NSEllekilde

Barselsviden -smalltalk

38 indlæg i dette emne

Når man går fra dagpenge til barselsdagpenge, skal man så egentlig stadig ind og udfylde dagpengekort hver måned?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Når man går fra dagpenge til barselsdagpenge, skal man så egentlig stadig ind og udfylde dagpengekort hver måned?

Nej :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej :yay

Wuhu, det var da skønt :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Må jeg egentlig have en lønindkomst mens jeg modtager fødselsklip (SU)?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Må jeg egentlig have en lønindkomst mens jeg modtager fødselsklip (SU)?

Det fik jeg i 2012—13, men reglerne kan være lavet om siden.. Men jeg skulle mene, at det kan man godt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blev jo som sagt ikke fastansat :rolleyes

Så det kommer jo til at være sådan at jeg går fra 8 uger før termin (12/5) fra arbejdet hvor jeg 100% regner med at de betaler for "barslen" til kontrakten udløber.

Min kontrakt udløber den 31/5 og derefter skal jeg gerne have almindelige dagpenge frem til den 8/6 hvor jeg så har ret til almindelig barselsdagpenge som alle andre.

Mit spørgsmål er så... Hvis jeg først kan melde mig ledig fra den dag jeg rent faktisk er ledig (31/5) hvordan kan jeg så være sikker på at dagpengene bare køre og bliver udbetalt så vi ikke lige pludselig står med et hul hvor vi ikke får nogle penge udbetalt?

Jeg er dybt nervøs for hvordan det skal hænge sammen når jeg indenfor 1,5 måned skal have "løn" fra 3 forskellige steder :(

I må gerne skære det ud som hvis i skulle forklare det til en som måske ikke havde så høj en IQ :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Må jeg egentlig have en lønindkomst mens jeg modtager fødselsklip (SU)?

Ja, det må du gerne :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er det her ikke direkte barselsrelateret, men sidst jeg var gravid fik jeg bækkenløsning i uge 23. Det ved jeg selvfølgelig ikke om jeg får igen, hope not. Hvad så hvis man bliver sygemeldt fra helt nyt arbejde? Hvem udbetaler så løn?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er det her ikke direkte barselsrelateret, men sidst jeg var gravid fik jeg bækkenløsning i uge 23. Det ved jeg selvfølgelig ikke om jeg får igen, hope not. Hvad så hvis man bliver sygemeldt fra helt nyt arbejde? Hvem udbetaler så løn?

kommunen skal betale sygedagpenge hvis du har været ansat i mindre end 13 uger mener jeg :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blev jo som sagt ikke fastansat :rolleyes

Så det kommer jo til at være sådan at jeg går fra 8 uger før termin (12/5) fra arbejdet hvor jeg 100% regner med at de betaler for "barslen" til kontrakten udløber.

Min kontrakt udløber den 31/5 og derefter skal jeg gerne have almindelige dagpenge frem til den 8/6 hvor jeg så har ret til almindelig barselsdagpenge som alle andre.

Mit spørgsmål er så... Hvis jeg først kan melde mig ledig fra den dag jeg rent faktisk er ledig (31/5) hvordan kan jeg så være sikker på at dagpengene bare køre og bliver udbetalt så vi ikke lige pludselig står med et hul hvor vi ikke får nogle penge udbetalt?

Jeg er dybt nervøs for hvordan det skal hænge sammen når jeg indenfor 1,5 måned skal have "løn" fra 3 forskellige steder :(

I må gerne skære det ud som hvis i skulle forklare det til en som måske ikke havde så høj en IQ :lol

Jeg var i samme situation og det eneste, jeg husker som bøvlet, var at mit job skulle betale G-dage, altså dagpengene for mine første tre dage som ledig. Det skal man selv gøre arbejdsgiveren opmærksom på (fordi de strengt taget ikke kan vide, om man har fået et andet job og derfor ikke skal have G-dage), og det var jeg ikke opmærksom på, så jeg gik pænt og ventede uden at sige noget, og manglede derfor dagpenge for tre dage. De kom hurtigt og nemt, da jeg endelig kontaktede arbejdspladsen, men jo altså først da jeg gjorde, så det var først i juli eller august eller sådan noget. :rolleyes

Jeg har ikke styr på, om G-dage overhovedet stadig findes, der har vist været snak om at regeringen ville afskaffe dem :chin: Men kig evt lige på det :)

Nå ja, og så fik jeg ikke rasende mange dagpenge første gang, fordi de afregner fra ca. den 20. til ca. d. 20., men i samme periode fik jeg jo også en rest løn, som jo var højere end dagpengene, så jeg manglede ikke. Men vær evt obs på, at de dagpenge du modtager sidst på måneden, kun er dem, du er berettiget til indtil ca. den 20. Giver det mening? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var i samme situation og det eneste, jeg husker som bøvlet, var at mit job skulle betale G-dage, altså dagpengene for mine første tre dage som ledig. Det skal man selv gøre arbejdsgiveren opmærksom på (fordi de strengt taget ikke kan vide, om man har fået et andet job og derfor ikke skal have G-dage), og det var jeg ikke opmærksom på, så jeg gik pænt og ventede uden at sige noget, og manglede derfor dagpenge for tre dage. De kom hurtigt og nemt, da jeg endelig kontaktede arbejdspladsen, men jo altså først da jeg gjorde, så det var først i juli eller august eller sådan noget. :rolleyes

Jeg har ikke styr på, om G-dage overhovedet stadig findes, der har vist været snak om at regeringen ville afskaffe dem :chin: Men kig evt lige på det :)

Nå ja, og så fik jeg ikke rasende mange dagpenge første gang, fordi de afregner fra ca. den 20. til ca. d. 20., men i samme periode fik jeg jo også en rest løn, som jo var højere end dagpengene, så jeg manglede ikke. Men vær evt obs på, at de dagpenge du modtager sidst på måneden, kun er dem, du er berettiget til indtil ca. den 20. Giver det mening? :)

Det gør det :)

Tak BBM, det er så nemt at forstå når du svare fordi du faktisk var i samme situation som mig :glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg troede egentlig at jeg havde ok styr på det med barslen, men nu har jeg siddet og nærlæst lidt på både mandens og mit og bliver altså super forvirret over nogle lidt kringlede formuleringer :unsure Er der nogen, der kan hjælpe her?

 

 

Mor: offentligt ansat under FOA (link til barselsvilkår). Her står der:

 

 

Du har ret til:

  • at holde orlov med sædvanlig løn i yderligere 12 uger efter 2. uge efter fødslen.
  • at holde orlov med sædvanlig løn i 6 uger og yderligere 6 uger (hvis du og faren/medmoren er omfattet af samme barselsaftale, dvs. begge er ansat i en kommune eller begge er ansat i en region, skal I dog dele disse 6 uger) efter barnets 14. uge.
  • at holde orlov i 32 uger efter barnets 14. uge. (Du og faren/medmoren har til sammen 32 uger på dagpenge.)

 

Vedrørende punkt 1: Synes at det er kringlet at de skriver 12 uger efter 2. uge efter fødslen - i stedet for bare at skrive "14 uger efter fødslen". Men går altså ud fra at det må betyde, at jeg har 14 uger med fuld løn, som starter når baby er født.

 

Vedrørende punkt 2: Eftersom far er privat ansat går jeg ikke ud fra, at det i parentes gør sig gældende for os? Men synes at det er super forvirrende at de skriver "i 6 uger og yderligere 6 uger" - i stedet for 12 uger <_<

 

Betyder dette i vores tilfælde, at min arbejdsgiver betaler løn under 12 uger, ud af de 32, af forældreorloven? Så jeg i teorien kunne holde 14 ugers barsel med løn + 12 ugers forældreorlov med løn og først herefter skal jeg på dagpengesats i den resterende del af forældreorloven? :help

 

 

Far: privat ansat. Se overenskomst omkring orlov og barsel her (tryk på billedet for ordentlig størrelse):

 

Barsel_privat.jpg

 

Styk 1 er jeg sådan set ikke i tvivl om. Far har ret til 2 ugers fædreorlov med løn, som skal afholdes indenfor de første 14 uger.

 

Styk 2 går jeg ud fra at jeg helt kan overse, jævnfør det som jeg har highlighted med blåt i styk 3? Vi er jo immervæk forbi den 1. juli 2014.

 

Vedrørende styk 3: Her sætter forvirringen så ind igen.

 

Sådan som jeg læser det, så betaler hans arbejdsgiver løn (dog max. 145 kroner per time) under en del af forældreorloven? Selvom de skriver noget med 13 uger, så læser jeg det som om, at det er delt ud på 5 uger til hver (og de 5 'til mig' er jo ikke relevante) + 3 ekstra uger til valgfri forælder - som jo her i vores tilfælde ville være min mand. Så jeg forstår det således, så min mand har ret til at afholde 8 ugers forældreorlov med løn, udover de 2 ugers fædreorlov indenfor de første 14 uger, inden der gælder dagpengesats i de resterende uger af forældreorloven? 

 

Altså har han sammenlagt ret til 10 uger (2 ugers fædreorlov + 8 ugers forældreorlov) med løn inden han skal afholde resterende orlov på dagpengesats?

 

 

Fælles: det her forudsætter lige at jeg har forstået ovenstående korrekt. For kort at opsummere:

 

Mor: 14 ugers barselsorlov med løn + 12 ugers forældreorlov med løn.

 

Far: 2 ugers fædreorlov med løn + 8 ugers forældreorlov med løn

 

Vi har jo 32 ugers forældreorlov samlet, som vi kan fordele som vi vil. Hvis vi nu ønsker at gøre brug af perioden med fuld løn til os begge, så vil vi sammenlagt have brugt 12 uger (til mor) og 8 uger (til far) = 20 uger i alt. Altså vil vi nu have 12 uger tilbage, som vi kan fordele mellem os som vi vil. I disse 12 uger vil vi få udbetalt barselsdagpenge. 

 

Er det korrekt forstået, eller er jeg helt galt på den? :unsure

 

Og skulle vi beslutte os for at ville forlænge orloven med enten 8 eller 14 uger, så vil det blot betyde, at de 12 uger hvor vi får udbetalt barselsdagpenge i stedet bliver til enten 20 (de 12 +8) eller 26 (de 12 +14) - og at de barselsdagpenge som vi har ret til i de resterende 12 uger af forældreorloven i stedet blot bliver strukket ud over enten 20 eller 26 uger, med tilsvarende mindre udbetalt per uge.

 

Er dette korrekt forstået også?

 

På forhånd tusind tak, hvis nogen kan gennemskue og har input til ovenstående :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det ser umiddelbart rigtig nok ud...

 

Det er da helt fantastisk, hvis jeg faktisk har forstået det rigtigt i første omgang. Syntes at jeg sad og blev så forvirret over det. Tak :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER