Stbaby

Hvordan forklarer jeg om udseendet

20 indlæg i dette emne

Xander er 6½ og har altid haft sociale problemer (haft PPR inden over nogle år). Det går bedre og han har fået sig et par kammerater i skolen, men hvis de ikke er i skole sidder Xander alene hele dagen uden at lege med andre.

Han har derudover problemer med at han tisser i bukserne (som dog ikke er så ofte mere :))

Han tænker på ingen måde på sit udseende og tøj til dagligt, men ind imellem dukker der noget frem. Han vil gerne have strit i håret eller han finder en skjorte frem fra bunden af skuffen fordi han gerne vil være lidt pæn.

Han har altid selv fået lov til at vælge tøj, og har han valgt noget der slet ikke har passet sammen har vi snakket om det og sammen fundet noget der passede.

Jeg tror aldrig han ikke har fået lov til at gå med det han havde lyst til - men at jeg ind imellem har fået ham til at se at han måske har lyst til noget andet (fordi det han startede med ikke passede sammen).

Til gengæld er der nogle småting som han ikke får lov til - især efter han er begyndt i skole. F.eks. at have strømperne uden på bukserne og samtidig trukket strømperne helt op til knæene.

Gå i bukser / bluser der er for korte.

Gå i hullet tøj.

Gå i beskidt tøj.

Jeg er selv blevet mobbet rigtigt meget fordi jeg havde det 'forkerte' tøj på da min mor købte tøj til mig hver andet år i en meget billig butik / brugt. Dvs. det første år var det alt for stort med mange opsmøj og det sidste år var det alt for kort på ben og arme.

Jeg har aldrig haft mærketøj og har heller aldrig lært at sætte tøj sammen så det er pænt (men jeg prøver).

Dette har jeg med i bagagen og er derfor opmærksom på at Xander ikke skal udsættes for det samme.

Han får dog ikke mærketøj men det er stadig pænt og ser sejt ud (med spiderman, McQueen osv).

Mit problem er at hans far ind imellem køber noget tøj til ham. Altid tøj der er et nummer for småt - dvs. det stumper på ærmer og ben.

Far er selv ret kikset ang. tøj (også med for kort på ærmer og ben) og det er der Xander har lært at sætte strømperne uden på bukserne - for så slipper varmen ikke ud af buksebenene. dry.gif

Xander ser meget op til sin far og alt hvad far gør er rigtigt. Måske fordi han kun er hos ham hver anden weekend og når far ind imellem har lidt ferie - og fordi far aldrig skælder ud men er rigtig tivoli-far med slik, kage og 100% hygge op opærksomhed HELE tiden (som jeg på ingen måde kan gøre med en hverdag hvor man skal tidligt op og i skole, andre børn i huset osv).

For nogle måneder siden købte far en vinterjakke til Xander. Meget grim og meget brugt (genbrugsbutik) men Xander syntes den var SÅ god, så han fik lov til at bruge den.

Men nu er lynlåsen gået i stykker, vi fandt en af Kristoffers gamle vinterjakker i kælderen og den har Xander brugt de sidste par uger. Den har været god (ingen brok med lynlåsen som den gamle fra far gav hver gang han skulle have den af og på) og det har gået fint.

Her til aften kommer Xander hjem fra far - uden Kristoffers jakke men med men neongul jakke med lyserød skrift og MEGET piget!! Den blå drengejakke har de glemt i Aalborg.

Jeg har her kl. 3 om natten været på loftet og gennemgå det gamle vintertøj fra sidste år og fundet et par flyverdragter. Jeg håber Xander kan passe en af dem - for jeg nægter altså at han skal i skole med en SÅ piget jakke!!! At den er meget brugt, for kort på ærmerne og ser noget laset ud kan jeg (næsten) gå med til - men ikke at den er så piget :(

Jeg ved godt at jeg måske er hys - men jeg har ikke lyst til at give ungerne i skole (endnu) en grund til ikke at ville lege med ham :( ved godt at mange drenge i den alder måske ikke lægger mærke til det, men der er nogen der gør, og disse drenge er sjovt nok alfa-hannerne, så hvis der bare er en enkelt der kommer med en kommentar om at Xander går i tøsetøj - så gør alle de andre også.

Over for Xander er jeg den dumme - at han ikke må have jakken fra far på (for da det er far der har købt jakken så er det jo hans yndlingstøj).

Hvordan får jeg forklaret Xander om at den måde man ser ud og er klædt har noget at gøre med hvordan andre opfatter en og har noget at gøre med om de vil lege med ham?

Ind til nu har jeg bare sagt at han skal tage bukserne ud over strømperne, at tøjet skal smides ud når der er hul i / til vask når det er beskidt. Har ikke haft brug for forllaringer - sådan er det bare!

Men i morgen tidlig (om 3 timer) skal jeg på en eller anden måde få ham forklaret hvorfor han ikke må have jakken fra far på i skole :(

Jeg vil heller ikke skræmme ham til at gå alt for meget op i sit udseende (det skal nok komme helt af sig selv når han bliver teenager ;)) eller at han skal begynde at se på andres tøj og vælge kammerater ud fra deres tøj.

Jeg vil gerne lære ham at man skal være sammen med folk pga. det de gør og ikke pga. udseende og tøj - men samtidig vil jeg skåne ham for de børn der ikke har lært dette og ikke give dem mulighed for at drille ham fordi han har pigetøj på.

...og samtidig vil jeg ikke fortælle ham at hans far er et fjols. Det ville jo være det letteste: At sige at far ikke er ret god til tøj og derfor har købt en pigejakke til ham - og at drenge altså ikke går i pigetøj (og så håbe han ikke spørger hvorfor drenge ikke går i pigetøj, for hvis han spørger om det bliver jeg alligevel nødt til at komme ind på at det gør 'man' ikke fordi det er forkert, og når man gør noget forkert så risikerer man at andre driller en eller ikke vil lege med en :()

What to do?

Del dette indlæg

Nu er han nok kommet afsted i skole, så hvordan gik det med jakken?

Har ikke rigtig nogle råd til hvordan du lære ham omkring det med tøj. Men med den jakke, så ville jeg nok sige, at far var kommet til at købe en pigejakke, så derfor kunne han ikke få den på i skole ;) . Derefter ville jeg nok tage en snak med eks´en, om hvilket noget tøj han købte fremover.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ja han er kommet afsted - i en alt for lille flyverdragt :(

Vi kiggede sammen på jakken og han kunne god se at det var en pigejakke, så fik han lov til at prøve de to flyverdragter som han lige kunne få på, men er 10 cm for korte på benene.

Jeg fandt også en forårsjakke der er vatteret og så prøvede han en fleecetrøje under - men det var alt for michelin-agtigt.

Han fik selv lov til at vælge mellem de tre ting (altså også pigejakken) og valgte flyverdragten.

Jeg tager en tur forbi Kvickly / Bilka og ser om jeg kan finde en billig vinterjakke, for selvom han skal op til sin far allerede på fredag, så holder det ikke med den flyverdragt hele ugen :(

Øv altså hvor er jeg træt af min ex!!

Sidst Xander var deroppe var det jo problemet med støvlerne....

Jeg tror problemet er at far er fuldstændig tøj-blind og lige meget hvad han holder op foran Xander vil Xander have - uden at kigge på det (eller prøve det), for hvis far siger det er sejt så ER det sejt (og far vil vel ikke tilbyde ham det hvis far ikke selv synes det er sejt).

Nå - håber jeg finder en god jakke, og køber den lige lidt for stor for så kan jeg jo håbe han kan passe den næste år. Han kan da ikke blive ved med at vokse så hurtigt som han har gjort de sidste par år (han bruger str. 128 nu og er kun 6 år!)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Øv hvor er det en træls situation du står i... Håber virkelig du finder en billig jakke i dag...

Har desværre ingen gode råd..

:kram

Del dette indlæg

Annonce ♥

Øv hvor træls :(

Hvis du er interesseret, har vi en brun Molo-drenge jakke (str. 122/128, men den er stor i str) du gerne må få. Den mangler bare at få syet en stjerne fast (men den kan jo selvf. sagtens bruges uden) Du kan jo lige skrive en PM hvis du er interesseret :)

Vores dreng kan stadig passe den (bruger 134 nu), men han har altså 3 vinterjakker nu, og vi skulle alligevel af med den ene.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ærgerligt du bor så langt væk, ellers havde jeg en vinterjakke str. 7-8 år du kunne have hentet til ham :(

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hvor er i søde :) Men skal jo helst bruge den nu (eller i hvert fald i morgen når han skal i skole)

Vil lige se hvad 'byen' har af tilbud - ellers vender jeg lige tilbage :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hjemvendt fra shopping med 1 stk. vinterjakke - så håber jeg at han kan passe den :)

Men hold da op vi var i mange butikker for at finde den!!

- stadium

- H&M

- NameIt

- Kvickly

- Bilka

...og endte i en Outlet der lige havde 4 jakker hængende.

Han kommer hjem om en lille times tid og så skal vi ud og gå tur. Han klager meget tit over at han bliver hurtigt træt i benene, så nu skal vi til at 'træne' og gå ture så tit som muligt.

Ud over frisk luft og motion får vi også tid til at snakke - uden alle de andre forstyrrende elementer der også er herhjemme ;)

Vil høre hvad han vil have jeg skal sige. Om jeg skal fortælle far jeg har købt en anden jakke, eller han bare vil bruge jakken fra far frem og tilbage og oppe hos far - så far ikke finder ud af at Xander har valgt fars jakke fra.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Dejligt du fik fat på en jakke!

Del dette indlæg

Annonce ♥

Godt du fik fat i en ny jakke. Jeg så desværre først tråden nu, ellers havde jeg vist en ekstra.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Har lidt det samme problem med min mands pige.. Hun kan ikke helt finde ud af at sammensætte tøj, og selvom vi har haft minus grader i lang tid (til og med i weekenden) har hun rendt rundt i strømpebukser og nederdel.. Det har så resulteret i at hun har været snottet i en periode så vi blev enige om det nok var bedst at vente lidt med strømpebukser endnu.

Men som et råd til dig tror jeg simpelthen du er nødt til at tage en snak med din X. At enten skal han give jeres søn et gavekort med hjem til noget tøj, tøj med byttemærke på, ELLER give ham penge med hjem til noget tøj... Det har tydeligvis ikke fungeret på noget tidspunkt, og hvis du forklarer din x hvor svært jeres søn har i det i forvejen og at det bestemt ikke forbedre hans situation med det underlige tøj han finder til dig håber jeg da at han kan se at det er til alles bedste at det skal laves om..

Håber du kan bruge det :loveshower held og lykke

Del dette indlæg

Annonce ♥

Problemet er at han impulskøber og er 'pranger'.

Hvis han kommer forbi et godt tilbud så køber han det (men først efter at have forhandlet prisen ned).

Jeg kan forestille mig at de har været i genbrugsbutikken for at købe noget legetøj til Xander men far vil ikke give fuld pris og han så lige pejer på jakken der hænger og siger noget med: smider du ikke lige den oven i handlen.

Han køber tøj uden Xander er med, og i genbrugsbutikker kan det ikke returneres hvis det ikke passer.

Støvlerne er vist det første han har købt til Xander til fuld pris (men han fik sikkert skopudsemiddel eller snørebånd gratis ved at være pranger - han er SÅ pinlig at have med i byen og kan stå og forhandle i over en halv time. Så plejer folk at give ham et eller andet gratis bare for at slippe af med ham!).

Xander og jeg har lige snakket om at han ikke får den nye jakke med hjem til far, for hvis den bliver glemt er der kun tøsejakken i skolen. Han har en anden gammel jakke hos far som han bruger der.

Og så har vi aftalt at næste gang han er med ude og far vil købe noget til ham, så skal han lige kigge på det selv og se om det er tøsetøj - og at han godt må sige nej til at få noget tøj hvis han ikke kan lide det.

Det blev han meget glad for at få at vide :)

Han havde ikke lyst til at far skal vide han har fået en ny jakke, så jeg tror han måske har fået den fordi far har spurgt om han ville have den (fordi han ikke turde sige nej - skuffe sin far?) og nu er bange for at far bliver ked af det hvis han fortæller han ikke vil gå i jakken alligevel.

Så nu er problemet ikke skolen, men at Xander skal lære at 'sige fra' over for sin far. At han godt må have sin egen mening og ikke gøre alt hvad han tror far gerne vil have ham til / være glad for ting som han egentlig ikke er glad for.

Jeg tror ikke dette er et problem for far, for han gør rigtig meget for Xander. Det største problem er at Xander er bange for at gøre far ked af det / skuffet / sur og skal lære at selvom han bliver uvenner med far ind imellem så kan de også blive gode venner igen (lige som vi gør herhjemme).

Del dette indlæg

Annonce ♥

jeg tror jeg ville aftale med far at han ikke køber tøj til Xander? Jeg ville klart tage den med fremfor Xander.. U know?

Forstår dig godt mht slidt/for småt tøj, det var heller ikke OK her!

Del dette indlæg

Annonce ♥

Er din ex og dig ikke på talefod eller hvorfor har i ikke fået aftalt hvordan og hvorledes mht tøjkøb?

Jeg tror også det er bedst at tage den med exen fremfor sønnen....Men sønnen skal jo have at vide at den gule er for lille og for piget....ikke at det er noget mor siger eller bestemmer, det er lige så meget far som har overset det.....dermed også hans fejl,

alle kan jo begå fejl, men kan du følge mig, bevar den gode tone overfor far og hans gode men kikset intentioner når Xander hører på.

Godt du fandt en ny fin jakke....som garanteret heller ikke falder i fars smag :) Men find ud af det, så i fremover er enige om hvordan og hvorledes.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hov...jeg glemte helt at svare på det oprindelige spørgsmål:

Det vi har gjort er at finde tøj frem til Jonas...jeans og tshirt....alt passer sammen så der er ingen problemer,

Nu hvor han er blevet noget ældre og mere udseende-bevidst, så vælger han selv hvad han synes er fint og jeg prøver at lade være med at blande mig.....

vi har slet ikke samme smag! :) Men jeg lader ham udvikle hans egen smag og han må også gerne købe en trøje jeg synes er totalt gyselig, bare han er glad og lykkelig :)

Om tøj passer sammen er vel smag og behag?

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det er mig der køber tøj, medicin, natbleer mv. som så kommer med op til far.

Han har 3 - 4 sæt tøj til weekenderne og når han skal være der i længere tid (f.eks. til påske hvor han skal derop hele 10 dage :)) får 5 - 7 sæt ekstra med.

Bleer køber far selv - men jeg betaler.

Far har aldrig haft indkomst i de år vi var sammen - det var mig der forsørgede os alle (også hans datter fra tidligere forhold). For et års tid siden fik far et job (for første gang i over 10 år) og har derfor pludselig også indtægt. Og nu har han så mulighed for at købe gaver mv. til ungerne der ellers aldrig har fået noget fra ham.

Og derfor er der lige så stille også begyndt at blive købt tøj.

Ind til nu har det far har købt blevet hos ham (og så har jeg sluppet for at sende så meget med).

Far gør det jo ikke i en ond mening - han vil bare glæde Xander, og Xander vil gerne have det med hjem til mig så han kan bruge det hver dag i stedet for kun hver anden weekend. Sådan har vi andre det jo også når vi har fået nye ting - så skal det vises frem.

At far så ikke kan finde ud af hvad der passer til en dreng på 6 er så ikke så godt...

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hov...jeg glemte helt at svare på det oprindelige spørgsmål:

Det vi har gjort er at finde tøj frem til Jonas...jeans og tshirt....alt passer sammen så der er ingen problemer,

Nu hvor han er blevet noget ældre og mere udseende-bevidst, så vælger han selv hvad han synes er fint og jeg prøver at lade være med at blande mig.....

vi har slet ikke samme smag! :) Men jeg lader ham udvikle hans egen smag og han må også gerne købe en trøje jeg synes er totalt gyselig, bare han er glad og lykkelig :)

Om tøj passer sammen er vel smag og behag?

Vi har det modsat. Så snart de er gamle nok til at lukke skufferne op så har de selv fået lov til at vælge tøjet. Og så har vi taget snakken om det passer sammen eller ej. F.eks. den hvide skjorte + slip + short og tennissokker ser ikke sejt ud ;)

Mht. farver er det ret praktisk at være dreng - de farver han har i skuffen passer alle sammen (der bliver det sværere med Frida, men den tid den sorg).

Om han har superman-bukser til spiderman-trøje er underordnet. Det er mere de 'overordnede' ting der skal passe sammen (som skjorte og shorts ikke gør, at strømperne er samme farve)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hvor er det synd, at din dreng skal stå i den situation. Lur mig, om han ikke fra starten selv har vist, at den jakke ikke lige var noget for ham, men da hans far måske har lagt et godt ord ind og ikke har givet ham mulighed for at sige fra, ja så er børn sørme loyale!!! Det er da klart, at han er glad for noget, hans far har købt til ham, men så synes jeg også, at du skulle tage en snak med ham (din x) og fortælle, at han lige skal tænke sig om en ekstra gang og måske spørge jeres søn, hvad han mener om tøjet.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Stine jeg bliver nødt til at fortælle dig det her men i mine øre lyder du bare som den aller bedste mor et barn kan få.

Duver bare altid skide go til at snakke med dine unger :loveshower

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ved godt denne tråd er ved at være noget gammel, men tænker at svaret måske kan bruges alligevel :) :

Hmm.. Nu har jeg ikke selv nogen børn endnu, så kan kun skrive ud fra hvordan jeg selv var..

Jeg synes bare du skal lade ham gå med jakken :) Hvis de andre børn driller ham med jakken, så vælger han nok en anden i morgen. Så længe han har det "rigtige" tøj til rådighed.. Du kan jo godt risikere, at du sætter i hovedet på ham, at han ikke er god nok, hvis hans tøj ikke er pænt, eller giver ham en meget dyr vane :)

Da jeg var barn gik jeg i gamle slidte gemacher og grimme t-shirts. Det var bestemt ikke fordi jeg ikke måtte få pænt tøj, min mor og far havde købt så meget fint tøj til mig og de ville hellere end gerne at jeg gik i noget dyrt mærketøj. Men det interesserede mig ikke! Jeg gik i det jeg fandt behageligt og så var jeg ligeglad med alle andre :)

Tiltrods for mit mærkværdige og grimme tøj, var jeg meget populær i skolen..

Det var faktisk så slemt med mit tøj, at skolen på et tidspunkt truede mine forældre med en indberetning(Har jeg først fået afvide efter jeg er blevet voksen) Mine forældre pakkede en taske med noget af det pæne tøj og gav mig med og sagde til pædagogerne i SFO'en, at de var velkommende til at gøre et forsøg :rolleyes

Efter det var der ikke mere snak om at jeg skulle være omsorgssvigtet - var en viljestæk tøs :whistling

Det jeg forsøger at sige er, at jeg ikke tror du skal være så bekymret! Din søn skal nok blive interesseret i pænt tøj før eller siden! Da jeg blev teenager kom det helt af sig selv. Pludselig blev jeg en meget dyr ung dame!

Det eneste du kan gøre, er at købe pænt tøj til ham, så han har muligheden for at tage det på, hvis de andre unger skulle komme med dumme kommentare om hans tøsede jakke og så ellers rose ham for at se møghamrende smart og sej ud, når han har det tøj på DU synes er smart :)

Hvis det overstående lyder helt tosset, så kan du måske lave en aftale med ham om at det er en "weekend-jakke" eller en jakke man kun har på når man skal hjem til far, så den ikke går i stykker i skolen.. ;)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

LOG IND HER