NSEllekilde

Hvad koster dette hus om måneden

11 indlæg i dette emne

http://www.boligsiden.dk/salg/280175942

Ja, overskriften siger jo det hele :rolleyes

Vi er lidt i tvivl herhjemme om hvad det egentlig kommer til at koste at bo i hus -så jer kloge kvinder, hvad tror i ca at det ville koste på månedsbasis at bo i et hus som dette? :) og gerne lidt forklaret som hvis i skulle forklare det til et barn -for det her fatter vi ikke så meget af :lolhit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jesper er på vej ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skal prøve mit bedste, selvom jeg ikke var kvinde sidst jeg tjekkede :-)

 

Udgifterne består af flere ting:

Ejerudgifter

Lån

Forbrug

Vedligehold

 

Vi prøver at splitte det op:

Ejerudgifter er skat, renovation osv, alt hvad der betales til kommunen og husforsikring.

På dette hus er det:

Kr. 2.919,- pr. måned.

 

Lån er logisk nok lånene :-)

Der står to tal, brutto og netto. Brutto er hvad det koster før skattefradrag for renterne, og der står:

Kr. 9.315,-

Dette er baseret på standard finansiering, som er et 30 års fastforrentet 3% obligationslån på de 80% af boligens værdi og et 30 års banklån med gennemsnitsrente (mener det er omkring 7,5% de bruger) på de 15%. Udbetalingen er ikke medregnet her(den går man ud fra at man kan stille med selv som opsparing eller lignende).

Man får skattefradrag for renterne på lånene, hvilket gør at det realistisk vil koste:

Kr. 7.426,- pr. måned i stedet, da man i dette tilfælde vil få omkring Kr. 2.000,- mere udbetalt om måneden pga. de højere fradrag.

 

Forbrug er el, vand og varme. Der har i nok nogle tal for hvad i cirka bruger.

 

Vedligehold er hvad man sparer op til det årlige vedligehold på huset, de fleste banker bruger her omkring Kr. 1.000,- afhængigt af husets størrelse, stand osv.

 

Samlet vil det koste rundt regnet:

Kr. 11.000,- + forbrug.

Så er det bare jeres forbrug af el, vand og varme der skal oveni.

 

Oveni det kommer selvfølgelig jeres normale månedlige udgifter, telefon, internet, TV, indboforsikring osv.

 

Giver det mening?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skal prøve mit bedste, selvom jeg ikke var kvinde sidst jeg tjekkede :-)

Udgifterne består af flere ting:

Ejerudgifter

Lån

Forbrug

Vedligehold

Vi prøver at splitte det op:

Ejerudgifter er skat, renovation osv, alt hvad der betales til kommunen og husforsikring.

På dette hus er det:

Kr. 2.919,- pr. måned.

Lån er logisk nok lånene :-)

Der står to tal, brutto og netto. Brutto er hvad det koster før skattefradrag for renterne, og der står:

Kr. 9.315,-

Dette er baseret på standard finansiering, som er et 30 års fastforrentet 3% obligationslån på de 80% af boligens værdi og et 30 års banklån med gennemsnitsrente (mener det er omkring 7,5% de bruger) på de 15%. Udbetalingen er ikke medregnet her(den går man ud fra at man kan stille med selv som opsparing eller lignende).

Man får skattefradrag for renterne på lånene, hvilket gør at det realistisk vil koste:

Kr. 7.426,- pr. måned i stedet, da man i dette tilfælde vil få omkring Kr. 2.000,- mere udbetalt om måneden pga. de højere fradrag.

Forbrug er el, vand og varme. Der har i nok nogle tal for hvad i cirka bruger.

Vedligehold er hvad man sparer op til det årlige vedligehold på huset, de fleste banker bruger her omkring Kr. 1.000,- afhængigt af husets størrelse, stand osv.

Samlet vil det koste rundt regnet:

Kr. 11.000,- + forbrug.

Så er det bare jeres forbrug af el, vand og varme der skal oveni.

Oveni det kommer selvfølgelig jeres normale månedlige udgifter, telefon, internet, TV, indboforsikring osv.

Giver det mening?

Ja det giver så meget mening!

Tusind tak for hjælpen og forklaringen for sådan en som mig :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja det giver så meget mening!

Tusind tak for hjælpen og forklaringen for sådan en som mig :kram

Velbekomme; du spørger bare hvis der er mere du vil vide; har lige været hele møllen igennem :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige en bemærkning :-)

Når i kigger hus, så varmeudgiften kan svinge helt enormt meget, afhængig af isolering, varmekilde osv, så der vil mit råd være at basere jeres budget på det beløb som listes i salgsopstillingen, da det er sælgers årlige varmeudgift.

Vand og el svinger ikke markant fra bolig til bolig, med mindre der er el-varme i huset, så udover lige varmeudgiften, så er jeg enig med Jesper :-)

Og det skal man så lige være opmærksom på, at det ikke altid er. Det er det beregnede varmeudgift fra energimærket der skal stå o salgsopstillingen og det kan være meget langt fra der faktiske. Så spørg altid efter den seneste årsopgørelse hos mægleren...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Husk at tage ting som renovation, husforsikring, grundskyld og ejendomsskat med i beregningen. Det er udgifter man ikke typisk har som lejer...

Og så skal der er pulje af til vedligehold at huset - f.eks. udvendig maling og hvidevarer der jævnligt går i stykker. Igen udgifter man ikke har som lejer...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var bare den faktiske udgift det stod i alle de 3 huse vi var ved at købe :-) så fedt at du kan sikre korrekt information :-)

Mærkeligt at man bare skal sætte ud fra energimærket... For medmindre man lige har lavet voldsomme energiforbedringer, så må den faktiske udgift være klart den mest realistiske, og derfor den man som køber er interesseret i?

Jeg tror også det er lavet om siden I har købt ;) Vi skriver altid den faktiske i også, men det et ikke et lovmæssig krav...

Synes det er fint at de har skilt ejerudgifter og brutto netto udgifter i forb med lån og vi ikke må rådgive om lån mere. De får altså den mest korrekte udregning i banken alligevel. Selvom det forvirrer folk ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var bare den faktiske udgift det stod i alle de 3 huse vi var ved at købe :-) så fedt at du kan sikre korrekt information :-)

Mærkeligt at man bare skal sætte ud fra energimærket... For medmindre man lige har lavet voldsomme energiforbedringer, så må den faktiske udgift være klart den mest realistiske, og derfor den man som køber er interesseret i?

 

Nogle af de huse jeg har kigget på, har en varmeudgift på 45.000+ om året, mens det faktiske forbrug ligger helt nede på mellem 5.000 og 15.000 kr.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi så på et hus hvor varmeudgiften var sat til 42000,- årligt. Banken satte 15000 af, hvis vi opsatte pillefyr(som vi havde pengene til)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Derudover skal man naturligvis også være klar over, at den månedlige udgift til lånet er under forudsætning af, at man har hele udbetalingen kontant. Skal man ud og låne til den bliver det betragteligt dyrere (og meget tæt på umuligt at gøre direkte per 1/11)

 

Alternativt - hvis man har mulighed for at stille med bare en smule af boliglånet kontant, kan det blive væsentligt billigere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER