skruk

Kontanthjælpsloft

6 indlæg i dette emne

Betyder det, at det kun er folk på kontanthjælp, der bliver ramt? Ikke andre på offentlige ydelser? Og vil det have betydning for fx dækning af merudgifter?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg kan se rammer det modtagere af kontanthjælp, integrationsydelse og uddannelseshjælp (er det sidste mon det som før hed revaliderings ydelse?)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så vidt jeg kan se rammer det modtagere af kontanthjælp, integrationsydelse og uddannelseshjælp (er det sidste mon det som før hed revaliderings ydelse?)

Uddannelseshjælp er ikke det samme som revaliderings ydelse. Uddannelshjælp er på niveau med SU.

Revalidering og ressource forløb "går fri " for loftet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uddannelseshjælp er rettet mod unge under 30, og er en form for erstatning for kontanthjælp for den aldersgruppe. I stedet for at unge under 30 skal blive arbejdsparate, satses der på, at de skal blive uddannelsesparate, fordi erfaring viser, at de fleste ikke har en uddannelse. Formålet er altså ganske simpelt, at de skal have sådan en, sådan groft sat op :) Det kan jo være ganske svært for nogen, for alles omstændigheder er jo ikke ens :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det får betydning for boligsikring og særlig støtte.

Pointen i loftet er, at hvis man arbejder omkring 6 timer om ugen, så vil man "gå fri" af loftet, og dermed ikke blive reduceret i ydelse.

Der bliver ikke modregnet krone for krone, så der er en ekstra økonomisk gevinst ved at tage arbejde (jeg er ikke enig i reformen, men det er bare for at forklare hvordan det hænger sammen).

Nogen grupper er undtaget af reformen. Handicappede og andre svage grupper.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER