Aja

Nem mad til undervægtig

7 indlæg i dette emne

Min mand er undervægtig og det er nærmest umuligt for ham at tage på. Sådan har det altid været og det er nok bare sådan det er. Men nu er han altså begyndt at tabe sig og det går virkelig ikke! Han siger også selv at vi skal gøre noget ved det nu. Vi har ellers prøvet forskellige ting i perioder, men uden den store succes. 

 

Han er ikke specielt vild med at spise og tager aldrig ret store portioner eller tager anden gang. Så jeg mangler for det første lidt inspiration til at få lidt ekstra kalorier i ham til måltidene. Vi er på ingen måde fedtforskrækkede eller ekstremt sundhedsfikserede så det er ikke fordi han på den måde mangler en masse i kosten. 

 

Det største problem er dog mellemmåltiderne. Han tænker simpelthen ikke på at spise eller også er det bare nemmere for ham at lade være. Han kommer helt sikkert ikke til at stå og bruge en masse tid på at lave mad han kan tage med og jeg har ikke lige overskuddet til det med ny baby. Så det skal være virkelig nemt. Nogle gode ideer til nemme snacks / mellemmåltider som han kan tage med på arbejde? Han er ikke ret meget til nødder, men jeg tænker også det skal være lidt mere et lille måltid for at det rigtigt batter. Og hvordan får jeg ham til rent faktisk at spise det, når det bare ikke er noget der falder ham ind? 

 

Håber I har lidt ideer for jeg ved det virkelig ikke efterhånden! 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ekstra olie på salaten og grøntsagerne og fyld salaten op med avocado og mozarella/feta :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mormor fik sådan nogle kalorieholdige drikke fra apoteket. Mon det er noget han gider?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker bare generelt at vælge den fede løsning; sødmælk i stedet for skummetmælk, emmentaler eller anden fed ost i stedet for en "almindelig", ekstra olie eller smør i maden, osv. Men måske han skal have en lille smule hjælp til at forstå det? Altså, det der med at glemme at spise er jo absolut ikke holdbart i hans situation, så det skal der måske arbejdes på?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I lidl kan man få nogle gode, små pølser, som jeg selv har brugt som snacks. De er virkelig gode. De kommer i sådan en todelt pakke.

Proteinbarer måske? Har ingen erfaring med den slags dog.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min venindes kæreste har også en tendens til at blive undervægtig, og for ham hjælper det at drikke en masse kakao og hvis han skal have mælk, så kun sødmælk. Han spiser nemlig ikke ret meget, men drikkevarer kan han nemmere skrue op for. 

 

Ellers kan i prøve at snige fedten ind fx ved at bruge fløde i sovsen i stedet for mælk, lave kartoffelmos med ekstra smør etc. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad med sunde knækbrød med god ost på til mellem måltid...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER