MforMor

Baby-smalltalk III

5,350 indlæg i dette emne

Øh, hvad mener du med hold? :blink

At hvis man har lyst til og har det ok med at være væk fra baby 3-4 timer nogengange, så er man på 'de dårlige mødres hold'?

Jeg (og jeg tror GND er enig!) snakker overhovedet ikke om dårlige mødres hold!

Men at skrive 'når du har ammet så længe (9 mdr?) så bliver du træt af det' som en endegyldig sandhed, synes jeg er ukorrekt!

Og jeg tror at hvor nogle ammemødre føler sig presset ( :kram2 ) i at blive hjemme, tror jeg at nogle flaskemødre føler sig presset til at tage ud. Det tror jeg at jeg ville frygte, og jeg er glad for at blive beskyttet af amningen. Fx er vi inviteret til et bryllup og INGEN kan forstå at jeg har behov og lyst til at blive hjemme, men alle forstår at 'når ja, du skal jo amme Nohr'.

Det handler ikke om at være en god/dårlig mor! Det handler om at gøre det forskelligt!

Del dette indlæg

Jeg synes godt nok det et malplaceret at tale om hold <_< Det var slet ikke en snak om at få baby passet. Og jeg kan godt forstå, man kan blive ramt af nogle af de ting, der er skrevet. Kram til dig, Susanne :kram2

Det er pisse fedt, at der er flere der bestemt ikke føler sig hæmmede eller bundet pga amning. Sådan ville jeg gerne have haft det. Jeg gad godt, at amningen med Theodor ikke gjorde mig til et hadefuldt, modbydeligt jalousimonster bare fordi A havde MULIGHEDEN for at tage ud.

Men jeg synes det er total ufedt at ens behov og følelser skal anfægtes her. At man skal have smidt i hovedet, om 2-4 timer da ikke er nok. Jo jo, det er da nok. Men det var for mig drænende at det krævede planlægning op mod et døgn i forvejen pga udmalkning. Det var drænende, at når jeg endelig var ude, så kunne jeg gå helt i panik hvis min telefon havde forputtet sig i tasken - sæt nu jeg havde glemt den, og A stod med ulykkelig baby og ville have fat i mig. Og jrg kunne blive ved..

Jeg er sgu træt af bk.. Øv!

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg synes godt nok det et malplaceret at tale om hold <_< Det var slet ikke en snak om at få baby passet. Og jeg kan godt forstå, man kan blive ramt af nogle af de ting, der er skrevet. Kram til dig, Susanne :kram2

Det er pisse fedt, at der er flere der bestemt ikke føler sig hæmmede eller bundet pga amning. Sådan ville jeg gerne have haft det. Jeg gad godt, at amningen med Theodor ikke gjorde mig til et hadefuldt, modbydeligt jalousimonster bare fordi A havde MULIGHEDEN for at tage ud.

Men jeg synes det er total ufedt at ens behov og følelser skal anfægtes her. At man skal have smidt i hovedet, om 2-4 timer da ikke er nok. Jo jo, det er da nok. Men det var for mig drænende at det krævede planlægning op mod et døgn i forvejen pga udmalkning. Det var drænende, at når jeg endelig var ude, så kunne jeg gå helt i panik hvis min telefon havde forputtet sig i tasken - sæt nu jeg havde glemt den, og A stod med ulykkelig baby og ville have fat i mig. Og jrg kunne blive ved..

Åh, tak!!! :kiss

Det er præcis sådan jeg har (haft) det!

Med Anna gik amningen i stykker efter 3 måneder og jeg var dybt ulykkelig over det. Jeg ønskede et godt ammeforløb denne gang og det fik jeg (og det er jeg taknemmelig for!), men det har ikke været uden omkostninger på det personlige plan.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Åh... :unsure Jeg tror altså, at der bliver tolket lige rigeligt ned i udsagnene her, fordi det bare er og bliver sådan et ømt område... :unsure Jeg er egentlig ret sikker på, at der ikke er nogen her, der synes, at de andre er dårlige mødre. Man synes jo dig gerne/forhåbentlig, at ens egen facon er den bedste for ens egen familie.

Jeg kunne i øvrigt pt snildt og uden nogen opfordring eller pres bruge et døgn eller to heeeelt for mig selv :D Kors, hvor er jeg træt af at have ondt i ryggen, og af at være træt og virkeligt træt af at skulle nipses og nappes og kradses med små skarpe babynegle, have revet hår ud - og når jeg har tumlingevagten istedet, så risikerer jeg slag af tumlingen, hvis noget går ham imod (eller nips, nap og krads af skarpe tumingenegle). Når de endelig sover, så er der så min mand, der skal passes (han hverken bider eller kradser dog :rolleyes ). Jeg elsker dem alle tre, men lige et par dage til at restituere og går alene på toilettet ville være fantastisk :D

Del dette indlæg

Annonce ♥

Som jeg skiver så anfægter jeg ikke andres situationer ej eller ikke om det er nok med 2-4 timer, det må man selv om. Jeg skrev bare at jeg!!! Prøver at se det fra en positiv vinkel for mit eget liv om at jeg så har de der 3 timer feks fremfor at være ked af kun at have 3 timer. Men jeg forstår godt man vil have mere tid "ude" og ja så bliver det da træls.

Jeg er også træt af bk fordi man åbenbart ikke kan skrive om noget der virkede for en, med sidenotat om at det er en egen, personlige erfaring!, uden at folk bliver kede eller stødte!

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg er ked af hvis jeg støder nogen! Jeg troede jeg fik rettet ud, men tilsyneladende ikke.

Jeg melder mig ud af samtalen! Jeg er både træt og ked af, at det er et problem at jeg synes amning er skønt :(

Del dette indlæg

Annonce ♥

Måske er det bare det her hormon-fora der er lidt trættende! ;) Husk nu på at vi alle er trætte og sårbare og prøver vores bedste i en tid, hvor intet rigtigt er godt nok.

Jeg er både stor fan af at diskutere (ordentligt), og jeg er også Amme-failiure x halvanden. Det er et sårbart emne, som aaaaaalle har en holdning til. Jeg læser mig til en flok omsorgsfulde mødre herinde, med eller uden flasker.

BTW så kan jeg skrive under på at børn er mega-forskellige, og selvom begge mine unger hurtigt blev flaskebørn, har der været kæmpe forskel på hvor meget frihed jeg har fået ud af det.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ja, når man har flaskebarn kommer der hurtigt en forventning om, at så kan man få sagtens tage ud og efterlade ungen til hvem som helst. :blush

Jeg elsker, at vi et par gange har fået ham passet og har taget i biografen, og at jeg har kunnet bruge tre timer hos frisøren inden barnedåb. Men nu er vi inviteret til stor fest, og så ligger det meget i luften, at fordi han får flaske kan vi tage ud og slå os løs og få nogen til at overnatte her og tage ham. Og ja, det kan vi, men det har jeg ikke lyst til!

Jeg synes personligt ikke, at nogen her er dårlige mødre, og jeg er ked af, at min kommentar startede en lavine af sårede følelser. :kram2

Del dette indlæg

Annonce ♥

Og i øvrigt kan jeg egentlig godt forstå både dem, der elsker at amme og dem, der synes det er hårdt - min klagesang går på, at jeg aldrig fik valget. :(

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hold da op en forkert vending kan starte en masse! :unsure

Jeg mente egentlig bare at jeg ville gøre, og gør som stephie beskrev. Andet lå der ikke i det. Jeg ville sku aldrig skrive at nogen er dårlige mødre eller andet på grund af amning, eller mangel på samme. Der skal sku mere til. Skal nok se om jeg kan være frisk og veludhvilet næste jeg jeg smider en kommentar...

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hold da op en forkert vending kan starte en masse! :unsure

Jeg mente egentlig bare at jeg ville gøre, og gør som stephie beskrev. Andet lå der ikke i det. Jeg ville sku aldrig skrive at nogen er dårlige mødre eller andet på grund af amning, eller mangel på samme. Der skal sku mere til. Skal nok se om jeg kan være frisk og veludhvilet næste jeg jeg smider en kommentar...

:kiss

Jeg var også letpåvirkelig i dag... Jeg håber i nat og i morgen bliver bedre.

Også :kram2 til alle andre, der blev involveret. Jeg vender lidt stærkere tilbage i morgen.

Del dette indlæg

Annonce ♥

:kiss

Jeg var også letpåvirkelig i dag... Jeg håber i nat og i morgen bliver bedre.

Også :kram2 til alle andre, der blev involveret. Jeg vender lidt stærkere tilbage i morgen.

:kram2

Del dette indlæg

Annonce ♥

Uanset om man ammer eller giver sit barn flaske, så har man som menneske også nogle behov, som opstår på forskellige tidspunkter fra person til person og fra den ene mor til den anden. Vi handler allesammen ud fra, hvad der er bedst for vores børn og i nogen grad også for os selv - Og det er helt OK.

Jeg måtte selv meget pludseligt og nærmest fra den ene dag til den anden, lægge amningen på hylden, da den hverken "gavnede" mig eller min datter. Cirkel var frustreret og gal ved brystet, fordi vi måtte slås med ammebrikker, der faldt af og små brystvorter, der bare ikke ville stritte nok, som barnet kunne få fat uden. Samtidig fik Cirkel ikke nok mad igennem amningen og blev erklæret for lille og vi blev derfor bedt om at supplere med flaske, så hun kunne få taget på og få lidt sul på kroppen.

I starten var det en umådelig hård omstilling at gennemgå og jeg følte mig på mange måder forkert, fordi jeg ikke selv kunne give min datter mad via amningen. Da jeg ammede for sidste gang, havde jeg ikke besluttet at det blev den sidste gang, men tog først beslutningen i de efterfølgende timer.

For mig har det været så meget nemmere, at kunne tilbyde flaske fremfor bryst, da jeg alligevel var nødsaget til at bruge brikker, da jeg fra naturens side er udstyret med små flade brystvorter, der ikke giver meget fylde for at sige slet ingen i en sulten babys mund.

Jeg kan stadig godt blive lidt ramt på, om jeg måske ikke kæmpede nok for min amning:

- Jeg tog ikke på "ammekursus" i Gentofte, som ellers var svigermors helt store projekt.

- Jeg sad ikke i timevis med en skrigende, ulykkelig og sulten baby, mens jeg forsøgte at tvinge min anti strittende brystvorte frem, så min datter kunne få fat

Min mand og jeg så i fælleskab på vores datter og vurderede derfra, at flasken ville gavne hende mest muligt på alle områder. Dernæst så jeg på mit synderrevne bryst og besluttede at denne kamp ikke ville være det værd nogen af os i sidste ende, da det ikke var sikkert at den nogensinde ville lykkedes.

For mig og for Cirkel har det virkelig været den rigtige beslutning at gå over til flasken. Hun trives så meget bedre på flaske og måltiderne var ikke længere en kamp, men en hyggelig seance. Først mellem mig og Cirkel, så med far og datter og senere hen har vores familie og venner også givet flaske. Dét har fungeret for os, at flere har kunne give Cirkel mad og ikke haft samme afhængighed af mig, selvom jeg hjertens gerne er der for mit barn, når hun har behov for mig. Vi har som forældre vurderet, hvad der er godt for vores barn og hvor langt vi kan gå med hende ift. at andre giver hende mad og sidder med hende.

Cirkel er et nemt barn og søger altid kontakt til andre mennesker. Måske skyldes det, at vi siden hun var ganske lile har været åbne for, at andre har kunne holde hende og måske ikke. Uanset hvad, så har vi set på hende, som det lille fine menneske hun er og derfra vurderet, hvor meget vi som hendes nærmeste kan byde hende.

Jeg går ikke mere ud fordi jeg ikke ammer, men jeg nyder at muligheden er der, når behovet opstår. Det gjorde det for første gang for 14 dage siden, da Cirkel var 5 måneder gammel. Jeg tog hjemmefra en time inden hun blev puttet til nat, så hun har knapt opdaget, at jeg har været væk, da de ligeså ofte er hendes far, der putter om aftenen (inkl. flaske), som det er mig der putter. Jeg oplever (heldigvis) heller ikke, at andre kræver af mig, at jeg går mere ud bare fordi jeg har muligheden for det.

Jeg forstår virkelig godt de mødre der har brug for, at komme ud og være "sig selv" eller bare har behov for at løsne lidt på båndene af afhængigheden. Jeg har selv haft rigtig svært ved, at finde mig selv ordentligt i rollen som mor og jeg forsøger stadig, at affinde mig med at jeg for alvor at låst sammen med et andet menneske, som virkelig har brug for lige netop mig. Selvom man er blevet mor, så er man ikke kun mor - Man er stadig et menneske med behov og de behov og ønsker må og kan man handle på efter bedste evne og med øje for, hvad der er realistisk for en selv og ens barn.

På dårlige og sorte dage, kan jeg godt bebrejde mig selv, at tingene er blevet som de er blevet og at jeg måske bare var for egoistisk, fordi jeg så kampen ville være blevet for stor. Men på de gode dage husker jeg på, at jeg i dag står med en meget gladere baby og mæt baby, der nu har fået gode tykke og kysseindbydende kinder og skønne bløde lårbasser.
For mig betød min aften i byen for 14 dage siden, at jeg kom hjem og var fyldt op med fornyet overskud og lyst til at rense flaske, tørre gylp op, skifte lortebleer og alle de mindre inspirerende opgaver, som to-do listen for en mor på barsel byder på.

Vi vil gerne have et barn mere en dag og jeg er allerede nu splittet omkring min amning af barn nummer to. Flasken har været en nem løsning. Jeg var stolt af, at jeg kunne give min datter mad fra brystet de første 10 uger af hendes liv, men jeg ved ikke om jeg er klar til at tage de udfordringer op, som amningen betød for mig. Jeg er ikke skabt med perfekte ammebryster og jeg vil uden tvivl møde samme udfordringer igen, når den tid kommer, så er kampen med brikker og usamarbejdsvillige bryster det værd? Det ved jeg ikke, for det har i vores virkelighed været så meget nemmere med en flaske.

Jeg har nydt det, far har nydt det og Cirkel har fået det hun havde brug for, når hun ønskede og havde brug for det.

I et forum som dette, hvor snakken går så meget på følelser er det så nemt, at komme til at ramme andre, uden den reel set er hensigten. Vi har alle forskellige udgangspunkter og vores historier er aldrig helt ens og måske derfor fik jeg lyst til at dele min og komme med mit besyv for en sjælden gangs skyld, selvom debatten i bund og grund ikke gik på amme- vs. flaskemødre, så så jeg alligevel mig selv lidt i alle synspunkterne, selvom de var forskellige.
Jeg blev ramt lidt hist og her og endda helt uden, at debatten overhovedet var henvendt på mig. Det er sårbart at være mor og være på et forum med en masse andre mødre.

Del dette indlæg

Annonce ♥

.... Okay. Ovenstående blev meget langt. Jeg ville faktisk bare herind for at lufte mine problemer om min grød- og moslelskende baby, men synes ikke, at jeg bare lige kunne dumpe ind fra højre :huh

Cirkel har igennem den seneste uge skruet virkelig meget ned for sit indtag af MME. Hun vil simpelthen ikke spise op. Førhen spiste hun 5-6 flasker a 200 ml om dagen samtidig med at hun fik mos og grød - Grød om formiddagen og mos om aftenen. Nu lader det dog til, at damen er ved at miste interessen for sine flasker. Når vi tilbyder hende flasken spiser hun et par mundfulde eller på gode tidspunkter ca. 100 ml. Til gengæld er hun helt vild, når hun får sin grød os mos og spiser oftest helt op.

Jeg kan ikke få hende til at spise mere MME, men bør jeg allerede nu introducere hende for et tredje måltid? Det er i bund og grund kun rigtig dejligt, at hun eeelsker rigtig mad, men jeg synes bare overgangen fra ren flaske til mere skemad har været så kort. Vi begyndte da hun var 4,5 måned gammel med grød og det tog hun lynhurtigt til sig. Da hun var 5 måneder gammel begyndte vi på mos, som var et endnu større hit en grøden og nu er hun 5,5 måned gammel og virker på sin vis klar til mere.

Jeg er ikke bange for at hun er sulten, men jeg synes stadig at det er en meget markant ændring i hendes appetit.

Måske er det også bare 5. tiger der piller ved appetitten, men så ville hun vel for søren da ikke spise al sin skemad :chin:

Del dette indlæg

Annonce ♥

Når ens bryst er mega ømt og føles som da mælken løb til og baby ikke tømmer brystet så det fortsat er ømt efter spisning - hvad gør man så?

Jeg har så ondt og kan næsten ikke røre det :(

Del dette indlæg

Annonce ♥

Når ens bryst er mega ømt og føles som da mælken løb til og baby ikke tømmer brystet så det fortsat er ømt efter spisning - hvad gør man så?

Er det fordi det er overfyldt tror du?

Så hjælper det at malke lidt ud. Du kan fx gå i bad og lade det lune vand varme dit ømme bryst godt, så kan du sikkert sådan rimelig nemt presse lidt ud.

Du kan selvfølgelig også pumpe med en brystpumpe, men du skal passe på med ikke at øge produktionen.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Har du en brystpumpe? Jeg var nødt til at malke ud én gang i starten for at få tømt det ene bryst helt. Det var blevet en ond cirkel med overfyldt bryst, som hun ikke kunne tømme og som nåede at blive endnu mere overfyldt til næste gang osv.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Er det fordi det er overfyldt tror du?

Så hjælper det at malke lidt ud. Du kan fx gå i bad og lade det lune vand varme dit ømme bryst godt, så kan du sikkert sådan rimelig nemt presse lidt ud.

Du kan selvfølgelig også pumpe med en brystpumpe, men du skal passe på med ikke at øge produktionen.

Ja det tror jeg.. Det er helt stort og hårdt øverst på brystet :chin:

Hvor længe kan man pumpe inden det begynder at stimulere til overproduktion? :(

Del dette indlæg

Annonce ♥

Har du en brystpumpe? Jeg var nødt til at malke ud én gang i starten for at få tømt det ene bryst helt. Det var blevet en ond cirkel med overfyldt bryst, som hun ikke kunne tømme og som nåede at blive endnu mere overfyldt til næste gang osv.

Ja det har jeg, overvejer det virkelig :(

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ja det tror jeg.. Det er helt stort og hårdt øverst på brystet :chin:

Hvor længe kan man pumpe inden det begynder at stimulere til overproduktion? :(

Du skal bare ikke gøre det for mange gange - længden er ikke så vigtig. Sørg for også at massere brystet - også under amning, hvis du kan komme til det - så der ikke står mælk i et område, der ikke bliver tømt :kram2

Del dette indlæg

Annonce ♥

Bilder mig ind, at vi er nogenlunde enige, Steph? Nu hvor jeg også blander mig i dine indlæg :D

Del dette indlæg

Annonce ♥

Du skal bare ikke gøre det for mange gange - længden er ikke så vigtig. Sørg for også at massere brystet - også under amning, hvis du kan komme til det - så der ikke står mælk i et område, der ikke bliver tømt :kram2

Jeg må prøve :(

Det er vildt som et ømt bryst kan påvirke én så meget. Jeg kan jo ikke engang sove fordi det er så ømt :(

Del dette indlæg

Annonce ♥

Tak i øvrigt - til jer begge :kram2

Del dette indlæg

Annonce ♥

Bilder mig ind, at vi er nogenlunde enige, Steph? Nu hvor jeg også blander mig i dine indlæg :D

Bestemt :kiss

Og ja massage eller blide strøg mens man ammer er godt! Men lad nu endelig være med at ligge og tænke på det om natten, ikke ;)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg må prøve :(

Det er vildt som et ømt bryst kan påvirke én så meget. Jeg kan jo ikke engang sove fordi det er så ømt :(

Det er så træls! Jeg havde det selv i sidste uge fordi Nohr ammestrækkede :( Jeg kunne ikke give et kram uden at få vildt ondt <_<

Del dette indlæg

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

LOG IND HER