Guest

Mænd og barsel

25 indlæg i dette emne

Min mand og jeg har egentlig ikke rigtig snakket om hvor lang tid barsel han skal holde når den lille melder sin ankomst, da han formentlig kun vil have arbejde til den lille bliver født. Nu har hans arbejdsplads lige spurgt hvor længe han har tænkt sig at holde, og så kunne man lidt håbe på de overvejer at fastansætte ham og at han dermed skal til arbejdet igen efter baslen :glad (jeg tør næsten ikke håbe for meget på det, men jeg krydser alt hvad der krydses kan for at det er derfor de har spurgt...)

Det eneste jeg har sagt til manden er at jeg i hvert fald gerne vil have han går fra med det samme den lille kommer og så i hvert fald holder de 14 dage der.

Han snakker så om at han nok gerne vil have 14 dage mere, hvilket jeg synes kunne være rigtig hyggeligt og dejligt. Det vil sige han ville ende med at være hjemme en måned.

Hvor lang tid holdt din mand barsel? Brugte han barsel eller ferie efter de 14 dage?

Del dette indlæg

Hos os har Morten bestilt barsel i 14dage fra den dag hun kommer - efterfølgende tager han 14 dages ferie.

Hvis hun kommer nogenlunde til termin passer det også med at det er midt i industriferien.. og da Morten arbejder indenfor et område hvor de mere eller mindre stadig holder fast i at der er ret dødt i den periode får vi omkring 1 1/2 måned sammen når hun kommer :)

Derudover skal vi en tur til Berlin i september.. så der tager han også lige en 3-4 dage sammen med os :)

Jeg satser (lige nu..det kan ændre sig) på at skulle retur til arbejde efter 6 måneder - i den forbindelse kunne det også være rigtig fedt hvis Morten vil tage en måned eller 1 1/2 med hende alene, men det er han ikke helt overbevist om endnu :)

- tror han tænker økonomisk her.. Så det skal der regnes lidt på inden vi planlægger det :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Min mand holdte de 14 dage.. intet andet og det var ganske fint for os begge to :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hvis min datter kommer til termin, så passer det perfekt med at min mand kan tage de 14 dages barsel og derefter har han 6 ugers sommerferie!! :glad

Jeg satser på at holde 6-7 måneders fuld barsel og derefter vil jeg rigtig gerne hvis min mand og jeg kan dele ugen, så den ene arbejde 2 dage og den anden 3 dage indtil lillepigen skal i dagpleje. Så kommer jeg tidligere (og blidere) tilbage på arbejdsmarkedet og min mand kommer også til at få noget rigtig kvalitetstid med vores datter. Måske min mand tager nogle fulde uger selv tilsidst...

Økonomisk set, så tjener jeg noget mere end min mand og derfor passer det godt med han tager noget barsel i tilsidst. Dette er dog LANGT FRA den afgørende grund.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Min mand tog 14 dages barsel, men da Sebastian er født 13 december, røg vi ind i juleferien, så han var hjemme en uges tid ekstra, hvilket var dejligt :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ki og mig har delt vores barsel.

Jeg har derfor haft mange måneders barsel imens Ki passede firmaet :)

Jeg er super glad for, at jeg har tilbragt så meget tid sammen med lille Leo inden han kom i dagis.

Leo og mig har kyttet nogle helt specielle far/søn bånd. :loveshower

Del dette indlæg

Annonce ♥

Morten holdte 14 dage fra Lærke kom til verden, så var han på arbejde i 2 uger og så hjemme igen på ferie i 3 uger... Det var SKØNT! :loveshower

Del dette indlæg

Annonce ♥

Nikolaj havde 14 dages barsel og og 2 ugers ferie i forlængelse :) Det var rigtig skønt - jeg fik kejsersnit og måtte ikke en dyt de første 4 uger ;) Har holdt så senere 12 uger mere (da hun var ca. 8 måneder) sammen med mig ;)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Min mand holder først de 14 dage, når hun kommer, så 1 uge på arb og så en uge fri. Så har han 3 ugers sommerferie + 14 dages forældreorlov, en ekstra ting de får

på hans arb.

Til sidst har han så 12 uger med fuld løn, hvor vi de 4 uger vil gå hjemme sammen, passer med det bliver i december :) og så tager han de sidste 8 uger..

Vildt indviklet, men synes vi begge er ret priviligeret fra vores arbejdspladsers side :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Michael havde 3 ugers barsel da Christina blev født.

Resten delte vi 50/50 da Michaels arbejde gav ham fuld løn under barsel. Økonomien var dog ikke den afgørende faktor... Han ville rigtig gerne have chancen for at lære hende godt at kende fra start, så det syntes jeg helt klart at han skulle have muligheden for :)

Desuden var det sundt for mig at komme tilbage på arbejde igen efter det halve år.

Det var forresten også Michael der "indskolede" Christina i børnehaven, inden han startede på arbejde igen. Det fungerede super godt! :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Spændende at se de forskellige kombinationer mændene holder :)

Min mands arbejde har lige afgjort for os hvordan han kommer til at holde til at starte med.

Han er blevet tilbudt at hans kontrakt bliver forlænget til slutningen af september, dvs. 2 mdr. længere end den er nu. De vil så gerne have han kun holder de 14 dage til at starte med. Der er så en stilling ledig han kan søge samtidig, og hvis han får den, så kan han holde noget barsel senere.

Jeg synes det er dejligt at han har fået 2 mdr. ekstra på arbejdet, bare ærgerligt at han kun får 14 dages barsel og at det ikke blev fastansættelse.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Min mand har begge gange holdt 14 dages barsel. 1. gang startede hans barsel først fra vi kom hjem fra sygehuset, inden grund til at han skulle spilde 5 dags barsel mens jeg var på sygehuset. 2. gang startede hans barsel med det samme, da vi tog hjem 3½ time efter hun blev født.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Han havde 14 dage lige efter fødslen og skal desuden have de sidste 12 uger af vores samlede barsel. Og han får meget tid hjemme også inden, fordi han er lærer på en HHX. Han har haft færre timer i år, fordi han tager sit pædagogikum, og da han lige er færdig med den praktiske del af det, har han fri de timer, han ellers havde vejledning i den forbindelse, de sidste par uger, til der er læseferie for eleverne. Og derefter er det jo snart sommerferie, og når han skal i gang igen efter ferien, vil han godt nok have et almindeligt skema, som har flere undervisningstimer, end han har haft dette skoleår, men det er jo stadig langt mindre tid, han faktisk er hjemmefra, end hvad der er tilfældet for de fleste med fuldtidsarbejde.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Min mand holdt først 8 ugers barsel, derefter al sin ferie (5 uger) som han havde sparet op over året og derefter tog han 5 mdr's orlov (uden løn) - så godt 7 måneder alt i alt.

Mange hilsner

Solskin

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ki og mig har delt vores barsel.

Jeg har derfor haft mange måneders barsel imens Ki passede firmaet :)

Jeg er super glad for, at jeg har tilbragt så meget tid sammen med lille Leo inden han kom i dagis.

Leo og mig har kyttet nogle helt specielle far/søn bånd. :loveshower

Det er noglelunde det samme her :) Min mand har holdt de 14 dage, mens mit studie er fortsat..

Jeg begyndte på mit studie igen da Sofia var nyfødt.. Jeg gør det udelukkende for at blive hurtigere færdig, så vi undgår alt det SU halløj..

Fra på tirsdag er jeg hjemme ind til september, da jeg smutter på læseferie efter min skriftlige eksamen.. Mine eksamener foregår hjemme, så jeg holder barsel fra næste uge og frem til september :)

Når vi kommer dertil har jeg to dage på semi og de dage arbejder min mand hjemme, så vi deles også om barslen..

Jeg ved min mand er super glad for det og han har allerede nu fået et rigtig godt forhold til hende og de har allerede nu nogle tætte bånd :loveshower :loveshower

Jeg er rigtig glad for den løsning :balloon

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ved første barn holdt min mand først 14 dage lige efter fødslen, og 2 måneder da drengen var 10 måneder og fremtil et år :)

Ved andet barn holdt han 6 måneders barsel fra barnet var 2 måneder :) og 14 dage lige efter fødslen :loveshower :loveshower

Begge gange har vi holdt barsel sammen, og især de seks måneder sammen var fantastiske!

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi satser på at Søren tager de 14 dage umiddelbart efter fødslen. Jeg har 26 uger betalt barsel, så dem tager jeg selvfølgelig og inkl. 3 ugers ferie er det ca. 7 mdr. Derefter er det lidt usikkert hvad vi skal. Søren vil rigtig gerne tage noget barsel, men der er desværre ikke nogen betalt barsel til ham :( Vi tjener ca. lige meget og vil sikkert begge to gerne gå hjemme, så mon ikke vi deler det sidste, så jeg tager en måned eller 2 på dagpenge og bagefter ham. Det kommer også an på hvornår vi kan få en institutionsplads...

Jeg har også, som TiaK overvejet det med at starte på deltid, men ved ikke helt hvad mit arbejde ville sige til det... Heldigvis har vi da nogen måneder endnu at fundere over det i ;)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Min mand har haft ca 3-4 måneder + 14 dage efter fødslen, og jeg resten.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Han havde 3 uger da Carl lige var født og han tager yderligere 6 uger til sep. når jeg starter på arbejde.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Kristian havde 3 uger efter fødslen, og holder så en uges ferie i uge 24.... Vi savner ham sådan herhjemme :(

Del dette indlæg

Annonce ♥

Når vi kommer dertil tager min kæreste 14 dages barsel og så 14 dages ferie efterfølgende. Noget jeg har presset lidt på for at han skulle, så jeg ikke skal stå alene med det hele derhjemme fra starten af. Han er lidt af en arbejdsnarkoman, så det er stort at han vil tage 4 uger derhjemme sammen med mig og lillepigen. Glæder mig :loveshower

Del dette indlæg

Annonce ♥

Lars har planlagt 14 dages barsel lige efter fødslen, og vil så gerne holde 14 dages sommerferie lige efter, men han har lige fået nyt arbejde, så det er lidt svært... Jeg håber det lykkedes. Senere tager han måske lidt mere barsel, men det har vi ikke planlagt sikkert endnu.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Min mand har kun haft de 14 dages barsel lige efter fødslerne. Det passer både ham og mig fint!

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ved August tog min mand de første 14 dage og en uges ferie bagefter og gudske tak og lov for det jeg var totalt stresset over han faktisk arbejde og hans tlf ringede konstant og om eftermiddagen kom hans venner forbi så det blev til rigtig mange øller i den dejlige sol.

Jeg var sgu ved at eksplodere maks, men han vidste jo ikke hvad det ville sige at have et bette barn og det har vi godt nok talt meget om siden.

Denne gang tager jeg nok 7-8 mdr og går ned i tid for resten mande tager de 2 uger og noget afspassering og så må vi se hvad der sker denne gang. Jeg har ikke nogle forhåbninger udover at vi ikke skal have besøg i haven denne gang da det bliver i Oktober og der skal vel drikkes så mage bajer på tidspunkt :-)))))))))))

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ved første barn var min mand næsten lige startet i nyt job og havde meget travlt, så han ville ikke være bekendt at være væk i 14. Mens jeg var på sygehuset arbejdede han fra midt formiddag til ud på eftermiddagen. Da jeg kom hjem var han vist hjemme et par dage og det var den barsel.

Andet barn: Her holdt han 14 dages barsel lige efter fødslen og kort efter 2 ugers ferie (tror jeg nok)

Tredje barn til september: Her planlægger han 14 dages barsel fra fødslen.

Min mand har ikke haft lyst til at holde yderligere barsel og det har passet mig fint at gå hjemme indtil pigerne er startet i dagpleje.

Del dette indlæg

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

LOG IND HER