MJ&KL

Gravid og skaldyr/fisk

13 indlæg i dette emne

Hej,

Jeg er ikke særlig langt i min graviditet men har hørt og læst en masse steder at der er en masse forholdsregler hvad angår mad og især fisk og skaldyr.. og det er bare noget jeg elsker allermest!!

Del dette indlæg

Jeg undgår rå fisk og skaldyr, samt røget fisk og skaldyr. Der er noget med at man gerne må spise varmrøget, men ikke koldrøget, men jeg har endnu ikke kunne finde det tydeligt nok til jeg har turde. 

Men spiser stadig masser af ovnbagt fisk, fiskelasagne osv. Fisk skal jo være ekstra godt til babys hjerne, så vil bestemt ikke undvære det!

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ja, jeg har haft lidt svært ved skilningen for hvad der er okay at spise og ikke..

Men må nok sætte det rå fisk og skaldyr lidt på hylden

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ja, jeg har haft lidt svært ved skilningen for hvad der er okay at spise og ikke..

Men må nok sætte det rå fisk og skaldyr lidt på hylden

Nu er jeg ikke selv så vild med sushi, men rå fisk er vist okay hvis bare det har været frosset først. Jeg har valgt den nemme løsning at holde mig væk fra rå fisk, men savner mest den røgede laks som luksuspålæg...

Ellers er det de helt store slags man skal holde lidt igen med, hele tunbøffer f.eks. Men det er alligevel ikke en del af hverdagsrutinen herhjemme (og det tænker jeg ikke det er så mange steder), så ikke noget stort problem. 

Men altså laks, torsk og alle de normale fisk er OK tilberedt, både kogt, stegt og i ovnen. 

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hvis fisk har været frosset til -18 grader i over 24 time, skulle det være ok at spise rå. Tun frarådes generelt og også Østersø laks pga kviksølvindholdet.

Så er der noget med rovfisk, der heller ikke er så godt i store mængder.

tjek evt den her: http://sundhedsstyrelsen.dk/~/media/8C808386E240472F880ACA82558F0DA6.ashx

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg holder mig fra tun og spiser kun dåsetun én gang om ugen. Sushi spiser jeg med stor appetit - fisken her har været frossen i den tid, som kræves for at parasitterne er slået ihjel. 

Ellers spiser jeg masser af varmrøget laks, ørred osv. Det er godt med fisk for både mor og baby!

Del dette indlæg

Annonce ♥

Tusind tak for jeres svar

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det jeg holder af sådan i hverdagen, det er: rejer, krabekød, røget laks, dåsetun og makrel på dåse.. umiddelbart næsten alt det man skal holde sig fra..

Del dette indlæg

Annonce ♥

Annonce ♥

Det jeg holder af sådan i hverdagen, det er: rejer, krabekød, røget laks, dåsetun og makrel på dåse.. umiddelbart næsten alt det man skal holde sig fra..

Rejer - så længe de er kogte (og det er de jo som regel), så tror jeg ikke det er noget problem. Det spiser jeg i hvert fald. Også rejesalat. 

Krabbekød - igen, som regel er det jo kogt, så intet problem. Det ville jeg ikke være bange for at spise. Heller ikke f.eks. crab sticks eller krabbekød fra dåse.

Røget laks - tjek bare at den er varmrøget i stedet for koldrøget. 

Dåsetun - er der delte meninger om, men der er i hvert fald kun de store rovtun der indeholder for meget kviksølv. Jeg spiser selv dåsetun en gang i mellem, men ikke hele tiden. 

Makrel på dåse - skal være noget af det sundeste overhovedet, så spis du bare løs af det. 

Del dette indlæg

Annonce ♥

Åh det giver lidt ro

Del dette indlæg

Annonce ♥

Annonce ♥

Wow mange tak - der var mange gode fif i

Del dette indlæg

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

LOG IND HER