skruk

Hvad tænker I om den her?

12 indlæg i dette emne

Jeg bor selv i udkantsdanmark og er umådeligt glad for det. Jeg synes klart at nogen har en helt skæv idé om hvor "sølle" her er. Jeg mangler ikke noget.

Jeg er vendelbo, har boet nogle år i Århus og er nu havnet i Skive området. Jeg møder ind imellem en uforståenhed for hvordan man dog kan flytte fra Århus til Skive. Som om lykke altid er "jo større jo bedre".

Jeg synes bestemt der er federe her, og vi mangler absolut intet. Jeg synes faktisk vi har det hele.

Men jeg kan virkelig godt forstå, at man ikke bare rykker fra København til et sted i Jylland, fordi ens job flytter. Men for mit vedkommende kunne man lige så vel skrive, at jeg godt kan forstå, at man ikke bare rykker fra Skive til Sjælland, for jeg kunne ikke finde på at flytte fra mit HJEM! Det er essensen for mig - at det er hjem. Og København er hjem for nogle andre.

Selvfølgelig er der nogen, der er udvidende og har fordomme om udkantsdanmark, men jeg tror i højere grad folk ikke flyttet med deres jobs fordi de ikke vil forlade deres hjem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helt enig med Fru Nielsen.

Jeg tror da også, at det hovedsageligt handler om, hvor man har sin familie, venner, omgangskreds osv.

Jeg er nu engang født og opvokset på Frederiksberg, og der bor min familie og mine venner også. Derfor ville jeg da ikke have lyst til at flytte helt til Nordjylland fx? Ikke pga. Nordjylland men pga. afstanden. Så kunne mormor ikke længere passe børnebørnene, jeg kunne ikke længere lige smutte på cafe med en gammel veninde osv.

Var jeg født og opvokset i Nordjylland, havde jeg min familie og alle mine venner der, jamen så ville det være der, jeg havde lyst til at være :) (Og tænk endda et billigt hus man kunne få ^_^)

Jeg forstår godt, at folk er fortvivlede. Det er da ikke bare sådan lige at rykke hele familien op med roden. Der vil jo også ofte være en ægtefælle og børn at tage hensyn til.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bor selv i udkantsdanmark og er umådeligt glad for det. Jeg synes klart at nogen har en helt skæv idé om hvor "sølle" her er. Jeg mangler ikke noget.

Jeg er vendelbo, har boet nogle år i Århus og er nu havnet i Skive området. Jeg møder ind imellem en uforståenhed for hvordan man dog kan flytte fra Århus til Skive. Som om lykke altid er "jo større jo bedre".

Jeg synes bestemt der er federe her, og vi mangler absolut intet. Jeg synes faktisk vi har det hele.

Men jeg kan virkelig godt forstå, at man ikke bare rykker fra København til et sted i Jylland, fordi ens job flytter. Men for mit vedkommende kunne man lige så vel skrive, at jeg godt kan forstå, at man ikke bare rykker fra Skive til Sjælland, for jeg kunne ikke finde på at flytte fra mit HJEM! Det er essensen for mig - at det er hjem. Og København er hjem for nogle andre.

Selvfølgelig er der nogen, der er udvidende og har fordomme om udkantsdanmark, men jeg tror i højere grad folk ikke flyttet med deres jobs fordi de ikke vil forlade deres hjem.

:ditto vise ord, som jeg vil skynde mig at tilslutte mig! Bortset fra at mit hjem er på Amager og ikke i Skive - og på denne del af Amager er der sgu også rimelig meget udkant over det :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er sønderjyde om en hals - selvom jeg har boet i først Århus, så Grønland, og senest hovedstadsområdet siden '98. Jeg glæææææder mig til, at det forhåbentlig lykkes at flytte tilbage dertil (vi bor blandt andet til leje for at kunne rykke nemt). Men jeg har netop netværk - familie og gamle venner - og tilknytning til området. Jeg har stor forståelse for, at mine sjællandske venner med sjællandsk familie, børn i skole og dyre huse herovre, der ikke har mod på at flytte ud - uanset hvor dejligt, jeg synes, at der er i provinsen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig med de andre!

Men jeg er også enig med skribenten i at der er kommet et karikeret skæl mellem "udkants danskere" og storby boere.

Men den går vel begge veje? For der er en kultur forskel. Der er forskel på normer. Der er forskel på livsstil. Problemet er det der "stakkels" der underforstået hænger ved udtrykket "udkants Danmark".

Er Udkants Danmark forstået som (oprindeligt ment) yder kommuner eller som alle de små byer i Jylland uden butikker men med masser af sammenhold? Er udkants Danmark brugt om spøgelses husene et vilkårligt sted i Jylland eller om festlige hvide Sande?

Hvem misunder ikke en lille smule Maria's farmer liv, eller TinaKPs nye fantastiske have? Hvem drømmer ikke om Troldemors oase de selv har skabt fra bunden eller Den idyl Louise Vibe beskriver på Samsø? Jeg ser ikke meget stakkels over det ;)

(Selvom ingen af delene nogensinde bliver relevant her, fordi vi ikke ville trives på en gård, ikke er havemennesker, ikke kan meget andet end at bore i en væg og svinge en hammer og jeg bliver søsyg bare ved at tænke på at sejle med Færge :p )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kunne ikke forestille mig at rive alt op ved rode og flytte til den anden ende af landet - og det er uanset om det ville være Hjørring eller KBH... Og det tror jeg helt ærligt er et overset aspekt i diskussionen om hvorfor folk ikke 'bare' flytter med...

Jeg er meget enig i, at jeg heller ikke vil rive Min familie op med Rode. Jeg tænker heller ikke i det her, at folk faktisk skulle flytte med, i hvert fald ikke allesammen, men at der går en masse højtuddannede jyder arbejdsløse, som nu måske kan få et job. Netop fordi de ikke er rykket øst på :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er meget enig i, at jeg heller ikke vil rive Min familie op med Rode. Jeg tænker heller ikke i det her, at folk faktisk skulle flytte med, i hvert fald ikke allesammen, men at der går en masse højtuddannede jyder arbejdsløse, som nu måske kan få et job. Netop fordi de ikke er rykket øst på :)

Men de tager jo så bare jobbene fra nogle andre? Det er jo ikke fordi der bliver oprettet nye arbejdspladser.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:boo nu tuder jeg igen...

Jeg var jo en af dem hvis arbejdsplads var i fare for at blive rykket, men fik lov at blive.

Vi havde besluttet at blev det pendler afstand så ok men blev det længere væk så måtte vi sige nej.

Grundende til at sige nej til f.eks. Jylland var at vores netværk, familie og venner altså er i Københavns området. Tror ikke lige at vi får bedsteforældre til at komme og hjælpe med barnssygedag i Jylland...

For flere af mine kollegaer har det der har vejet tungt været delebørn med samværet, især dem der har f.eks. 7/7.

At det ikke er sælgers marked. Jovist man kan få et billigt hus uden for København men det hjælper ikke hvis du skal sælge det du har med tab, og så er der ægtefældes mulighed for job mv.

For der er jo reelt ikke lavet flere jobs... Så ville ægtefælde kunne finde noget der hvor man flytter til? Eller skal man satse på at man kan finde noget andet og måske bedre lønnet i det private... (for så god er lønnen som offentligt ansat altså heller ikke).

Jeg ved at der bliver pres på de private firmaer i København for der er mange der af en eller flere grunde ikke bare kan rykke deres liv og familier op. De har fået hevet deres hverdag hevet væk, og må tage stilling til om de vil lade sig rykke rundt som magtesløse skakbrilker i regeringensspil...

Et spil der efter min mening har flest tabere.

Et spil der koster sindssygt mange penge og hvad tages de fra?

Og ja der går helt sikkert nogle meget veluddannede mennesker rundt som nu får en chance, men er der nok til at besætte alle stillinger og med nye kollegaer følger altså oplæring så det vil betyde længere sagsbehandlingstid mv.

Jeg tvivler på at gevinsten bliver særlig stor...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men de tager jo så bare jobbene fra nogle andre? Det er jo ikke fordi der bliver oprettet nye arbejdspladser.

Det er korrekt. Er måske bare farvet af, at jeg kender så mange højtuddannede som ikke kan få arbejde med mindre de flytter. Og tænker at det er godt for dem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er blevet sagt rigtig mange fornuftige ting og jeg er helt enig!

Jeg synes for det første at begrebet "udkantsdanmark" er et underligt og lettere overflødigt begreb.

For det andet, så synes jeg debatten er enormt unuanceret og bliver reduceret til et københavn vs. "Udkantsdanmark" uden blik for at det er folks liv, der bliver revet op med rode.

Det er jo ikke bare at flytte fra en landsdel til en anden, men hvad med ens ægtefælle og børn, der også skal rives ud af deres hverdag? Og hvad med ens familie og netværk?

Jeg synes faktisk det er en virkelig arrogant holdning at underkende det aspekt, både fra politisk side, men også fra de folk der på sociale medier osv argumenterer med "jamen, [indsæt område her] er da et skønt sted! Lad være med at pive!", eller "hvor var jeres protester da [indsæt andet job] skulle flyttes fra Jylland til København. Bare fordi det denne gang er den anden vej, piver folk" for det er jo ikke det det handler om, og det er da frygteligt at skulle rive sit liv op med rode, med mindre man selv aktivt vælger det!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes, det er helt fint, at det ikke nødvendigvis er alt, der skal være i københavnsområdet, men det virker meget omkostningsfuldt - såvel økonomisk som menneskeligt - at flytte så mange eksisterende arbejdspladser. Jeg synes, de skulle starte med at flytte Folketinget til Fyn ;) Ej, jeg synes, man skal gå forrest i forhold til at nye afdelinger mv. pladseres andre steder. Eller som minimum tænke i, hvad der er realistisk pendlerafstand. Et flyt fra København til Næstved eller Ringsted fx ville en del godt kunne leve med. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER