Guest LilleMig

Hvor meget ved dit barn på 5?

11 indlæg i dette emne

Vi står jo i en rigtig dum situation med vores knægt Andy, og vi er begyndt selv at undersøge hvad der kan være i "vejen" med ham :blush

BH mener jo åbenbart at han har ADHD ligende symptomer, som vi slet ikke er enige i, jeg har gogglet lange nætter for at finde ud af hvad det kunne være der sker med ham, og de tegn der skulle være på ADHD, jamen de passer bare ikke, men fik så et tip af en at goggle "børn med særlige forudsætninger" BUM, der passer tingene meget bedre :blink

Nu er vi så lidt i tvivl om Andy simpelthen er lidt klogere end gennemsnittet, og derfor ikke bliver stimuleret nok i BH = han bliver et problem :blink

Han er super dygtig til de ting der intressere ham, han er rigtig god til bla og spille på tromme, forleden dag kom en pædagog fra en anden stue og sagde at hun da aldrig have hørt lignende ved et barn før, Andy havde sat mælkekasser op som han brugte som trommer og så havde han hængt en spand op i et træ så han havde et bækken :blink

Jeg har fået store foredrag om bladskære myrenes befærden, hvordan de lever, hvad de spiser, hvordan de spiser, hvor de bor mm..

Ligeledes med mange andre dyr, testede ham forleden hvor jeg spurgte om hvad isbjørnen spiste, hvortil han svarede den spiser da sæler og fisk, hvorefter jeg spurgte til andre bjørne og havde forventet det samme svar, men det fik jeg altså ikke, og svaret passede :blink

Andy går rigtig meget op i dyr, han ved hvorfor kamelen har fedt i deres pukler mm...

Vi havde en periode hvor knægten ville se fjernsyn om natten, derfor slukkede jeg på kontakten når han ikke så det, men wupti så kørte det igen, nå men mere drastiske metoder, så hiver man da bare alle stik ud af fjernsynet, men wupti de var i igen og knægten kunne se fjernsyn :blink

Vi var inden i byen forleden hvor der stod et politi-orkester og spillede, og det eneste han gjorde var at kigge rundt for bagefter at sige til sin mormor " De kan da ikke allesammen være i den lille bil" ( der stod nemlig kun en lille politibil på pladsen ) :lolhit

Andy elsker og se alt lærerigt, han vil 10 gange hellere se Skæg med tal og bogstaver, Hugo's safari, Sebastian og Sigurd end han vil se tegnefilm....

Hvor meget ved jeres børn???

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jamen hvad kan Tobias.

Han kan stave og skrive sit eget navn, stave sin lillesøsters navn (Annika), kan også skrive det, men skal lige have hjælp til K

Sige alle bogstaverne fra A-Å

Tælle fra 1-100, skal lige have hjælp når han når til 39, at det så er 40, 49 at det så er 50 o.s.v.

Han kan 2+2=4, 4+4=8, 8+8=16, 5+3=8 altså sådan nogle små regnstykker

Han kan tælle fra 1-10 på tysk og engelsk. Og dansk selvfølgelig ;) :D

Han kan meget mere, som jeg ikke lige kan komme i tanke om nu. Tobias er også en vildbasse i børnehaven, men det har aldrig sagt noget om ADHD om ham.

Han er meget nysgerrig omkring det at lære ting, men kan ikke så meget om dyr, ikke lige hvad jeg har lagt mærke til.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det lyder meget som Alexander. Han er ekstremt videbegærlig. Det er dog ikke om dyr. Men han taler en del engelsk, han har talt flydende fra 1,5 år og tæller til 100. Han er ikke så meget til bogstaver endnu, men kan skrive sit eget navn på computeren. Der er 5 måneder til han bliver 5.

Jeg tænker tit at børn er hvad man gør dem til. Hvis jeg går op i cykler, så vil han måske kunne lappe cykler som 5 årige. I har måske interesse i trommer? og dyr?

Nogen synes det er sjovt at træne børn i at skrive og så er de jo pludseligt gode til det.

Jeg synes det er forkert af BH at sætte ham i bås med adhd. De er ikke psykologer - og det faktum at han kan sidde og få noget ud af de dyreudsendelser viser da alt andet lige at han kan koncentrere sig. Og det synes jeg du skal sige til dem i BH. Eller evt. selv opsøge en psykolog, fortælle ham at du ikke føler der er adhd i det og så kan han jo komme med hans mening

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det lyder meget som Alexander. Han er ekstremt videbegærlig. Det er dog ikke om dyr. Men han taler en del engelsk, han har talt flydende fra 1,5 år og tæller til 100. Han er ikke så meget til bogstaver endnu, men kan skrive sit eget navn på computeren. Der er 5 måneder til han bliver 5.

Jeg tænker tit at børn er hvad man gør dem til. Hvis jeg går op i cykler, så vil han måske kunne lappe cykler som 5 årige. I har måske interesse i trommer? og dyr?

Nogen synes det er sjovt at træne børn i at skrive og så er de jo pludseligt gode til det.

Jeg synes det er forkert af BH at sætte ham i bås med adhd. De er ikke psykologer - og det faktum at han kan sidde og få noget ud af de dyreudsendelser viser da alt andet lige at han kan koncentrere sig. Og det synes jeg du skal sige til dem i BH. Eller evt. selv opsøge en psykolog, fortælle ham at du ikke føler der er adhd i det og så kan han jo komme med hans mening

Tror du har ret i, at børn er hvad man gør dem til. Tobias er meget god til ps3, Dsi og computer, men hans far er også en spillenørd, og spiller sammen med Tobias. Så klart Tobias bliver god til det.

Synes børnehaverne skal passe på med at sætte børnene i bås på den måde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har jo ikke selv børn, men den der med at din søn siger, at alle politimændene ikke kan være i én bil ringer lidt en klokke for mig. Jeg er lidt rusten i konkret udviklingspsykologi (jeg læser psykologi til daglig, så jeg har læst en hel del, men det er jo ikke alt, der hænger fast eller som jeg har 100% styr på, hehe :rolleyes ) men jeg tænker umiddelbart, at det er ret flot at din 5-årige dreng har en forståelse for hvor meget der kan være i hvad og sådan.

Du må ikke hænge mig helt op på det, og mødrene her på BK må rette mig, hvis jeg tager fejl, men så god en forståelse for rummelighed synes jeg umiddeltbart virker som noget særligt, når han ikke er ældre. I hvert fald hvis det sådan er generelt og også gælder f.eks. former og størrelser på glas (om der kan være lige meget vand i et lille bredt glas og et stort tyndt og sådan noget)

Det med koncentration og ADHD, der vil jeg tilgengæld sige, at det er ret typisk for ADHD-ramte, at hvis de har en interesse, som de VIRKELIG går op i, så kan de være utroligt gode til at holde koncentrationen... Så at han er meget klog på nogle punkter "hindrer" ham ikke som sådan i at have ADHD.

Og så er jeg helt enig i, at pædagogerne ikke skal putte ham i nogen kasse, men de har formentlig gjort det i en god tro, og det er desværre lidt som om at ADHD er blevet et "modefænomen" og en skraldespandsdiagnose for livlige børn. :rolleyes Jeg synes I skal overveje grundigt, om jeres søn "har brug for" en diagnose eller ej. Hvis han har det godt, så tror jeg bestemt ikke, at han har glæde af at blive trukket igennem tests og psykologer og hvad ved jeg, men hvis han mistrives (eller hvis I bare tror på, at han kunne få det bedre) så hiv fat i jeres lokale PPR (pædagogisk psykologisk rådgivning) og få dem til at komme med en vurdering. :) De er i mine øjne meget bedre til at vurdere, om han har brug for noget øget støtte af den ene eller den anden art. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Selvfølgelig skal pædagogerne ikke sætte ham i bås - men det skal man altså heller ikke som forælder... :rolleyes

Det er så forfærdeligt at kæmpe med at få et barn "igennem" møllen i forvejen, og at kæmpe med forældrene samtidig er bare tusind gange så svært..

Selvfølgelig skal de ikke sætte ord på i BH'en - men måske er det lige så meget for at undgå at sige "Vi synes dit barn er anderledes, på en negativ måde, så derfor skal han altså undersøges".

Jeg har bestemt også børn som jeg vil mene har typiske træk indenfor ADHD/autisme - hvilket jeg da konkret siger, hvis jeg bliver spurgt. Man kan jo heller ikke stå blank når psykologen kommer og sige "Han er sær og anderledes, så undersøg ham lige" - Jeg har kun arbejdet to år, men min erfaringer gør da at jeg kan sige "Hvis sådan og sådan, så tyder det på fx adhd/autisme/motoriske vanskeligheder/dårlig syn/dårlig hørelse" osv..

Børnehaven SKAL IKKE stille diagnosen, men de er nødt til at sige hvilke ting der er galt.

Sådan som du beskriver ham lyder han i mine øjne som en med ADHD.. Jeg har selv to herlige ADHD elever - en i 6 kl. og en i 1. kl.. Ham i 1. klasse minder så utrolig meget om alt det du forklarer.. Han intresserer sig utrolig meget om dyr, og den anden dag fik jeg da også lige et lille foredrag om finhvalen der var i vejle.. Og hvordan den var anderledes end andre hvaler..

Jeg har ham i både dansk og matematik, og i matematik kommer "evnen" til at forstå virkelig frem - eksempelvis havde vi om centimeter og meter.. Han spurgte selv ind til "hvis det mellem 100 og 1 hedder centimeter.. Hvad hedder det mellem 1 og 0 så?" forklarede ham om milimeter - her var de andre stået af, så vi tog den alene... Jeg gik og efter 2 min, står han med sin lineal og prikker til mig.. For han vil lige høre hvad det så hedder mellem 1 milimeter og 0... :rolleyes Der måtte mine matematiske evner alligevel give op.

Det jeg mener er bare at der KAN altså være noget omkring det kunne minde lidt om ADHD - jeg ville i hvertfald ikke udelukke det... Selvfølgelig skal børnehaven ikke selv lave en diagnose, men jer som forældre har ikke bedre forudsætninger for at lave en diagnose end pædagogerne har :) Vent på PPR, og lad dem med forstand på det give ham en diagnose :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nåeh....hun har meldt sig ud af BK.....så lader jeg lige den her tråd ligge... :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

lyder meget som min dreng...

Han går meget op i dyr, tal og bogstaver og følger intenst med i programmer der handler om det.

Han ved meget om dyr, og så om blomster for det interesserer ham. Han ved hvad flere blomster hedder end jeg gør.

Det skal så siges at han har en farbror der ligger på kirkegården, og der er han hver 14 dag, og spørger utrolig meget om alt mellem himmel og jord.

Og når man dør bliver man spist af små biller og larver osv.

Alt hvad der interessere ham bruger han tid på, og alt andet kan sommetider være en kamp at få ham igennem.

Så jeg mener også at hvis du/i som forældre selv er i tvivl, så få lavet en diagnose. enten er der noget ellers ikke.

Men det lyder bestemt ikke som ADHD men nu er jeg jo heller ikke psykolog.

Daniel har haft støttepædagog på i børnehaven, så nu er de blevet meget obs på hvad der sker omkring ham.

F.eks har daniel ofte brug for 10-15 i løbet af dagen hvor han bare er alene, han kan blive helt hys hvis han ikke lige får de minutters ro.

Så sidder han bare og samler kræfter i hovedet til at klare noget mere.

Desuden kan han heller ikke når han bliver afleveret klare hvis de andre børn "omklamre" ham, han har lige brug for plads.

Hov det blev da vist til mere end bare en besvarelse

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nåeh....hun har meldt sig ud af BK.....så lader jeg lige den her tråd ligge... :)

Det havde jeg slet ikke set hun havde :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det havde jeg slet ikke set hun havde :(

Mon ikke det er en fejl?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min nevø blev testet for høj intelligens da han var ca. 5 år af Ole Kyed (søg ham evt. på nettet). I vuggestuen og børnehaven snakkede de om autisme og ADHD, men han var altså bare meget højt begavet. Så hvis du læser dette vil jeg da råde dig til at tage kontakt til Ole Kyed og forklare ham hvordan din søn er, så kan han nok ud fra det høre om han måske skal testes for høj IQ.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER