Fru SP

Den bedste kage i forhold til cøliaki

32 indlæg i dette emne

Til fødselsdag må vi tage et lille stykke kage med i børnehaven, men en af pigerne i Ediths gruppe har cøliaki og jeg synes at det Edith får med, er noget alle skal kunne spise.

Jeg glæder mig helt vildt til, at Edith får noget lækkert med og dele ud. Og det samme gør Edith.

Så nogle der er kloge på cøliaki og har en god opskrift på kage eller en anden slags fejrings bagværk, som børn på 3 vil kunne lide?

Den behøver ikke være sukkerfri, men det skader jo ikke. Og de får friskbagte boller mere eller mindre dagligt, så det er måske lidt kedeligt..

Del dette indlæg

Jeg kan ikke tåle gluten.. Min erfaring er generelt at bagværk med meget mel i - sandkager mm, er noget tørre i det når man erstatter.

Kager som brownies gør der til gengæld ingen rolle.

Er du ok med at skulle investere i mel - det er nemlig pænt dyrt? :( oftest erstatter jeg bare mel i div opskrifte med en glutenfri variant.

Ellers, hvis det må være lidt nemt.. Amo har laver nogle bag-let blandinger på chokoladekage og brownie uden gluten. De er pænt gode

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg lavede dadelkugler til Vitus 2 års fødselsdag og ungerne var vilde med dem. De smager også skønt :) Ingen tilsat sukker men dadlerne er jo meget søde. De fik nogenlunde svarende til en figenstang.

Jeg kan finde opskriften til dig hvis du er interesseret.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg kan ikke tåle gluten.. Min erfaring er generelt at bagværk med meget mel i - sandkager mm, er noget tørre i det når man erstatter.

Kager som brownies gør der til gengæld ingen rolle.

Er du ok med at skulle investere i mel - det er nemlig pænt dyrt? :( oftest erstatter jeg bare mel i div opskrifte med en glutenfri variant.

Ellers, hvis det må være lidt nemt.. Amo har laver nogle bag-let blandinger på chokoladekage og brownie uden gluten. De er pænt gode

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg lavede dadelkugler til Vitus 2 års fødselsdag og ungerne var vilde med dem. De smager også skønt :) Ingen tilsat sukker men dadlerne er jo meget søde. De fik nogenlunde svarende til en figenstang.

Jeg kan finde opskriften til dig hvis du er interesseret.

Det må du meget gerne :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har en fantastisk opskrift på en chokoladekage. Jeg finder den lige i morgen :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har en fantastisk opskrift på en chokoladekage. Jeg finder den lige i morgen :)

:super

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hm troede jeg havde lagt opskriften herind - det havde jeg så åbenbart ikke! Den kommer her:

http://www.valdemarsro.dk/kakaokugler-med-kokos/

Jeg brugte lidt mindre kakao - måske 2 skefulde i stedet for 3. Jeg endte med at droppe både kanel og vanilje - kanelen fordi jeg glemte det, og de smager virkelig godt uden. Og vanillen fordi jeg ikke havde mere, da jeg skulle lave dem forleden, og jeg tænkte ikke over det manglede. Jeg har rullet dem i kokos.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg vil anbefale dig, at købe nyt af alle ingredienserne, sådu undgår at der kan være rester i af gluten :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg ville gå med en kage der naturligt ikke indeholder meget/nogen mel. Jeg synes nemt at det bliver meget kunstigt i smagen.

Måske noget marranges (ej jeg ved ikke om det staves sådan :Blush jeg tænker på det der ægge-sukker noget) med chokolade og frugt?

Eller is eller dadelkugler eller bananer dyppet i chokolade og krymmel?

Jeg har en virkelig lækker lCHF opskrift på en chokoladebrownie, men det er mit indtryk at den er for kraftig til børn.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi er to med cøliaki i husstanden og kender derfor noget til det.

Allerførst tænker jeg at det er en supersød tanke at du vil bage så hende med cøliaki også kan få.

Har du snakket med hendes mor omkring at du vil bage så hun kan spise det samme? Men alt efter hvor sensitiv hun er, er det ikke sikkert at hun må få det du bager.

Der er absolut intet ondt i det jeg skriver her.. Min datter er ekstremt sensitiv overfor gluten, så køkkenet er strengt delt op, og hendes ting må på ingen måde komme i nærheden af gluten.. Sker dette er hun totalt nedlagt i 2-5 dage..

Vi har derfor altid et udvalg klart til hende, da vi ikke tør tage chancen, når forældrene i klassen tilbyder at bage. Vi er virkelig taknemmelige overfor den hjælp der tilbydes, men der skal så lidt til før det går galt.. Det er heldigvis ikke alle der er lige sensitive overfor gluten, men prøv at hære moderen ad. ☺️

Spørgsmålet er om hun tåler den glutenfri hvedestivelse som der er i nogle melblandinger, eller om hun kun tåler naturligt glutenfri, i form af majsmel, rismel osv.

Og TAK fordi du gør noget for hende med cøliaki.. Det glæder mig virkelig på deres vegne.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Tak for tips og råd..

Altså hun spiser maden i børnehaven, nogle andre alternativer indimellem, men dog stadig mad der er lavet derovre og har ikke ret mange sygedage, så jeg tror ikke at hun er super følsom.

Men jeg må se om jeg kan gange hendes mor en dag, ellers må jeg lige snakke med børnehaven..

Jeg synes bare, at det er synd for hende at hun altid skal sidde med noget andet end de andre :(

Del dette indlæg

Annonce ♥

Tak for tips og råd..

Altså hun spiser maden i børnehaven, nogle andre alternativer indimellem, men dog stadig mad der er lavet derovre og har ikke ret mange sygedage, så jeg tror ikke at hun er super følsom.

Men jeg må se om jeg kan gange hendes mor en dag, ellers må jeg lige snakke med børnehaven..

Jeg synes bare, at det er synd for hende at hun altid skal sidde med noget andet end de andre :(

Så lyder det umiddelbart ikke til at hun er sensitiv, men fint at spørge moderen hvis du kan fange hende.

Det er simpelthen så dejligt at se den opbakning.. (Indsæt selv taknemmelig smiley) Vi oplever indimellem en trist pige fordi de andre har fået noget hvor hun ikke kunne. Det er ikke alle forældre, og det er helt sikkert ikke af uvilje, der glemmer at informere når de deler ud. Vi har så en lille "spand" med godter som hun kan tage.. Men det er bare ikke det samme..

Del dette indlæg

Annonce ♥

aNxjkKv.jpg

Jeg har undladt kaffen og brugt almindelig sukker i stedet for frugtsukker :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Så lyder det umiddelbart ikke til at hun er sensitiv, men fint at spørge moderen hvis du kan fange hende.

Det er simpelthen så dejligt at se den opbakning.. (Indsæt selv taknemmelig smiley) Vi oplever indimellem en trist pige fordi de andre har fået noget hvor hun ikke kunne. Det er ikke alle forældre, og det er helt sikkert ikke af uvilje, der glemmer at informere når de deler ud. Vi har så en lille "spand" med godter som hun kan tage.. Men det er bare ikke det samme..

Ja. Det forstår jeg godt. Hvor gammel er din pige?

Nu må vi se om det er ok at jeg bager noget - ellers tænker jeg faktisk bare at jeg tager frugt med, så det stadig er det samme de får..

Hun er 3 år og så synes jeg altså det er synd at hun altid skal være anderledes..

Del dette indlæg

Annonce ♥

aNxjkKv.jpg

Jeg har undladt kaffen og brugt almindelig sukker i stedet for frugtsukker :)

Tror du små børn kan lide den?

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hm troede jeg havde lagt opskriften herind - det havde jeg så åbenbart ikke! Den kommer her:

http://www.valdemarsro.dk/kakaokugler-med-kokos/

Jeg brugte lidt mindre kakao - måske 2 skefulde i stedet for 3. Jeg endte med at droppe både kanel og vanilje - kanelen fordi jeg glemte det, og de smager virkelig godt uden. Og vanillen fordi jeg ikke havde mere, da jeg skulle lave dem forleden, og jeg tænkte ikke over det manglede. Jeg har rullet dem i kokos.

Hov, fik lige sprunget over dig! 1000 tak for opskriften - jeg kigger på den :kiss

Del dette indlæg

Annonce ♥

Tror du små børn kan lide den?

Altså, jeg synes, den er god. Måske med halv mørk og halv lys chokolade, hvis det er. Men jeg synes ikke, den er kraftig eller voldsom :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Altså, jeg synes, den er god. Måske med halv mørk og halv lys chokolade, hvis det er. Men jeg synes ikke, den er kraftig eller voldsom :)

Super! Ellers må jeg lige prøve at lave den og teste ;)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Super! Ellers må jeg lige prøve at lave den og teste ;)

Jeg prøvesmager gerne :lolhit

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ja.. Det gør ikke noget at købe glutenfri mel eller de der fra Amo :)

Men bliver alm kager tørre hvis man bruger glutenfri mel? Eller misforstår jeg det du skriver :chin:

Du misforstår mig ikke :) min erfaring, når jeg bare har erstattet med glutenfri mel er, at kager med meget mel i, bliver tørre med glutenfri mel. Hvorimod opskrifter hvor der ikke er meget mel i, som regel bliver gode :)

Men ifht at være sikker på det er rent glutenfri som en af de andre er inde på, så er dem fra AMO et ret godt bud - så ved du ingen ingredienser indeholder spor :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Den her opskrift er virkelig god og smager godt af chokoladekage.

100 g fintmalede nødder – jeg brugte hasselnødder

2 spsk kakaopulver
100 g dadler
1 stor meget moden banan (ca. 120 g)
3 æg
kornene fra en vaniljestang
1 dl kokosmel
3-4 spsk rapsolie

Put alle ingredienserne i en blender og blend det til en ensartet masse. Hæld det i et smurt ildfast fad og bag din nødde-dadelkage ved 175 grader i ca. 40 minutter. Lad kagen køle af og spis den, som den er – eller ‘pimp’ din nødde-dadelkage med et tyndt lag smeltet, mørk chokolade.

Note: Denne nødde-dadelkage er dejlig saftig, og jeg savnede hverken mel eller sukker i den. Smagen måtte dog gerne være lidt mere intens efter min smag, men det kan jeg jo justere ved at smøre lidt chokolade på eller evt. putte lidt mere kakaopulver (og måske et knips salt?) i næste portion.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg prøvesmager gerne :lolhit

;)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Du misforstår mig ikke :) min erfaring, når jeg bare har erstattet med glutenfri mel er, at kager med meget mel i, bliver tørre med glutenfri mel. Hvorimod opskrifter hvor der ikke er meget mel i, som regel bliver gode :)

Men ifht at være sikker på det er rent glutenfri som en af de andre er inde på, så er dem fra AMO et ret godt bud - så ved du ingen ingredienser indeholder spor :)

Ok. Jeg overvejer virkelig de der daddelkugler, men ellers virkelig et godt bud med Amo, det sagde moderen også selv at hun brugte :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Den her opskrift er virkelig god og smager godt af chokoladekage.

Tak - den ser lækker ud :kram2

Del dette indlæg

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

LOG IND HER