Barbamama

Boligstøtte-spørgsmål...

13 indlæg i dette emne

Hmm!

Min indkomst udgør pt 4180 (før skat) om ugen. Det er på ugebasis, fordi sådan er barselsdagpengene nu engang udbetalt, dvs. der er "gode måneder" og "mindre gode måneder". Det kender I sikkert :)

Da vi skulle søge boligstøtte skulle vi jo indtaste en indkomst. Jeg kan ikke huske, om det var pr år (4180 X 52 = 217360) eller pr måned (217360/12 = 18113).

Men her til april har det jo været en "god måned" med 5 uger, dvs en månedsindkomst på 20900. Jeg har derfor fået et brev fra udbetaling dk om, at jeg har fået for meget i boligstøtte, og at jeg derfor bliver trukket til maj.

Mit spørgsmål er så: Kan det virkelig værd rigtigt, at jeg skal ind og ændre og søgeboligstøtte på ny, hver eneste gang, der er en 5-ugers-indkomst og så tilbage igen ved 4-ugers?!

Hvad gør I andre?

(Jeg ender nok med at skulle kontakte udbetaling dk også, men jeg spørger lige her først, for jeg har mindre gode erfaringer med at ringe til dem :rolleyes)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nå, sorry, jeg var lige hurtig nok med tråden :blush Jeg endte alligevel med at ringe og snakkede med en flink og kvik medarbejder, der anbefalede, at jeg skrev min indkomst som 4 ugers periode og så "levede med" brev om for meget udbetalt boligstøtte, når der kom 5 ugers måneder :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er ret bøvlet med boligstøtte og svingende indkomst. Jeg retter i vores flere gange om året, men vi ender alligevel altid med at skulle betale tilbage. :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Argh :rolleyes Nå, måske man skal lave en lille "tilbagebetalingsopsparing" for en sikkerheds skyld :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er ret bøvlet med boligstøtte og svingende indkomst. Jeg retter i vores flere gange om året, men vi ender alligevel altid med at skulle betale tilbage. :rolleyes

Hvis de så har givet en for lidt, får man så også penge tilbage?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis de så har givet en for lidt, får man så også penge tilbage?

Nope.

Vi havde sidste år en ret stor huslejestigning samtidig med at C fik arbejde. Da det gik op for mig, at jeg ikke havde fået rettet i tallene, ringede jeg til dem, og forventede, at de 2 ting mere eller mindre udlignede hinanden. Men vi fik en efterregning, fordi vi ikke havde oplyst om indtægtsstigningen, men det var vores eget problem at vi ikke havde oplyst om huslejestigningen.

Indtægtsstigningen galt med tilbagevirkende kraft, mens huslejestigningen kun galt fremadrettet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nope.

Vi havde sidste år en ret stor huslejestigning samtidig med at C fik arbejde. Da det gik op for mig, at jeg ikke havde fået rettet i tallene, ringede jeg til dem, og forventede, at de 2 ting mere eller mindre udlignede hinanden. Men vi fik en efterregning, fordi vi ikke havde oplyst om indtægtsstigningen, men det var vores eget problem at vi ikke havde oplyst om huslejestigningen.

Indtægtsstigningen galt med tilbagevirkende kraft, mens huslejestigningen kun galt fremadrettet.

Det tror jeg, de har lavet om, for jeg fik at vide idag, at vi får ekstra støtte udbetalt i næste måned, fordi vi har justeret indtægten ned fra forrige måneder (sådan som de anbefalede, så det dækker over 4 uger istedet for 4 komma noget...). Jeg fik også at vide, at hun ikke kunne udbetale rettelsen for februar, fordi det var den første måned, vi havde fået støtte i, MEN at det så ville blive udbetalt/modregnet, når de lavede en årsopgørelse. Det var vist noget med, at de har lavet deres system om her fra januar 16.

Men jeg tør ikke lægge hovedet på blokken med det, jeg er selv temmelig forvirret :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De har netop lavet systemet om, og regner nu månedligt i stedet for årligt. Så nogle måneder kan man risikere at skulle af med penge, mens man andre måneder får mere. Det giver virkelig lidt mening, synes jeg :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan er det lige det hænger sammen nu?

Hvis man nu skriver at man tjener mere end man gør og derfor er "berettiget" til mere, regulerer det så også den vej selv? Eller er det kun hvis man har fået for meget udbetalt at de opkræver penge? :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har prøvet at få penge tilbage :) (eller rettere: at få ekstra udbetalt ved førstkommende udbetaling)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De får oplysningerne om indtægt fra skat nu og regner ud fra måned til måned. Vi fik fx for meget i april, da der kom feriepenge og sådan, og da april var gået, fik de regnet sig frem til det vi skulle have haft, og vi får så det mindre i juni.

For os er det meget rart på den måde, for vi har svingende indtægt, så vi kommer nemt til at få for meget. På den måde slipper vi for at få en regning :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De får oplysningerne om indtægt fra skat nu og regner ud fra måned til måned. Vi fik fx for meget i april, da der kom feriepenge og sådan, og da april var gået, fik de regnet sig frem til det vi skulle have haft, og vi får så det mindre i juni.

For os er det meget rart på den måde, for vi har svingende indtægt, så vi kommer nemt til at få for meget. På den måde slipper vi for at få en regning :)

Smart :)

Så jeg kan stole på at de faktisk selv indhenter oplysningerne? :) og skal ikke ind og rette hver måned?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Smart :)

Så jeg kan stole på at de faktisk selv indhenter oplysningerne? :) og skal ikke ind og rette hver måned?

Det er det, der står på borger.dk.

Men det er nok en god ide at holde øje med at de har et nogenlunde rigtigt tal.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER