Guest

Skoldkopper og graviditet

16 indlæg i dette emne

Min svigerinde har lige ringet og fortalt at hendes den ene har skoldkopper. Det er meningen at vi skal være sammen med dem i weekenden, så hun ville lige informere mig nu jeg er gravid.

Jeg er 95% sikker på at jeg har haft skoldkopper som lille (har lige skrevet og spurgt min mor for at få det bekræftet), og så vidt jeg så kan læse mig frem til, så burde det ikke være noget problem at se dem selvom jeg er gravid.

Er der nogen herinde der ved om det kan være farligt for fosteret alligevel selvom jeg har haft skoldkopper?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvis du har haft skoldkopper er det ikke farligt ;)

Begge mine drenge havde skoldkopper da jeg var gravid med Jessie ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mor og stedmor ved ikke om jeg har haft det, så nu er jeg pænt meget i tvivl om hvordan søren jeg lige finde ud af det.

Jeg har en aftale med lægen i morgen er jeg kommet i tanke om, så jeg spørge der om hvordan jeg skal forholde mig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil tro din læge kan se det i din journal :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores datter har skolekopper nu og jeg var ved lægen med hende i går og spurgte ind til samme problametik, men jeg ved jeg har haft dem som helt lille, da det var så slemt, at jeg var indlagt :(

Men han fortalte mig, at det kun er farligt for gravide kvinder hvis de ikke har haft det og de er tæt på termin og grunden til dette er, at hvis en gravid får skoldkopper lige inden termin er der enormt stor sandsynlighed for, at hun vil smitte barnet og det er ikke rigtig smart at have en nyfødt med skoldkopper.. Han nævnte ikke noget om, at det er farligt for fostreret hvis man ikke er så langt henne..

Men hvis man ikke har haft det og er tæt på termin skal kvinden vaccineres imod det, hvis der er skolekopper i omgangskredsen..

Men ellers er jeg helt sikker på du kan google det :) Men vil også tro lægen kan se i din journal om du har haft det..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil tro din læge kan se det i din journal :kiss

Ja det burde de vil egentlig kunne. Så langt havde jeg overhovedet ikke tænkt...tak :kram2

Vores datter har skolekopper nu og jeg var ved lægen med hende i går og spurgte ind til samme problametik, men jeg ved jeg har haft dem som helt lille, da det var så slemt, at jeg var indlagt :(

Men han fortalte mig, at det kun er farligt for gravide kvinder hvis de ikke har haft det og de er tæt på termin og grunden til dette er, at hvis en gravid får skoldkopper lige inden termin er der enormt stor sandsynlighed for, at hun vil smitte barnet og det er ikke rigtig smart at have en nyfødt med skoldkopper.. Han nævnte ikke noget om, at det er farligt for fostreret hvis man ikke er så langt henne..

Men hvis man ikke har haft det og er tæt på termin skal kvinden vaccineres imod det, hvis der er skolekopper i omgangskredsen..

Men ellers er jeg helt sikker på du kan google det :) Men vil også tro lægen kan se i din journal om du har haft det..

Hvis det først er i slutningen af graviditeten det er et problem, så bør jeg egentlig være sikker nok. Jeg er jo ikke engang halvvejs endnu. Tak :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fandt det her link til dig

KLIK

Der står helt præcis hvordan du skal forholde dig, hvis du ikke har haft skoldkopper.. Personligt ville jeg lige prøve at kontakte min læge i morgen, blot for en sikkerheds skyld.. For der står netop at hvis man ikke har haft dem, skal man helst ikke være sammen med nogle der har..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fandt det her link til dig

KLIK

Der står helt præcis hvordan du skal forholde dig, hvis du ikke har haft skoldkopper.. Personligt ville jeg lige prøve at kontakte min læge i morgen, blot for en sikkerheds skyld.. For der står netop at hvis man ikke har haft dem, skal man helst ikke være sammen med nogle der har..

Tak :kram2

Hvis lægen ikke kan finde frem til det, må jeg blive hjemme, selvom det er noget øv, men vil ikke udsætte barnet eller mig for noget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak :kram2

Hvis lægen ikke kan finde frem til det, må jeg blive hjemme, selvom det er noget øv, men vil ikke udsætte barnet eller mig for noget.

Ja det er rigtig ærgeligt, men jeg forstår dig fuldstændigt, jeg havde gjort det samme :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak :kram2

Hvis lægen ikke kan finde frem til det, må jeg blive hjemme, selvom det er noget øv, men vil ikke udsætte barnet eller mig for noget.

Da jeg var til 1. lægeundersøgelse tjekkede min læge om jeg havde haft skoldkopper og lussingesyge, fordi jeg arbejder i en vuggestue.

Han kunne sagtens kigge tilbage i journalen og se, at jeg havde haft skoldkopper. Så det burde din læge også kunne :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg været ved lægen og hun kunne ikke umiddelbart se noget i journalen. Jeg har derfor fået taget en blodprøve for at få svar på om jeg har haft skoldkopper eller ej. Den kommer der desværre først svar på i næste uge, så jeg er stadig i tvivl om jeg skal tage af sted eller blive hjemme imorgen. Det eneste lægen kunne sige var at der var en risiko når man er gravid men ikke hvilken risiko :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville bestemt ikke tage chancen.

Jeg har altså hørt nogle frygtelige historier rundt omkring.

Mht. risiko, så er det vist noget med at hvis moderen får skoldkopper tidligt i graviditeten, så er der en risiko for, at fostret får misdannelser.

Hvis moderen får skoldkopper i slutningen af graviditeten, kan barnet udvikle en dødelig form for skoldkopper.

Altså jeg ville virkelig ikke turde tage chancen, hvis jeg ikke var sikker på om jeg havde haft skoldkopper :o

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville bestemt ikke tage chancen.

Jeg har altså hørt nogle frygtelige historier rundt omkring.

Mht. risiko, så er det vist noget med at hvis moderen får skoldkopper tidligt i graviditeten, så er der en risiko for, at fostret får misdannelser.

Hvis moderen får skoldkopper i slutningen af graviditeten, kan barnet udvikle en dødelig form for skoldkopper.

Altså jeg ville virkelig ikke turde tage chancen, hvis jeg ikke var sikker på om jeg havde haft skoldkopper :o

Jeg har fået snakket med en jordemoder og hun anbefalede også helt klart at lade være selvom risikoen for fosterskader er minimal (2% indtil uge 20). Jeg havde også besluttet mig for at blive hjemme.

Jeg skulle så lige en tur i kælderen og der fandt jeg min "barnets første bog", som jeg havde glemt jeg havde, og der har mine forældre skrevet at jeg har haft skoldkopper i 1983, så det var dejligt at finde ud af, så nu kan jeg heldigvis tage af sted til fødselsdag uden bekymringer :)

så blodprøven jeg fik taget i dag var egentlig ikke nødvendig, men nu får jeg det (forhåbentlig) dobbelt bekræftet i løbet af næste uge ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har fået snakket med en jordemoder og hun anbefalede også helt klart at lade være selvom risikoen for fosterskader er minimal (2% indtil uge 20). Jeg havde også besluttet mig for at blive hjemme.

Jeg skulle så lige en tur i kælderen og der fandt jeg min "barnets første bog", som jeg havde glemt jeg havde, og der har mine forældre skrevet at jeg har haft skoldkopper i 1983, så det var dejligt at finde ud af, så nu kan jeg heldigvis tage af sted til fødselsdag uden bekymringer :)

så blodprøven jeg fik taget i dag var egentlig ikke nødvendig, men nu får jeg det (forhåbentlig) dobbelt bekræftet i løbet af næste uge ;)

Jamen det var jo bare super. Så er der ikke noget at være bekymret for.

Rigtig god weekend :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen det var jo bare super. Så er der ikke noget at være bekymret for.

Rigtig god weekend :)

I lige måde :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min datter havde også skoldkopper, da jeg var gravid

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER