Barbamama

Må børn rasle?

29 indlæg i dette emne

Tyvstjålet fra broktråden, som jeg synes druknede lidt ;) og jeg synes det er en spændende diskussion, og er faktisk lidt i tvivl om, hvor jeg selv står!

Jeg bryder mig ikke om, at nogen er "tvunget" til at lege med. På den anden side forstår jeg ikke argumentet med kun at ringe på, der hvor der er græskar, for vi har da ikke lignende "krav" til raslere ved fastelavn?

På den ene side tænker jeg "herregud, det er BØRN! Stik dem en slikkepind eller en klementin med et ondt ansigt malet på and so be it", hvorfor være modstander af en fest? På den anden side synes jeg, det virker noget modsat at omfavne en "ny" tradition med mere slik, når jeg samtidig synes at se, at mange gerne vil begrænse slikket (blandt andet mig selv).

Jeg kan ikke finde ud af, hvad mine børn må, når de bliver store nok. Jeg har ikke lyst til at de må tigge penge (det virkede fint og helt low-key-agtigt da jeg var barn, men min fornemmelse er, at tiderne er skiftet og at der ville gå for meget koks og konkurrence i det nu), jeg synes overhovedet ikke at vi mangler anledninger til slik (slet ikke så tæt på jul!), men jeg vil gerne lade dem feste og have de traditioner, de hører om at andre har...

Det eneste jeg ved, er, at hvis de får lov at rasle, så er der strengt påbud om to ting:

1. Du ringer/banker kun ÉN gang, uanset om du kan se/høre, at nogen er hjemme eller ej.

2. Du viser taknemlighed for hvad du får, uanset om det er en 50-øre, en gulerod, en hjemmelavet müslibar eller whatever.

Hvad siger I andre? Lad os lave en lille debat :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er i øvrigt ligeglad med, hvor traditioner og højtider stammer fra. Dét er ikke et modargument for mig :) Jeg synes at se, at Halloween er kommet til Danmark, og så er det en dansk højtid in my book.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mener - lad dem!!!

Vi fik masser af børn på besøg i går, fra kl 16-20! Og alle var udklædte, alle utrolig venlige (og uhyggelige....), sagde tak for slik, og havde tålmodighed til at min 2 årig puttede slik i deres bøtter..

Jeg ser det på ingen måde som tiggeri, hverken halloween eller fastelavn. Da jeg selv var barn i 90'erne gik vi landsbyen rundt, og kunne nemt få 100 kr på sådan en eftermiddag.

Halloween er så om aftenen. Men hos os begyndte det ved en 16-tiden, og tror de sidste kom 20.15? Jeg synes det var vildt hyggeligt! Vi puttede ca 19.15 i går, og pga de mange besøg sov hun først lidt senere... Men herregud (siger moderen til en 2-årig, der stadig ikke sover igennem, og hvor vi før snildt kunne bruge 2-3 timer om aftenen på at putte! = jeg ved hvor frustrerende det er at få afbrudt søvnen!)

Vi havde pyntet op hos os, vores naboer havde ikke, og de gik ikke ind til dem. Vores grundejerforening havde aftalt, man kun gik ind til pyntede huse. Dog kom der masser af børn (altså flere end fra vores grundejerforening), og det virkede tii, at de fleste "kendte reglen".

Og hvis man får uventede, ikke velkomne gæster, må man jo bare sige nej tak. Det er bare børn ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og må give Sofie lidt ret, der fylder rigtig meget for de større børn. På min skole er der om morgenen pyntet på græskar med lys i (er der også i min datters instution), der er klassefester med halloween-tema, vi læser halloweentekster på tysk osv... Jeg har den sidste uges tid mødt mange børn, som glædede sig til i går aftes :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mener - lad dem!!!

Vi fik masser af børn på besøg i går, fra kl 16-20! Og alle var udklædte, alle utrolig venlige (og uhyggelige....), sagde tak for slik, og havde tålmodighed til at min 2 årig puttede slik i deres bøtter..

Jeg ser det på ingen måde som tiggeri, hverken halloween eller fastelavn. Da jeg selv var barn i 90'erne gik vi landsbyen rundt, og kunne nemt få 100 kr på sådan en eftermiddag.

Halloween er så om aftenen. Men hos os begyndte det ved en 16-tiden, og tror de sidste kom 20.15? Jeg synes det var vildt hyggeligt! Vi puttede ca 19.15 i går, og pga de mange besøg sov hun først lidt senere... Men herregud (siger moderen til en 2-årig, der stadig ikke sover igennem, og hvor vi før snildt kunne bruge 2-3 timer om aftenen på at putte! = jeg ved hvor frustrerende det er at få afbrudt søvnen!)

Vi havde pyntet op hos os, vores naboer havde ikke, og de gik ikke ind til dem. Vores grundejerforening havde aftalt, man kun gik ind til pyntede huse. Dog kom der masser af børn (altså flere end fra vores grundejerforening), og det virkede tii, at de fleste "kendte reglen".

Og hvis man får uventede, ikke velkomne gæster, må man jo bare sige nej tak. Det er bare børn ;)

Hvis det er på den måde, vil jeg gerne være med, det lyder mega hyggeligt :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh jeg synes det er svært og træls!

Jeg har ALDRIG raslet efter noget som helst til fastelavn eller andre sammenhænge. Mine forældre brød sig ikke om det og jeg her egentligt ikke gjort et nummer ud af at modsætte mig. Det føles i mig bare rigtig forkert at gå rundt til fremmede mennesker og bede om noget. Om så det er penge, slik eller klementiner.

I går valgte jeg at ignorere dem der kom og bankede på. Og det var der ikke noget nummer ud af. De virkede til fint at acceptere at der ikke var nogen der svarede og gik videre. Der var ingen respektløs banken og ingen skrig og skrål.

Men som jeg også skrev i brokketråden, så gider jeg ikke påduttes at deltage i noget, jeg har valgt fra. Det bryder jeg mig ikke om. Og jeg synes det er helt min ret at lade være med at deltage.

Jeg har meget svært ved at se, at jeg skal lade mine børn gå rundt og rasle. Igen fordi jeg simpelthen ikke bryder mig om konceptet. Nu må vi se om de trækker på skuldrene og siger "ok" som jeg gjorde eller om de VIL deltage. I så fald må vi snakke om regler: banke/ringe pænt på, kun gå i vores nabolag, være taknemmelig for det hele, kun gå hos dem der har pyntet op.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En tradition er kun sjov, hvis folk er med på den. Derfor er det i USA sådan, at man kun går ind de steder, hvor der er pyntet op. Og ofte er der mindst een forælder med en raslegruppe.

De steder er der så ofte gjort lidt ekstra ud af det. Dvs der er pyntet op ude som inde - og den person der åbner er skræmmende klædt ud. Hele sceancen varer kun et par timer lige efter mørkets frembrud.

Jeg gider ikke have hele nabolagets unger på tigge-togt hverken til Halloween eller til fastelavn. Men jeg synes faktisk Halloween er rigtig hyggelig i sin oprindelige form - for der er det en selv der bestemmer om man vil lege med. Og det handler ikke om penge.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil gerne kommentere på det senere når jeg ikke ammer

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har personligt ikke det store problem med halloween og at børnene kommer og rasler. Vi havde købt lidt slik, så kunne de få lidt. Vi havde dog intet andet gjort - ingen oppyntning eller noget. Syntes dog ideen om at man går ind hvor der er noget der viser man er med, er ret go, for der er mange der ikke er med og det bør man også respektere.

Det der dog irriterer mig er, når børn kommer kl 20:45 og rasler. Det er altså for sent syntes jeg. Især i et hus med en sovende baby (og den voksne der var med dem, vidste godt vi har en lille baby). De fleste kom her mellem 17 og 19 hvor det også var mørkt, og det var helt fint syntes jeg. Men det andet syntes jeg altså lige er på grænsen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis vi havde boet tættere på naboer eller inde i byen, så måtte Ida og Eigil gerne komme ud og rasle når de blev lidt større. Både til fastelavn og halloween. Men det skal selvfølgelig være med regel, som at man kun går ind hvor der er pyntet op og man skal blive glad uanset hvad man får.

Men nu bor vi sådan at der er en kilometer til nærmeste nabo, så synes det er lidt langt for dem at gå. Plus de gider nok ikke gå så langt til den tid. Så de må "nøjes" med det de får af os forældre og bedsteforældre.

Jeg er selv opvokset på landet og kunne da til tider godt blive misundelig på dem fra min klasse der var ude og rasle, men samtidigt så havde jeg altså ikke lige lysten til at gå så langt for en smule småpenge.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg raslede selv som barn til fastelavn og ja, vi gik da op i hvor meget vi fik. Men heller ikke mere end vi blev glade uanset om vi fik en bolle, 50 øre, eller et 'tak for sangen' vi ringede/bankede på 1-2 gange og hvis ikke der blev åbnet, gik vi bare igen.

Jeg kunne sagtens forestille mig at A fik lov at rasle. Både til Halloween og fastelavn når hun bliver ældre. Det må vi tage til den tid :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg raslede selv som barn til fastelavn og ja, vi gik da op i hvor meget vi fik. Men heller ikke mere end vi blev glade uanset om vi fik en bolle, 50 øre, eller et 'tak for sangen' vi ringede/bankede på 1-2 gange og hvis ikke der blev åbnet, gik vi bare igen.

Jeg kunne sagtens forestille mig at A fik lov at rasle. Både til Halloween og fastelavn når hun bliver ældre. Det må vi tage til den tid :)

:ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har det meget ambivalent med det, må jeg indrømme.

Ligesom Maustique, så synes jeg den oprindelige form fra USA, hvor man kun rasler hos dem, der deltager ved at have pyntet op, er rigtig fin - så "tvinger" man ikke nogen med i legen, som egentlig helst ville være fri.

Jeg er godt med på at der går en rum tid før vi evt vil være der i Danmark, i og med at det stadigvæk er så ny en skik herhjemme. Men jeg håber det kommer, hvis vi fortsat skal fejre Halloween :)

Samtidig så er der en del af mig der synes at raslen er lidt en uskik, grænsende til tiggeri. Sådan har jeg det sandsynligvis fordi mine forældre var modstandere af raslen og aldrig lod mig og min bror rasle, eller gav til dem, der raslede ved deres dør. Den sidder nok i mig endnu...

Jeg er dog ikke større "modstander" af det end at jeg godt kunne finde på at pynte op (når vi engang forhåbentlig flytter i hus, gider ikke mens vi bor i lejlighed) og give til raslende nabobørn og lade mine egne børn rasle, såfremt det er noget de gerne vil og der ellers er tradition for det i området. Men med klare regler: ringe på én gang, kun ved huse, der er pyntede og man er taknemmelig for hvad man får!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Well, i og med det immervæk er en nyskabning i dansk kultur med halloween, så synes jeg ærligt, at det er god stil at lære sine børn kun at ringe på steder med pynt. Det være sagt, så havde jeg købt lidt slik alligevel, og jeg var glad for at give til de udklædte og vældig søde børn, der ringede på og efterspurgte slik :)

Ligeledes køber jeg slik til udklædte børn til fastelavn.

Mine egne børn vil sandsynligvis få lov under præmissen om udklædning, høflig optræden (ring/bank én gang, tak pænt uanset udfald - og til halloween helst kun steder med pynt). Jeg tænker også, at man lige skal holde lidt hånd i hanke med klokkeslættet - der er grænser for, hvor sent jeg gider rende til døren. Jeg vil i den forbindelse nok også foretrække - i hvert fald de første år - at enten jeg eller en anden voksen følger med rundt i baggrunden og sikrer den ordentlige opførsel.

Jeg kommer fra et mindre samfund, hvor alle kender alle, og hvor min farmor miksede relativt store slikposer til fastelavnsbørnene - hun vidste, hvem de var, og hvor mange, der kom - ret hyggeligt. Vi giver noget mindre her, for vi kan jo se, at børnene kommer rigtig mange steder og i alt får rigtig meget.

Da jeg boede i Århus Nord for mange år siden droppede jeg at lukke op til fastelavn... Ikke-udklædte børn, der stod med en æske og sang om at ville have penge... Dét er ikke andet end tiggeri, og jeg ville - undskyld mig - skamme mig dybt, hvis jeg opdagede, at mine børn gjorde det :o At der så er enkelte steder, hvor folk selv har syntes, at det er nemmere at stikke en mønt end at anskaffe slik, det er så en anden sag.

Uanset om det er fastelavn eller halloween, så kan man så under alle omstændigheder ikke tvangsindlægge andre til at deltage - jeg synes da, at man skal tale pænt til dem, der kommer uanset, men de skal selvfølgelig også respektere, at der ikke lige er bid. At Vinnus (kunne jeg læse mig til) havde fået kritik at voksent menneske for ikke at have sørget for halloween slik er i mine øjne helt vanvittigt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ingen mening om hvorvidt jeg synes det er forkert eller rigtigt at fejre halloween, jeg synes bare personligt at det er hyggeligt at folk gør noget ud af noget uanset tradition eller ej.

Da jeg var barn raslede jeg til fastelavn og en enkelt gang til halloween, men det med at formålet var at få penge handlede det altså ikke om. Vi raslede fordi det var SÅ sjovt! Alle der åbnede døren roste os for vores flotte kostumer som vi havde brugt uger på at forberede og at folk så gav en 50 øre eller en 5'er var bare fedt! Jeg følte at folk gav mig penge fordi de synes at min udklædning var fantastisk, som en belønning. Og det er en af de følelser jeg ikke vil være foruden. Det var SÅ hyggeligt at gå med sine venner og synge sange for folk som syntes at vi var de flotteste de havde set den dag :rolleyes

Men vi accepterede også når folk ikke åbnede op :)

Jeg tror at hvis halloween er blevet større når mine børn er ældre (dem jeg nu engang får) så må de gerne klæde sig ud og få en dejlig aften ud af det -men med de samme regler som i andre har skitset op :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er i bund og grund hverken for eller imod. Jeg fejrer hverken Halloween eller fastelavn. Om jeg gør det om nogle år, når Aksel er gammel nok, må vi se til den tid.

Men jeg er dybt imod at få at vide at det er forkert ikke at synes det er det vildeste - en holdning jeg synes hersker hos dem der fejrer det. Det gider jeg simpelthen ikke have skudt i skoene. Vi bestemmer alle sammen selv, hvad vi vil være med til, og respekten skal gå begge veje.

Vi havde heldigvis ikke nogen forbi igår. Og hvis der havde været nogen havde de pænt fået at vide at vi ikke fejrer det. Havde intet i huset de kunne få og nægter at give penge.

Til gengæld syntes jeg det var vildt hyggeligt i Disneyland. Mega gennemført. Der skulle være Halloween fest om aftenen og det var virkelig sjovt at se hvor meget familierne havde gjort ud af udklædningen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde pyntet op i år, og fik besøg af intet mindre end 8 hold børn - alle sammen fint klædt ud og opførte sig meget pænt. Jeg hørte flere af dem diskutere da de gik hvilket hus de skulle gå videre til, og kiggede grundigt efter om der nu var pynt udenfor så de kunne gå der eller ej. Min tumling syntes det var meget sjovt med så mange gæster, og sagde pænt hej hej hver gang de gik og lukkede så dørene meget grundigt bagefter ;) Lidt farlige så de vel ud!

 

Her i området synes jeg faktisk børnene er bedre klædt ud til Halloween end Fastelavn, og så kan jeg godt lide idéen om at man kan vælge ikke at være med. Så jeg er nok der hvor jeg nærmest foretrækker Halloween over fastelavn. 

 

Hvis min søn får lyst til at rasle sammen med nogle af dem på vejen, så vil han nok få lov (indtil videre er jeg fortaler mens farmand siger nej). Men jeg vil også gøre meget op i at opdrage ham rigtigt, og de første par år vil en af os nok gå med for at sørge for pæn opførsel. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har græskar mand ude med lys i, det har jeg haft i mange år, længe inden halloween blev "hot" herhjemme, ganske som jeg også laver det store Thanksgiving meal om nogle uger, stille og rolig hygge jeg godt kan lide, fra min tid i USA. 

 

Jeg har aldrig handlet hverken slik eller penge ind til fastelavn eller halloween, og før max 1 besøg. Igår var den lille græskarmand tændt, men jeg havde da også taget batteriet ud af ringklokken, så M ikke skulle blive vækket. Der kom nogle og bankede på 1 gang, lige mens jeg puttede, hvorfor jeg ikke fik åbnet. 

 

Når M bliver større og det bliver mere aktuelt, håber jeg vi bor i hus, hvor der i grundejerforeningen forhåbentlig har nogle klare fælles regler. 

 

 

Min søster havde haft besøg fredag aften, 2 børn, for havde ringet på 4!!! gange og så der efter bankede løs på døren, vel og mærk på moderen opfordring :klap  min søster har nada pynt til halloween, og lukkede jo netop ikke op fordi hun ikke havde hverken penge eller slik i huset. Se dét synes jeg godt nok er en mega grov opførsel. OG det var ikke engang beboere på hendes vej/ejerforening  :shooter

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes, det er mega hyggeligt. På min vej, var der et arrangement kl.16, hvor der blev grillet pølser, så man kunne købe hotdogs og så var der noget "heksebryg" til børn og mulighed for at købe øl/vin/sodavand. Det er rigtig hyggeligt at mødes en times tid og så gå hver for sig, så ungerne kan komme rundt ved dørene. Hos os skal man have lys i et græskar, hvis man vil have besøg, og det er perfekt, synes jeg. Vi fik en masse besøg, og det blev til sidst lidt for meget for S på knapt et år, så vi slukkede lysene efter en time, og derefter kom der ikke nogle. Dem der kom var søde og høflige, og jeg tænker, at man som forælder kan lave en rationeringsaftale med ungerne, hvis man synes, de får for meget slik. Jeg elskede selv at gå rundt og samle ind til fastelavn. Jeg tænkte ikke på det som tiggeri, men i dag har jeg det nok lidt anderledes med det og ved ikke helt, hvad jeg skal synes om det. Jeg tror dog, jeg vil give lov til det i begrænset omfang.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde købt slik ind - men ak :( ingen kom! Øv!

Vi kender hinanden her hvor vi bor, og børnene plejer at komme, men de må have gjort det mens vi var ude og køre :(

Jeg går ikke så meget op i det - men Camille ELSKER det! Elsker græskar, uhygge og edderkoppe spindet.. Hendes farmor og hende har rigtig hygget sig med at pynte op.. Og denne weekend har de virkelig halloween hygget!

Hun får helt sikkert lov at rasle når hun bliver større. Men jeg går med de første år.. ;) også selvom de er flere.

Jeg ser det slet ikke som tiggeri. :) det er bare fis og ballade :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er lidt ambivalent omkring det. Jeg er nok blødet lidt op, og efter at have været til noget børnefødselsdag, hvor der kom mange og "raslede", og det faktisk var ret hyggeligt, kunne vi nok godt være med på at lade Karla være den, der åbnede døren og delte slik ud. Jeg vil umiddelbart ikke lave en skål eller noget, og lade dem tage selv, for jeg vil have det ret svært med børn, der bare rager til sig. Men en enkelt pose et-eller-andet til en 2-krone er fint med mig. 

 

For 4 år siden var der nogle store børn, der raslede hos os, og de havde dårligt klædt sig ud (en havde en maske, en anden et hårbånd med horn og den sidste vidst ikke noget), og de spurgte bare direkte "har I nogle penge?". De fik et pænt nej. Det gad jeg godt nok ikke. 

Men hvis de gidder gøre noget ud af sig selv, og opfører sig pænt, så er det fint med mig. Det gjorde de nu heldigvis allesammen i går. 

 

Jeg synes faktisk reglen med græskaret eller andet pynt er ret fin. Nu har vi en tilmeldingsordning her på kollegiet, så de familier, hvis børn rasler tilmelder sig på facebook, og man kan samtidig skrive, hvis man er ok med, at de ralser hos en. Det synes jeg er rigtig godt tænkt, så er der ikke nogen der får prakket noget på, og børnene bliver samtidig organiseret, så de går et par stykker sammen, og man ved, at man er velkommen, hvor man kommer. :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes egentlig at det er hyggeligt, at Allehelgens aften har vundet indpas igen, den var ellers udfaset i Danmark.

Jeg bryder mig dog ikke om den amerikanske udgave, synes at det tager noget fra vores fastelavn. Jeg synes det er fint med den kirkelige del, hvor man holder aftensgudstjeneste og de døde i løbet af det forgangne år bliver mindet.

Jeg synes også, at det er fint at hvis man tager ud og rasle, at man så nøjes med at gå til dem, som har pyntet op.

Er man mod denne tradition som er på vej ind, så behøver man dog ikke skælde de børn ud som kommer til ens dør. Det er trods alt børn. Man kan pænt sige tak, men nej tak.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I mit hoved må de meget gerne rasle, jeg giver bare ikke noget, det gør jeg til gengæld vil fastelavn. Jeg skældte de børn ud, der kom her, men det var pga deres opførelse og en tydelig panisk Immanuel pga larmen. Og han har brug for hvert sekund han sover, da højst sover 8 timer i døgnet. Hvis der var kommet nogle mens Immanuel var vågen havde jeg åbnet døren og sagt, at vi ikke holder halloween, men, hvis de var pænt klædt ud, rost deres udklædning. Så et mere surt røvhul er jeg altså heller ikke!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Selvfølgelig må de rasle, og jeg syns det er virkelig hyggeligt at der kommer udklædte børn her. Jeg syns de er søde, og de kommer fra midt på eftermiddagen til kl 19-20 tiden, det ser jeg ikke noget problem i. Her har jeg en skål med halloween chokoladefigurer, som jeg gir dem et par stk af pr barn. Mathilde og hendes veninde var ude og rasle i år, de gik i vores gård + 2 andre lige i nærheden, hvor de kender mange børn. De fleste steder blev der lukket op og folk var søde, de fik en ustyrlig masse slik, men også frugt, myslibarer, frugstænger, chips og en lille håndfuld småpenge. Jeg syns virkelig ikke det gør noget, det er kun en enkelt aften en gang om året, (til fastelavn har børnene lidt svært ved at bestemme sig for en dag, og det strækker sig nærmest over en hel uge her!) og Mathilde glæder sig i månedsvis og har selv fundet på og syet sit kostume (af en gammel kjole).

 

De får lov at gå selv nu, for at par år siden var det med en forældre i baggrunden, og det foregår sådan her: de vælger om de vil ringe på, nogle huse blir sprunget over, de ringer helst på hvor der bor børn + er pyntet. De ringer 1 gang + banker 1 gang (det er ikke alle steder klokken virker) og venter 1 minut. Hvis der blir lukket op siger man "Slik eller ballade" eller "Gys eller guf". Hvis man så får noget, ligemeget hvad, siger man "tak" og "ha en god aften".

 

Oprindelig er jeg jo ikke vokset op med at fejre halloween, og det var heller ikke noget vi gjorde da mine store børn var små. Men det er bare blevet en større og større ting her i Danmark, og selv om jeg måske oprindelig syns at det var noget mærkeligt amerikansk plastik bras, så er det altså noget børnene virkelig går op i og elsker, og så er det jo faktisk sjovt og hyggeligt, både at pynte op og spise slik og dele ud til de udklædte unger.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I øvrigt: Jeg syns ikke det at "rasle"/"trick-or-treat" har noget at gøre med at tigge, det er jo bare sjov, og jeg syns det er ret mærkeligt at sammenligne med Jehovas der ringer dørklokker. Men uanset hvad syns jeg egentlig aldrig det er uhøfligt at ringe på andres dør i dagtimerne eller tidlig aften. Derimod syns jeg egentlig det er ret uhøfligt ikke at lukke op når nogen ringer/banker på, uanset hvem det så er. Så kan man jo pænt sige at man ikke er interesseret, hvis det er sådan. Men der er vi åbenbart forskellige kan jeg læse mig til, da mange mener det er deres gode ret ikke at åbne deres dør. Det er det vel så, bevares, men som sagt syns jeg egentlig ikke om det og kunne ikke selv finde på det, med mindre jeg var desideret bange for dem der står udenfor. Det er heller ikke altid jeg gir til indsamlinger, men jeg åbner da, hvis jeg er hjemme, for at høre hvad de samler ind til.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER