Annaperenna

Den første mad

11 indlæg i dette emne

Hej Tøser!

Nu er der ikke længe til at Carl skal have den første mad.. og jeg har læst og læst :)

I Danmark er der tradition for at starte med tynd grød/vælling (måske på flaske) og så gå over til grød/mos senere... Begge dele laves med egen modermælk/mme...

Jeg overvejer altså lidt at hoppe over tynd vælling (hirseflager, majsvælling etc.) og gå direkte til meget cremet kartoffelmos med f.eks. ærter.. Det står beskrevet i bogen fra apoteket at det er muligt - især da vællingen kun gives for at vænne barnet til skeen.. Vi leger allerede meget med skeen (han ligger og slikker og sutter på den) så den kender han godt..

Jeg syntes også det er lidt.... hmm, at skulle malke ud for at putte det i mos/grød da han jo får brystet ved siden af - ja, er godt klar over at det er for at gøre maden mere energitæt men det virker som en 'ny' opfindelse, især når jeg snakker med andre lidt ældre mødre... Jeg syntes det virker lidt naturstridigt at malke ud for at putte det i mos/grøden... Jeg gør det gerne, hvis det er bedst for MME skal han ikke have...

Hvad gjorde I og hvad er Jeres erfaring?

Tak :)

Anna

Del dette indlæg

Op :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Lærke fik heller ikke vælling/ tynd grød med ske, før vi startede op med alm. grød og frugtmos. Frugtmosen var mest interessant i starten, men grøden kunne også godt bruges efter lidt tid.

Jeg ville da forsøge at give Carl lidt mos (frugt eller kartoffel) med skeen, og se hvad han siger. Under alle omstændigheder skal han jo nok ikke have ske mad som et helt måltid til at starte med... Det tror jeg ikke hverken hans hoved eller mave er klar til. Men prøv dig frem...cheerleader3.gifcheerleader3.gif

Del dette indlæg

Annonce ♥

Mine fik kun vælling på flaske lige inden de skulle sove, så var de godt mætte og sov natten igennem. Af skemad fik de kartoffel med gulerodsmos rørt op med mme. Det er bedste at starte med grønsagsmos frem for frugtmos, da frugtmosen er mere sød end grønsagsmosen.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Super TAK tøser :) Jeg ville netop starte med grøntsager, en dag vi andre alligevel skal have kartoffelmos og så se, det er jo måske bare et par ske-fulde :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Victor startede med majsgrød, så der kan jeg ikke hjælpe dig. :)

Men jeg vil gøre dig opmærksom på, at hvis du putter MM i mosen/grøden, så pas på med mængden, jeg synes det blev så afsindigt tyndt meget hurtigere end med MME..

Har du forresten hørt om Baby Lead Weaning? Set i bakspejlet var det den metode vi skulle have brugt til Victor, og er faktisk mere eller mindre gået over til det nu. :) -Kort fortalt går det ud på at barnet selv styrer hvad det spiser, og at man springer grød/mos stadiet over.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Victor startede med majsgrød, så der kan jeg ikke hjælpe dig. :)

Men jeg vil gøre dig opmærksom på, at hvis du putter MM i mosen/grøden, så pas på med mængden, jeg synes det blev så afsindigt tyndt meget hurtigere end med MME..

Har du forresten hørt om Baby Lead Weaning? Set i bakspejlet var det den metode vi skulle have brugt til Victor, og er faktisk mere eller mindre gået over til det nu. :) -Kort fortalt går det ud på at barnet selv styrer hvad det spiser, og at man springer grød/mos stadiet over.

Spændende, kan du fortælle mere eller henvise til et sted jeg kan læse om det?

Vil det så sige at man undgår hele showet med at amme ud og putte det i maden?

Del dette indlæg

Annonce ♥

Isabella har heller ikke fået vælling. Hun kunne ganske simpelt ikke lide det ;)

Hun startede på grød, da hun var 3 måneder. Hun ville nemlig ikke have flaske, og jeg havde slet, slet ikke nok til hende. Hun ELSKEDE grøden, men også kartoffelmos, grønsagsmos osv. Hun fik en lille smule flaske indtil hun var 7 måneder- så var det helt slut. Hun spiste mad som os andre da hun var omkring de 7-8 måneder- godt nok meget skåret ud eller most. Men det har helt sikkert været den rigtige løsning- lidt som metoden Katrine skriver om- at lade dem spise hvad de "vil" :)

I dag har vi i øvrigt en pige, der med stor fornøjelse (og andres også) spiser hvad der er. Hun underholder som regel selskabet, men at sige "mmmmm" og "naaaaaaj" når der kommer mad :D I modsætning til flere af vores venners børn i samme alder, spiser hun meget, gerne og godt :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Spændende, kan du fortælle mere eller henvise til et sted jeg kan læse om det?

Vil det så sige at man undgår hele showet med at amme ud og putte det i maden?

Ja, man skal slet ikke malke ud osv. der tilbydes kun vand til måltiderne:)

Du kan læse om det her og her

En anden fordel ved det er, at man ikke på samme måde risikere at barnet får noget galt i halsen, da man ikke får proppet noget i deres mund som de ikke er klar på.

Derudover så styrer barnet 100% selv hvor meget mad det vil spise, så man tvinger det ikke til at spise mere end det selv har behov for. -I starten er det selvfølgelig kun et supplement til amningen, men stille og roligt spiser børnene mere og mere.

Del dette indlæg

Annonce ♥

baby-led weaning :lol Det er præcis det vi har gjort - men jeg anede ikke, at det havde et navn :lol

Vores søn har aldrig fået MME. Jeg har malket ud og ladet ham drikke modermælk af flaske da han var lille så far kunne passe ham og senere har han fået min mælk i en kop, men aldrig lavet grød og vællling af det. Han har bare fået mælk fra brystet og så en masse "friste-mad" som han har fået lov at sidde og undersøge og smage på. Det griser lidt, men vi lagde et stykke stof ud under hans stol som så bare kunne rystes/vaskes bagefter.

I begyndelsen fyldte vi 3 store (meget rene) glas med lufttæt låg, med mad til ham hver anden dag. Et med grov grøntsagsmos (fx 1 kartoffel og 1 gulerod), et med frugtmos (fx. 1 æble og en skefuld hindbær) og et med grød (fx ½ dl hirseflager med en skefuld blåbær), alle kogt til mos og tilsat 1 tsk økologisk olie af forskellig slags, og satte det på køl og så var der 3 forskellige ting at vælge i mellem i et par dage og super nemt at give ham noget lige når interessen er der eller tage et glas med på farten.

Efter den første tid fik han en "friste-tallerken" hver aften med forskellige dampede grøntsager, frugt, måske lidt kød og lidt stivelse (kartoffel, ris, pasta, brød). Især broccoli (start med den der har været frossen som er mere vandet), appelsin filet'er (med hinderne skåret fra), dampede grønne bønner, kogt kartoffel og gulerod.

Vi købte stort ind af økologisk frugt og grønt på frost når det var på tilbud og supplerede med frisk og det gjorde det vildt nemt at kunne tilbyde en lille bitte smule af en masse forskellig mad hver dag og lade ham selv finde ud af hvad han kunne lide, uden at skulle lave alt fra bunden hver dag. Af kød stegte vi en økologisk kylling, pillede kødet fra hinanden og frøs ned i små stykker, ligesom vi frøs tern af juleflæskestegen ned, så vi lige kunne tage en skefuld kød ud og dampe i en lille gryde, når vi syntes.

Af brød har vi holdt igen med hvedebrød. Indtil 1½ år havde kan kun fået mit hjemmebagte rugbrød uden kerner. Når han har haft ondt for tænder, har vi fulgt min 88 årige tantes råd og droppet bideringe og i stedet givet ham en rugbrødsskorpe at gnave i. Det har virket super!

Nu er han næsten 2 år og spiser alt og nyder måltidet meget. Vi har ham tit med til fester og på restaurant og han spiser det hele med stor fornøjelse og kan sidde rigtig længe ved bordet og hygge med sin mad.

- Det er i øvrigt kun her i skandinavien at man synes at børn ikke kan leve uden at få vælling og grød. I andre dele af verden bruger man slet ikke grød på samme måde, der er det i stedet grøntsagssupper og lignende man starter med...

Mange hilsner

Solskin

Del dette indlæg

Annonce ♥

Solskin, TAK for dit super indlæg!

I dag prøvede vi med kartoffelmos med ærter - det gik sååååååååååå godt! Han fik lidt efter middagsluren efter at have fået et bryst, han spist lidt og legede lidt med det. Efter eftermiddagsluren droppede jeg at give ham bryst men begyndte bare med mosen og tilsatte lidt timian og han slugte 8 skefulde og sank det fint og fik lidt vand fra kop for at skylle efter, HOLD NU OP hvor var det feeedt! Han åbnede munden SÅ flot for skeen og sad og grinede imens.. Igår fik han fingre i guaccamole ved middagsbordet ved et uheld, fyldt med hvidløg og han var VILD med det, derfor turde jeg godt putte lidt timian i idag :)

Jeg har købt en masse små plastbøtter, skoldet dem og frosset med kartoffelmos og lavet en pose med ærtemosen som vi så kan brække et stykke af - så kan vi krydre efter behov/lyst..

I næste uge vil jeg prøve kartoffel/jordskokke mos:) Jeg tror vi fortsætter med at tilbyde mos to gange om dagen og så ser vi :) Forhåbentlig kan vi om 1 mdr. give ham stykker af kogte grøntsager uden at skulle mose det og supplere med mos med spændende krydderier og fedtstof i ved siden af :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

LOG IND HER