jeg kom hjem). Der hvor jeg bøvler med det er hos min svigermor. Jeg synes hun ryger meget og indtil nu nøjes jeg kun med at åbne vinduer hos hende, når det er slemt. Jeg gruer lidt for den dag jeg er nødt til at sige fra pga mine egne børn. Hun ryger godt nok mens nevøerne er der - men det kommer ikke på tale, når jeg selv får børn engang.

Del dette indlæg

Annonce ♥

J begynder direkte at kaste op i nærheden af for meget røg, han kan SLET ikke tåle det.. Jeg får det dårligt, ondt i øjnene og i halsen i et for tilrøget rum..

Til VORES polterabend bad jeg et af gæsterne pænt om han ikke kunne gå udenfor og ryge da hverken J eller jeg brød os om det, men næ det måtte vi sgu bare finde os i..

Al respekt for andre mennesker men jeg synes det er sjældent man støder på rygere der tænker på deres omgivelser inden de tænder en smøg - evt gir en advarsel inden de tænder ;)

Del dette indlæg

Annonce ♥

J begynder direkte at kaste op i nærheden af for meget røg, han kan SLET ikke tåle det.. Jeg får det dårligt, ondt i øjnene og i halsen i et for tilrøget rum..

Til VORES polterabend bad jeg et af gæsterne pænt om han ikke kunne gå udenfor og ryge da hverken J eller jeg brød os om det, men næ det måtte vi sgu bare finde os i..

Al respekt for andre mennesker men jeg synes det er sjældent man støder på rygere der tænker på deres omgivelser inden de tænder en smøg - evt gir en advarsel inden de tænder ;)

Ej den her kommentar bliver jeg lige nødt til at kommentere.

For jeg syntes lige det modsatte jeg er sel ex ryger men har aldrig røget i mit hjem.

Men jeg kan huske hvordan det var for 10 år siden og hvor lidt der blev taget hensyn til ikke rygere.så syntes jeg ikke det er fair at sige at der ikke bliver taget hensyn idag sorry Ditte men det er sgu for lavt i min verden.

Del dette indlæg

Annonce ♥

For jeg syntes lige det modsatte jeg er sel ex ryger men har aldrig røget i mit hjem.

Men jeg kan huske hvordan det var for 10 år siden og hvor lidt der blev taget hensyn til ikke rygere.så syntes jeg ikke det er fair at sige at der ikke bliver taget hensyn idag sorry Ditte men det er sgu for lavt i min verden.

Og den sætning skal ikke forståes nedværdigt over for dig

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har det lidt sådan, lad folk ryge hvis de vil det er deres egen sag hvad man vil.

Sålænge folk går udenfor kan jeg ikke se problemet, fordi man ikke ryger har man ikke mere ret til at være i samfundet end andre mennesker.

Nå men tilbage til emnet men jeg reagere ikke overfor røg ed derimod parfume.

Puha det er noget af det væreste jeg kan udsættes for for og får alle de genere som andre beskriver, så i min verden mere røg mindre parfume :badgirl Det var for sjovt

Del dette indlæg

Annonce ♥

Her hvor jeg bor, i familie og omgangskreds bliver der sjældent taget hensyn til ikke-rygere da der er så få af os... Men det er da helt sikkert heller ikke fair at der ikke bliver taget hensyn til rygere - selvfølgelig skal "de" ikke udenfor og ryge i snestorm - men det er jo heller ikke fair at tænde en smøg lige foran én der får det rigtig skidt af det.

Jeg har det lidt sådan, lad folk ryge hvis de vil det er deres egen sag hvad man vil.

Sålænge folk går udenfor kan jeg ikke se problemet, fordi man ikke ryger har man ikke mere ret til at være i samfundet end andre mennesker.

Men jeg er enig... Så længe begge "sider" tager hensyn til hinanden.

Del dette indlæg

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

LOG IND HER