Oprettet May 12, 2011 Fik en rigtig trist besked i går. Jeg er i uge 10 og er netop blevet testet dobbelt-positiv for en aktiv infektion med Lussingesyge (parvovirus). Har fået at vide at jeg fra nu af skal til kontrolscanning hver 7. eller 14. dag til jeg er i uge 23 og at der indtil da vil være en risiko for at fostret bliver smittet og dør af sygdommen og at der ikke er nogen behandling. Efter uge 22 er der mulighed for at give fostret en blodtransfusion på RH hvis det smittes, men der vil stadig være en risiko for at det ikke overlever. Jeg er lidt chocket over det hele. Det har virkelig været en lang kamp for at blive gravid igen og min første graviditet var ekstremt problematisk med rigtig mange indlæggelser. Min læge havde lige nået at sige til mig, at denne gang håbede hun at jeg kunne få en bedre graviditet hvor jeg kunne få mulighed for bare at glæde mig over graviditeten og så kom det positive blodprøvesvar. Nu kan vi så se frem til i hvert fald de næste 3 måneder hvor vi bare kan gå og vente og håbe at barnet overlever uge for uge. På hospitalet kunne de sådan nogenlunde sætte dato på smittetidspunktet og det er helt sammenfaldende med en fest vi var til hvor en af de andre gæster havde en små-syg pige med med rødt udslæt i ansigtet, som jeg straks spottede og prøvede at holde mig langt væk fra. Da een af de andre gæster kommenterede på udslættet og hvorfor barnet var med, var moren meget højlydt skråsikker på at "sådan noget smittter jo stort set ikke og man skal ikke være bange for de der infektioner - det er bare sundt at få dem overstået og at hun heller ikke ville gå glip festen". Jeg kan ikke lade være med at føle mig meget bitter over hendes hensynsløshed. Nå, det blev et langt indlæg - det jeg egentlig ville spørge om var om der er nogen der har oplevet at blive smittet med parvovirus under graviditeten og om de vil dele forløbet med mig. Håber selvfølgelig på gode historier hvor barnet overlevede, men vil også gerne høre hvis der er nogen der har oplevet det modsatte, hvordan det forløb og hvor lang tid der gik og bare generelt gode råd til hvordan man kommer igennem ventetiden. På forhånd tak. Mange hilsner Solskin Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 12, 2011 Stoooort kram først :kram Jeg har hørt at det kun er i meget meget få tilfælde at smitten går videre til barnet!! Og hvis smitten går videre til barnet, er det kun i meget få tilfælde barnet dør af det.. Så selvom det er svært, så prøv at nyd din graviditet - for selvfølgelig sker det ikke for dig.. :kram Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 12, 2011 FU*K hvor egoistisk har man lov at være, tænker jeg lige - myntet på den mor til pigen der havde udslættet. "Hun ville ikke gå glip af festen".... arg jeg var godt nok blevet sur på hende over ikke at tage hensyn, uanset om der er gravide eller ej blandt selskabet, så tager man IKKE til fest hvis man er syg, eller der er en risiko for at man smitter, det er bare for ego mener jeg <_< En KÆMPE :kram til dig kære vense, jeg håber inderlidt at spireren har det godt :bd Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 12, 2011 Hold da op en hensynsløs møg*BIIIIIB*.... Det er jo ikke for sjov, at pædagoger og medhjælper bliver sygemeldt i flere uger/måneder, hvis der er lussingesyge i inst. Jeg kan godt forstå du er bitter, jeg ville være edderspændt RASENDE!!!! Når det så er sagt, så kender jeg desværre ikke så meget til det, men sender dig virkelig alle mine tanker og en masse kram.... :kram2 :kram2 :kram2 Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 12, 2011 Puha, hvor kan jeg bare godt forstå du er ked af det og lidt bitter :kram2 Jeg håber at du kommer helskindet igennem din graviditet med en rask og dejlig baby Her på mit arbejde (læge praksis) har vi prøvet det, et par gange, og alle med heldigt udfald. KÆMPE trøstende kmnus til dig, håber alt går vel Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 12, 2011 Jeg kan virkelig godt forstå at du er nervøs! Jeg er gravid i 26 uge og min søn har lige haft lussingesyge. Jeg fik af vide i går at jeg ikke tidligere har haft sygdommen så der er en stor chance for at jeg bliver smittet. Jeg kan jo ikke rigtig undgå min søn! Nu skal jeg følges hvert 14 dag med blodprøver. Det eneste jeg ved er at der er en meget lille chance for at barnet bliver smittet. Min læge har sagt at jeg ikke skal være bange men man tænker jo over det alligevel. Der må da være et tidspunkt hvor barnet ikke kan smittes af dig længere? Kan det virkelig passe at det kan ske efter 3 mdr? Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 12, 2011 Først skal du have et kæmpe :kram for det er da bare en forfærdentlig situation at stå i! Hende konen fra festen skulle have en flad (ja, undskyld, men helt ærligt!) for at tage et barn med lussingesyge med til fest - det er simpelthen tåbeligt og topmålet af egoisme, efter min mening. Jeg håber, at den lille klarer sig og at du og din mand kommer helskindede igennem den næste tid - det er en hård psykisk belastning, som man nok ikke kan forberede sig på... Mange knus fra mig :kiss Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 12, 2011 Til hende der havde barnet med's forsvar.. Så er det jo rent logisk tænkt, faktisk godt at få "folk" smittet.. Så er det overstået... Hun vidste jo ikke der var en gravid med.. Man bliver jo ikke SYG af lussingesyge.. Man skal ikke engang holde barnet hjemme fra skole.. Så tror simpelthen bare ikke hun har tænkt over at der kunne være en gravid til festen. For havde hun fået det at vide, havde hun nok heller ikke taget barnet med jo.. Og det er ikke for at være ond, for det er ikke nogen skyld.. Men det er altså heller ikke hendes skyld.. det er lidt som når vi holder byfest i byen, hvis folk har børn med rødehunde osv, så sender de dem også afsted så børnene kan få det mens de er små - så er det overstået! Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 12, 2011 :( Det er jeg ked af at høre. Jeg håber at det går godt og at der ikke sker noget med barnet. Jeg er desværre ikke helt så optimistisk da en pige mistede i uge 18 i min terminsgruppe, pga det. Jeg kan faktisk ikke forstå hvorfor man ikke automatisk bliver tjekket for det når man bliver gravid og hvis jeg bliver gravid med donoræg,så VIL jeg tjekkes for det. Jeg synes det var meget egoistisk af den måde og kun uvidenhed kan undskylde det. Jeg krydser fingre for dig :kram2 :kram2 :kram2 Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 12, 2011 Stoooort kram først :kram Jeg har hørt at det kun er i meget meget få tilfælde at smitten går videre til barnet!! Og hvis smitten går videre til barnet, er det kun i meget få tilfælde barnet dør af det.. Så selvom det er svært, så prøv at nyd din graviditet - for selvfølgelig sker det ikke for dig.. :kram Det her er også det jeg har hørt og at det først er her de senere år de har fundet ud af, at det ikke er så farligt som man troede engang. Håber virkelig de bedste for jer og håber hende moren til Barnet med udslæt for at vide hvad hun er skyld i.. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 12, 2011 :( Det er jeg ked af at høre. Jeg håber at det går godt og at der ikke sker noget med barnet. Jeg er desværre ikke helt så optimistisk da en pige mistede i uge 18 i min terminsgruppe, pga det. Jeg kan faktisk ikke forstå hvorfor man ikke automatisk bliver tjekket for det når man bliver gravid og hvis jeg bliver gravid med donoræg,så VIL jeg tjekkes for det. Jeg blev tjekket for det helt automatisk, det er nok forskelligt så... Jeg synes det var meget egoistisk af den måde og kun uvidenhed kan undskylde det. Jeg krydser fingre for dig :kram2 :kram2 :kram2 Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 12, 2011 :( Det er jeg ked af at høre. Jeg håber at det går godt og at der ikke sker noget med barnet. Jeg er desværre ikke helt så optimistisk da en pige mistede i uge 18 i min terminsgruppe, pga det. Jeg kan faktisk ikke forstå hvorfor man ikke automatisk bliver tjekket for det når man bliver gravid og hvis jeg bliver gravid med donoræg,så VIL jeg tjekkes for det. Jeg synes det var meget egoistisk af den måde og kun uvidenhed kan undskylde det. Jeg krydser fingre for dig :kram2 :kram2 :kram2 Man tjekker også for det som en del af graviditets prøverne, (eller, det går vi i hvert fald i "min" klinik) - men man kan ikke feks vaccinere mod det, så det har ingen konsekvens jo at vide om man har haft det (udover at man kan kan holde sig væk frabørn men VED er smittet), især set i lyset af at man kan blive smittet i bussen på vej hjem eller andre steder med mange mennesker, især voksne har stort set ingen symptomer og ved derfor ofte ikke de har har det og alligevel smitte, så den er er virkelig svær at gardere sig imod desværre Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 12, 2011 Jeg er blevet fulgt med scanninger i min første graviditet, da jeg også havde fået lussingesyge i starten af graviditeten.. Jeg læste meget om det og risikoen skulle (som andre skriver) ikke være så stor for at smitte baby.. Og Lauge har det heldigvis godt i dag :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 12, 2011 :kram :kram2 :kram :kram2 :kram :kram2 :kram :kram2 :kram :kram2 Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 12, 2011 Kan godt forstå, at du er bekymret :kram Og hvor er det hensynsløst og synd for barnet, at blive slæbt med når det er sygt :( Håber på det bedste for dig :kram2 Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 12, 2011 Sikke en situation :( Jeg håber på det bedste for dig og din lille baby i maven. :kram2 :kram2 :kram2 Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 13, 2011 Til hende der havde barnet med's forsvar.. Så er det jo rent logisk tænkt, faktisk godt at få "folk" smittet.. Så er det overstået... Hun vidste jo ikke der var en gravid med.. Man bliver jo ikke SYG af lussingesyge.. Man skal ikke engang holde barnet hjemme fra skole.. Så tror simpelthen bare ikke hun har tænkt over at der kunne være en gravid til festen. For havde hun fået det at vide, havde hun nok heller ikke taget barnet med jo.. Og det er ikke for at være ond, for det er ikke nogen skyld.. Men det er altså heller ikke hendes skyld.. det er lidt som når vi holder byfest i byen, hvis folk har børn med rødehunde osv, så sender de dem også afsted så børnene kan få det mens de er små - så er det overstået! Det er muligt, at hun ikke har gjort det af ond mening, men det er jo ikke forbudt at tænke sig om. Når man selv har et barn, må man vel også vide at det er farligt med lussingesyge for kvinder, som er tidligt i deres graviditet. De fleste skilter jo ikke ligefrem med, at de er gravide før efter NF scanning, så det er efter min mening bedre at være på den sikre side og lade barnet blive hjemme. Generelt synes jeg, at mange mennesker tager et misforstået hensyn, når de tager på arbejde/til fest, selvom de er syge. Ingen er uundværlige, og det er altså rimeligt irriterende at blive syg, bare fordi andre ikke kan holde sig hjemme. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 13, 2011 Håber virkelig din historie får en lykkelig ende.. :kram2 Synes også folk tager for let på sygdomme og slæber sig selv og børn med til ting hvor de skulle blive hjemme. Jeg havde til Nadjas barnedåb en ubehagelig snak med en kusine (ikke tæt) at jeg ikke ville have de skulle komme alligevel fordi jeg havde læst på facebook at begge hendes børn var snottet og havde mellemøresbetændelse.. HUn sagde direkte til mig at da det var ved at blive bedre så de ville komme - hvor jeg måtte bede dem blive hjemme hvis de stadig var syge.. synes faktisk det var ubehageligt og det endte med hele hendes familie ikke kom fordi de var sure, men helt ærlig der var mange børn med til festen- hvorfor skal de smittes ? Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 14, 2011 Tusind tak for alle søde ord og :kram - det er faktisk en stor trøst! Mange hilsner Solskin P.S. De en del af jer nævner festen, så vil jeg da lige tilføje, at det faktisk var en barnedåb for et meget for tidligt født barn, en anden af gæsterne var et 2 årigt barn med nedsat immunforsvar og vi var vist omkring 5 gravide - og moren med det lussingesyge barn var skam ikke den eneste. Derudover var der 2 ekstremt snottede børn og et barn med skoldkopper. Jo mere jeg går og tænker over det, jo mere råddent og hensynsløst synes jeg egentlig det er, at rende på job og til fest når man er syg og smitte andre. Især som gravid eller med nedsat immunforsvar eller kronisk sygdom (eller nær pårørende til een af disse grupper) er man jo vildt udsat og det der "bare" er 3-4 dages sygdom for en ellers rask kan jo være døden for et sart barn med lavt immunforsvar og dårlige lunger. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 14, 2011 Det er godt nok egoistisk af hende, alligevel at "slæbe" barnet med <_< :kram2 Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 14, 2011 Tusind tak for alle søde ord og :kram - det er faktisk en stor trøst! Mange hilsner Solskin P.S. De en del af jer nævner festen, så vil jeg da lige tilføje, at det faktisk var en barnedåb for et meget for tidligt født barn, en anden af gæsterne var et 2 årigt barn med nedsat immunforsvar og vi var vist omkring 5 gravide - og moren med det lussingesyge barn var skam ikke den eneste. Derudover var der 2 ekstremt snottede børn og et barn med skoldkopper. Jo mere jeg går og tænker over det, jo mere råddent og hensynsløst synes jeg egentlig det er, at rende på job og til fest når man er syg og smitte andre. Især som gravid eller med nedsat immunforsvar eller kronisk sygdom (eller nær pårørende til een af disse grupper) er man jo vildt udsat og det der "bare" er 3-4 dages sygdom for en ellers rask kan jo være døden for et sart barn med lavt immunforsvar og dårlige lunger. Jeg er fuldstændig chokeret over det du skriver og jeg er helt enig med dig i, at det er uansvarligt af alle de her mennesker. Håber stadig på det bedste for dig og spiren! Stort kram fra mig :kram Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 14, 2011 Tusind tak for alle søde ord og :kram - det er faktisk en stor trøst! Mange hilsner Solskin P.S. De en del af jer nævner festen, så vil jeg da lige tilføje, at det faktisk var en barnedåb for et meget for tidligt født barn, en anden af gæsterne var et 2 årigt barn med nedsat immunforsvar og vi var vist omkring 5 gravide - og moren med det lussingesyge barn var skam ikke den eneste. Derudover var der 2 ekstremt snottede børn og et barn med skoldkopper. Jo mere jeg går og tænker over det, jo mere råddent og hensynsløst synes jeg egentlig det er, at rende på job og til fest når man er syg og smitte andre. Især som gravid eller med nedsat immunforsvar eller kronisk sygdom (eller nær pårørende til een af disse grupper) er man jo vildt udsat og det der "bare" er 3-4 dages sygdom for en ellers rask kan jo være døden for et sart barn med lavt immunforsvar og dårlige lunger. Sikke da en selvoptaget hensynsløs ko :blink Husk lige at kontakte de andre fra festen der var gravide. De har krav på at vide de har været udsat for lussingesyge. Jeg havde desuden også kontaktet værten og forklaret hende situationen. Måske hun har kendskab til hvis der skulle være flere der var gravide men ikke havde offentliggjort det endnu. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 24, 2011 Hej Da jeg var gravid med min yngste pige, fik jeg også lussingesyge. Jeg var ikke ret langt henne, og gik fuldstændig i panik, indtil jeg fik talt med chefjordmoderen på glostrup sygehus. Der er 97 procents chance for at der ikke sker noget med bebsen, og focuser på det. Jeg gik til ekstra scamninger hver 14. dag. Og i dag har jeg en dejlig sund og rask pige på snart 3 år. Der er ting man kan gøre, hvis man tilhører de sidste 3 procent, men jeg valgte at focusere på de 97 procent. Kram og tanker Anna Del dette indlæg Link to post Share on other sites