Solskin

Flåter i almindelig villahave

12 indlæg i dette emne

Er ved at blive lidt vanvittig af de ekstreme mængder flåter i vores have. Vores søn leger typisk i haven ½ time dagligt, når det er tørt vejr (i lange bukser puttet ned i gummistøvler og kun midt på græsplænen). Når vi er færdige med at lege ude, tager jeg alt hans tøj af ude på terassen og HVER gang finder jeg mellem 2 og 5 flåter på ham - typisk nogle der kravler i, på eller omkring bleen, men også ind i mellem i håret eller på ørerne.

De går også på os - min mand har dem altid på sig efter græslåning og jeg skal sådan set bare gå en tur op og ned af havegangen i ballarinasko for at hente posten, så kravler der ofte een på min ankel eller fod.

Jeg synes det er lidt ekstremt og husker ikke, at der var så mange i almindelige villahaver da vi selv var børn. Indtil nu er det kun min mand hvor de har nået at sidde længe og blive store og fede. - Jeg begrænser vores søns legetid i haven til ½ time og har nået at fjerne dem fra mig selv og vores søn før de bed sig fast, men kan ikke lide tanken om de mange sygdomme de kan smitte med og har efterhånden lidt mistet lysten til haven - også fordi det er så besværligt at skulle have alt tøjet af vores søn hver gang vi har været udenfor...

Borreliose smitter heldigvis først efter flåten har siddet i mange timer, men TBE og Anaplasmose smitter med det samme flåten bider...

Andre der har oplevet noget lignende og har I så taget nogle forholdregler?

Mange hilsner

Solskin

Del dette indlæg

hos os har vi endnu ikke stødt på dem, hverken på os selv eller på hunden. Men jeg tror, jeg ville smutte en tur på apoteket og se, om ikke man kunne få noget, så de ikke bider på jer. Det kan man jo få til hunde, så mon ikke der findes et eller andet til mennesker også.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hold da op, det er da ganske vildt så voldsomt i er angrebet :o :(

Slå græs meget ofte. Flåter kan bedst lide lange strå.

Køb en myggespray der også forebygger flåtbid. Denne fåes i DK: Autan Active Protection

Jeg ved at der i Sverige findes mygge- og flåtmidler der er endnu mere effektive men de forhandles desværre ikke i DK. Men kommer du forbi Sverige, så husk på dette.

Fandt dette svar i en brevkasse hvor der var en med samme problem som dig:Når der er så mange hos dig, må det skyldes, at dyrenes 3 ungdomsstadier har haft rigeligt med værter (mus, rotter, vilde katte, ræve?), og bekæmpelsen af dyrene må omfatte en kraftig bekæmpelse af disse værtsdyr. Derimod går det ikke an at forsøge med en bekæmpelse af flåterne selv. De er nemlig ikke insekter, som du skriver, men derimod mider. En udryddelse ville indebære, at alle mider og altså også de uundværlige rovmider ville dø. Derefter kommer der først rigtigt plager, når alle skadedyrene er blevet fri for deres fjender.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Min den store fandt en kravlende på sig selv i sidste uge. Jeg kan ikke have det kryb.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Nej vi har ingen problemer med dem. Vores hund har haft en på sig her i år.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Har endnu ikke fundet nogen på Chloe... og hun leger tit i haven - og hun går endda i natur børnehave.

Nabo pigen har derimod haft et par stykker.

Jeg kan faktisk ikke huske om jeg selv nogensinde har haft en flåt på mig.

Men det er nok noget ala det samme som at myggene ikke vil stikke mig.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi har hund - til jer der ikke lige havde opdaget det og troede det var en pony, ;) Så vi finder jævnligt flåter på ham, men vi har ikke fået nogen af at gå derude endnu, i haven. Men Emilie har haft en flåt med hjem en dag, opsamlet i dagplejen, så de er over det hele.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Nå - kan så opdatere... har i aftes fundet den første flåt på Chloe. den sad bag hendes øre.... føj føj føj.

men den var stadig helt lille, så tror den lige havde sat sig fast.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi har lige været i skoven i torsdags og dagen efter opdaegede jeg 2 på min mn heldvis ingen på min datter.

4 dage efter!!!! Håber dælme ikke den har siddet der så længe - opdagede jeg en mere på mig.

Er der noget jeg skal være opmærksom på så jeg ikke bliver syg af dem jeg har haft.

Del dette indlæg

Annonce ♥

AD!

Jeg har (7-9-13) aldrig haft en flåt - ej heller på mine børn eller mand... Det lyder da HELT vildt at I har så mange :/

Del dette indlæg

Annonce ♥

uf det er bare det mest ækle kræ der findes!

Del dette indlæg

Annonce ♥

Åhhh... Ville sådan ønske at man kunne FJERNE de klamme dyr altså!! :puke

Men jeg var lige inde og kigge på skovflaaten.dk og jeg kan se at der ikke er nogen "midler" man kan sprøjte med i haven, eller noget man kan bruge til bekæmpelse på mennesker (som man jo kan med hund og katte)

De siger at de kun kan give dette råd: Sæt hegn om haven, klip græsset og pil flåterne af.

Det med hegnet, er så vilde dyr og katte, ikke kan komme ind i haven, for så vil der være færre flåter..... Men det ville jo være fedt hvis der sådan var kommet et eller andet vidundermiddel.... <_<

Del dette indlæg

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

LOG IND HER