TiaK

Regler/rutiner i hjemmet?

29 indlæg i dette emne

Jeg er lidt nysgerrig på hvilke regler/rutiner i har i jeres hjem?

 

Jeg spørger, da jeg er lidt udfordret på hvor meget Erica skal have lov til at se Ramasjang på min telefon. Efter at Ramasjangspil-APP'en er blevet opdateret til også at kunne vise TV synes jeg hun kan bruge meget lang tid med den. Før, da det kun var på fjernsynet mistede hun interessen efter et stykke tid og vi har derfor ikke haft et behov for at begrænse det.

 

Men mit spørgsmål skal ikke begrænses til max tid foran en skærm. Jeg er lige så nysgerrig på hvordan i ellers strukturerer jeres hverdag/hvilke krav i stiller til jeres børn?

 

Jeg tænker noget a la:

 

Jeg ser det som naturligt at barnet skal børste tænder og have rent tøj på inden det skal afleveres i børnehave. Men skal det også:

- have spist morgenmad, forsøgt at tisse, drikke vand, selv gå ud med sin tallerken, andet?

 

Skal barnet altid selv tage sit tøj på, eller hjælper i det altid?

 

Skal barnet hjælpe med at dække bord/tage af bordet? Andre huslige pligter?

 

Skal barnet udenfor og lege hver dag?

 

Skal barnet rydde op efter en aktivitet, før det begynder at lege med en ny - eller skal der bare ryddes op til sidst, eller hjælper barnet ikke med at rydde op?

 

I må meget gerne komme med andre rutiner/emner også, det var bare lige hvad jeg kunne komme i tanke om :)

 

Og skriv gerne hvor gammelt jeres barn er :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Karla er 3,5 år. 

 

Vi har ikke så mange faste regler her hjemme. Altså hun skal have børstet tænder 2 gange om dagen og redt hår morgen og aften. Hun skal selvfølgelig ikke rende i nattøj i børnehaven, men noget tøj kan godt klare en dag mere, så hun kan godt have de samme strømpebukser eller den samme undertrøje på 2 dage i træk. 

 

Vi opfordrer til at hun tager tøj og sko på selv, men det er ikke altid det lykkedes - hun "glemmer" ret hurtigt et tøj jeg har lagt frem til hende, og når man for 5. gang har bedt hende tage tøjet på selv, så er nemmere at sige "kom, nu hjælper jeg dig lige med at få tøj på". 

 

Når vi spiser skal hun gerne smage på maden. Hun siger tit "jeg kan ikke lide det" lige med det samme hun har sat sig op, og så aftaler vi tit med hende, at hun skal smage på maden, og hvis ikke hun kan lide det, får hun havregryn. En del af gangene finder hun ud af, at hun rent faktisk godt kan lide det, mens hun andre gange holder fast i, at hun ikke kan lide det, og så får hun lov til at spise havregryn. 

 

Hun hjælper nogle gange med at dække bord og tage af bordet igen. Det er ikke altid hun gider hjælpe med at dække bord, og så vil jeg ikke tvinge hende. Hun spiser ikke altid op, og hvis der er mad tilbage på tallerkenen, vil jeg helst selv bære den ud, så der ikke ryger mad på gulvet. Hun skal altid tørre sig om munden efter hun har spist. Som regel har hun en stofble, ellers skal hun hente en vådserviet. Hvis stofbleen er beskidt, skal hun selv smidde den til vask. Og så skal hun sige "tak for mad". Alle tingene gør hun gerne, så det er der ikke noget problem i. 

 

På hendes værelse blander jeg mig ikke i, hvordan hun roder eller ryder op, men i stuen vil jeg kun have en "leg" ad gangen. Hvis hun har leget med dublo skal det rydes op inden hun må lege med togbane fx. Inden sengetid skal det, der er i stuen rydes op i kassen igen, men kassen behøver ikke komme på værelset. 

 

Skærmtid og udetid har vi ikke rigtig regler for. Ipaden bruger hun så sjældent, at det ikke er noget problem, og fjernsyn er som regel noget vi sætter aktivt på, gennem streaming eller dvd. Så på den måde er det nemmere at styre. I hverdagen har jeg ikke noget mod at hun ser fjernsyn, når hun kommer hjem fra børnehave, for hun har ofte brug for afkobling, men i weekenden kan vi godt sige til hende "nu har du set meget fjernsyn, så nu skal vi lave noget andet. Hvad kunne du tænke dig?" 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Pigerne er 3,5 og 4 år.

Morgen. De smider bleen ud, tisser og vi finder tøjet sammen(det er lagt sammen dagen før i stuen) nogle dage vil de selv, andre dage hjælper jeg lidt. Så spiser vi morgenmad, enten havregryn:havregrød. Siger tak for mad og sætter tallerken i køkkenet. Så reder vi hår og børster tænder(jeg børster dem) de tager selv sko og jakke på.

Til aften dækker de nogle gange bord, tager i hvert fald altid deres tallerken til køkkenet og vi spiser maden her - også grøntsager. Vi har ikke et andet måltid parat.

Mht fjernsyn, altså i dag får de lov at se lidt tv, sidst de så noget på iPad var i fredags. De ved godt at det slet ikke er hver dag de får lov, de efterspørger det ikke og vi har jo heller ikke noget fjernsyn der "lokker"

Egentligt er jeg ret glad for den måde vi gør det på :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og de rydder selv op på værelset. Vi hjælper selvfølgelig hvis det er helt bombet, men de klarer det fint selv og er mega stolte. Så smider de selv beskidt tøj i kurven :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ayah har 2 "hjem" så derfor er vi ikke så gode til regler herhjemme. Hun kan ikke rigtig rumme det, så vores dage går meget stille og roligt og nogen dage kræver jeg meget af hende og andre dage lidt. Det går super fint :)

Faste rutiner; Børste tænder, og rent tøj på før børnehaven. Håret sættes op og ansigtet vaskes. Morgenmad spises i børnehaven, så det er kun i weekenden eller på fridage hun spiser det herhjemme.

Altid vaske hænder inden man spiser. Hænder og mund vaskes efter mad. Alt dette hjælper/guider/støtter jeg med.

Skærmtid vurderes - jeg ser ingen skam i at stene Netflix et par timer efter børnehave imens jeg laver aftensmad mm. Hun kobler så meget af på den måde. Og accepterer fint hvis tv'et ikke er tændt, så det tager vi stille og roligt.

Når jeg læser det jeg selv har skrevet så lyder jeg totalt loose

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Anna er 4 år og 2 mdr.

 

Hun står til hverdag op sammen med sin far. Hun tisser og vasker fingre, vælger selv tøj i skabet og tager det selv på, mens Søren laver morgenmad.

Hun får lov til at se noget på telefonen, indtil de skal afsted. Så får hun børstet tænder, ordnet hår og tager selv sit overtøj på. Hvis jeg er oppe plejer jeg at hjælpe med overtøjet - mest for hyggens skyld.

Hun vasker hænder, når hun ankommer til børnehaven.

 

Hun bærer selv sin tallerken ud, når hun er færdig - det gælder til alle måltider.

 

Når vi kommer hjem fra børnehave (det er altid mig der henter) lægger hun overtøj på plads og vasker hænder. 

 

Vi har en klar regel om, at legetøj og andet gejl hun tager med ned i stuen, rydder hun også selv op. Det holder nogen gange lidt hårdt, men det er vi ret insisterende med. Er det blevet meget uoverskueligt for hende, så hjælper vi hende lidt. Hvordan der ser ud på værelset er ikke hendes ansvar som sådan. Jeg kan godt bede hende hjælpe med lige at rydde lidt op, men generelt er det ikke slemt og jeg sørger for at holde det nogenlunde ryddeligt.

 

Hun hjælper ofte med at lave mad og dække bord. Så leger vi f.eks. 'fars og Annas restaurant' og så kommer hun med en avis der er menukort, som jeg skal vælge fra :)

 

Hun gør gerne rent på badeværelset. Så tager hun selv en klud og spray og så vasker hun vasken og spejlet og får lov til at give det et par sprøjt med spray´en - det synes hun er fedt! :D

 

Skærmtiden svinger lidt. Hun ser for det meste lidt om morgenen og oftest også lidt i løbet af eftermiddagen. Hvornår og hvor meget afhænger af hvornår Sofie er vågen/spiser og madlavning. Hun ser aldrig noget efter aftensmad. Samlet ser hun 1-1½ time på en hverdag.  

 

Der er ikke en regel om at hun skal ud hver dag, men de er ude hver dag i børnehaven og herhjemme sørger vi 8 ud af 10 dage for, at hun kommer ud i løbet af dagen, men det er altid sammen med en af os. Ellers er hun ikke til at holde ud at være sammen med ;)

 

I weekenden tager hun strømpebukser på og har så ellers lov til at beholde natkjolen på til vi evt. skal ud af døren. Og ofte får hun også lov til at se mere på telefonen i weekenden. Vi er nødt til at styre det for hende, for hvis hun bestemte, så kunne hun se 5 timer om dagen :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ayah har 2 "hjem" så derfor er vi ikke så gode til regler herhjemme. Hun kan ikke rigtig rumme det, så vores dage går meget stille og roligt og nogen dage kræver jeg meget af hende og andre dage lidt. Det går super fint :)

Faste rutiner; Børste tænder, og rent tøj på før børnehaven. Håret sættes op og ansigtet vaskes. Morgenmad spises i børnehaven, så det er kun i weekenden eller på fridage hun spiser det herhjemme.

Altid vaske hænder inden man spiser. Hænder og mund vaskes efter mad. Alt dette hjælper/guider/støtter jeg med.

Skærmtid vurderes - jeg ser ingen skam i at stene Netflix et par timer efter børnehave imens jeg laver aftensmad mm. Hun kobler så meget af på den måde. Og accepterer fint hvis tv'et ikke er tændt, så det tager vi stille og roligt.

Når jeg læser det jeg selv har skrevet så lyder jeg totalt loose Men vi har faktisk mange faste rutiner, og vores hverdag er meget ens. Jeg prøver altid at møde Ayah hvor hun er. Nogen dage vil hun gerne hjælpe med at dække bord, andre dage ikke. Nogen dage kan hun hjælpe med at rydde legetøj op, andre dage vælter hendes verden bare ved tanken. Hun har stadig svært ved at tage tøj på/af så det hjælper og guider jeg altid med :)

EDIT: Ayah er 3 år og 4 mdr :)

Jeg synes at det lyder meget fint - man skal heller ik ha regler bare for at ha regler. Jeg tænker at de kommer lige så stille i takt med alderen...

PS det lyder meget som hjemme hos os

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er helt rart at høre hvad i andre skriver, for så er vores rutiner ik helt ved siden af. Men samtidigt tror jeg også at vi så småt skal begynde at kræve lidt mere af Elin - og mange gange finder man ud af - og de finder ud af at de vokser helt vildt af det. Andre gange blir de hys over at sku rydde op fx. Men vi andre synes selvf heller ik altid det er det fedeste. Og nogen gange handler det nok også om tidspunkt og overskud.

Elin synes fx at det er fedt at vaske gulv og tørre støv af, men hader at rydde legetøj op. Så det prøver vi at gøre til en leg - så det ikke altid er en sur pligt. (Det kommer også an på ens egen overskud om man kan det)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har ikke voldsomt mange regler. Mest nogle om at man er tvunget til kys og kram ;)

Ej, hvad har vi... Bom bom...

Begge drenge skal:

- have skiftet tøj om morgenen (med mindre vi har nattøjsdag - ofte om mandagen) og sådan friske lidt op: en klud i hovedet, en tandbørste i munden (ej ikke Nohr endnu), en børste i håret.

- om aftenen det samme, bortset fra at de skal i nattøjet + W tilbydes at komme på wc (skal også indføres om morgenen, når børnehavetankerne ikke driller ham om morgenen mere)

Vi har ingen regel om 'tak for mad', men W må ikke bare stikke af, han skal lige markere at han går ned. Han bruger oftest tak for mad af sig selv :) Han behøver ikke vente til mig og Jon er færdige, men når Nohr skal spise med vil jeg indføre en "børn venter på børn"regel.

Der er ingen krav til at spise eller at smage. Når mig og Jon rejser sig, forsvinder maden dog fra bordet og så må W vente til næste måltid.

Skærmtid:

Hm... jeg hader det egentligt! Især hvis det er sådan 'barnepige'agtigt, knap så meget hvis det er 'nu sidder vi her og hygger sammen og snakker om hvad vi ser'. Jeg er meget mere rundhåndet nu hvor W er MEGET (!!!!) træt efter børnehave og hvor jeg også har Nohr der er lidt eftermiddagsgnaven. Men vi prøver at spare så meget som muligt! Jeg kan ikke give noget minut/timetal da det varierer meget, i går så han vel 2 timer ( :O ) og så satser vi på lidt mindre i dag ;)

Jeg øver mig i at vi er meget mere ude i weekender (i hverdage er han rigeligt ude), men jeg er ikke altid så god til det :Blush jeg synes det er koldt og trælst og vådt at stå på en legeplads lige pt :P så hellere at vi hygger på biblioteket/i svømmehal osv.

Jeg har langt flere regler for mig og Jon i vores omgang med vores børn, end jeg har for mine børn. Jeg kan se at det smitter af, fx den med at sige tak for mad. Jeg har aldrig bedt William sige det, og nu siger han det helt selv (har gjort i nogle måneder) næsten alle måltider.

Jeg vil gerne lære mine børn at være hjælpsomme af natur, ikke at de bare makker ret fordi jeg siger det.

Jeg ved ikke hvordan det går på sigt :P men lige nu er W i hvert fald meget hjælpsom :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil gerne lære mine børn at være hjælpsomme af natur, ikke at de bare makker ret fordi jeg siger det.

Jeg ved ikke hvordan det går på sigt :P men lige nu er W i hvert fald meget hjælpsom :)

Sådan er jeg opdraget

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Theo tager selv tøj på om morgenen. Hvis han af en eller anden grund brænder sammen over det, så hjælper jeg ham lidt eller lokker med st gøre det sjovt, "fx skal vi se hvem der først får sko på?"

Vi har ingen regler om, at han skal spise. Vi opfordrer ham til at smage nye ting (og det er han egentlig god til at gøre), men vi tvinger ham ikke. Hvis han ikke vil spise aftensmaden, så er alternativet rugbrød med smør.

Vi har ingen regler for skærmtid. Det har vi ikke haft behov for. Han ser som regel tegnefilm eller iPad, hvis han er træt efter børnehave eller når vi laver mad.

... Nå nu vågner Lily ;) ...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har et meget loose forhold til regler for Inger å 3,5 år.. Der SKAL børstes tænder - men hvis vi fx har været ude og hun er faldet i søvn i bilen, vækker vi hende ikke. Men det er nu meget sjældent, at der ikke bliver børstet bisser.
Der skal tages tøj på hver dag. Det er kun, hvis hun er syg, at hun ikke får tøj på.
Der SKAL vaskes hænder efter toiletbesøg. 

Ellers er vi meget "play it by ear". Vi vil have, at hun taler pænt til os (og omvendt i øvrigt), men jeg er ikke så meget for pligthensyn. Hun skal lære generel høflighed og hensyntagen til andres følelser, men fx går jeg ikke ind for at tvinge børn til at give krammere til familie og venner, med mindre de har lyst.
Hun vil meget gerne hjælpe mig i køkkenet, og jeg prøver altid at finde noget, hun kan hjælpe med. Men hun har ikke pligter - det synes jeg, at hun er for lille til.  

Skærmtid har vi ingen regler for - jeg synes egentlig, at det som regel regulerer  sig selv ret fornuftigt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uha, vi har lidt udfordringer på "regel-fronten".

Fx vil min søn meget gerne sidde på puslepuden og række ned i håndvasken ved siden af. Der skal vaskes hænder, sprøjtes lidt med vand, vand på en skumklud og vaske spejlet, hælde vand i et glas, drikke en slurk og hælde vandet ud igen (mindst 40 gange i træk hvis jeg lader ham)

Men jeg har mega svært ved at finde ud af om han skal have lov eller ej? Jeg har egentlig ikke lyst til at han skal lege de lege, fordi jeg skal stå og holde vagt så han ikke falder ned/det går helt op i hat og briller. Og vi får snart nr. 2:)

Problemet er, at det ikke er super nemt at sige nej til ham. Han bliver mega hys og gal (for han ser det som sin store chance for at lege med noget vildt interessant)

Er jeg måske lidt sippet, eller skal jeg til at få noget mere rygrad?

I forhold til skærmtid har vi ingen regler, det er ikke nødvendigt endnu. Måske bruger han iPad op til 8 gange på en weekenddag, men det er som regel kun i 3 minutter ad gangen, så er der noget andet der er mere spændende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis du ikke mener han skal lege de lege, så ja så ville jeg træne at sige nej. Måske bare indskrænke legen så det er 5 minutter en gang om dagen (legene lyder uskyldige nok... ) evt give andre muligheder for at lege med vand.

Men jeg tror på at det er bedre at jeg lærer mine børn fra start at der er ting som ikke er til diskussion allerede når de er små, aå jeg ikke står med en 15 årig og skal diskutere om jeg har ret til at sige nej til mine børn.

Enig. Det er vigtigt, at han ved, at det er dig, der bestemmer om han må eller ikke må :) Altså uden vrede eller skældud.

Hvis du ikke vil have, at han skal lege, så tag ham kærligt ned af puslepuden, fortæl ham at du ikke vil have at han leger med vandet, og tilbyd ham noget andet at lege med.

Selvfølgelig bliver han hys, for vand er jo SJOVT, men det er dig der bestemmer, og hvis du kan udstråle det, uden større drama, så tror jeg nok at han hurtigt accepterer det. Og så laver I bare noget andet sjovt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har et meget loose forhold til regler for Inger å 3,5 år.. Der SKAL børstes tænder - men hvis vi fx har været ude og hun er faldet i søvn i bilen, vækker vi hende ikke. Men det er nu meget sjældent, at der ikke bliver børstet bisser.

Der skal tages tøj på hver dag. Det er kun, hvis hun er syg, at hun ikke får tøj på.

Der SKAL vaskes hænder efter toiletbesøg. 

Ellers er vi meget "play it by ear". Vi vil have, at hun taler pænt til os (og omvendt i øvrigt), men jeg er ikke så meget for pligthensyn. Hun skal lære generel høflighed og hensyntagen til andres følelser, men fx går jeg ikke ind for at tvinge børn til at give krammere til familie og venner, med mindre de har lyst.

Hun vil meget gerne hjælpe mig i køkkenet, og jeg prøver altid at finde noget, hun kan hjælpe med. Men hun har ikke pligter - det synes jeg, at hun er for lille til.  

Skærmtid har vi ingen regler for - jeg synes egentlig, at det som regel regulerer  sig selv ret fornuftigt.

Meget enig :) navnlig det markerede synes jeg nærmest ville være et overgreb :unsure Vi spørger junior, om han "giver kys og kram" - oftest kommer han glad løbende og deler gavmildt ud, i går var svaret nej, og så siges der bare "okay, kan du have det godt, Hej hejjj" :) Jeg er derimod til sådan noget med at sige tak for gaver og skjule eventuel utilfredshed. Folk har gjort sig umage og givet barnet noget af god vilje - den gide vilje skal man sætte pris på, og man skal tage hensyn til gavegivers følelser - også hvis vedkommende har skudt ved siden af :) Her er junior dog liiiige lille nok til helt at forstå den slags hensyn, til gengæld er han også for lille til at blive skuffet over gaver ;)

Junior elsker at hjælpe i køkkenet og hjælper med de fleste bleskift (begge dele går han meget op i) - i køkkenet kan han jo ikke så meget, men han nyder at deltage, det han kan. Ved bleskift henter han ble og stofble, giver mig vådservietter, tørrer efter med den sidste vådserviet og smider bleen i skraldespanden, eller bærer posen til døren, imens jeg giver ble og tøj på :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har et meget loose forhold til regler for Inger å 3,5 år.. Der SKAL børstes tænder - men hvis vi fx har været ude og hun er faldet i søvn i bilen, vækker vi hende ikke. Men det er nu meget sjældent, at der ikke bliver børstet bisser.

Der skal tages tøj på hver dag. Det er kun, hvis hun er syg, at hun ikke får tøj på.

Der SKAL vaskes hænder efter toiletbesøg.

Ellers er vi meget "play it by ear". Vi vil have, at hun taler pænt til os (og omvendt i øvrigt), men jeg er ikke så meget for pligthensyn. Hun skal lære generel høflighed og hensyntagen til andres følelser, men fx går jeg ikke ind for at tvinge børn til at give krammere til familie og venner, med mindre de har lyst.

Hun vil meget gerne hjælpe mig i køkkenet, og jeg prøver altid at finde noget, hun kan hjælpe med. Men hun har ikke pligter - det synes jeg, at hun er for lille til.

Skærmtid har vi ingen regler for - jeg synes egentlig, at det som regel regulerer sig selv ret fornuftigt.

Meget enig :) navnlig det markerede synes jeg nærmest ville være et overgreb :unsure Vi spørger junior, om han "giver kys og kram" - oftest kommer han glad løbende og deler gavmildt ud, i går var svaret nej, og så siges der bare "okay, kan du have det godt, Hej hejjj" :) Jeg er derimod til sådan noget med at sige tak for gaver og skjule eventuel utilfredshed. Folk har gjort sig umage og givet barnet noget af god vilje - den gide vilje skal man sætte pris på, og man skal tage hensyn til gavegivers følelser - også hvis vedkommende har skudt ved siden af :) Her er junior dog liiiige lille nok til helt at forstå den slags hensyn, til gengæld er han også for lille til at blive skuffet over gaver ;)

:)

Meget sådan vi også gør herhjemme.

Generelt vil vi gerne have at hun siger "tak for mad" inden hun løber ned og leger og nu Albert spiser med, er planen at børn venter på børn ved middagsbordet. Men Albert kan tage virkelig længe, så nogle gange får hun lov at gå fra før han er færdig..

Bum bum.. Og så gider jeg ikke rydde op efter hende alene, så det gør vi sammen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis du ikke mener han skal lege de lege, så ja så ville jeg træne at sige nej. Måske bare indskrænke legen så det er 5 minutter en gang om dagen (legene lyder uskyldige nok... ) evt give andre muligheder for at lege med vand.

Men jeg tror på at det er bedre at jeg lærer mine børn fra start at der er ting som ikke er til diskussion allerede når de er små, aå jeg ikke står med en 15 årig og skal diskutere om jeg har ret til at sige nej til mine børn.

Du har helt ret. Legene er vældig uskyldige, de er bare meget upraktiske når baby kommer. Og så den der maniske måde hvorpå han tænder vandet helt op på max, fordi nu har han lige chancen, agtigt:) Det irriterer mig ærlig talt lidt... Han prøver mig vist af, den lille bandit:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor gammel er han?

Tænkte lige på, de er jo gode bad-lege. Så medmindre i allerede gør det, så kan i jo indføre faste bad-dage hvor badekarret fyldes op med kopper, kander, klude osv, og ungen kan sidde og lege i laaang tid. Mine børn kan godt være i bad i en time hvor de bare sidder og leger. Men så har de fået deres lyst styret mht at lege med vand, og så er det ikke helt så spændende ellers

Han er to år og 4 mdr. Og vældig selvstændig og vil selv:)

Det pudsige er, at han er meget bange for at komme i bad. Han vil ikke i nærheden af et badekar uanset hvor lidt vand der er i, og vi må heller ikke putte vand på ham med bruseren. Han vil selv holde brusehovedet, men vil IKKE sprøjte på sig selv... Gerne på mig dog:) Så han bliver kun vasket med skumklude/etagevask. Men hvor kunne det bare være en fed leg for ham at sidde i badekarret og lege med kopper og klude og det hele:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig. Det er vigtigt, at han ved, at det er dig, der bestemmer om han må eller ikke må :) Altså uden vrede eller skældud.

Hvis du ikke vil have, at han skal lege, så tag ham kærligt ned af puslepuden, fortæl ham at du ikke vil have at han leger med vandet, og tilbyd ham noget andet at lege med.

Selvfølgelig bliver han hys, for vand er jo SJOVT, men det er dig der bestemmer, og hvis du kan udstråle det, uden større drama, så tror jeg nok at han hurtigt accepterer det. Og så laver I bare noget andet sjovt :)

Yes! Jeg må til at mande mig lidt op! Kun mor må tænde for vandet:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her siger man tak for mad, men rejser sig ikke bare. Tror vi er lidt strengere end mange....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her siger man tak for mad, men rejser sig ikke bare. Tror vi er lidt strengere end mange....

Det her skal virkelig ikke forstås provokerende :) Men hvorfor egentlig?

Edit: Altså hvorfor er I strenge...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen, ligesom at vores børn ikke har fri adgang til iPad og faktisk meget sjældent bruger den, så er det bare nogle valg fra vores side, der er kommet i takt med alderen. De skal feks heller ikke bøvse og prutte ved bordet ved aftensmad, og det er noget som vi snakker om - det er ikke bare regler vi pludselig laver, men noget vi italesætter og snakker om. Jeg tror egentligt bare at "strengere" klinger forkert til den negative side, men vi har valgt at ungerne skal hjælpe til, snakke pænt og helt almene hverdags regler som de uden problemer forstå :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen, ligesom at vores børn ikke har fri adgang til iPad og faktisk meget sjældent bruger den, så er det bare nogle valg fra vores side, der er kommet i takt med alderen. De skal feks heller ikke bøvse og prutte ved bordet ved aftensmad, og det er noget som vi snakker om - det er ikke bare regler vi pludselig laver, men noget vi italesætter og snakker om. Jeg tror egentligt bare at "strengere" klinger forkert til den negative side, men vi har valgt at ungerne skal hjælpe til, snakke pænt og helt almene hverdags regler som de uden problemer forstå :-)

Hmm... Så er vi også strenge... For vi gør egentlig det samme... Men jeg tænker at det vel er noget mange gør, er det ik?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså.... De mange mennesker jeg efterhånden har snakket med, hvor jeg har fortalt at vi ikke har fjernsyn og iPad ikke er en selvfølge, der har de været ved at falde bagover. Har endda mødt kommentaren: "hvad laver de så"

Min mor synes vi er strenge, men nu er ordet "streng" så rimelig negativt ladt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså.... De mange mennesker jeg efterhånden har snakket med, hvor jeg har fortalt at vi ikke har fjernsyn og iPad ikke er en selvfølge, der har de været ved at falde bagover. Har endda mødt kommentaren: "hvad laver de så"

Min mor synes vi er strenge, men nu er ordet "streng" så rimelig negativt ladt

Man kunne kalde det autoritativ :) "Streng" giver mig sådan et billede i hovedet af nogen med strittende pegefingre, mundvige nede ved hagen og mange mange rynker i panden. Sådan behøver man jo heldigvis ikke at se ud, fordi man har nogle bestemte regler :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER