tjonse

Kursus i smertefri fødsel

5 indlæg i dette emne

Hej tøser

Jeg ved ikke lige om jeg har placeret dette emne det rigtige sted, men synes heller ikke rigtig det hører hjemme under fødsels-tråden, da det jo er fødselsforberedelse...

Anyway - jeg stødte tilfældigt på denne hjemmeside http://www.smertefrifoedsel.dk/ og det lyder jo næsten for godt til at være sandt.

Er der nogen af jer som har hørt om det før eller selv har erfaringer med kurset?

Jeg synes virkelig det lyder til at være meget konstruktivt, at man selv kan gøre noget for at mindske smerten under veerne, og at man kan træne det op i forvejen, så man har teknikkerne når fødslen går i gang. Jeg skal gerne indrømme at det at skulle føde skræmmer mig en del (det er mit første barn), men nu har familie og venner også været flinke til at dele ud af skrækhistorierne :gal og hvis jeg på nogen måde selv kan gøre noget for at forberede mig, så jeg kan mindske smerterne, jamen så vil jeg gøre det.

Jeg må indrømme at jeg blev temmelig lettet da jeg læste mig igennem de forskellige erfaringer på hjemmesiden - tænk hvis man virkelig selv kan træne sig op til at det ikke skal gøre så ondt, og at en fødsel faktisk godt kan blive en god oplevelse - men de lægger selvfølgelig også kun solskinshistorierne ud til offentligt skue.

Jeg synes dog det er temmelig dyrt, og jeg vil derfor lige høre om der er nogen af jer som har kendskab til kurset eller evt. andre kurser (har også hørt om noget selvhypnose, som skulle være godt), for jeg har jo heller ikke lyst til bare at smide pengene efter noget, som alligevel ikke virker.

Jeg håber virkelig at der er nogen af jer derude, der har nogen positive erfaringer at dele ud af, for det har altså tændt et håb i mig, at man godt selv kan styre smerterne lidt, og ikke bare skal ligge og lide mens veerne farer gennem kroppen på en.

Del dette indlæg

Jeg har før hørt lidt om det, men jeg tror simpelthen ikke på at en fødsel kan blive smertefri.

En fødsel gør ondt, men man skal jo bare igennem det.

Bare tænkt på at fødslen tager én dag - og herefter er man forældre resten af livet.

og så er en dag med smerter ingenting, for man vil jo gøre det igen og igen for den lille.

Sådan har jeg det ihvertfald.

i min første graviditet var jeg også bange - op til terminen.

men da jeg så nåede over de 38-39 uger, så var jeg ikke længere bange og ville bare ha det overstået.

Ta det som det kommer - og ta en ve af gangen.. den bedste måde at komme igennem en ve for mig, var at koncentrerer mig om min vejrtrækning.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg tror heller ikke på at en fødsel kan blive smertefri, men jeg tror på at det hjælper på smerterne hvis man trækker vejret rigtigt, og hvis man ikke er bange/panisk.

Det kan godt være at jeg bare er naiv, men jeg tror det vil kunne give mig en ro og tryghed op til fødslen, hvis jeg har nogle helt konkrete ting, jeg selv kan gøre både før og under fødslen, for at få veerne til at arbejde bedst muligt.

Noget af det man lærer på kurset er jo netop at trække vejret rigtigt, samt at slappe af i musklerne omkring livmoderen, så den får ro til at gøre sit arbejde.

I mine ører lyder det altså ikke kun som hokus pokus, men igen, jeg har jo ikke prøvet det, så jeg ved ikke om det har nogen effekt overhovedet.

Men det ville da være dejligt at høre fra nogen, som selv har prøvet teknikkerne (eller noget tilsvarende). Virker det, eller er det bare en omgang salgstale...?

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har en veninde, der har været på sådan et kursus. Hun sagde så bare, at hun da glemte ALT om hvordan man skulle trække vejret og slappe af, da hun så endelig lå dér og skulle føde ;)

Jeg synes det er dejligt, hvis man kan fokusere så kraftigt på en teknik og noget man nyligt har lært, når man ligger i ultrasmerte og er i gang med at føde, men helt ærligt så er jeg ikke sikker på det virker for særlig mange. Jeg har endnu ikke hørt nogen sige, at en fødsel har været smertefri- eller bare tilnærmelsesvis smertefri, hvad enten man føder på den ene eller den anden "gode" måde :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har prøvet det. Min fødsel var bestemt ikke smertefri, og den vejrtrækning, de anbefaler, fungerede kun godt for mig indtil et vist punkt. Derefter hjalp JM mig med dyb vejrtrækning i stedet, og det fungere meget bedre for mig. Jeg vil dog tro, man kan bruge det andet også, hvis man virkelig får det ind på rygraden (mere end jeg havde, selvom jeg synes, jeg trænede grundigt).

Ikke desto mindre synes jeg pengene var fint givet ud (det var så for deres hjemmestudie, for at det ikke blev alt for dyrt). Der var også to andre øvelser, én med en kombination af afslapning og spænding af isolerede muskelgrupper, og én med en presseteknik. Jeg brugte ikke presseteknikken fuldstændigt, men både afslapning/spænding og presseøvelserne gav mig rigtig godt styr på min krop og på, hvilke muskler jeg brugte, og hvilke der skulle slappes af i. Det hjalp mig under fødslen, og JM gav mig bagefter ros for at have så god kontrol over min krop.

Jeg tror nu godt, man kan øve sig i de ting uden kurset, men jeg havde næppe fået det gjort uden, fordi jeg ikke vidste, hvor meget det ville betyde for mig.

Vejrtrækningen hjalp mig jo sådan set også, bare kun det første stykke tid, men bliver der en næste gang, tager jeg den dybe vejrtrækning fra starten for ikke at skulle skifte midt i, for så godt som det virkede til sidst i fødslen, skal det nok virke lige så godt som smertefri fødsels teknik fra begyndelsen også.

Jeg brugte smertefri fødsel efter anbefaling fra en bekendt, som havde haft god glæde af det - såvidt jeg forstod også mere glæde af vejrtrækningen, end jeg havde. Så det kan sikkert variere fra person til person, hvor meget af det man kan bruge.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

LOG IND HER