NSEllekilde

Liste: når man har født

19 indlæg i dette emne

Der findes 10 millioner lister, gode råd til under graviditeten og fødslen.

Men jeg mangler sådan en god overordnet liste /godt råd til når man HAR født.. Altså hvad skal man stille op med baby, hvor tit med mad og hvad med den ble? Hvad skal babyen sove i på diverse årstider osv?

Gid der var en bog "how to be a mom -for dummies " :rolleyes

Er jeg den eneste førstegangsfødende som er lidt stresset over alt det som bare virker som om at alle bare ved?

Men kom glad med gode råd /lister /hvad der nu hjalp jer :)

P.s jeg har lagt tråden her, men måske den senere skal rykkes hen til baby 0-1 år? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

For et par dage siden gik det op for mig at jeg ikke ANER noget om små babyer, jeg aner ikke hvor meget tøj han skal have på, hvor tit han skal have mad, sove osv. Hvorfor følger der ikke en manual med?!?! :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha.. Jeg kan så tydeligt huske da vi kom hjem og jeg bare stod med den der klump og tænkte: "hvordan fanden passer man den samtidig med at man også laver mad, vasker tøj osv.?" Hele verdenen drejede sig om ham, amning, bleskift osv. på patienthotellet og jeg fattede ikke hvordan man kombinerede det med at lave alle de andre huslige ting, som man jo slipper for på patienthotellet. Nogle gange kunne jeg også tænke: "guud ja, han skal da også have skiftet en ble.. hvornår har jeg sidst gjort det?" Det var virkelig underligt, for jeg ellers normalt ret struktureret..

 

Nå, men herhjemme hjalp det da vi fik rytme på. Når Elliot vågnede fra lur fik han en flaske. Halvvejs gennem flasken bøvsede vi ham af og så fik han lidt mere flaske. Efter flasken fik han en ny ble (de skider tit lige efter mad ;) Bonusinfo!) og så legede vi indtil han blev træt igen. Jeg fik forskellige tips herinde til at skabe en rytme, så når han havde været vågen i 1-1 1/2 time, så blev han puttet igen.

 

Han spiste ca. med tre timers mellemrum da han udelukkende var på flaske.

 

Elliot sov i en voksipose i barnevognen udenfor. Han er fra 31/10. Han havde alm tøj på og derudover hue og vanter. Det var rigeligt i voksien. Jeg har ikke erfaring med dyne.. 

 

Vi købte en bog der hedder babykalenderen - den var guld værd!

 

Kom frit frem med alle de spørgsmål du kan komme i tanke om! 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svar så hurtigt!

Jeg synes pludselig at det blev meget skræmmende det her jeg har rodet mig ud i :lol

Jeg har jo læst tusind artikler om at være gravid, men jeg har slet ikke taget skridtet videre og læst om hvad man gør når det hele er overstået :rolleyes

Jeg er glad for at jeg ikke er alene om at det kunne være rart med en manual :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ha ha, jeg kan seriøst ikke huske det :LOL Selvom jeg er andengangs, så føler jeg mig også lettere panisk :D

Aksel er august barn. I starten gav vi ham for meget tøj på, fordi vi var så bange for at han blev kold. Et godt trick er at mærke i nakken. Er barnet kold eller svedig eller tilpas? Man bliver nødt til at prøve sig frem.

En god tjekliste er mad - ren ble - søvn, hvis de er utilfredse. Oftest er det en af de tre ting, der driller.

Jeg ammede hveranden time (det vil sige jeg startede ny amning op efter to timer. Han suttede ca en halv, og så havde vi lige halvanden time til at nå hvad der end skulle nåes).

Rytme kommer typisk først omkring fire måneder. Indtil da lader man sig pænt meget styre af baby. Aksel fandt dog en rytme efter et par måneder, så det er altså meget forskelligt.

Det aller bedste råd jeg fik var fra en fjerdegangsmor. Vi kunne ikke få Aksel til at sove i længere tid om dagen og var ret frustrerede over det. Han vågnede så snart vi lagde ham i liften. Typisk faldt han i søvn ved brystet, og det betød at han fik sig en lille power nap og derfor var klar til ballade når jeg prøvede at flytte ham. Det gav urolige aftener med en overtræt baby. Jeg fik at vide at jeg skulle holde ham vågen under spisning (enormt svært i starten), men det virkede og betød at vi kunne putte en mæt og søvnig baby bagefter. Det ændrede vores dag fuldstændig

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er du sød, Sarah :D :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og åh ja, så er der sådan en universal regel om at baby altid bliver sulten, når man selv skal have noget at spise - typisk når det er varm mad. Så lær dig selv at sidde med spisende baby, tallerken på ammepuden, maden skåret i små stykker og en gaffel i hånden. Og glem endelig ikke en stofble, så du kan tørre mad af din baby, for du vil komme til at spilde på den....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sådan tænkte jeg også.. men det giver altså meget sig selv. :)

Når baby græder tjekker man om h*n er sulten eller har en ble.. :) lynhurtigt lærer man, at der er et mønster (sådan var det i hvert fald her). Magnus lavede en speciel lyd, når han var sulten, så det var ret nemt at opdage. Han blev skiftet før og efter mad (fordi han som oftest havde noget i bleen og nægtede at spise før den var ren, og så kom der gerne bonus igen under eller umiddelbart efter måltidet).

Jeg vil sige, lad din baby guide dig. Drop det der med faste måltider i starten. Nogle sygeplejersker/assistenter kan stadig finde på at sige, at de skal spise hver tredje time - hverken mere eller mindre. Drop det.

Din baby skal have mad når h*n er sulten, og det skal den nok lade dig vide. Uanset om det så er hver time eller hvad. I starten gælder det bare om at få amningen op at køre, og du kan ikke amme for meget (såfremt du skal amme altså. Aner absolut intet om flaske).

Mht tøj. Ja det er svært. Det synes jeg stadigvæk. Men det lærer man stille og roligt. Et pejlemærke er, at baby skal være dejligt lun i nakken, men må ikke være fugtig af sved :)

Uld er nemt, fordi det er temperaturregulerende :)

I barnevognen er en voksipose guld værd (og de må forresten sove ude så snart de har genvundet deres fødselsvægt) for der kan du nøjes med en body. Her om vinteren har vi en langærmet body på og små luffer, fordi han lægger armene op over hovedet og nogle gange leggins og tynde sokker.

Her hedder det hellere lidt for koldt end lidt for varmt (har jeg lært af sp), men selvfølgelig må baby ikke fryse. Man må eksperimentere sig lidt frem.. der er også forskel på, om du får et varmt eller et koldt barn.

:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og vigtigst af alt.... Tro på dig selv!!!!

Du skal nok klare det og finde ud af det hele. Folk har tonsvis af råd og ugennemtænkte sårende kommentarer til en følsom hormonel nybagt mor. Brug de råd du kan og lad resten forsvinde langt væk. DU er den bedste mor for dit barn og du skal nok gøre det godt nok. Lær hinanden at kende og find jeres egen rytme og hverdag og hvordan I vil gribe tingene an, og så skal det hele nok komme af sig selv.

Og får du brug for hjælp har du måske en mor eller svigermor eller en anden du føler dig tryg ved, som du kan spørge løs om alle tænkelige ting på alle tænkelige tidspunkter. Og under amning (eller flaske) kan man nå at Google rigtig mange af de ting, man bliver i tvivl om

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har tit tænkt "hvorfor fanden havde du ikke en manual med ud"?

Men her i bagklogskabens klare lys, er det gået op for mig at det havde han! Og det har din baby også. Du skal bare turde følge den.

De første hovedregler er:

Gråd betyder ret så meget mad i starten. En ca regel er mad hver 3. time. Men lad nu virkelig være med at gå op i den regel hvis din baby er sulten efter 2 timer og 17 minutter, så er det altså der den skal spise! Min dreng spiste 11 gange i døgnet (jeps jeg talte :rolleyes ).

Gråden der betyder mad lyder seriøst meget som "moaaaaaaar", meget sådan en "mmmmmm" lyd ;)

I starten prutter de HELE TIDEN! Og prutbleer skal pusles, sådan ret hurtigt! Og de stinker! Så du er ikke i tvivl. Nogle babyer kan ikke lide en våd ble, andre er ligeglade. Har du givet mad/forsøgt at give mad er det en ide at prøve at pusle.

Det er en god regel altid at pusle inden lur og inden tur ;)

Søvn er den store "uhhhh" ting. Som regel (og her er jo ingen regler, bare en masse fornemmelser og prøven sig frem - og det skifter det der virker! Hele tiden! 'Det er en fase' er dit motto) er det nemmere at putte før det bliver kritisk. I starten er 1-1,5 times vågne tid rigeligt! Men altså, nogle gange er de vågne i 5 minutter for at spise og andre gange holder de sig vågne i 2. Du lærer HURTIGT at det er stort set umuligt at putte en overtræt baby.

Det er sådan de store ting. Resten finder man ud af.

Du kender svarene! Du er skabt til at tage dig af en baby :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er det nogle gode råd! Tak alle jer som bruger tid på at hjælpe en udvidende mom-to-be :D

Det hjælper nok når jeg står med babyen i armene, men jeg gad godt at have lidt viden i forvejen så man ikke bare famler i blinde :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uh, jeg sugede til mig af den slags råd i starten, og det blev faktisk for meget. I stedet for at de på hende, og se på om huk udtrykte behov for et eller andet, gik det alt for tit op i "de skal have 1/6 af deres kropsvægt i erstatning" eller "dr skal have 6 våde bleer i døgnet". Nøj en dårlig samvittighed jeg fik, når hun ikke nåede "målene" og fx gik en dag, hvor hun kun blev skiftet 5 gange.

En ting der dog hjalp mig var en video jeg så om en kvinde der var med i oprah. Kvinden havde studeret babyers gråd og kommet frem til at der fandtes 5 eller 6 måder at babyer græder på. En lyd for sulten, en lyd for ondt i maven etc. Det krævede lidt træning, men det virkede! Jeg kan huske at vi var sammen med min mands bror, der har en datter som er jævnaldrende med vores, og hun græd og forældrene gjorde en masse for at få hende til at stoppe. Jeg tænkte bare "kan i ikke høre, at hun er sulten?". Det var så tydeligt en "sulten" gråd. Det var guld værd at kunne tolke hende på den måde. Er lige på fra mobilen, så kan ikke lige linke til videoen, men den skulle gerne stadig være på YouTube

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænkte lige det som Pumkin skriver noget om. Hvis du på forhånd vil sætte dig ind i noget, så undersøg lidt om babys lyde/sprog.

Hvordan lyder det ca. når baby er sulten, træt, etc.

Og så knap så meget tid på de der retningslinjer, for ingen babyer er jo ens.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Da vi fik Theodor og var på barselsophold på patienthotellet på Skejby, var vi faktisk til sådan noget forælderundervisning. Jeg husker det ikke vildt godt, men det var da sådan noget med hvordan med bad og sikkert også noget med mad og søvn.

Vi fik også masser af informationsmateriale med hjem. Jeg husker da tydeligt hvordan vi sammenlignede Theodors lortebleer med dem i brochuren for at være sikker på det udviklede sig som det skulle. :p

Sundhedsplejen er der jo også..

Jeg kan godt forstå dig! Men det lykkes på en eller anden måde :kiss

Jeg har i øvrigt været glad for Helens bog om børn og mad og Helena bog om børn og søvn :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det der kom mest bag på mig og min mand var det med mad hver 3 eller 4 time...vi var helt rundt på gulvet da de på sygehuset ville have vi skulle vække Tobias og give mad...men ellers synes jeg alt andet har givet sig selv hen ad vejen :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres råd og svar! I er bare guld værd :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sådan en liste fik vi faktisk af jordemoderen. :) Sådan en lille side med punkter: Ring til SP den og den dag, huske knib, så mange bleer/mad/afføring osv.

Men ellers vil jeg anbefale babykalenderen, hvor der uge for uge står lidt om, hvad man skal huske :)

Alt det andet skal nok gå :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er du sød :) :kiss Jeg ved præcis, hvordan du har det! Et par dage inden min termin med Inger, sad jeg i haven og læste og pludselig fik jeg bare sådan et kæmpe sug i maven og tænkte "PANIIIIK! Jeg ved jo INTET om babyer!" og jeg styrtede ind til Anders og næsten råbte af ham "HVAD GØØØØR VI?!?!?!!? Hvordan skal vi nogensinde kunne tage os barnet? Hvordan ved vi, hvornår hun er sulten? Hvornår hun skal skiftes? Hvornår hun skal sove?"... og så kiggede han bare på mig og sagde "Altsååååå.... hvis hun græder, kan vi jo prøve at give hende noget mad. Og hvis hun skal sove, falder hun vel i søvn? Og hvis hun skal skiftes, tænker jeg, at vi kan lugte det?..." :lol :lol dét glemmer jeg ham aldrig for, for det var totalt lige præcis dét, jeg havde brug for at høre! 

I finder ud af det :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER