TroldeMor

Hvad gør jeg nu, lille baby?

29 indlæg i dette emne

Hvad gør jeg nu, lille baby?

Dette er historien om Freja og et portræt af en gravid kvinde anno 2010, der har adgang til alverdens information om graviditet og som derfor ved, at ansvaret for at alt går godt - det er hendes

Freja har lige googlet ‘Diorshow black mascara’ og fundet ud af, at den indeholder seks forskellige typer parabener. Alle seks er optaget på EU’s liste over stoffer, der er mistænkt for at være hormonforstyrrende. Mascaraen ryger i skraldespanden. Som om hun ikke har nok dårlig samvittighed i forvejen. Freja er nemlig blevet gravid, og det kom ikke som en overraskelse. Alligevel har hun ikke fulgt Sundhedsstyrelsens råd om ikke at drikke alkohol, fra hun begyndte planlægningen. Det viste sig nemlig at tage længere tid at blive gravid, end hun havde regnet med, og hun blev til sidst træt af at sige nej til sjove byture, imens hun ventede. Og hendes veninder syntes i øvrigt også, at hun var hysterisk. Nu kan hun regne ud, at hun har være i byen tre gange i den måned, hvor hun blev gravid. Og hun har læst, at barnet tager mest skade de første tre måneder, fordi det er der, organerne dannes. Bare der ikke er sket noget. Men hun vidste jo ikke, hun var gravid. Hun drak tequila.

Ingen parabener

Hun stiller sig foran spejlet, sætter håret op og smører ansigtet ind i en ny parabene- og parfumefri ansigtscreme.

Alle hendes cremer, shampoo og hårspray er skiftet ud med nye kemikaliefri produkter. Hendes baby skal ikke have allergi. Mascaraen var det sidste, hun havde gemt. Maven er begyndt at vise sig en lille smule nu, ligesom den mørke udvoksning i bunden af hendes lyse hår. Hun farver det selvfølgelig ikke.

Freja ville egentlig have været i Fitness World, men hun blev så irriteret sidste gang, da en fremmed kvinde kom hen til hende for at sige, at det var usundt for barnet, at hun trænede. Måske var det usundt for 30 år siden, men det er det ikke i dag: Freja sørger for at bevæge sig en halv time dagligt.

Hun går ud i køkkenet og smører sig en rugbrødsmad med makrel og øko-agurk. Madvanerne er blevet lavet grundigt om i den lille lejlighed: De spiser kun økologisk og hjemmelavet mad, og hun holder sig fra romkugler og Matadormix, da hun ikke vil risikere at tage for meget på. Lidt - men ikke for meget.

Freja er irriteret over, at hendes kæreste nægter hende at spise sushi, fordi han har hørt, at det kan skade barnet. Normalt ville hun gøre det alligevel, men hun har faktisk besluttet sig for at lade være - tænk, hvis der skete noget med barnet, og det så var hendes skyld. For nylig var hun til en middag, hvor hun tog lidt laksetatar på tallerkenen, og det udløste så mange reaktioner, at hun endte med at lade fisken ligge. Hun skal lige finde hoved og hale i, hvad det er for noget fisk, hun skal spise, og hvad der er forbudt. Og det samme gælder ost. Brie er bandlyst. Freja havde taget en alkoholfri Erdinger med til middagen, men blev træt af at skulle forklare sig, hver gang de andre gæster så, at der var øl i hendes glas. Der var altså også 0,4 procent alkohol i, så hun på flasken.

Eva ringer og spørger hende, om hun ikke har lyst til en aften med pigerne nede på Riesen i Oehlenschlægersgade.

Freja forstår ikke, at de bliver ved med at spørge. Hun vil ikke engang have dem inden for sine døre, når de stinker af røg. De må da kunne forstå, at hun ikke vil udsætte sit ufødte barn for passiv rygning; for tidlig fødsel er bare en af konsekvenserne.

Ikke i aften

Hun har også lovet at holde sin kæreste med selskab i aften, når han skal male børneværelset - selv om det betyder, at hun skal sidde inde i sofaen med maske på. Måske skal de se en gyser, for det bliver der jo ikke noget af, efter barnet er født - det påvirker modermælken. Efter fødslen bliver det rent Hugh Grant.

Hun spiser et æble og skyller folinsyre, vitaminer, kalk og jern ned med et glas vand. Det eneste hun drikker for tiden. Og så en kop koffeinfri kaffe i ny og næ. Hun plejede at drikke meget kaffe på sit arbejde, men hun har skåret ned på timerne, da stress jo kan øge risikoen for, at barnet får adfærdsproblemer senere i livet. Freja sætter sig med sin computer og læser en artikel, hvor der står, at kvinder skal passe på solens stråler. Der er nemlig en risiko for, at kroppen mister Folinsyre, som er vigtigt for at undgå fosterskader. Godt at hun blev gravid i vintermånederne. Hun ville egentlig have spurgt Eva, om de ikke skulle tage i kurbad i Frederiksberg Svømmehal, men gravide må vist ikke gå i sauna. Så det er nok nemmest bare at blive hjemme. Igen. Kedeligt, at de har skilt sig af med katten.

FAKTA: SAGEN KORT

I myternes magt. Historien om Freja er opdigtet, og bygger på Sundhedsstyrelsens råd til gravide, artikler og blogs om graviditet samt en række erfaringer fra gravide, og tidligere gravide, kvinder fra den virkelige verden.

Kilde: www.information.dk

Del dette indlæg

Yikes. Det værste er næsten at det ikke engang er løgn!!

Jeg synes sg det er vildt at det man ikke "må" når man er gravid :rolleyes

Jeg stoppede med at ryge med det samme jeg opdagede jeg var gravid. Jeg farvede ikke hår. Jeg brugte de "rigtige" pleje og kosmetik produkter. Osv. Alligevel gik jeg i fødsel i uge 29 :rolleyes

Del dette indlæg

Annonce ♥

nu har jeg ikke selv været gravid, og kommer heller ikke til at opleve det, men synes altså også man kan blive for hysterisk... Man skal vel også tænke på, at man har det godt med sig selv, og at være så hysterisk som Freja, ja det må da gøre noget ved hende psykisk

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg synes nu godt jeg kan nikke genkende til en del af tingene i historien. Det er godt nok skræmmende hvad man ikke "må" når man er gravid. Den med at folk også hele tiden skal kommenterer ens valg når man er gravid synes jeg er irriterende. Jeg prøver at lukke ørerne for det, men det kan godt nok være svært engang imellem.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har en lille historie fra min mors graviditet da hun ventede mig for 33 år siden :)

Min mor røg under hele graviditeten og den dag jeg blev født lå hun sammen med 4 andre kvinder der også havde født og samtlige af de her kvinder røg inde ved babyerne :o :o og ikke nok med det, så blev hun af sin jordemoder anbefalet at drikke rødvin igennem hele graviditeten OG når hun ammede mig :o :o

Jeg er helt normal i dag ( Når jeg selv skal sige det ) :rolleyes :rolleyes Har ikke udviklet allergi eller noget, men dengang var det ok at ryge og drikke alkohol.. At kvinderne lige frem blev anbefalet det, gjorde jo ikke sagen bedre..

Men man er jo på rigtig mange områder blev klogere gennem årene, men nu hvor jeg selv er gravid er jeg slet ikke fanatisk.. Jeg drikker dog ikke alkohol eller ryger, men der smutter make-up på og parfume ;) og jeg drikker også cola..

Så længe man bruger sin sunde fornuft, så kommer man langt :)

Men folk har en masse forskellige "gode" kommentarer som jeg heldigvis med tiden har lært at sorterer i..

Feks i går spurgte posten om vi nu er tilfredse med det bliver en pige igen, når vi har en i forvejen ^_^ ^_^ Jeg gad ikke engang kommenterer det, for det er jo i min verden bare så plat et spørgsmål..

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har en lille historie fra min mors graviditet da hun ventede mig for 33 år siden :)

Min mor røg under hele graviditeten og den dag jeg blev født lå hun sammen med 4 andre kvinder der også havde født og samtlige af de her kvinder røg inde ved babyerne :o :o og ikke nok med det, så blev hun af sin jordemoder anbefalet at drikke rødvin igennem hele graviditeten OG når hun ammede mig :o :o

Jeg er helt normal i dag ( Når jeg selv skal sige det ) :rolleyes :rolleyes Har ikke udviklet allergi eller noget, men dengang var det ok at ryge og drikke alkohol.. At kvinderne lige frem blev anbefalet det, gjorde jo ikke sagen bedre..

Men man er jo på rigtig mange områder blev klogere gennem årene, men nu hvor jeg selv er gravid er jeg slet ikke fanatisk.. Jeg drikker dog ikke alkohol eller ryger, men der smutter make-up på og parfume ;) og jeg drikker også cola..

Så længe man bruger sin sunde fornuft, så kommer man langt :)

Men folk har en masse forskellige "gode" kommentarer som jeg heldigvis med tiden har lært at sorterer i..

Feks i går spurgte posten om vi nu er tilfredse med det bliver en pige igen, når vi har en i forvejen ^_^ ^_^ Jeg gad ikke engang kommenterer det, for det er jo i min verden bare så plat et spørgsmål..

Meget meget enig :ditto Jeg tror også man har "lært" af erfaring, men samtidig kan man også skræmme mere end hvad godt er i mine øjne. Grunden til jeg holdt mig fra make up med parabener (bruger altså Nilens Jogrd) var primært, at jeg ikke selv kan tåle det. Jeg er multiallergiker, og jeg tror at man bliver ekstra "nervøs"- eller i hvert fald gerne vil gøre lidt mere end "normalt", hvis man VED der er en risiko for, at barnet kommer til at arve astma/allergi eller andre ting. Jeg havde det også meget sådan, at jeg ville ikke være "skyld" i at hun fik allergi, hvis der var noget jeg kunne gøre for at forhindre det. Hun fik så begge dele alligevel, men jeg kan i det mindste sige til mig selv, at jeg "gjorde hvad jeg skulle" :rolleyes

Del dette indlæg

Annonce ♥

Meget meget enig :ditto Jeg tror også man har "lært" af erfaring, men samtidig kan man også skræmme mere end hvad godt er i mine øjne. Grunden til jeg holdt mig fra make up med parabener (bruger altså Nilens Jogrd) var primært, at jeg ikke selv kan tåle det. Jeg er multiallergiker, og jeg tror at man bliver ekstra "nervøs"- eller i hvert fald gerne vil gøre lidt mere end "normalt", hvis man VED der er en risiko for, at barnet kommer til at arve astma/allergi eller andre ting. Jeg havde det også meget sådan, at jeg ville ikke være "skyld" i at hun fik allergi, hvis der var noget jeg kunne gøre for at forhindre det. Hun fik så begge dele alligevel, men jeg kan i det mindste sige til mig selv, at jeg "gjorde hvad jeg skulle" :rolleyes

Ja præcis, det er jo som ofte moderens samvittighed der spiller en stor rolle.. Jeg drikker ikke alkohol eller ryger fordi jeg ved det kan være skadeligt og jeg vil ikke have hængende på mig,at det er min skyld..

Jeg synes også jeg lever forsigtigt, jeg spiser ikke rødt kød eller tunbøffer feks, og jeg kan nævne 10 andre ting jeg heller ikke gør, men hermed også sagt at jeg også skal leve...:) Så der ryger et glas cola eller to ned i tide og utide og jeg bruger også ganske lidt parfume og make up...Så længe jeg kan lægge mig til at sove om aftenen uden dårlig samvittighed, jamen så er jeg tilfreds..

Del dette indlæg

Annonce ♥

man skal nok lige tage det med et gran salt :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det er et finurlig verden vi lever i....

Hvad angår min situation - så kan jeg jo læse mig til at drengebørn lavet igennem fertilitetsbehandling kan få dårlig sædkvalitet - og hvad med en lille pige.. får hun min pco?

Man siger os drengebørn kan få dårlig sædkvalitet/blive steril ved at sidde på de forkerte laminat gulve... skal man så vide hvilken fabrikat gulvet er i alle huse før man lader sit barn sidde der?

Du kan også få kræft af at spise stokken i en tomat? Eller ja solen er også farlig?!

Tror vi skal tage tingene med et gran salt - og så selv sortere i hvad VI syntes er rigtigt og forkert... ;)

Ligeså vel der for nylig var en diskution om aspartam herinde.. Og der er stor uenighed - hvilket i min verden er okai.. vi er alle forskellige.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Rigtig god tekst som kan give mange gode tanker.

Selv har jeg taget alt med måde :-) man kan jo heldigvis ikke følge alle gode råd, så det er vel et spørgsmål om at vælge hvad man tror på der er bedst for baby og en selv!

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det er et finurlig verden vi lever i....

Hvad angår min situation - så kan jeg jo læse mig til at drengebørn lavet igennem fertilitetsbehandling kan få dårlig sædkvalitet - og hvad med en lille pige.. får hun min pco?

Man siger os drengebørn kan få dårlig sædkvalitet/blive steril ved at sidde på de forkerte laminat gulve... skal man så vide hvilken fabrikat gulvet er i alle huse før man lader sit barn sidde der?

Du kan også få kræft af at spise stokken i en tomat? Eller ja solen er også farlig?!

Tror vi skal tage tingene med et gran salt - og så selv sortere i hvad VI syntes er rigtigt og forkert... ;)

Ligeså vel der for nylig var en diskution om aspartam herinde.. Og der er stor uenighed - hvilket i min verden er okai.. vi er alle forskellige.

vi er så enige her, man kan jo også gå hen og blive for hysterisk

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg er lidt splittet her...

På den ene side, så tror jeg ikke at det gavner hverken den gravide, barnet eller omgivelserne at den gravide (eller andre) er hysterisk... Og børn kan godt blive sunde, raske og glade selvom mødrene ikke følger ALLE råd (min mor har altid røget en masse - også da hun var gravid med mig og min bror. Og vi er da helt ok, skulle jeg mene :)), og jeg synes IKKE at gravide skal gå og have frygtelig dårlig samvittighed, hvis de ikke følger ALLE råd.

Men omvendt så synes jeg også at den her historie fremstiller en gravid, der virkelig passer på sig selv, som noget "dårligt". Jeg kan godt se, at det bliver træls hvis man skal følge ALLE råd, men sådan som jeg læser historien, så er Freja jo en sørgelig stakkels fordi hun (selv) vælger at følge en masse råd, som jeg egentlig tror er gode nok. Jeg får indtrykket af at vi bedre kunne lide Freja/ville være gladere på Frejas vejne, hvis hun havde en dag, hvor hun råbte "RØV", farvede håret og væltede en ordentlig mængde sjusser i sig. Og jeg kunne levende forestille mig at sådan en historie her kunne give min mor, og andre i hendes generation en ekstra støtte i deres "Nu skal du ikke være så sart, du tog heller ikke skade af lidt røg"-argumenter...

Nå, det kan også være, at jeg stejler for meget over historien... Men jeg vil gerne slå et slag for at det er iorden, at være (lidt) hysterisk som gravid. Selvom vi ikke døde af at vores forældre røg og drak, da de var gravide med os, kan det jo godt være at vores børn ville have godt af, at vi lod være. :) Jeg synes det er fint, at vi bliver klogere, sundere og måske kan forlænge vores og vores børns liv med ny viden om at passiv rygning og cola måske er mere usundt end vi ellers troede. Og lur mig om vores forældre ikke også havde nogle ting, de var hysteriske med dengang de var gravide (tunge løft f.eks.?)

ARGH, langt og rodet indlæg... Men interessant skrevet historie, den sætter i hvert fald nogle tanker igang. :) Og hvis man generelt lytter til sin mavefornemmelse (hvad enten mavefornemmelsen siger "det her råd vil jeg skide på" eller "det her råd SKAL overholdes") så går det nok ikke helt galt :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Man siger os drengebørn kan få dårlig sædkvalitet/blive steril ved at sidde på de forkerte laminat gulve...

DEN VAR NY!!!

Del dette indlæg

Annonce ♥

DEN VAR NY!!!

Det har de sagt de sidste mange år..

Del dette indlæg

Annonce ♥

det har jeg aldrig nogensinde hørt...

Del dette indlæg

Annonce ♥

Og det værste er så, synes jeg, at man skulle have begyndt med alle disse tiltag, nærmest før man selv blev født.. Fordi de nu har fundet ud af, at man afgiver alle de stoffer man har optaget igennem et helt liv, til sine børn under graviditet og amning..

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ja det har jeg også hørt

Del dette indlæg

Annonce ♥

På den ene side, så tror jeg ikke at det gavner hverken den gravide, barnet eller omgivelserne at den gravide (eller andre) er hysterisk... Og børn kan godt blive sunde, raske og glade selvom mødrene ikke følger ALLE råd (min mor har altid røget en masse - også da hun var gravid med mig og min bror. Og vi er da helt ok, skulle jeg mene :)), og jeg synes IKKE at gravide skal gå og have frygtelig dårlig samvittighed, hvis de ikke følger ALLE råd.

Men omvendt så synes jeg også at den her historie fremstiller en gravid, der virkelig passer på sig selv, som noget "dårligt". Jeg kan godt se, at det bliver træls hvis man skal følge ALLE råd, men sådan som jeg læser historien, så er Freja jo en sørgelig stakkels fordi hun (selv) vælger at følge en masse råd, som jeg egentlig tror er gode nok. Jeg får indtrykket af at vi bedre kunne lide Freja/ville være gladere på Frejas vejne, hvis hun havde en dag, hvor hun råbte "RØV", farvede håret og væltede en ordentlig mængde sjusser i sig. Og jeg kunne levende forestille mig at sådan en historie her kunne give min mor, og andre i hendes generation en ekstra støtte i deres "Nu skal du ikke være så sart, du tog heller ikke skade af lidt røg"-argumenter...

Nå, det kan også være, at jeg stejler for meget over historien... Men jeg vil gerne slå et slag for at det er iorden, at være (lidt) hysterisk som gravid. Selvom vi ikke døde af at vores forældre røg og drak, da de var gravide med os, kan det jo godt være at vores børn ville have godt af, at vi lod være. :) Jeg synes det er fint, at vi bliver klogere, sundere og måske kan forlænge vores og vores børns liv med ny viden om at passiv rygning og cola måske er mere usundt end vi ellers troede. Og lur mig om vores forældre ikke også havde nogle ting, de var hysteriske med dengang de var gravide (tunge løft f.eks.?)

ARGH, langt og rodet indlæg... Men interessant skrevet historie, den sætter i hvert fald nogle tanker igang. :) Og hvis man generelt lytter til sin mavefornemmelse (hvad enten mavefornemmelsen siger "det her råd vil jeg skide på" eller "det her råd SKAL overholdes") så går det nok ikke helt galt :)

Jeg er meget enig her!

Del dette indlæg

Annonce ♥

Godt skrevet Mette :sc

Mine forældre er også begge storrygere og var det også da de ventede mig og jeg har heller ikke taget skade...

Mine forældre ryger kun i køkkenet (førhen har de ellers røget over hele huset, men min mor synes at huset lugter og er træls at gøre rent pga. deres rygning). Den dag jeg bliver gravid vil jeg da nok forlade køkkenet når de tænder deres cigaretter, fordi jeg i forvejen kan mærke, at røgen ikke er godt for mig og så vil den da slet ikke være det for den lille spire i maven... Det samme vil være gældende den dag jeg føder, at barnet ikke vil være i rummet mens der ryges - men jeg vil n heller ikke være hysterisk med det fx under fødselsdage o.l., hvor der måske bliver røget, men vil da alligevel sørge for at barnet ikke sidder direkte i røgen....

Del dette indlæg

Annonce ♥

Godt skrevet Mette :sc

Mine forældre er også begge storrygere og var det også da de ventede mig og jeg har heller ikke taget skade...

Mine forældre ryger kun i køkkenet (førhen har de ellers røget over hele huset, men min mor synes at huset lugter og er træls at gøre rent pga. deres rygning). Den dag jeg bliver gravid vil jeg da nok forlade køkkenet når de tænder deres cigaretter, fordi jeg i forvejen kan mærke, at røgen ikke er godt for mig og så vil den da slet ikke være det for den lille spire i maven... Det samme vil være gældende den dag jeg føder, at barnet ikke vil være i rummet mens der ryges - men jeg vil n heller ikke være hysterisk med det fx under fødselsdage o.l., hvor der måske bliver røget, men vil da alligevel sørge for at barnet ikke sidder direkte i røgen....

Tak. :kram

Jeg synes faktisk, at den er svær den der med "Jeg har da ikke taget skade". Jeg siger det tit selv mht. f.eks. at min mor røg, da hun var gravid med mig, men hvis jeg skal være helt ærlig, så ved jeg jo ikke om jeg har taget skade. Det ville jeg kun vide hvis jeg enten var PERFEKT (og det er jeg trods alt ikke, selvom det dælme er tæt på :P) eller hvis jeg havde en total identisk tvilling, der havde levet hele sit liv PRÆCIS som mig bortset fra røgen. Og det sker nok ikke lige :rolleyes

Jeg tænker, at bare fordi jeg er relativt sund og rask, så kan jeg jo godt være skadet alligevel. Jeg er sjældent syg, men hvis min mor ikke havde røget var jeg måske ALDRIG syg. Jeg er relativt intelligent, men hvis min mor ikke havde røget, så var jeg måske et geni. Jeg har såvidt vides ingen livstruende sygdomme nu... Men måske har jeg højere risiko for at få kræft senere i livet, fordi min mor har røget mens hun ventede mig. (Åh, det lyder næsten som om at jeg bebrejder min mor alt dårligt i livet fordi hun er ryger, det er altså IKKE tilfældet, det er bare et eksempel. :) Jeg har en skidegod mor, der har været meget obs på mange andre sundhedsting :)) Så længe der er dårligdomme, som vi ikke kan forklare, kan vi heller ikke udelukke, at de kan være opstået pga. forhold under graviditeten. Det betyder ikke at gravide skal stresse over at passe på deres ufødte børn. Men jeg synes, at det giver dem RET til at være så hysteriske, som de har lyst og armbevægelser til. ;)

Jeg går ikke ind for at man SKAL være hysterisk, men jeg bryder mig ikke om, at andre er "anti-hysteriske" på gravides vejne. Og jeg tror altså på, at man SAGTENS kan være lykkelig uden øl, brie og gyserfilm. Eller i hvert fald på, at de gravide, der kan undvære det, skal have lov til det. :) Der er så mange sunde glæder her i verden, så hvorfor skal man være stakkels hysterisk gravid fordi man passer lidt ekstra på sig selv? Der findes nok gravide, der er så ekstreme, at de ikke er til at holde ud af være i rum med. Men jeg har ikke mødt dem. Og hvis jeg en dag gør, så bliver jeg nok nødt til at overveje om jeg synes de er hysteriske, fordi de gør noget forkert, eller fordi deres sunde adfærd giver mig dårlig samvittighed over når jeg selv har syndet ;)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Tak. :kram

Jeg synes faktisk, at den er svær den der med "Jeg har da ikke taget skade". Jeg siger det tit selv mht. f.eks. at min mor røg, da hun var gravid med mig, men hvis jeg skal være helt ærlig, så ved jeg jo ikke om jeg har taget skade. Det ville jeg kun vide hvis jeg enten var PERFEKT (og det er jeg trods alt ikke, selvom det dælme er tæt på :P) eller hvis jeg havde en total identisk tvilling, der havde levet hele sit liv PRÆCIS som mig bortset fra røgen. Og det sker nok ikke lige :rolleyes

Jeg tænker, at bare fordi jeg er relativt sund og rask, så kan jeg jo godt være skadet alligevel. Jeg er sjældent syg, men hvis min mor ikke havde røget var jeg måske ALDRIG syg. Jeg er relativt intelligent, men hvis min mor ikke havde røget, så var jeg måske et geni. Jeg har såvidt vides ingen livstruende sygdomme nu... Men måske har jeg højere risiko for at få kræft senere i livet, fordi min mor har røget mens hun ventede mig. (Åh, det lyder næsten som om at jeg bebrejder min mor alt dårligt i livet fordi hun er ryger, det er altså IKKE tilfældet, det er bare et eksempel. :) Jeg har en skidegod mor, der har været meget obs på mange andre sundhedsting :)) Så længe der er dårligdomme, som vi ikke kan forklare, kan vi heller ikke udelukke, at de kan være opstået pga. forhold under graviditeten. Det betyder ikke at gravide skal stresse over at passe på deres ufødte børn. Men jeg synes, at det giver dem RET til at være så hysteriske, som de har lyst og armbevægelser til. ;)

Jeg går ikke ind for at man SKAL være hysterisk, men jeg bryder mig ikke om, at andre er "anti-hysteriske" på gravides vejne. Og jeg tror altså på, at man SAGTENS kan være lykkelig uden øl, brie og gyserfilm. Eller i hvert fald på, at de gravide, der kan undvære det, skal have lov til det. :) Der er så mange sunde glæder her i verden, så hvorfor skal man være stakkels hysterisk gravid fordi man passer lidt ekstra på sig selv? Der findes nok gravide, der er så ekstreme, at de ikke er til at holde ud af være i rum med. Men jeg har ikke mødt dem. Og hvis jeg en dag gør, så bliver jeg nok nødt til at overveje om jeg synes de er hysteriske, fordi de gør noget forkert, eller fordi deres sunde adfærd giver mig dårlig samvittighed over når jeg selv har syndet ;)

Sådan, Mette! :sc

Del dette indlæg

Annonce ♥

Sådan, Mette! :sc

:blush :kiss

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hvorfor må man forresten ikke spise brie, når man er gravid? :)

(Eeeeeeeelsker brie, så det kunne godt være et af de punkter, hvor jeg gav pokker i råd og besluttede at min baby selvfølgelig elsker ost lige så meget som sin mor :P)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg synes det er vildt fedt at i kommer med jeres synspunkter, og det var jo lidt det jeg håbede, da jeg lavede denne tråd :7: :loveshower

Selv har jeg haft det lidt forskelligt med historien.... Jeg fandt den kort efter jeg var blevet gravid, og dengang var det lige en historie efter mit hoved...

For jeg synes helt ærlig at Freja var stakkels, når hun slet ikke måtte noget som helst, og skulle følge alle mulige "hysteriske regler"

Men efter jeg har gennemlevet (næsten) en hel graviditet, har jeg ændret min opfattelse lidt.... For en del af de regler hun følger, har jeg jo selv taget til mig, og jeg føler mig ikke spor stakkels :)

Men der er også en del af reglerne jeg ikke har fulgt, men måske bare passet på, og reduceret forbruget.... Og jeg synes helt sikkert at man skal gøre som samvittigheden byder.

Jeg synes så til gengæld at man skal have lov at gøre det på sin egen måde i fred, og at kommentarer som "det tog vi ikke skade af", og "det GØR du da vel ikke, det der" skal pakkes langt væk....

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg synes det er vildt fedt at i kommer med jeres synspunkter, og det var jo lidt det jeg håbede, da jeg lavede denne tråd :7: :loveshower

Selv har jeg haft det lidt forskelligt med historien.... Jeg fandt den kort efter jeg var blevet gravid, og dengang var det lige en historie efter mit hoved...

For jeg synes helt ærlig at Freja var stakkels, når hun slet ikke måtte noget som helst, og skulle følge alle mulige "hysteriske regler"

Men efter jeg har gennemlevet (næsten) en hel graviditet, har jeg ændret min opfattelse lidt.... For en del af de regler hun følger, har jeg jo selv taget til mig, og jeg føler mig ikke spor stakkels :)

Men der er også en del af reglerne jeg ikke har fulgt, men måske bare passet på, og reduceret forbruget.... Og jeg synes helt sikkert at man skal gøre som samvittigheden byder.

Jeg synes så til gengæld at man skal have lov at gøre det på sin egen måde i fred, og at kommentarer som "det tog vi ikke skade af", og "det GØR du da vel ikke, det der" skal pakkes langt væk....

igen jeg har jo ikke selv prøvet en graviditet, og kommer heller ikke til det. Men giver dig ret i det markeret.

Men igen så tænker jeg også, at man kan blive for steril og for perfekt, så det også kan have konsekvenser for barnet, når det er kommet til verden...

Del dette indlæg

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

LOG IND HER