Oprettet May 19, 2011 Lars Von Trier kom med nogle nazistiske udtalelser i går og ifølge BT skulle han, som følge deraf, været blevet smidt ud af Cannes og han film er blevet udelukket fra at kunne vinde den Gyldne Palme.... Hvad synes I om hele situationen? Er det i orden at han udtaler sig som han gør? Er det at overreagere, når hans film er blevet udelukket fra at kunne vinde Den Gyldne Palme? Eller??? Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 19, 2011 Nu har jeg ik set og hørt så meget om det, men hvis det kun var den udtalelse der blev vist i nyhederne til aften, så kan jeg altså ik helt forstå hvorfor de flipper skråt over det. Han siger jo bare at han forstår Hitler, ik at han bifalder eller er tilhænger af det. Så jeg kan ik forstå det. Altså hvis det bare er det :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 19, 2011 Jeg synes det virker ekstremt uintelligent at udtale sig på sådan en klodset og direkte dum måde. Som person har jeg altid synes han var sådan liiidt sær. Det er en stjernedum situation han har sat sig selv, filmen osv i. Det er jo et ultra følsomt emne for utroligt mange mennesker :( Jeg synes som sådan det er ok, at han skulle forlade Cannes. Hvis han havde været i mit hjem, kunne jeg også sagtens have fundet på at smide ham ud <_< Når det så er sagt, er han en dygtig instruktør og bevæger sig tit hvor andre ikke gør. Jeg mener ikke selve filmen skal udelukkes fra at kunne vinde. Filmen og dets skuespillere, har jo som sådan ikke noget at gøre med Trier :rolleyes Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 19, 2011 Jeg har set interviewet med Lars von Trier. Sådan som jeg umiddelbart bedømmer det, han siger, så får han formuleret sig temmelig klodset, men jeg opfatter det så også som om, at der så heller ikke er mere i det. Så på den ene side, synes jeg, det er at overreagere, at han bliver smidt ud. Men så kom jeg her til aften til at tænke lidt nærmere over det. Jeg synes, det er et godt statueret eksempel for mange af vores unge mennesker, som slet, slet ikke er klar over følgerne af deres legen "heilen" og tegnen hagekors. De griner bare, når jeg har påpeget det og ikke mindst fortalt alvoren af det. Derudover påvirker det selvfølgelig også dem, der har familiemedlemmer, der led eller bukkede under for Hitler og hans idéer. Dem og deres følelser kan jeg kun have respekt for. Jeg tror, det er svært at sætte sig ind i, hvor grusomt og smertefuldt, det har været for de ramte og deres familier. Jeg tror, at jeg udfra dette synes, det er meget reelt, at han blev sendt hjem. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 20, 2011 Han er en klovn <_< Ud fra det han siger kan jeg bare ikke til at betyde det samme som de andre. Og det viser jo bare at fordi man har en tilgang til tingene på en anden måde end flertallet bliver man udlukker f flertalle. Det jeg syntes er mest foruroligende at man ikke spørger ind til fet han sagde så han kaforklare sig, men man laver lige udryddelse af ham (anderledes=gas) hvis i forstår min pointe, jeg syntes ikke der bliver udvist rummelighed overhovedet Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 20, 2011 Jeg er ærligt talt helt ligeglad. Hvis manden har lyst til at komme med den slags jokes, så lad ham dog gøre det. Det er i hvert fald ikke noget, der kan sætte mit pis i kog. Ikke at jeg syntes Hitler var god eller noget, men det må da helt ærligt være mandens eget problem hvad han ævler om. Og så syntes jeg i øvrigt at det er noget crap at han ikke kan få lov til at deltage i Cannes. Det var jo bare en plat joke på det forkerte tidspunkt. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 20, 2011 Det kan godt være at jeg er lidt for ivrig efter at se det gode i folk. Og jeg har ikke hørt alt hvad Trier sagde, og hele situationen. Men som jeg lige hørte det, så forstod jeg det altså som om at han sagde at det var ikke godt, det Hitler gjorde, men at han sympatiserede med manden. Og det synes jeg faktisk er utroligt rummeligt. Jeg har da selv tænkt, at selvom jeg synes Hitlers handlinger og følger deraf har været aldeles frygtelige så har manden selv vel ment at han "reddede verden fra det onde". De fleste af os er nok uenige med Hitler i hvem der er onde, og hvem der ikke er, men at manden har haft et ønske om at skabe en perfekt verden kan man vel ikke fortænke ham i. Og hvis man drejer den på dén måde, så kan jeg også godt forstå og sympatisere med Hitler. Det er en spøjs og lidt filosofisk diskussion, men fordi jeg har haft den diskussion (i netop en filosofi-time) så antog jeg faktisk at det var derhenaf som Trier ville, og så synes jeg egentlig at måden at tænke på var utroligt intelligent og sympatisk. - At han så fumler rundt i ordene og ikke tænker over, at nogen kan blive stødt af det, det er snothamrende dumt. Uanset hvordan Trier har ment det, så forstår jeg ikke hvorfor han skulle udelukkes fra Cannes pga. det. Der er vel ikke nogen, der er i tvivl om, at han ikke er nazist? Og hans film har da ikke noget at gøre med hans personlige holdninger og fodfejl. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 20, 2011 Han er en klovn <_< Ud fra det han siger kan jeg bare ikke til at betyde det samme som de andre. Og det viser jo bare at fordi man har en tilgang til tingene på en anden måde end flertallet bliver man udlukker f flertalle. Det jeg syntes er mest foruroligende at man ikke spørger ind til fet han sagde så han kaforklare sig, men man laver lige udryddelse af ham (anderledes=gas) hvis i forstår min pointe, jeg syntes ikke der bliver udvist rummelighed overhovedet Helt enig. Især med det der med at han ikke får en chance for at forklare sig, og at han bliver "udryddet" fordi han er lidt anderledes. Det er lidt paradoksalt. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 20, 2011 jeg synes manden er komplet idiot på det punkt, hvorfor overhovedet begynde at snakke om sådanne ting? har også set ham udtale sig om den tidligere amerikanske præsident. Hvad har det med hans film at gøre??? Jeg synes det er fint, at han er blevet smidt ud af filmfestivalen, for det kan få ham til at tænke lidt mere over, hvad han egentlig udtaler sig om... Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 20, 2011 jeg kan ikke snuppe manden, så holder mig fra alt der står om ham på nettet osv. - nægter at se hans film.... Alt det her han lige har haft gang i med udtalelser - ja det viser jo bare at han er en stor idiot. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 20, 2011 Det kan godt være at jeg er lidt for ivrig efter at se det gode i folk. Og jeg har ikke hørt alt hvad Trier sagde, og hele situationen. Men som jeg lige hørte det, så forstod jeg det altså som om at han sagde at det var ikke godt, det Hitler gjorde, men at han sympatiserede med manden. Og det synes jeg faktisk er utroligt rummeligt. Jeg har da selv tænkt, at selvom jeg synes Hitlers handlinger og følger deraf har været aldeles frygtelige så har manden selv vel ment at han "reddede verden fra det onde". De fleste af os er nok uenige med Hitler i hvem der er onde, og hvem der ikke er, men at manden har haft et ønske om at skabe en perfekt verden kan man vel ikke fortænke ham i. Og hvis man drejer den på dén måde, så kan jeg også godt forstå og sympatisere med Hitler. Det er en spøjs og lidt filosofisk diskussion, men fordi jeg har haft den diskussion (i netop en filosofi-time) så antog jeg faktisk at det var derhenaf som Trier ville, og så synes jeg egentlig at måden at tænke på var utroligt intelligent og sympatisk. - At han så fumler rundt i ordene og ikke tænker over, at nogen kan blive stødt af det, det er snothamrende dumt. Uanset hvordan Trier har ment det, så forstår jeg ikke hvorfor han skulle udelukkes fra Cannes pga. det. Der er vel ikke nogen, der er i tvivl om, at han ikke er nazist? Og hans film har da ikke noget at gøre med hans personlige holdninger og fodfejl. Jeg er meget enig med Mette! Han siger jo netop, at han ikke synes det Hitler gjorde på nogen måde var i orden og at han ikke er nazist. Jeg tror han er sådan en der tænker hurtigere end han snakker og så får han pludselig bevæget sig ud hvor han ikke kan redde sig i land igen - han slutter jo også af med at spørge hvordan han kommer ud af den sætning. Jeg tror ikke han har planlagt det var sådan noget han ville sige - hans tankestrømme førte ham derhen og da var det for sent at vende om. Som Mette, så synes jeg også det vidner om empati og rummelighed, at man erkender at Hitler altså også var et menneske og at han ganske givet har været ude for nogen ting der gjorde ham til hvad han var - ikke at det retfærdiggør hans handlinger, men det er rummelighed at erkende det faktum. Det var dumt og ærgeligt, at von Trier fik bevæget sig derud, men han sagde altså tydeligt, at han ikke er nazist og bifalder Hitlers gerninger og jeg synes det er at overdramatisere, at sende ham hjem fra Cannes. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 20, 2011 Jeg synes han er en kæmpe klaphat at komme med sådanne udtalelser dernede! Vi i DK ved jo godt hvad han mener og kender ham og forstår hans sorte humor, ironi og sarkasme, men det gør de altså ikke i resten af verden! Det burde han da om nogen vide! Jeg synes det er fint at smide ham ud, man skal altså ikke spille så dumsmart på andres tragiske bekostninger! Det sender også et signal om at det bare ER uacceptabelt at sige noget så dumt. Også selvom han faktisk bagefter sagde han ikke var nazist etc. der var bare ævlet og bævlet for meget rundt i det at han virkede utroværdig. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 20, 2011 Man kan sige og mene mange ting, og det er for det meste i orden. Men at sidde med så mange tilhørere, og tro at man kan tillade sig at sige det han gjorde, det er at tro for meget om sig selv. Han kan sige hvad han vil, men nogen gange så har det altså en konsekvens. Og hva skulle han sidde og sige det for?? De to piger der sad omkring ham, var tydeligt målløse over det, den ene prøvede endda at stoppe ham, men han ævlede bare videre. Det viser at han har storhedsvanvid, og tror at han kan tillade sig en hel masse, men det kan han altså bare ikke. Det har han vel fundet ud af nu. Del dette indlæg Link to post Share on other sites