Nitzen1987

Engelsk i 1. klasse i folkeskolen

69 indlæg i dette emne

Jeg synes det er en blændende idé helt at droppe kristendomskundskab og så indføre engelsk og IT i 1.klasse stedet for. Synes det er så oldnordisk i det hele taget at undervise i religion, kom nu ind i 2011! Kan man ikke blande religionsundervisningen ind i historietimen? 2 lede fluer med et smæk ;)

Del dette indlæg

Jeg synes det er en blændende idé helt at droppe kristendomskundskab og så indføre engelsk og IT i 1.klasse stedet for. Synes det er så oldnordisk i det hele taget at undervise i religion, kom nu ind i 2011! Kan man ikke blande religionsundervisningen ind i historietimen? 2 lede fluer med et smæk ;)

Tror slet ikke man underviser i IT mere - det er nemlig en del af de andre fag :) Altså i matematik skal eleverne lære regneark osv og i dansk skal de lære word og layout og tegneprogrammer..

Mine elever i 1. klasse er i hvert fald godt fremme med IT, men det er så også en af skolens profilområder - vi har også så hele skolen kan bruge computere på samme tid :) Hvilket er FANTASTISK - vi har også smartboards i alle klasser, igen FANTASTISK..

Ved os har vi samlet historie, religion, natur/teknik og billedekunst til ET fag - kaldet TEMA.. :) Derved kan man få mere ud af fagene - eksempelvis har vi et storyline forløb omkring naturkatastrofer, hvor eleverne maler vulkaner, jordskælv osv.. Så jeg er helt enig i at man burde slå nogle fag sammen - det kan give meget til alle fagene, endda selvom man skærer en time af - og du har ret.. Der kunne den ene engelsktime jo fx kommer ind :) Men igen, så er jeg bare ikke overbevist om at det lige er DET jeg ville bruge den time på...

Del dette indlæg

Annonce ♥

:lol :lol Som du kan sige det :lol :lol

Det der generer mig mest er, at det hedder kristendomslære. Hvorfor *anden skal det hedde kristendom? De kunne i det mindste omdøbe det til religionslære, og så rent faktisk forsøge at fortælle om andre en Gud og Jesus. Åh, hvor er man dog træt af herhjemme, at knægten kommer og siger at gud har skabt verden fordi det siger Majbrit <_< Jeg synes det er indoktrinering. Men nu er vi jo heller ikke særlig glade for herhjemme, at der er nogen der skal fortælle vores børn, hvordan verden er skabt, bare fordi "det siger de i kristendom" :rolleyes

Del dette indlæg

Annonce ♥

Lyder fedt Banshee :) at næsby har IT i hovedfagene, super. Så vil jeg foreslå at børnene bliver undervist i iværksætteri - Skatteregler - økonomi - så de ved hvad det er og er rustet til når de går ud af skolen. Altså de skal ikke ha det fra 1.kl men måske 2.? ;) Haha!

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det der generer mig mest er, at det hedder kristendomslære. Hvorfor *anden skal det hedde kristendom? De kunne i det mindste omdøbe det til religionslære, og så rent faktisk forsøge at fortælle om andre en Gud og Jesus. Åh, hvor er man dog træt af herhjemme, at knægten kommer og siger at gud har skabt verden fordi det siger Majbrit <_< Jeg synes det er indoktrinering. Men nu er vi jo heller ikke særlig glade for herhjemme, at der er nogen der skal fortælle vores børn, hvordan verden er skabt, bare fordi "det siger de i kristendom" :rolleyes

Enig! De ber fadervor hver morgen på min drengs friskole som er grundtvig-koldsk...plejer at sige til ham han ikke behøver sige fadervor medmindre han vil.... :rolleyes

Del dette indlæg

Annonce ♥

Lyder fedt Banshee :) at næsby har IT i hovedfagene, super. Så vil jeg foreslå at børnene bliver undervist i iværksætteri - Skatteregler - økonomi - så de ved hvad det er og er rustet til når de går ud af skolen. Altså de skal ikke ha det fra 1.kl men måske 2.? ;) Haha!

Næsby? Jeg forstår slet ikke hvad du har skrevet, men har også øjenbetændelse, så ved ikke om jeg bare har skrevet noget forkert eller hvad hehe...

Mit sådan.. "problem" i det her er HVORFOR det lige skal være engelsk.. Altså.. I dag er vi da så gode til engelsk når vi går ud af folkeskolen? Er det fordi man bliver bedre, hvis man har engelsk tidligere? Eller er det fordi børnene så kan engelsk tidligere? Jeg finder det nemlig ikke nødvendigt at børn i 1-2-3-4 klasse kan tale flydende engelsk :rolleyes Det mener jeg ikke skal være noget den DANSKE FOLKESKOLE skal sætte som en værdi - selvfølgelig er det vigtigt man bliver god til engelsk, men.. Vi BLIVER jo gode i folkeskolen :)

2 timers kristendom om ugen i 1 klasse synes jeg godt nok også er voldsomt.. Min 1. klasse har 6 timers tema (Det er som sagt natur/teknik, billedekunst, kristendom, historie).. Men de har så 3 idrætstimer og 1 motoriktime :)

Vores elever har lige været til samtale, og ingen mener de lærer for lidt - men 1. klasse har også kunnet læse siden før jul, og de er også langt foran i matematik - så det er måske fordi vi kører dem lidt hårdt at de er smadret efter en dag ;) Masser og masser af læring på alle tænkelige måder :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Enig! De ber fadervor hver morgen på min drengs friskole som er grundtvig-koldsk...plejer at sige til ham han ikke behøver sige fadervor medmindre han vil.... :rolleyes

Du kunne jo vælge en skole som har de samme værdier som dig :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Du kunne jo vælge en skole som har de samme værdier som dig :)

Det findes desværre ikke her i Jylland, medmindre jeg åbner min egen :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det findes desværre ikke her i Jylland, medmindre jeg åbner min egen :)

Jamen så åbner du bare din egen, og skrotter kristendom og historie helt og får engelsk fra første klasse.. :loveshower Ej, måske det ikke er så godt i længden alligevel hehe...

I skive har de en FANTASTISK friskole :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Og jeg har også hørt utrolig meget positivt om Uhre friskole :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg er helt enig :) Netop derfor er jeg glad for vi kører kristendom sammen med historie og natur/teknik :) Min 4.-5.6. klasse har lige haft først om skabelsesberetninger (alle mulige fra hele verden), og derefter har de haft om evolution og big bang.. Til sidst havde vi en lang debat i klassen om hvilken betydning det havde og hvad det betød at "tro" på noget.. Det har gjort at alle mine elever i de klasse, faktisk har deres helt egen holdning til hvordan verden er skabt - nogle har endda blandet en masse sammen og skabt deres helt egen mening hehe :) Men jeg synes det er vigtigt at børn lærer at der er forskellige meninger og holdninger til religion og videnskab, og at alle skal have lov at TRO på hvad de har lyst til :)

Ingen bør tinges til at tro noget :) Et stort hurra, for at sammenlæse forskellige fag - det gør det nemlig muligt i stor grad :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Og jeg har også hørt utrolig meget positivt om Uhre friskole :)

Tror da du sku ha spidset øre i geografi hvis du tror Skive og Uhre ligger her i nærområdet :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Tror da du sku ha spidset øre i geografi hvis du tror Skive og Uhre ligger her i nærområdet :)

Har ingen ide om hvor du bor hehe :) Andet end at der står midtjylland :rolleyes Og det er lige de to friskoler jeg kender i "midtjylland" hehe :D

Del dette indlæg

Annonce ♥

netop pga alle de ting der står skrevet i denne tråd kunne jeg aldrig drømme om at sætte mine børn på en kommunal skole. de går på en friskole i o kl og har engelsk 2 timer om ugen. det med engelsk fra 0kl var en af grundende til at vi valgte den skole.

jeg synes folkeskolerne skulle tage og uppe sig lidt og se på verden som den ser ud idag, verden er blevet mindre og man kan ikke klare sig uden engelsk idag hvorfor så ikke få det ind gennem sjov og leg så tidligt som muligt. det er jo ikke fordi ungerne skal sidde og terpe engelske verber og grammatik i 1kl de lærer nogle få ord, at tælle og et par engelske sanglege og hvad skade kan det dog gøre?

Del dette indlæg

Annonce ♥

Oh well :rolleyes når alt kommer til alt så er du stadig temmelig alene med din holdning ;)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Nu er det jo heller ikke meningen vi allesammen skal være enige :D Og heldigvis er der jo delte meninger, det er jo den måde vi allesammen udvikler os på :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det er bare fint for mig, det ville være super, lad dem endelig få det printet ind før det bliver svære :)

Herhjemme synes ungerne det er så sjovt når vi taler et andet sprog, ungerne er super god med udtalelsen når man sidder og snakker f.eks engelsk eller fransk med dem, og de nyder det :)

Bare det at tælle til 10 på et andet sprog er rigtig sjovt, så tror måske også at ungerne ville have nemmere ved det når de nu synes det er sjovt ;)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Nu er det jo heller ikke meningen vi allesammen skal være enige :D Og heldigvis er der jo delte meninger, det er jo den måde vi allesammen udvikler os på :)

Præcis :) har du læst Lukajs indlæg? Hun har også personlig erfaringer med engelsk tidligt i skolen.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Præcis :) har du læst Lukajs indlæg? Hun har også personlig erfaringer med engelsk tidligt i skolen.

Ja, men personlige erfaringer er bare ikke argument nok for at indfører det.. Der skal noget forskning og noget til :) :rolleyes

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ja, men personlige erfaringer er bare ikke argument nok for at indfører det.. Der skal noget forskning og noget til :) :rolleyes

LOL...jamen så må vi håbe politikerne udfører noget forskning og noget...

Del dette indlæg

Annonce ♥

LOL...jamen så må vi håbe politikerne udfører noget forskning og noget...

Ja heldigvis sker det jo engang i mellem :)

Du må heller ikke misforstå mig - jeg synes bestemt det kunne være en god ide, hvis man ved det på længere sigt kan have en gavnlig virkning - altså hvis børnene på længere sigt bliver bedre, så er jeg også for.. Men hvis det "bare" er fordi de kan lære engelsk tidligere, og ikke fordi de bliver dygtigere i folkeskolen på længere sigt, så er der ingen mening i det..

Del dette indlæg

Annonce ♥

Altså, når man nu har supergode erfaringer med engelsk fra 1.klasse i Norge, og det maltraktere ikke børnene, heller ikke min søn det år han havde engelsk deroppe, hvorfor kan danske børn så ikke også have engelsk fra 1.klasse? De norske børn er ikke gjort af et specielt stof....og i Norge har man ikke børnehaveklasse, så det er direkte ind og lær, ikke noget fjumreår. Det er der rigeligt af i børnehaverne.

I England starter børnene i skole når de er 3 år gamle....børn er jo videbegærlige, så jeg synes det er et enormt positivt tiltag.

Som jeg ser min egen søn og hans skolegang, så har han alt for få timers undervisning om ugen. Det er kun 2 dage om ugen han har undervisning til kl 14, 2 dage har han fri kl 13 og 1 dag kl 12....og han går i 4.klasse!! Jeg synes det er skræmmende!

Og så siger min erfaring med børnehavebørn mig også at de kan MANGE flere engelske ord end vi kunne i den alder, netop pga den teknologiske udvikling som de er en del af. Så jo tak, gerne øgning fremfor begrænsning :)

Jeg er meget enig med Mettemor, dog går min dreng kun i 2 klasse, men jeg syntes også at en skoledag på kun 5 timer er alt for lidt. Han har fri kl 12.40 hver dag, og jeg så gerne at det var kl 8-14.

Ang Engelsk, så jow for søren, og gerne i børnehaveklassen, jo før jo bedere...det er jeg sikker på de godt kan rumme, det ved jeg mit barn godt ville kunne, uden problemer :yay

Så jeg går klart ind for flere timer i skolen, og gerne Engelsk fra 1 klasse :yiepie

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg synes, det er mere nødvendigt for tyskfaget, at det kommer længere ned. Der er der i hvert en hel del at hente, i stedet for at de skal starte med det fag, når de er blevet pub-børn. Der er ikke mange, der tænker over det, men kravene til tysk er stort set de samme som til engelskfaget, hvor tysk kun har 3 år til at nå de mål!

Jeg mener så at Tysk er fuldstændig overflødig, og forstår slet ikke hvorfor de skal have det i skolen :huh Man skal da fokusere på de sprog der kan bruges til noget rundt omkring i verden og ikke kun i 1 land, det kunne fx. være spansk...eller hva med arabisk som mange taler i vores eget land ?

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg mener så at Tysk er fuldstændig overflødig, og forstår slet ikke hvorfor de skal have det i skolen :huh Man skal da fokusere på de sprog der kan bruges til noget rundt omkring i verden og ikke kun i 1 land, det kunne fx. være spansk...eller hva med arabisk som mange taler i vores eget land ?

Også enig her....forstår heller ikke pointen med tysk! Engelsk som 2.sprog efter dansk, og så spansk og fransk....

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg vil så nok mene at fransk burde være mere vigtigt end arabisk som jeg bestemt ikke ville have et behov for at mine børn skulle lære, hvis de ikke kan dansk når de bor her, jamen så er de jo nok ikke intresserede i at kommunikerer med danskere ( og nej jeg er ikke racist ) ;)

Del dette indlæg

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

LOG IND HER