Dorthe

Selv til og fra skole?

7 indlæg i dette emne

Hvor gamle var jeres børn, da de selv begyndte at gå til og fra skole?

Her tænker jeg, at mor eller far sender barnet af sted i skole om morgen og mor eller far er hjemme når barnet har fri, men barnet skal selv gå/cykel det stykke vej fra hjemmet og skole, tager 10 min på gå ben. Så barnet vil ikke være alene hjemme om morgen eller eftermiddag.

Del dette indlæg

Xander havde gået i 0. klasse en uge, så kunne han selv gå til og fra skole :)

Han startede i før-skole 1/3 så der havde vi haft nogle måneder til at øve og de sidste uger før ferien gik han selv hjem.

Da han startede i 0. begyndte han så at gå derop også.

Det tager mig ca. 10 minutter at gå turen - han kan bruge en halv time når han tuller. I regnvejr gør han det på under 10 minutter ;)

Vi bor ved siden af en skov som han skal igennem og krydse en enkelt vej med bump og 40 km/t.

I vinters gik han dog rundt om skoven da det var noget mørkt derinde, men stadig kun den samme vej der skulle krydses.

Jeg regner med vi snart begynder at cykeltræne så han kan cykle til og fra skole efter sommerferien.

Jeg mener P & K var omkring 1. - 2. klasse da de fik lov (læs blev tvunget da far ikke ville køre dem mere ;)) til at gå / cykle selv. De har noget længere og skal krydse en ret trafikeret vej to gange på vej i skole. Vi følger dem over vejen her hvor vi bor og i den anden ende af vejen krydser de selv. Der er helleanlæg og der krydser mange børn på det tidspunkt så langt de fleste bilister holder tilbage og lader dem krydse (godt med en lille by hvor de fleste selv har børn alene afsted til skole - så bliver man mere hensynsfuld over for andre børn :))

Xander er forresten her den sidste måneds tid begyndt at være alene hjemme i max en time. Nogle gange gider han ikke med ud og hente de små og er så alene hjemme med instuksen: Hvis det ringer på døren skal du ikke åbne - hvis huset brænder skal du løbe over til naboen. Ikke for mange ting at huske på :)

Nogle gange tager jeg afsted for at hente de små inden han kommer hjem og han kommer så hjem til et tomt hus. Det går også fint, for han ved at jeg bare er afsted i max en halv time, så han tager selv lidt mad, tømmer opvasker og går i gang med at lege.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Sara bliver 8 snart og er tilknyttet noget taxa kørsel, så i princippet kommer hun selv i skole, dog med hjælp. I øjeblikket bor vi godt 10 km fra hendes skole, så jeg tror at hun først "får lov" til selv at tage i skole uden hjælp når hun er omkring de 11-12 år... Hun er ikke særlig opmærksom og er meget distræt så jeg ville få et nervøst tilfælde ved at lade hende tage ud i trafikken selv :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vores drenge er 7 1/2 og næsten 6, men de går altså ikke selv fra og til skole. Jeg er ikke i tvivl om at de kunne, men jeg tvivler på at Andreas ville kunne bevare "sikkerhedsoverblikket", så ham vil jeg ikke sende ud alene endnu. Vi går sammen til og fra hver dag og gør de rigtige ting, men han har 1000 ting i hovedet konstant....

Bortset fra det, så synes vi de er for små til at færdes alene, ikke fordi de ikke kan, men fordi vi ikke vil risikere, at der sker dem noget ondt. Der findes så mange mærkelige mennesker og så længe de ikke er ældre, har de ikke mulighed for at vurdere om nogen vil dem det godt eller skidt. Og tusind andre scenarier... Hønemor, tja, måske, jeg vælger nu at se det som ansvarlig mor.

Og nej, jeg mener ikke andre er uansvarlige, hvis de lader deres børn gå alene, vi synes bare ikke det er ansvarligt at vores gør.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Grunden til jeg endelig spørger, hvordan jeres børn gør, så er det fordi Tobias skal jo starte i skole til næste år. Jeg arbejder dagplejer, så er hjemme hver dag til at kunne sende ham af sted og er hjemme når han har fri. Jeg har jo ikke selv mulighed for at følge ham i skole pga. dagplejebørnene og skal far aflever ham, ja så skal han i SFO kl. 6.15 ;) Hvilket jeg jo synes er meget tidligt, når nu jeg har mulighed for at sende ham afsted kl. 7.30 i stedet for. Han kan sagtens selv cykel vej derover. Børnehaven ligger lige op af skolen, så vejen kender han og vi har sti lige over til skolen, han skal ikke køre på nogle veje eller over nogle. Tror sagtens han ville kunne gøre det selv, regner med at vi øver med ham til næste sommer, når vi ved hvilken indgang han skal ind af ;) Men kom bare lige i tvivl om han var for lille til det. Alle de "bekymringer" de børn giver deres mor :D

Del dette indlæg

Annonce ♥

Der er meget forskel på børn - og lige så meget forskel på forældrene.

Xander går alene og når han skal have kammerater med hjem fra skole så henter jeg dem. Både fordi de andre forældre måske ikke bryder sig om at drengene går alene, men også fordi at når de går to drenge sammen så pjatter og fjanter de og glemmer måske trafikken.

At jeg så ikke må gå sammen med dem men skal gå 50 meter bag dem og de lader som om de ikke kender mig har vist bare noget at gøre med at de er i den alder hvor det er lidt pinligt at gå med en moar ;)

Del dette indlæg

Annonce ♥

min den ældste cyklede i skole i 0 klasse, et par mdr inde i skole året, så ville han hellere selv cykle vi havde så kun 5 min og med sti hele vejen.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

LOG IND HER