FruOvervejelse

Hvad stemmer du?

167 indlæg i dette emne

Vi skal jo snart til folkeafstemning, og jeg har vist brug for at høre nogle argumenter for at træffe et valg, så:

Hvad stemmer du og hvorfor?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Åh tak fordi du opretter denne tråd! Jeg fatter HAT så vil også gerne høre nogle argumenter! (Gerne for dummies :blush )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Annonce ♥

Åh tak fordi du opretter denne tråd! Jeg fatter HAT så vil også gerne høre nogle argumenter! (Gerne for dummies :blush )

:ditto

Jeg satser lidt på, der kommer noget i tv også, men jeg har altså svært ved at gennemskue det :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh, jeg har slet ikke sat mig ind i det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvorfor?

 

Er lige på vej på arbejde, så svarer senere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:super med denne tråd.

Jeg skal virkelig have sat mig ind i det inden jeg beslutter mig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej, nej og atter nej!

:ditto

Jeg har virkelig lidt tiltro til at vi får hele sandheden at vide bag konsekvenserne ved at stemme Ja.

Derudover synes jeg at Ja sidens kampagner er nærmest skræmme kampagner, hvor de siger at vi er ligeglad med pædofili hvis vi stemmer nej.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min umiddelbare tanke er at stemme nej.

Jeg har læst udenrigsministeriets forklaring på konsekvenserne af henholdsvis nej og ja. Når man læser den, synes jeg dog, at det virker fornuftigt at stemme ja. Men de er vel slet ikke objektive? :chin:

Jeg tror jeg skal have set nogle debatter :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg hælder mest til ja, mest fordi jeg ikke rigtig synes nej-siden er kommet med nogle gode argumenter andet end "Eu er skidt" og "vi kan sagtens lave en aftale uden at afskafe forbeholdet". 

 

Ja-siden har derimod argumenteret for, at det vil være nemmere at stoppe grænseoverskridende kriminalitet, og det vil det nu engang være. Hvis en spansk virksomhed går konkurs, så har en dansk kreditor med penge til gode i den spanske virksomhed sværere ved at få pengene igen en fx en fransk virksomhed har det. 

Jeg hørte også formanden for europol udtale sig om, at det ville være temmeligt bøvlet at få Danmark med i en aftale om Europol uden et ja, og at han ikke mente, at en aftale uden om ville være nær så god.

 

Dessuden tænker jeg også, at hvis vi siger ja, så har vi en indflydelse på, at retsakterne bliver vedtaget som de er, på ligefod med resten af europæerne. Hvis vi stemmer nej, så får vi nogle pseudoaftaler, som stiller os ringere eller i hvert fald anderledes end resten af europa, og det kan blive svært at gennemskue hvad der er op og ned i de særaftaler, og hvordan de adskiller sig fra resten af Europa. Så er det alligevel mere overskueligt, hvis alle spiller efter samme regler, og vi ikke skal prøve at spille med i samme spil, men insistere på at have vores egne regler med. 

 

Men jeg er stadig åben for gode argumenter :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg stemmer nej.

Simpelthen fordi jeg har ikke tillid til at vores politikere vil tage beslutninger om så store ting ud fra hvad folket mener, men hvad de selv mener... Der er folk i alle partier som er uenige med partilinjen - sådan vil det altid være - men den måde folketinget fungerer på, vil de menige medlem aldrig kunne repræsentere hverken sig selv eller sine vælgere, men udelukkende partilinjen.

Et godt eksempel er for mig euroen. Danskerne er rimelig klare omkring - det ønsker vi ikke! Ikke desto mindre drøfter politikerne igen og igen hvordan de skal få os til at stemme for. En ændring a la denne vi skal stemme om, vil medføre at politikerne 'bare' kan gennemføre det de synes uden at spørge befolkningen.

Jeg er klar EU-kritiker. Jeg synes det er fint med samarbejde, samkørsel af registre osv, men jeg er bestemt ikke med på at lovgivning i højere grad udarbejdes i Bruxelles, og at Bruxelles dybest set kan gennemtvinge beslutninger med kæmpe konsekvens for danskerne, med kun vores folketing som stopklods.

Alt for meget lobbyisme, private interesser og topstyring.

Det ER muligt at forblive i politisamarbejdet selvom vi stemmer nej... EU vil have interesse i en særaftale med Danmark, fordi INGEN ønsker at DK skal være et safe haven for forbrydere! Det er ren skræmmekampagne. JA, det kræver arbejde og ressourcer fra både de danske politikere og EU, men det er muligt hvis politikerne ønsker det. Og jeg mener politikerne - ikke befolkningen. Fordi den danske befolkning er ganske ubetydelig i EU sammenhæng...

Til det i rødt: Det er jo netop det et nej giver. Så vidt jeg har forstået så vil et ja betyde, at folketinget kan vedtage retsakterne som de er, uden at skulle ændre dem selv. Hvis vi siger nej, må folketinget være kreative og selv finde på løsninger, som vi ikke har noget med at gøre. 

Hvis vi stemmer ja, så er det i mine ører (og jeg kan have misforstået det) lidt som at sige "I kan vælge de her muligheder, og det er dem der er, men så kan i kun vælge dem som de er". Hvis vi stemmer nej, er det så ikke det samme som at sige "i må ikke vælge de her muligheder, find selv på hvad I så vil gøre, jeg blander mig ikke (for det bliver der ikke folkeafstemning om)"

 

Det eneste positive ved et nej er hvis de laver det om, og så i stedet lader os stemme om de enkelte retsakter. Det kræver nok mere tid at sætte sig ind i end de fleste danskere gidder, men så får vi da direkte indflydelse på, hvad vi vil og ikke vil. 

Den her model er lidt en "køb det hele eller køb intet" og det synes jeg er synd. Men det er nok også nødvendigt at det er sådan.. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg stemmer nej.

Da jeg ikke mener de 179 folkevalgte skal have lov at have et tag-selv-bord omkring hvad vi skal være en del af. Samtidig skal andre EU lande ikke overtrumfe dansk ret.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg hælder mest til ja, mest fordi jeg ikke rigtig synes nej-siden er kommet med nogle gode argumenter andet end "Eu er skidt" og "vi kan sagtens lave en aftale uden at afskafe forbeholdet".

Ja-siden har derimod argumenteret for, at det vil være nemmere at stoppe grænseoverskridende kriminalitet, og det vil det nu engang være. Hvis en spansk virksomhed går konkurs, så har en dansk kreditor med penge til gode i den spanske virksomhed sværere ved at få pengene igen en fx en fransk virksomhed har det.

Jeg hørte også formanden for europol udtale sig om, at det ville være temmeligt bøvlet at få Danmark med i en aftale om Europol uden et ja, og at han ikke mente, at en aftale uden om ville være nær så god.

Dessuden tænker jeg også, at hvis vi siger ja, så har vi en indflydelse på, at retsakterne bliver vedtaget som de er, på ligefod med resten af europæerne. Hvis vi stemmer nej, så får vi nogle pseudoaftaler, som stiller os ringere eller i hvert fald anderledes end resten af europa, og det kan blive svært at gennemskue hvad der er op og ned i de særaftaler, og hvordan de adskiller sig fra resten af Europa. Så er det alligevel mere overskueligt, hvis alle spiller efter samme regler, og vi ikke skal prøve at spille med i samme spil, men insistere på at have vores egne regler med.

Men jeg er stadig åben for gode argumenter :)

Jeg er endnu ikke nået så langt i mine overvejelser men hælder også til ja, af samme årsager.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den model der lægges op til, er at det ikke længere skal til folkeafstemning at afskaffe de danske retsforbehold, men man giver folketinget magten til selv at vurdere om de vil afskaffe retsforbeholdende. Derudover ligger der i aftalen, at som det er nu, skal en suverænitetsafgivelse til folkeafstemning, det vil ikke længere være korrekt.

Vi kan jo sagtens fortsætte med at ratificere de europæiske sagsakter, det kræver bare en folkeafstemning hvis det samtidig er en suverænitetsafgivelse.

Problemet er jo bare - set fra mit synspunkt - at praksis viser, at danskerne som helhed stemmer nej til suverænitetsafgivelser, hvor folketinget ønsker et ja de fleste gange. Det viser - for mig - at folketinget ikke er på linje med den danske befolkning i hvad vi - befolkningen - ønsker skal være gældende lovgivning.

 

Det er jeg helt enig med dig i. Og jeg er heller ikke tilhænger af "vi stemmer bare om det indtil de siger Ja" som man nogle gange hører om Euroen. For mig at se giver det bare ikke så meget mening af beholde retsforbeholdet, da jeg synes det er bedre at være en del af gruppen, og dermed også give Danmark lov til at være med til at forme fx familieretspolitiken, end at vi bare står udenfor og siger "vi vil også gerne være med, men kun efter vores regler"

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes virkelig det er svært. Et eller andet sted er jeg enig med jer alle i tråden - både ja og nej-sigere. Politisk hælder jeg mod to partier - det ene siger ja, det andet siger nej. Det er altså ikke et nemt spørgsmål

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er jo netop lige der vi er uenige :-)

Jeg mener netop at hvis vi var helt med i gruppen, så bliver vores niveau trukket ned. EU bliver ofte laveste fællesnævner, og vi er simpelthen ikke store nok til at kunne sætte foden ned og for alvor trække op.

Det gælder fx miljø-spørgsmål, fødevarer, kemi osv.

Vi har pr ret til at sætte højere standarder, det vil vi ikke have uden retsforbeholdet

 

Det er selvfølgelig en rigtig god pointe :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg er så.meget i tvivl, at jeg overvejer at stemme blankt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg er i tvivl, men jeg hælder til nej.

Netop fordi jeg er skeptisk overfor om et tættere samarbejde med EU vil være en udpræget god ting.

Jeg er tilhænger af tættere samarbejde på tværs af landegrænser når det kommer til opklarelse af forbrydelser, ingen tvivl om det - men det burde kunne lade sig gøre uden at man opgiver sin egen suverænitet, hvilket jeg frygter kommer til at ske i EU.

Jeg er enig med det JustMe (mener jeg) skrev om, at standarden med visse ting (fødevarer, miljø osv.) vil blive laveste fællesnævner. Vi har generelt ret skrappe krav for hvad der må sælges på det danske marked, mens fx Spanien har en lavere standard; grundet vores størrelse, så er det ikke vores standard, der bliver den fælles standard, hvilket vil betyde at vi skal slække på vores krav.

Men som sagt, jeg er i tvivl, så jeg skal have sat mig væsentligt mere ind i det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg er stadig ikke helt afklaret, men umiddelbart hælder jeg til nej. Og det er udelukkende fordi vi ellers afgiver suverænitet til politikerne og EU og det kan vi aldrig gøre om igen.

Og de der skræmmekampagner om pædofili får mine nakkehår til at rejse sig. Det er SÅ lavt, altså!

Men jeg er som sagt ikke 100% afklaret.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er stadig ikke helt afklaret, men umiddelbart hælder jeg til nej. Og det er udelukkende fordi vi ellers afgiver suverænitet til politikerne og EU og det kan vi aldrig gøre om igen.

Og de der skræmmekampagner om pædofili får mine nakkehår til at rejse sig. Det er SÅ lavt, altså!

Men jeg er som sagt ikke 100% afklaret.

Enig med de der skræmmekampagner!

Jeg bliver en lille smule kontrær over sådan noget - hvis den type barnlige retorik er det bedste "argument" de kan komme med for at man skal stemme ja, så får jeg lyst til at gøre det modsatte!

Men som sagt, så er jeg heller ikke 100% afklaret og skal lige have sat mig ordentligt ind i det - på trods af skræmmekampagner ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er stadig ikke helt afklaret, men umiddelbart hælder jeg til nej. Og det er udelukkende fordi vi ellers afgiver suverænitet til politikerne og EU og det kan vi aldrig gøre om igen.

Og de der skræmmekampagner om pædofili får mine nakkehår til at rejse sig. Det er SÅ lavt, altså!

Men jeg er som sagt ikke 100% afklaret.

:ditto

Først tænkte jeg at stemme ja, men efter at have læst herinde hælder jeg mest til nej..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER