Guest

øget risko for abort, når man har nattevagter?

8 indlæg i dette emne

Er der nogen der ved om man egentlig har øget risiko for abort, når man har nattevagter??

Jeg har skiftende arbejdstider og ca. hver 14 (+/-). dag er der en nattevagt for mit vedkommende.

Del dette indlæg

Jeg har godt nok også læst det der et sted, men tror altså ikke det er noget du skal være nervøs for og specielt ikke når det kun er hver 14. dag ca.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg ved ikke noget fagligt om det, men hvorfor skulle der være det? Altså tænker bare hvad begrundelsen skulle være? Under alle omstændigheder ville jeg ikke være nervøs, når det kun er hver 14. dag :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg tror ikke der er den store risiko når det kun er en enkelt en gang imellem :)

Hvis det derimod var flere nætter i træk og regelmæssigt, tror jeg godt det kunne have en lille betydning, uden at have nogen beviser eller noget. Det har næsten også lige været oppe at dem der har faste nattevagter at det påvirke deres helbred i negativ retning. Det kunne jeg også godt forstille mig, da det jo er en belastning for kroppen at være vågen om natten og du får ikke det sollys kroppen har brug for.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Nattevagter har øget risiko for at abortere og for at udvikle kræft.

Som fast nattevagt øges abortrisikoen med næsten det dobbelte. Hvis det kun er en enkelt vagt i ny og næ er der vist ikke større abortrisiko end ellers så vidt jeg kan læse mig frem til.

http://www.baby.dk/videnom/4p276/graviditet-job.aspx

http://www.ugeskriftet.dk/portal/page/portal/LAEGERDK/UGESKRIFT_FOR_LAEGER/Artikelvisning?pUrl=/UGESKRIFT_FOR_LAEGER/TIDLIGERE_NUMRE/2006/UFL_EKCMA_2006_17/UFL_EKCMA_2006_17_49523

Grunden til at nattevagter er i risiko for kræft:

Natarbejde igennem mange år øger risikoen for kræft. Den forøgede kræftrisiko skyldes den kunstige belysning, som natarbejde foregår i. Lys hæmmer kroppens produktion af hormonet melatonin, som har en beskyttende effekt mod kræft. Hormonet dannes om aftenen og om natten, når det er mørkt. Natarbejde i kunstigt lys forstyrrer kroppens naturlige døgnrytme og dermed produktionen af melatonin.

Del dette indlæg

Annonce ♥

som de andre siger, så tror jeg heller ikke, at det har den store betydning, når det kun er hver 14´s dag. Havde du været fast nattevagt, så tror jeg der havde været problemer...

Del dette indlæg

Annonce ♥

Interessant emne :help

Jeg har jævnligt nattevagter, men skal ikke holde mig vågen hele natten...kun hvis jeg bliver kaldt ud til noget. Jeg har helt normal arbejdsdage lige før og efter vagterne. Det er mere hårdt nu end det var før jeg blev gravid, når jeg skal ud at køre om natten...

Jeg tror ikke at risikoen for abort er større af den grund, men det er hårdt for den egne krop, at man ikke får sin søvn som man skal...

:kram2

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hilde: sådan er det også her - vores vagter kan godt kaldes sovevagter, for vi har lov til at gå ind og sove i nattevagterne, men ska så være til rådighed, når afdelingerne ringer. Det er meget forskelligt, hvor meget jeg laver i en nattevagt, men jeg har for det meste formået at få 2-3 timers søvn i løbet af vagten. Jeg har altid fri en dag efter nattevagten (dog ikk i weekenden), mens der kan være en dagvagt eller aftenvagt eller fridag inden nattevagten.

Men ja der er nok ikk så meget øget risiko for abort, når man ikke har faste nattevagter. Det var blot fordi at der blev snakket om det på jobbet, at få nogle år siden blev der snakket om at der måske ku være øget risiko og det fik mig til at tænke lidt.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

LOG IND HER