Oprettet April 27, 2011 min søns børnehave har lussingesyge. Så lederen har sagt at jeg skal snakke med lægen ang. det. Nu skal jeg til læge fredag, men ville bare høre... hvad er lussingesyge, og er det farligt fordi jeg er gravid? Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret April 27, 2011 Lussingesyge er en virussygdom i form af et udslæt der viser sig på kinderne. Hvis du ikke har haft den tidligere er der en MINDRE risiko for at du kan overføre den til fosteret. Der er ikke nogen form for behandling af sygdommen. Fandt lige en side på netdoktoren der forklare det HER Taget fra netdoktoren omkring hvis fosteret bliver smittet: Da virusset angriber de celler i knoglemarven, der producerer blod, kan lussingesyge give alvorlig blodmangel hos mennesker, som i forvejen har en blodsygdom. Det samme gælder for fostre. Hvis et foster smittes med lussingesyge via moderen, kan den alvorlige blodmangel medføre væskeophobninger, som i værste fald kan føre til at fostret dør. Gravide, som smittes med lussingesyge, har en risiko på cirka fem procent for at smitten overføres til fostret. Lussingesyge hos et foster kan føre til ufrivillig abort eller fosterdød, men det er vigtigt at understrege, at risikoen herfor er lille. Skulle et foster blive smittet med sygdommen og få alvorlig blodmangel, er det i visse situationer muligt at behandle fostret med blodtransfusion i livmoderen. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret April 27, 2011 Det er den sygdom, der også kaldes den femte børnesygdom. Da jeg arbejder i en vuggestue fik jeg taget en blodprøve ved første lægebesøg for at tjekke om jeg havde haft det. Det havde jeg heldigvis og så er der ingen fare. Men min læge sagde faktisk, at man ikke skal bekymre sig så meget om det som man mente før i tiden. Men kontakt hellere din læge for en sikkerheds skyld. Del dette indlæg Link to post Share on other sites