Myliona

Bange når hun skal sove

21 indlæg i dette emne

Nu har jeg ikke selv børn i den alder, så har ingen erfaring med det.

Men jeg er igang med at læse bogen "superbarn", og der stod et eksempel med tigre/monstre.

I eksemplet går moderen ud i køkkenet og blander (med meget alvorlig mine) en tigerspray. Noget vand, sulfo, diverse krydderier, lidt parfume, eller hvad man nu lige har og hælder på en sprayflaske.

Så aftaler moderen med barnet at de sprayer det inde på værelset, og forklarer barnet at det holder tigrene væk. Og hvis der alligevel skulle komme en snigende, kan barnet prøve at tale til den. Præsentere sig med navn og spørge lidt ind til tigeren, for så bliver de en slags venner, og tigre spiser ikke venner..

Håber det gav mening. Det var i hvert fald den metode, de anbefalede.

Hvis det er, kan jeg prøve i morgen at skrive det ordret ind?

Del dette indlæg

Annonce ♥

Annonce ♥

Det har vi prøvet.. :( desværre er hun "lidt for kvik"..

Så de ting, bliver mødt med et "en tiger kan altså ikke tale mor" eller da jeg sagde bamsen passede på hende "det er en bamse mor, den er blød og man kan lege med den, men den kan ikke passe på mig"..

De ting virkede på mig, da jeg var 4-5 år.. Kan slet ikke forstå en på 3 år skal tænke så logisk som til at hun ikke kan tale med en Tiger..

Okay, kvik pige.. sørens :P

Hmm.. hvad med at spørge ind til dem? Prøve at grave lidt i, hvad de tigre mon repræsenterer? Og om hun selv har et bud på, hvorfor de kommer?

Eller måske kunne det være en løsning i en periode, at en af jer sov på en madras på gulvet inde ved hende?

Man kunne måske håbe at det bare var en fase?

Men øv altså, hvor er det træls. Håber I finder en løsning :kram

Del dette indlæg

Annonce ♥

Karla har også en livlig fantasi for tiden, og det kan godt give nogle udfordringer med monstre. Vi snakker dog om dem, på en måde der både fortæller hende, at jeg tror på hende, men også at der ikke er noget monster. Lidt svært at forklare, men jeg kan fx sige "hvor så du monsteret henne?", og når hun svarer kigger jeg og siger "hmm. Jeg kan ikke se det. Måske er det gået hjem til sin mor og far" eller hvis hun snakker om, at det brøler, så kan jeg sige "uha, ligesom far, når i leger krokodille?"

Jeg tager det altid alvorligt, for selv om det kun sker inde i hovedet, kan det godt være mindst lige så skræmmende som hvis det skete virkeligt. Jeg hader selv, når min mand siger "det er bare en edderkop, den gør ikke noget" - det gør dem ikke mindre skræmmende i mit hovede.

Karla har haft en periode med mange mareridt og har haft behov for ekstra tryghed ved putning. Det har betydet, at vi måtte holde hende i hånden til hun faldt i søvn i over en måned. Nu er hun ved at være tryg igen, så nu trapper vi ned på nærkontakten ved putningen, så hun igen kan lære at falde i søvn selv.

Jeg har nok den overbevisning, at man ikke kan "hærde" børn ved at bede dem ignorere deres følelser eller selv gøre det, og jeg tror på, at man ikke kan give dem for meget tryghed, når de er bange og har brug for det.

Når nu det fungerer så dårligt med at hun sover i jeres seng, så ville jeg fokusere på, at hun skulle sove i hendes egen seng, men sætte alle sejl ind på at gøre hende så tryg i egen seng som muligt. :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Annonce ♥

Altså hvis du vil have tigrene til livs og hun gennemskuer tigerspray og bamsevagter, så kan du jo udfordre hende i, at hun måske også godt ved, at tigre ikke findes frit i Danmark. ;)

Men det lyder til, at du har en fornemmelse af, at det handler om, at hun vil have dig tættere på, og det tror jeg, du har ret i. Og så behøver man vel ikke vade i, om det er pga tigre, eller om det er pga. fx lillesøster (hvilket måske kan være svært at få udtrykt).

Herhjemme har vi også tigre, V græder dog ikke, men vil meget gerne have at vi sover med ham, eller ham med os. Pt. er det dog ikke et problem, fordi det kan rent praktisk godt lade sig gøre: Han vækker ikke E, vi kan sove med V i hans seng, B har købt en luftmadras til stuen og både B og jeg kan indtil videre leve med at få vores søvn ødelagt lidt af at der er lidt crowded i sengen. Det er hårdt, men for os kan det lade sig gøre, og det føles rigtigt at give V så meget putte som muligt/han vil have.

Men hvis det ikke rent praktisk kan fungere for jer med plads så ved jeg skisme ikke :chin: :kram

Del dette indlæg

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg tænker det med hun er bange for tiger kan bryde ud, kan I så ikke italesætte at de er hegnet inde og at zoo har styr på dem og tal på hvor mange de har, og de tæller dem hver dag. Bor i ved jorden eller oppe i højden?

Måske du kunne sige at en tiger larmer hvis de kommer ind og så hører du den, og du passer på hende altid.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg tænker at det er et behov for mere mor tryghed.

Hun er blevet storesøster og kvik som hun er kan hun sagtens forstå nat du sover med Leah.

Kan du ikke sove ved Camille og så stå op og gå ind til Leah når hun vågner og så gå retur?

Alternativt må kæresten til at træde mere i karrekter og tage Leah alene lidt oftere så i kan have noget mor & Camille tid.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Majs lavede en tråd for et halvt års tid siden om nogle monstre eller spøgelser (?) som Mie var blevet bange for når hun skulle sove.

Det blev en ganske udemærket tråd mindes jeg, hvis du kan støve den frem, tror jeg helt sikkert der er noget du kan bruge!

Del dette indlæg

Annonce ♥

Annonce ♥

Vi har hver dag mor/Camille tid.. Fast når hun skal i bad og når hun skal puttes.. Samlet set er det cirka 1 time hvor jeg "kun er hendes", fra hun kommer fra børnehave.. Og tror ikke jeg kan rive mere tid ud..

Vil prøve at lede efter tråden..

Jeg tænker at i skal lave noget andet,noget hvor hun er i centrum andet end hverdags trummerum f.eks. tur i svømmehal, legeplads mv bare dig og hende. Men håber at I finder noget der virker for jer.

Del dette indlæg

Annonce ♥

On 11/11/2015 at 6:47 PM, LeneLN said:

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi laver altid noget kun hende og jeg i weekenden. Fodrer ænder, legeplads og alt muligt kreativt.. Min kæreste tager gerne Leah med ud og handle, og når Leah sover fokuserer han på Camille.. Så tror ikke vi kan gøre så meget mere på den front..

Så håber jeg i kan finde noget andet der virker. :kram

Del dette indlæg

Annonce ♥

Annonce ♥

Krydser fingre :goodluck.

Har du/i prøvet "kaninen der så gerne ville sove". Den virker ofte herhjemme

Del dette indlæg

Annonce ♥

Annonce ♥

Det lyder da bedre end gråd? Og jeg synes ikke, du lød hård, bare fast, og det tror jeg slet ikke er så tosset :kram

Hvordan gik natten så? :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

LOG IND HER