Guest brun

Børns seksualitet er tabu

5 indlæg i dette emne

Hvad mener I om det? og hvad gør I som forældre?

Børns seksualitet er tabu

Hvad foregår der egentlig i børnehavens puderum, når de voksne ikke kigger.

Det kan måske få det til at løbe koldt ned af ryggen på mange forældre. Og det er helt forståeligt, siger Anna Louise Stevnhøj, der er en af forfatterne bag undersøgelsen 'Doktorleg i børnehaven'.

- Det er et lidt tabubelagt emne. Og det er sådan for rigtig mange forældre, hvad jeg virkelig godt kan forstå - at når man siger børn og seksualitet i samme sætning, så tænker de overgreb, siger hun til DR Nyheder.

Forældre og pædagoger er uenige

I undersøgelsen, der er støttet af FOA, svarer halvdelen af børnehavelederne, at de har oplevet episoder, hvor børnehavens holdning til børns seksuelle lege er i modstrid med forældrenes.

- Det fylder mere og mere, og der opstår konflikter mellem pædagogerne og forældrene, siger Anna Louise Stevnhøj:

- Der var en børnehaveleder, der svarede i undersøgelsen, at det kommer fuldstændig bag på forældrene, at børnene kan finde på at interesserer sig for deres kønsdele - og for hinandens.

For lidt oplysning

Det store problem er ifølge Anna Louise Stevnhøj, at der mangler viden på området.

- Der er ingen, der har vist, hvad danske børnehavebørn leger af doktorlege og andre seksuelle lege. Det har man aldrig undersøgt, noget af det sidste materiale, der er lavet på emnet stammer tilbage fra 1980'erne.

Doktorlegene er en helt almindelig del af børns udvikling og seksualitet, siger Anna Louise Stevnhøj. Men det er vigtigt at pædagoger og forældre ikke er bange for at tage emnet op.

- Det skal på dagsordenen, og det skal helst ske før, der kommer en konflikt - før der er en situation, der tilspidser sig, siger hun.

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2011/03/30/205845.htm

Del dette indlæg

Nu er det snart et år siden at min den store spurgte hvorfor jeg ingen tissemand havde, men har da prøvet at forklare ham det. Jeg synes det er en naturlig ting, at børn sætter spørgsmålstegn ved de ting der er anderledes end dem selv, lige som min søn der jo har en tissemand, men det havde jeg ikke....... og så spørger man da.

Jeg tænker tit, at doktorlegene starter som en doktorleg, men da de finder ud af at de ikke er ens, skal det da lige kigges nærmere på, sådan er børn, det er jo også lige før de kravler med myrerne i tuerne. Man skal ikke være bange for at tage sådan nogle emner op som forældre, det er så meget i medierne så hvorfor ikke bare gribe det, når man bliver spurgt om noget, eller ser/hører børnene snakke om det eller viser interesse for det, så på den måde får man stillet deres nysgerrighed.

Selvfølgelig på en sorber måde ;)

Jeg er ikke forskrækket over at skulle fortælle om sådan nogle ting og ser det ikke som tabu, men kun en naturlig interesse over forskelligheder.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg synes artiklen er meget rigtig.. Vi lever i et samfund hvor rigtig mange holder øje med pædagogerne, for tænk nu der sker noget seksuelt/overgreb og her er det især de mandlige pædagoger der er i fokus ( Og gud forbyde det skulle ske ) Vi har to vennepar hvor begge mænd har valgt at opsige deres stillinger da de er bange for, at blive mistænkt :( Og det er rigtig ærgeligt, for børnehaver/vuggestuer har også meget brug for mandlige pædagoger.. Nede i vores datters børnehave vil de heller end gerne have en madlig pædagog, men der er ikke en eneste der søger :(

Nå, men Mille har spurgt nogle gange hvordan hendes lillesøster egentlig er kommet ind i maven og hvordan hun selv er :rolleyes :rolleyes Hun spørger også ofte hvordan det kan være hun kun har en tissekone, når nu drengene har en tissemand, der er meget mere interessant..Jeg prøver her at forklare hende det på den måde hun nu forstår det.. Hun er trods alt kun 4 år, så der er ingen grund til endnu at involverer hende i den helt store seksualundervisning, men man kan sagtens forklare det på hendes niveau..

Jeg synes det er godt emnet bliver taget op, for det er nu engang sådan vi er og det hører med til vores natur, at vi "leger og piller" ved os selv eller hinanden :) Også i en tidlig alder

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg tænker mere på, om I synes, det er ok, at de "leger" på den måde i børnehaven? Selvfølgelig skal deres spørgsmål besvares, men der er også en grænse for, hvad der bør foregå uden at pædagogerne griber ind.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Linus går i skovbørnehave = meget tøj det meste af året, så der er det ikke så let at komme til at lege doktor ;)

I Xanders BH havde de i personalegruppen lavet regler for hvordan børnene måtte lege doktorlege, og der blev også snakket med børnene om det.

Så vidt jeg husker var reglerne:

- man må ikke putte noget i hullerne!! (pinde, fingre osv)

- man må kigge men ikke røre ved hinanden

- man skal gå ud af rummet hvis man ikke kan lide at være med (i den alder er det lettere at at få børn til at gå ud af en leg end at få de andre til at finde ud af om de overskrider grænser).

- døren skal være åben (så de voksne kan kigge ind uden børnene opdager det)

Ved at det var legalt at gøre så gjorde de fleste børn det. Tog bukserne ned, kiggede på hinanden - og så var det ikke spændende mere ift. biler, sandkasse, gynger osv.

Hvis man gør ting forbudt - så er det meget mere spændende.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

LOG IND HER