Oprettet March 2, 2016 Min kæreste og jeg vil gerne påbegynde PB i juni, og jeg har læst nogle steder, at det kan være en god idé at begynde med at tage folsyre 3 mdr. før PB. Men hvilke skal jeg købe? Er matas' de billige ok eller er der andet, der er bedre? Jeg er ikke så godt hjemme i kosttilskud. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret March 3, 2016 Dem fra Matas er ganske udemærket. Der skal du bare huske at du skal tage 2 stk ad gangen Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret March 3, 2016 Jeg tog Gravitamin fra den dag vi begyndte på PB. Havde læst en artikel om, at tager man Folsyre før graviditet, havde det ekstra positiv virkning på baby.. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret March 4, 2016 Jeg tog Gravitamin fra den dag vi begyndte på PB. Havde læst en artikel om, at tager man Folsyre før graviditet, havde det ekstra positiv virkning på baby.. Hm jeg har kun læst at det er for at opbygge depoterne, og så man er sikker på at tage folsyre i det man bliver gravid. Da det jo ikk er alle der lige ved det er risikoen for at starte op med det sent højere. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret March 13, 2016 Hej Sunshine. Det du bare skal huske, hvis du tager folsyre separat er at det er et B-vitamin. B-vitaminer optages ikke i kroppen, med mindre det tages med andre B-vitaminer eller vitaminer generelt. Derfor vil jeg helt klart anbefale dig at du skal som minimum tage en multivitaminpille ved siden af. Der findes vitaminpiller der har 400 mirkrogram folinsyre/folsyre i. Du kan så længe du ikke er gravid endnu, kan du blot tage en af dem hver dag. Dog skal du være obs. på indholdet af A-vitamin. Det af A-vitaminerne som hedder retinol må man ikke få for meget af som gravid. Det er også denne form for A-vitamin som bl.a. findes i produkter med Lever i. Så når du bliver gravid vil jeg anbefale dig at skifte over til en graviditetsvitamin pille, men så længe du "bare" søger for at få depoterne i top kan du sagtens nøjes med at tage en multivitamin med 400 mikrogram folin/folsyre. Sidste ting - nu ved jeg ikke hvor meget du går op i naturlig kosttilskud. Men Matas striberne er fremstillet kemisk. Hvis du går meget op i naturlige kosttilskud mm. skal du finde dig et andet mærke. Derudover har kosttilskud der er på tabletform sværere ved at blive optaget end en pille med en kapsel - kapslen nedbrydes væsentlige hurtigere end tabletten og du undgår tablet bindingsmidlerne. Kapsler består typisk af gelatine fra bl.a. kalve. Så det er også bedre for kroppen :) Håber det lige gav lidt indsigt i en ellers meget forvirrende verden af kosttilskud. Del dette indlæg Link to post Share on other sites