Susanne

Jern-tilskud

24 indlæg i dette emne

Hej piger,

Sundhedsstyrelsen har jo ændret hvornår de anbefaler, at gravide begynder at tage jerntilskud fra 20. til 10. uge.

Fordi jeg jo har haft problemer med fordøjelsen, har jeg været lidt tilbageholdende med at starte og er altså ikke kommet igang endnu, selvom jeg runder 12+0 i morgen (:yay).

Hvornår startede I og/eller har I input/erfaringer? Hvis I allerede spiser jern, hvilke spiser I så? Jeg har læst mig til, at der vist er nogen piller der er 'depotjern' hvor det frigives langsomt og altså ikke burde forstyrre fordøjelsen. Er det noget I kender til?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg startede for ca 1½ uge siden. Men det er fordi jeg får målt min blodprocent, da den var af h til sidste gang. Så jeg får dobbelt dosis allerede. Jeg tager Aminojern og Kraüterblut, og har indtil videre ikke fået forstoppelse. Men det er af erfaring fra sidst, for HOLD DA OP hvor var jeg mange mærker igennem før jeg fandt nogle, der ikke gav hård mave ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg startede omkring 10. uge. Jeg tager dem der hedder gravijern. Havde fået dem anbefalet af en kollega, der sagde at hun ikke fik hård mave af dem og det passede :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Super! Så er det lidt nemmere at overskue at starte - nu ved jeg hvilke mærker jeg kan købe, så jeg må hellere komme i gang :)

Tak piger :lovebk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Super! Så er det lidt nemmere at overskue at starte - nu ved jeg hvilke mærker jeg kan købe, så jeg må hellere komme i gang :)

Tak piger :lovebk

Ej, ja og du er 12+ i morgen - 1. milepæl :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg startede for ca 1½ uge siden. Men det er fordi jeg får målt min blodprocent, da den var af h til sidste gang. Så jeg får dobbelt dosis allerede. Jeg tager Aminojern og Kraüterblut, og har indtil videre ikke fået forstoppelse. Men det er af erfaring fra sidst, for HOLD DA OP hvor var jeg mange mærker igennem før jeg fandt nogle, der ikke gav hård mave ;)

Det der Aminojern indeholder kun 25mg pr. pille... Tager du 1 eller 2?

Jeg har været bloddoner i mange år og har altid haft en høj og stabil blodprocent, så jeg tror ikke jeg er i farezonen for at være i underskud - og jeg vil jo gerne indtage nok, men ikke mere end højst nødvendigt ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej, ja og du er 12+ i morgen - 1. milepæl :loveshower

JAAAAAAH! Det er stort! :loveshower :yay :loveshower (men overskygges lidt af NF-scanning på fredag ;))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

JAAAAAAH! Det er stort! :loveshower :yay :loveshower (men overskygges lidt af NF-scanning på fredag ;))

Det skal nok gå godt søde :kram2

Jeg er til gengæld lidt fornærmet over, at jeg først skal til NF, når jeg er 14 uger henne <_< Jeg skal først den 1. juli- af uransagelige årsager <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det skal nok gå godt søde :kram2

Jeg er til gengæld lidt fornærmet over, at jeg først skal til NF, når jeg er 14 uger henne <_< Jeg skal først den 1. juli- af uransagelige årsager <_<

Øh, der er du 14+1 - skal den ikke laves senest 13+6?! :blink

Jeg kan godt forstå du er fornærmet! <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øh, der er du 14+1 - skal den ikke laves senest 13+6?! :blink

Jeg kan godt forstå du er fornærmet! <_<

Er jeg det? Arg- jeg spurgte om det ikke var lidt sent, men de sagde bare, at sådan gjorde de dér. Sidste gang fik vi først svar på NF da jeg var næsten 15+, fordi de havde glemt at lave doubletesten <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er jeg det? Arg- jeg spurgte om det ikke var lidt sent, men de sagde bare, at sådan gjorde de dér. Sidste gang fik vi først svar på NF da jeg var næsten 15+, fordi de havde glemt at lave doubletesten <_<

Tja, jeg er 14+2 d. 1. juli og så må du jo være 14+1 ;)

Det virker da ikke som om de har særlig meget styr på det :unsure Hvor er det henne?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tja, jeg er 14+2 d. 1. juli og så må du jo være 14+1 ;)

Det virker da ikke som om de har særlig meget styr på det :unsure Hvor er det henne?

PM´er dig lige ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det der Aminojern indeholder kun 25mg pr. pille... Tager du 1 eller 2?

Jeg har været bloddoner i mange år og har altid haft en høj og stabil blodprocent, så jeg tror ikke jeg er i farezonen for at være i underskud - og jeg vil jo gerne indtage nok, men ikke mere end højst nødvendigt ;)

Da jeg var til lægen første gang, sagde han også at jeg havde en meget høj blodprocent og at jeg faktisk ikke behøvede at tage jern før omkring uge 15. Jeg valgte dog at starte omkring uge 10 alligevel som det anbefales.

Da jeg var til læge i dag fik jeg testet min blodprocent igen og der sagde han, at det var vigtigt at jeg blev ved med at tage jern den sidste del af graviditeten. Min blodprocent var stadig fin nok, men der var ikke så meget "at tage af" længere sagde han. Så det kan åbenbart godt ændre sig.

Bare lige til info ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg begyndte allerede i 6. uge!

Da jeg var ved lægen for at få lavet vandrejournal målte hun min blodprocent. Den var i den lave ende af det normale, sikkert fordi jeg ikke spiser så meget kød (tror den var 7,4). Så hun sagde, at jeg bare skulle begynde på pillerne med det samme :) Jeg tager Gravijern og har ikke haft problemer med forstoppelse :)

Det med 10. uge er jo en vejledning, men det kan svinge meget fra person til person, så hvis din blodprocent er høj i forvejen, er det ikke sikkert du behøver jerntilskud lige foreløbigt.

Jeg er for resten også bloddonor, men har så ikke den tårnhøje blodprocent af den grund...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan virkelig anbefale kräuterblut- det får man IKKE forstoppelse/hård mave af og andre gener- og tager man det eks.vis sammen med gravitamin, så dækker det altså ens behov :-) Og man bliver SÅ frisk af det.... kan holde MEGET længere end til kl 21, som tidligere ;-)

Tillykke med de 12 uger søde!!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg startede omkring 10. uge. Jeg tager dem der hedder gravijern. Havde fået dem anbefalet af en kollega, der sagde at hun ikke fik hård mave af dem og det passede :)

Det samme her :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tager også GraviJern, og har hellere ingen problemer med forstoppelse. Jeg tager en tablet om dagen, for så får jeg den dosis min læge har anbefalet. Jeg startede forresten i uge 10.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tager også GraviJern sammen med et glas appelsinjuice inden jeg går i seng og har ingen problemer haft. Jeg startede i uge 10.

Er i øvrigt blevet anbefalet af jordemoderen at fortsætte med at tage jern efter fødslen, da man jo bløder en del (hvis den nogensinde kommer, den fødsel <_< ).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg startede også i uge 10. Tager Bertelsens Jerntabletter - og jeg har heller ikke haft nogle problemer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tager også GraviJern sammen med et glas appelsinjuice inden jeg går i seng og har ingen problemer haft. Jeg startede i uge 10.

Er i øvrigt blevet anbefalet af jordemoderen at fortsætte med at tage jern efter fødslen, da man jo bløder en del (hvis den nogensinde kommer, den fødsel <_< ).

Årh, jeg forstår godt at du ikke gider mere :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tager også GraviJern sammen med et glas appelsinjuice inden jeg går i seng og har ingen problemer haft. Jeg startede i uge 10.

Er i øvrigt blevet anbefalet af jordemoderen at fortsætte med at tage jern efter fødslen, da man jo bløder en del (hvis den nogensinde kommer, den fødsel <_< ).

Det er jeg også blevet anbefalet, og hvis lægen ikke anbefaler andre piller eller mængder så kan man sagtens fortsætte med GraviJern efter også.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Super, med al den info piger!

Jeg er nu 12+0 og har taget min første Aminojern - så må vi se hvad kroppen siger til det... Den kører jo ikke just i højeste gear i forvejen <_<

De sidste 4 gange jeg fik tappet blod som donor var min blodprocent 8,6, så jeg tror ikke der sker noget ved jeg er startet et par uger 'for sent'. Nu er jeg i hvert fald startet og er fortrøstningsfuld til det modsatte er bevist ;)

Tak for input! :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Super, med al den info piger!

Jeg er nu 12+0 og har taget min første Aminojern - så må vi se hvad kroppen siger til det... Den kører jo ikke just i højeste gear i forvejen <_<

De sidste 4 gange jeg fik tappet blod som donor var min blodprocent 8,6, så jeg tror ikke der sker noget ved jeg er startet et par uger 'for sent'. Nu er jeg i hvert fald startet og er fortrøstningsfuld til det modsatte er bevist ;)

Tak for input! :kram2

Hvor sjovt. Min blodprocent var også præcis 8,6 da jeg var til første lægebesøg. Da jeg var til lægen i går var den så på 7,5. Så det er godt du er begyndt på jernpillerne :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tager ikke jern, jeg har prøvet, men jeg tør ikke da jeg får nogle mærkelige bivirkninger.

Det er uanset med hvad, hvornår og hvilket mærke, så får jeg bivirkninger og effekter som om jeg får en blodprop et sted. :s lægen sagde bare at jeg skulle tage dem, men min jordemoder mener noget andet og jeg lytter til hende i det tilfælde - det er jo kun for ens egen skyld at man indtager jern under graviditet. (siger min jordemoder)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER