Guest

Råderet i alment byggeri

6 indlæg i dette emne

Jeg har idag været ude og se min nye lejlighed og er ærligt talt en smule chokeret over hvor ringe stand den er i. Bygningen er fra 1953 og det ligner virkelig at der ikke er gjort en bjælde ved den lige siden. Køkkenet er det samme, som i 1953. Ovn og emhætte er fra 1982. Linoleumsgulvet i køkkenet er så uhumsk og slidt. Vinduerne er halvrådne. Gulvet ligner løgn. Men derudover er lejligheden faktisk rigtig fed. Jeg ser i hvert fald en masse muligheder i den.

Nuværende lejer fortalte at hele bygningen skal istandsættes i løbet af 2017, hvilket betyder at alt ovenstående bliver renoveret indenfor en overskuelig periode. Min plan er at kræve af boligforeningen at de skal sætte nyt komfur og emhætte op, inden jeg flytter ind, hvilket tidligere lejer synes er mere end rimeligt. Det behøver ikke at være nyt nyt, men bare af nyere dato.

Derudover har jeg læst lidt om råderet i alment byggeri, men kan ikke helt greje hvordan det fungerer. Da køkkenet alligevel skal rives ned indenfor et år til halvanden, tænkte jeg på at spørge boligforeningen om hvorvidt jeg kan få lov til at male alle lågerne hvide og skifte grebene samt rive et køkkenskab ned. Har prøvet at tegne køkkenet i paint, ikke de helt rigtige størrelsesforhold, men blot for at I kan følge med.

 

post-2846-0-58266500-1449440747_thumb.pn

 

Hvis jeg kan få lov til sidstnævnte betyder det at jeg kan sætte et ekstra køkkenbord op og dermed få meget mere plads til madlavningen. Igen tænker jeg at det hele alligevel snart skal rives ned, så det er vel hip som hap om det står der eller ej.

 

Nogen der kender til denne råderet, som har lyst til at fortælle lidt nærmere om det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg aner intet om det, men jeg kan da huske at min mor malede vores køkken sådan en orange melonfarve da vi i 90'erne boede i Hjørring Boligforening :p

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså råderetten er jo noget med at man kan få betalt renovation af boligforeningen, eller ja lejen stiger af det.

Ellers må man vel i teorien gøre alt bare man genskaber ved fraflytning :-)

Jeg tvivlee på at du ville kunne få godkendt permanente ændringer når boligen alligevel skal renoveret, men hvis du taler med dem og helt sikker på at køkkenet skal rives ned så kan jeg ikke se hvorfor du ikke skulle kunne ændre i det, selvfølgelig for egen regning :-)

Så ja tal med dem :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det a- eller b-ordning?

Er det b-ordning kan det ske at du kan få lov at bruge vedligeholdelseskontoen. Men snak med dem da de kender reglerne i afdelingen og tillykke med lejligheden

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kig i lejekontrakten, der kan stå nogle regler for, hvad du ikke må. Hvis der ikke står noget specifikt er udgangspunktet ofte, at man må gøre hvad man vil, bare det ikke kan ses, når man flytter. At sætte et ekstra køkkenbord op er vel ikke anderledes end at sætte en hylde op, bare du kan fjerne det igen og gøre det pænt. 

Jeg ville dog ikke gøre alt for meget, hvis det alligevel skal renoveres i 2017. Du kan evt købe et løst bord og sætte ind i stedet for et køkkenbord, det er både billigere og nemmere. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kig i lejekontrakten, der kan stå nogle regler for, hvad du ikke må. Hvis der ikke står noget specifikt er udgangspunktet ofte, at man må gøre hvad man vil, bare det ikke kan ses, når man flytter. At sætte et ekstra køkkenbord op er vel ikke anderledes end at sætte en hylde op, bare du kan fjerne det igen og gøre det pænt.

Jeg ville dog ikke gøre alt for meget, hvis det alligevel skal renoveres i 2017. Du kan evt købe et løst bord og sætte ind i stedet for et køkkenbord, det er både billigere og nemmere. :)

Køkkenbordet jeg ville sætte op er dette fra IKEA: http://m.ikea.com/dk/da/catalog/products/art/10292866/

Men derudover håber jeg på i det mindste at få lov til at male køkkenet hvidt, så det ser bare lidt pænt ud.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER